Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Angående moms i lommene til forhandlere

Startet av Joltus, torsdag 13. desember 2018, klokken 09:48

« forrige - neste »

RJK

Jamfør analyse gjort for Staten, så har bilforhandlere flest vært relativt flinke til IKKE å putte dette i egen lomme.


Men slike eksempler som blir så klare, må vi helt klart reagere på. Og det er jeg forsåvidt glad for at folk gjorde etter at dette kom ut i media. Mener bestemt at bilen min ble noe tusenlapper billigere enn forventet, fordi de kuttet i pris på dekkpakkene, før jeg hentet ut bilen. Folk klaget på at de tok samme pris på vinterdekkpakkene på el-Kona og fossil/hybrid-Kona, frem til reaksjonene kom offentlig.


Nå er det vel ikke ulovlig, så spørs hva Forbrukerrådet kan gjøre, men vi må bruke forbrukermakten vår. Enten ved fortelle dem rett ut at det og det ekstrautstyret gidder man ikke kjøpe hos dem, fordi de priser seg for høyt, og tar inkl. mva-priser til tross for t de kan/skal være mva-fri når de selges med bilen.


Spesielt de av oss som ikke er vant med å kjøpe nybil tjener på at mer erfarne og mer pris-sensitive kjøpere kommer frem med info om slik praksis. Og nå som det kommer mengder med elbiler på markedet, og det ikke er et knapphetsgode og tilnærmet monopol-tendenser, så står vi tross alt sterkere foran forhandlerne når vi skal konfigurere kjøretøyet vi er i ferd med å skaffe oss, eller ihvertfall skaffe oss et prisoverslag på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA