Makslengde for type 2 ladekabel?

Startet av Krissgj, onsdag 12. desember 2018, klokken 14:10

« forrige - neste »

Krissgj

Hei,

skal sette opp ladestasjoner i sameiet og har en diskusjon med elektriker om plassering ift biler. I den anledning lurer jeg på om det er noen makslengde for type 2 ladekabel til for eksempel en saltoboks (eller liknende)? Elektriker mener det er maksimalt tillat med 7,5 meter, men jeg finner jo mange kabler og eksempler på folk som har 15 meter og oppover. 15 meter er behovet vårt.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

#2
Elbilgrosisten selger ladeledning til 15 meter:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=12862348525671

Men i følge forskriftene (NEK400:2018. 722.55.103.3) skal en ladestasjon plasseres "Så nært som praktisk mulig til parkeringsplassen for det elektriske kjøretøy som skal forsynes".
Elektrikern kan derfor ikke sette opp ladestasjoner og legge opp til bruk av skjøteledninger på 15 meter. Det kunne fungert i en privat garasje, men i et sameie vil dette ikke være forskriftsmessig, med fare for kabelkaos, at man snubler i kabler og at kabler blir overkjørt. Her må dere finne andre løsninger. 

Jeg har dog prosjektert opplegg for ladestasjoner i et hyttesameie, der ladestasjonene ble plassert på husveggen, og der vi la opp til bruk av lange mode3 ladekabler. Dette fordi det var en felles parkeringsplass for 4 leiligheter på fjellet der det kom mye snø og det ville være fare med frittstående stolper i forbindelse med snømåking. Det finnes mao muligheter for unntak,  men de skal da være godt begrunnet. 

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Krissgj

Takk for svar.

Det er ønsket å gjøre på husvegg nettopp blant annet på grunn av snømåking om vinteren (ref forrige vinter i Oslo). 12 meter er bil lengst bort og worst case, 2,5 meter er avstand for bil som er parkert nærmest ladestasjonene.

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:39
Elbilgrosisten selger ladeledning til 15 meter:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=12862348525671

Men i følge forskriftene (NEK400:2018. 722.55.103.3) skal en ladestasjon plasseres "Så nært som praktisk mulig til parkeringsplassen for det elektriske kjøretøy som skal forsynes".
Elektrikern kan derfor ikke sette opp ladestasjoner og legge opp til bruk av skjøteledninger på 15 meter. Det kunne fungert i en privat garasje, men i et sameie vil dette ikke være forskriftsmessig, med fare for kabelkaos, at man snubler i kabler og at kabler blir overkjørt. Her må dere finne andre løsninger. 

Standarden sier vel også at maks kabellengde er 10m, pga. fare for degradering av pilotsignal. Jeg vet bl.a Kia Soul til tider har problemer med enkelte 10m kabler, så allerede ved 10m kan en være litt på grensen med enkelte biler. Ta det derfor ikke for gitt at en 15m vil fungere. Dermed bør det heller ikke prosjekteres slik at det må brukes så lange kabler.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA