Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan ferierer dere?

Startet av edyrli, tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:20

« forrige - neste »

edyrli

Ferie er viktig for trivsel og samtidig kan ulike ferieformer gjøre store utslag for lommeboka. Vi ferierer primært langs veiene med stor diesel bil og stor campingvogn. Vi er en familie på 6 med 4 unger og hund. Jeg får inntrykk igjennom media at lange bilturer med diesel er fy fy. Men hvilke andre alternativer er realistiske? Dersom vi ser på ulike ferieformer og tenker på miljø og økonomi synes ikke jeg bilferie kommer så dårlig ut. Det er også få elbiler med lang rekkevidde 2 tonn henger vekt og plass til 6 personer + bagasje. Muligens Modell X, men den er noe dyr.
Så bytte til elbil er ikke noe alternativ.
Kjøpe hytte med plass til 6? Dette er også ekstremt dyrt. Det er vel heller ikke Co2 fritt og bygge, varme opp og vedlikeholde et ekstra hus.
Fly ferie? Dyrt. Koster fort 70-100.000 for en 2 ukers ferie til syden i fellesferien for en familie på 6. I tillegg regnet jeg ut at denne flyturen slipper ut 6 tonn Co2. Det tilsvarer 40.000 km med bil, dersom vi regner 150 g/km.

Det ser ut til at det blir Dieselbil og Camping noen år til. Men hva driver dere andre med i sommerferiene?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Zimon

Her ferierer man på Telemark kysten, famliien vår har en øy i skjærgården som min oldemor kjøpte på slutten av 1920 tallet og vært i famliens eie siden. 4 hytter der med tanter/onkler/fettere/kusiner etc om hverandre, heldigvis godt forhold i famlien vår. Så kjøre bil til der vi parkerer, så noen uker på øya og så hjem igjen. Både billig, men også perfekt etter mine ønsker om ferie, det å ligge ute i liten båd og fiske i ro og fred, det er balsam for sjelen! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Burger

Familie på 2, sparer til 10 dagerstur til Spania, loffe rundt med leiebil på måfå. Usikker på om vi får råd. Har reist ekstremt mye igjennom arbeide, så utenlandsbehovet er ikke så stort. I tillegg så har vi enebolig med hage og utsikt.

Ellers så er det seile med en nedbetalt seilbåt fra 1982 (contrast 33), kjøre og besøke venner, gå på fjellet, slacke i egen hage, grille, litt festivaler med telt osv.

Egentlig så trives jeg best med litt penger på bok, litt muligheter og bare dra etter været. Finvær på sørlandet? Ringe og høre om vi får komme. Finvær langs kysten? Ut og seile. Dårlig vær? Hjemme og trene/game.

Misunner dere med campingvogn, fordi da kunne man besøke venner men trekke seg unna på kvelden. Blir litt for intens om man bor oppå en annen familie mer enn en natt synes jeg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electrix

Bor på Sørlandet og stor-familien har et sommerhus ved sjøen ca en gammel leaf rekkevidde hjemmefra. Vi fordeler ukene mellom oss så det er i bruk nesten hele sommeren så det gir brukbar økonomi. Vi bruker som regel elbilen til og fra hytta, ofte blir det en del turer ekstra fram og tilbake pga vi jobber forskjellig så det er ikke krise om vi ikke får med alt på en gang.

Ellers er jo hytte noe av det dyreste måten å feriere på. Mener å huske at kostnadene med norske hytter i forhold til bruken gir en snittpris pr overnatting på ca 6 000. Da er det selvfølgelig noen som trekker opp og noen som trekker ned, men det blir gjerne billigere med hotell om man ikke ferierer veldig mye.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amatøren

Legoland og hytte på fjellet med dieseldyret.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Ferie? Hva er det?

Som aveksling tar vi oss gjerne en elbiltur gjennom alpene: https://wavetrophy.com/

Oppdaget i år en kul bieffekt av å dra elbilen med oss bak på hengeren da ingen av bompasseringene er blitt fakturert for.  :D

Han nok noe med å gjøre at vi ikke har brikke i dieseldyret, kun i elbilen bak på hengeren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Og du er svindler nok til ikke å gi beskjed om det når du oppdager det en gang? Snakker om å være drittsekk!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OhmPaPa

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. desember 2018, klokken 18:39
Han nok noe med å gjøre at vi ikke har brikke i dieseldyret, kun i elbilen bak på hengeren.

Hva slags dieseldyr er det foran hengeren da? Og hvorfor ikke bare ta elbilen?

Spm er ikke ment som kritikk - bare nybakt elbilist nyskjerrig på hvordan folk organiserer seg.

Roy Aasen

Sitat fra: zbk på fredag 14. desember 2018, klokken 18:54
Og du er svindler nok til ikke å gi beskjed om det når du oppdager det en gang? Snakker om å være drittsekk!

Tja...hvem er vel drittsekken her?  Du bør ta pillene dine!

zbk

Å omgå betaling ved å utnytte reglene, helt greit. Å bevisst unnlate å betale noe en vet en skulle betalt for kvalifiserer som tyveri på min skala. I tillegg skryte av det...

Men jeg skal avholde meg fra å avspore tråden noe mer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Roy Aasen

Godt, vi lar det ligge. 

Tilbake til  ferien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA