Moms på elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:33

« forrige - neste »

Amatøren

@cra:+1:

Tok meg aldri nær av noe!

Tenkte bare om jeg kanskje ble litt misforstått og kunne skrevet bedre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Håper virkelig dette var hestehandels-utspill og ikke noe FrP har sterkt ønske om å innføre!

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:56
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06
Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.

Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.

Ordet sponset er etterhvert blitt så utvannet at det ser ut til å kunne benyttes i enhver sammenheng:

Kan jeg nok være enig i. Her mente jeg det i den opprinnelige betydningen.

I dag er det moms på biler som forurenser. Elbilene sponses altså ikke av fossilbilene. Utslipp blir straffet.

FrP vil kutte i bompenger. Bompenger brukes for å begrense utslipp og for å finansiere veier.

Ved å innføre moms på elbiler lages det et unntak fra dagens regelverk slik at elbiler må betale til staten. Pengene overføres så til veiprosjekter slik at alle betaler mindre bompenger.

Her innføres det en ny straffeskatt på utslippsfrie biler som direkte går til å redusere bompengene som fossilbilene (og elbiler) må betale. Virker som en pengeoverføring til et gitt formål på meg. Tvunget sponsing kanskje. Men ikke sammenlignbart med feil bruk av sponsing i betydningen at elbiler slipper avgifter og dermed "sponses" av fossilbilene.

Amoss

Nå er jeg i utgangspunktet enig med deg OhmPapa, men det er greit å få ryddet litt opp i begrepene her så ting blir rett:

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 13. desember 2018, klokken 17:44
... lages det et unntak fra dagens regelverk ...
... innføres det en ny straffeskatt på utslippsfrie biler ...

Nei, det lages ikke noe unntak, og det innføres ingen ny straffeskatt. Dagens avgiftsfritak ER ett unntak fra dagens generelle regler, og MVA er en "god gammel" avgift og ikke noe nytt.

Men det som foreslåes er altså å oppheve det eksisterende unntaket før tiden nettopp for å overføre disse midlene til å erstatte bompenger for fossilbilene - og da blir det fortsatt rett å kalle det for sponsing.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA