Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZAPPI redusert fra 7.4-6.5 kWh?

Startet av Torkor, tirsdag 11. desember 2018, klokken 23:15

« forrige - neste »

Torkor

Vi har kun hat ELbiler og ladestasjoner siden i sommer, og for noen dager siden registrerte jeg at TESLA ikke lenger tok i mot 32A, men 30A fra ZAPPI, noe som tilsvarer 6.5 kWh ved ca 228V.  Sjekket så mot i3, som vanligvis lader med 7.4kWh, og den har også gått ned til 6.5 kWh.  Alle innstillinger er urørt, og står på 32Ah.  Jeg lurer på om det kan ha noe med spenningen i huset å gjøre - at det er lavere effekt til huset når det er kaldt og nettet er sterkere belastet? Eller?  Er det noen med lengre ladeerfaring som har opplevd det samme?

emmern

Hvor leser du av wattbruken ? I appen til bilen / i bil?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Torkor

Displayet på ZAPPI viser til enhver tid ladeeffekten i kWh

elektrolux

Har du symbol av et hus nederst til venstre. I så fall er det dynamisk lastballansering som er aktiv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Kanskje du ikke har ladet en hel time? Hvis man lader med 7,4kW (kilowatt) i en time blir det 7,4kWh (kilowattimer), men hvis man lader med 7,4kW i bare 53 min så blir det 6,5kWh.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sveander

Er ikke dette en lader som netop endrer ladestrømmen etter hva som er tilgjengelig i skapet. Du hadde vel andre strømkilder på, og eller spenningen er endret i disse julebaksttider.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Torkor

Sitat fra: Electrix på onsdag 12. desember 2018, klokken 10:03
Kanskje du ikke har ladet en hel time? Hvis man lader med 7,4kW (kilowatt) i en time blir det 7,4kWh (kilowattimer), men hvis man lader med 7,4kW i bare 53 min så blir det 6,5kWh.

Nei. ZAPPI viser både kontinuerlig ladeeffekt og total kWh pr lading.

Torkor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:49
Har du symbol av et hus nederst til venstre. I så fall er det dynamisk lastballansering som er aktiv.

Takk for forslag, men Intet hus nederst, og jeg har forstått det slik at dynamisk lastbalasering  fremdeles ikke virker på 3-fas i påvente av SW oppgradering.

elektrolux

Ikke godt å si. Tenker mest på målefeil. Opplever du at det tar lenger tid å lade?

Dynamisk laststyring fungerer på den fasen du kobler CT sensor til, men som du sier venter vi på software som støtter dynamisk styring mot alle 3 fasene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torkor

Glemte å si at jeg har to ZAPPIer, og det er samme på begge to, så da må det nesten ha noe med spenningen i huset å gjøre. Ser at spenningen nå er 226-228 V,V. Mener den var over 230 tidligere. Lurer på om det er vanlig med spenningsfall om vinteren.

Nordlands

Sitat fra: Torkor på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:45
Sitat fra: Electrix på onsdag 12. desember 2018, klokken 10:03
Kanskje du ikke har ladet en hel time? Hvis man lader med 7,4kW (kilowatt) i en time blir det 7,4kWh (kilowattimer), men hvis man lader med 7,4kW i bare 53 min så blir det 6,5kWh.
Nei. ZAPPI viser både kontinuerlig ladeeffekt og total kWh pr lading.
Poenget var vel at ladeeffekt måles i kW og ikke i kWh som er effekt*tid.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Joltus

Ts mener nok kW.

At zappien leverer mindre kW enn vanlig.

Rav4_EV

Så lenge  Tesla'en viser 30A og boksen er innstilt på 32A er det nok en feil ett eller annet sted.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Torkor

Sitat fra: Nordlands på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:41
Sitat fra: Torkor på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:45
Sitat fra: Electrix på onsdag 12. desember 2018, klokken 10:03
Kanskje du ikke har ladet en hel time? Hvis man lader med 7,4kW (kilowatt) i en time blir det 7,4kWh (kilowattimer), men hvis man lader med 7,4kW i bare 53 min så blir det 6,5kWh.
Nei. ZAPPI viser både kontinuerlig ladeeffekt og total kWh pr lading.
Poenget var vel at ladeeffekt måles i kW og ikke i kWh som er effekt*tid.

Ja, stemmer. Min feil. Mente kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA