Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

hemi


versys

Hvordan ser en at konfig er låst?

Counterpointer

Jeg er ny kunde hos Tesla og min oppfatning er at jula kommer både for sent og for tidlig.

Tesla forventer jeg begynner å levere biler til de første i februar og deretter til mange i mars, alle som bestilte før 31.12 skal få bil før 01.07.

Helt enig om at klage kan en vente med til enten det kommer beskjed om forsinkelse (slik WV, Audi, Nissan, Kia, Opel, Merchedes, Porsche m.fl. har gjort) eller februar nærmer seg slutten og ingen har fått bil.

Håper jeg får bil blandt de første, men begynner ikke å bli utålmodig før i mai og skuffet før i slutten av juni.

Elmo

Så lenge du har valget
"Trenger du å foreta endringer? Endre design"
med link på de blå så er den ikke låst.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hemi

Nei, det er annerledes på model 3, bilene produseres i bolker og allokeres annerledes. Har noen venner i tesla systemet men vet ikke hvor mye jeg kan si videre, skal sjekke og poster det jeg kan dele :)

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

Amoss

Sitat fra: hemi på fredag 21. desember 2018, klokken 17:14
Nei, det er annerledes på model 3, bilene produseres i bolker og allokeres annerledes. Har noen venner i tesla systemet men vet ikke hvor mye jeg kan si videre, skal sjekke og poster det jeg kan dele :)

Ut i fra hva man har sett i USA så virker det nesten som om de tilordnes ett utleveringssted først, for så å fordeles til kunder ved den lokalisasjonen som har bestilt akkurat den konfigurasjonen. F.eks. ble det rapportert om en som hadde fått tilordnet VIN og utleveringssted, men ba om å få bilen utlevert ved en annen relativt nærliggende lokalisasjon, så fikk han også tilordnet en ny VIN.

Om de legger seg på samme taktikk også her vet jeg lite om, men ut i fra hva du sier så kan det virke slik. Og det blir jo heller ikke mindre logisk når det er så lang transportvei som det er hit, enn det var når det var i deres egen "bakgård" i "bay area" området som det var i eksemplet jeg refererte til over.


... men i så fall kan det bety at det fort blir noe uorden i leveringsrekkefølgen ut i fra reservasjons-/bestillings-tidspunkt og eier-status etc....
Model S 85D

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

hemi

Skulle screenshotte, nå er endre en hyperlink og blå igjen :p

emurof

Denne ble muligens nevnt tidligere, men noen har laget en side med oversikt over høyeste bestillingsnummer i hvert land.

Det ser ut til at det er basert på de fire siste tallene i fakturanummeret?

Kan det virkelig stemme at det bare er litt over 4000 bestillinger i Norge?

emurof

#161
Så er det en del som tilsier at det slett ikke er noe systematikk i fakturanummeret. Skjønt, det at rekkefølgen ikke nødvendigvis gjenspeiler bestillingstidspunkt betyr ikke nødvendigvis at nummeret ikke til en vis grad kan si noe om antall bestillinger. Men forvirrende er det.

Fra en annen tråd:

Sitat fra: N00b på søndag 16. desember 2018, klokken 16:12
Tror ikke vi skal se så nøye på det tallet. Jeg konfigurerte 15 minutter etter det var åpnet og har 2300 noe

Og denne:

Sitat fra: hawK på søndag 16. desember 2018, klokken 13:16
Jeg har fått depositumfaktura, den slutter på 2602 (bestilte onsdag).

Reflektor

Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 02:50
Så er det en del som tilsier at det slett ikke er noe systematikk i fakturanummeret. Skjønt, det at rekkefølgen ikke nødvendigvis gjenspeiler bestillingstidspunkt betyr ikke nødvendigvis at nummeret ikke til en vis grad kan si noe om antall bestillinger. Men forvirrende er det.

Fra en annen tråd:

Sitat fra: N00b på søndag 16. desember 2018, klokken 16:12
Tror ikke vi skal se så nøye på det tallet. Jeg konfigurerte 15 minutter etter det var åpnet og har 2300 noe

Og denne:

Sitat fra: hawK på søndag 16. desember 2018, klokken 13:16
Jeg har fått depositumfaktura, den slutter på 2602 (bestilte onsdag).

Ser ut som forklaringen på det er at det fra 5 des til 11 ikke er noen systematikk. Alle som bestilte i det tidsrommet fikk samme fakturadato og tilfeldig nummer. Etter det  er tallene klart stigende.

emurof

Så da er dette dårlig nytt for Tesla (ganske lav etterspørsel), men godt nytt for de som venter på bil (få som venter på bil)?

GOS

Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 10:08
Så da er dette dårlig nytt for Tesla (ganske lav etterspørsel), men godt nytt for de som venter på bil (få som venter på bil)?

Tror ikke det.

Er ikke så mange som viste om den listen. Jeg gjorde det ikke, selv om jeg følger med her og på noen Facebook sider.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA