Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på fjelltur. Erfaringer?

Startet av elKona, tirsdag 11. desember 2018, klokken 00:36

« forrige - neste »

elKona

Er det noen som har kjørt Kona til vinterfjellet?

Fra hvilken by, til hvilket fjell.. og hvordan holdt batteriet?
Er mest spent på Oslo-Hafjell, Oslo-Trysil, Oslo- Hemsedal..
går det uten ladestopp, eller blir det knapt?

Ioniqo

#1
Kjørt Oslo-foldall via Gudbrandsdalen to ganger, full bil 320km. I høst ble det kjørt i et strekk uten problemer. Nå på vinterføre ble det 20 min lading når det likevel var pause. Kjører ikke spesielt økonomisk. Vil anbefale å ikke kjøre over fjellet med akkurat nok batteri, tilfelle noe uforutsett.

Veldig fornøyd med bilen og rekkevidden den gir.

Ørjan

Har kjørt 3 turer tur/retur Bergen- Filefjell som er 25 mil . Vært 2 personer og litt bagasje baki samt tom skiboks på taket. Temperaturene har variert fra ca 5 til ca -5. Startet full ladet og med forvarmet kupe i Bergen og ved Filefjell har jeg hatt rest på batteriet på mellom 30-40 %. Hjemover igjen startet jeg med 80% og hadde rest på mellom 25-30% igjen på batteriet. Er mer nedover denne retningen.

På samme turen med Egolfen blir det baconpølse og lading på Gudvangen begge veier.
Kjekt det også  :)
Er knallfornøyd med begge bilene. Var sikker på at jeg ble den siste i Norges land, som byttet ut bensin og diesel til fordel for el.  :o 
Konaen er vår turbil nå og som vi bruker 2 voksne og 2 ungdommer (i realiteten 4 voksne) med edruelig pakking og skiboks går det fint. Ikke MB E klasse plassforhold men greit. Skulle jeg hatt barnevogn i også, måtte far tatt toget.

Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Pepsipepsi

Jeg har kjørt Bærum -Hafjell, 800 moh, med pigg og full bil. Kjørte som en bensinbil. Hadde masse strøm igjen. Det var ca 4 minusgrader. Ikke takboks.

elKona

Dersom Kona fungerer som hyttebil blir jeg svært fornøyd. Noen som har erfaring på hvordan takboks påvirker forbruket?

arthur

På FB ligger følgende:

Mange av dere har spurt om forbruk med takboks. Resultatet etter en god tur på motorvei i dag: 92 km/t snitthastighet i minus -6, gir et økt forbruk på 10% (19,8kwt). 110km/t gav et forbruk på 25,4 kwt. (28% økning fra 92km/t)

Hvis det ikke er innafor å sitere et slikt innlegg så er det bare å slette det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Navl1

Kjørte litt over 40 mil i dag, fra Oslo og over Hemsedal, med skiboks på taket. Snittforbruk 16.6.

Minusgrader og glatt føre til over Hemsedal, plussgrader og tørt videre.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

kristianbergen

Bergen oslo, via hemsedal, med takboks og varmeapparat på hele veien. Sterk sidevind og -8 på fjellovergangen. Is og snødekke. 17.5 kwh/10 mil. Sabla bra.

15.8 bergen-oslo over hardangervidda noen uker i forveien uten takboks, bare veier og lite vind tilsier inntil 10% økt forbruk pga takboks
Leaf 2013

elKona

Sitat fra: kristianbergen på søndag 23. desember 2018, klokken 00:04
Bergen oslo, via hemsedal, med takboks og varmeapparat på hele veien. Sterk sidevind og -8 på fjellovergangen. Is og snødekke. 17.5 kwh/10 mil. Sabla bra.

Uten ladestopp?

kristianbergen


Uten ladestopp?
[/quote]

Sorry, med ladestopp. Trenger ett stopp 30-45 min på denne veien, men har ikke noen tall på ladetid siden laderen på Hemsedal tøyset seg. GK gav gratis strøm, men tiden brukt på netto lading fikk jeg ikke tatt.

Bergen-Oslo-turen 22. november over hardangervidda, uten takboks krevde 20-30 min lading.
Leaf 2013

TorT

Kjørte fredag Stavanger-Dombås E39, og Strynefjellet. Ladet før Førde, etter knappe 34 mil. Hadde da rest på 21%. Fylte 36,28kW på 47 min, med snitthastighet 46,33kW på Grønn kontakt Sande.
Neste stopp var Extra Stryn, der jeg ladet 28 minutt med snittfart 45,05kW.
Der tabbet jeg litt, og kjørte videre med 65%.
Var litt usikker pga av stigningen mot Dombås, og ladet 16 minutt på Vågå, 10,59kW med snittfart 41,93. Denne siste viste seg å være unødvendig. Hadde vel ankommet med 7-9% uten den siste ladingen.

Ladet på Dombås mens batteriet fortsatt var varmt. Ladet i 50 minutt, dårlig kvittering på BKK, men fikk vel 36kWh i begynnelsen, og hadde 49kWh på slutten. Ladet til 73%. -5˚C ved laderen.

23/12 hadde bilen overnattet ute. -11˚C om morningen, stod tilkoblet ladekladd, men var ferdiglaget til 80% allerede før midnatt. Så iskaldt batteri. Kjørte ned på Dovre, rundt -17˚C, der jeg var, så var jeg på Dovrefjell, -19˚C ved Vålåsjøen når jeg var der.

Kjørte ned på Dombås, og ladet. -7˚C ved ladestasjon. Og nå det merkelige

Starter lading på drøyt 40%, så ikke helt nøyaktig, og fikk 24kW.
Drev og telefonerte litt, så fulgte ikke så nøye med. Når SOC var på 51% hadde jeg kommet opp i 41kW. Alt vel

Men så, når jeg var kommet opp i 60%, så jeg at jeg bare fikk 23kW.

Så, tydelig at hurtiglading i kulde ikke er bare bare. Hadde håpet at den såkalte Vintermodusen hindret slike ting.

Biff

Sitat fra: TorT på tirsdag 25. desember 2018, klokken 01:24
... Og nå det merkelige

Starter lading på drøyt 40%, så ikke helt nøyaktig, og fikk 24kW.
Drev og telefonerte litt, så fulgte ikke så nøye med. Når SOC var på 51% hadde jeg kommet opp i 41kW. Alt vel

Men så, når jeg var kommet opp i 60%, så jeg at jeg bare fikk 23kW.

Så, tydelig at hurtiglading i kulde ikke er bare bare. Hadde håpet at den såkalte Vintermodusen hindret slike ting.

Jepp. Jeg har samme problem. Har ikke garasje eller hjemmelading (skal skaffe det om 6 mnd) så bilen står ute i kulda. Hurtiglading er ikke verdt det nå. 25 kW fra 0-40% og så 45 kW i 10% til før den faller ned igjen.

TorT

Det gjør det ekstra viktig å lade om kvelden når batteriet er varmt etter dagens kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA