Reelle kønummer tilgjengelig

Startet av navyelsen, man 10. des 2018, kl. 10:52

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: Bjoris på ons 23. jan 2019, kl. 19:56
Hørte i dag at det skal bli påbud om antirust for alle, så dermed går nok 377.000 opp til 382.000 eller deromkring. På demobilen jeg kjørte var det 4.600, men de mente det ble billigere når alle bilene skulle få det...
Hvordan kan de pålegge å prakke dette over på kjøper?

trykkertor

Sitat fra: Zuexi på ons 23. jan 2019, kl. 20:50
Sitat fra: Bjoris på ons 23. jan 2019, kl. 19:56
Hørte i dag at det skal bli påbud om antirust for alle, så dermed går nok 377.000 opp til 382.000 eller deromkring. På demobilen jeg kjørte var det 4.600, men de mente det ble billigere når alle bilene skulle få det...
Hvordan kan de pålegge å prakke dette over på kjøper?
La meg tenke fritt......
KIA ventet lenge med pris. De ville sikkert først vite nye 60-Leaf sin pris, for de visste dette ble en av hovedkonkurrentene. Leaf-prisen kom ikke.
KIA som er glad i 7-tall satte prisen til 377.000,-
Mange, sikkert også KIA, ble overrasket da Leaf-60 ble så pass dyr som den ble. Faktisk dyrere enn e-Niro.
Da har BOS mulighet til å øke prisen på sin bil gjennom "tvunget" ekstrautstyr som matter, ladekabel, antirustbehandling osv.
Nå blir jo det litt skummelt hvis kunden velger bort antirust. Så i og med at Leaf ble dyrere enn e-Niro, kan de tillate seg å prise opp.

La oss si de for lenge siden visste at Leaf 60 skulle koste 399.000,-
Da kunne e-Niro kommet ut med 389.000,- som grunnpris, inklusive ladekabel, matter og antirust-behandling, og gitt inntrykk av at det var "med i prisen". Hvor på de nå trakk det ut av bilen for å holde prisen nede.

Scrooge

Det blir interessant å se hva som skjer når Tesal Model 3 MR dukker opp på markedet (Mars er hintet). Hvem ved sine fulle fem velger da en Nissan Leaf? E-Niro kan også oppleve å motta mange kanselleringer da, så de skal være litt forsiktige med å melke kundene og skape dårlige kundeforhold ved å utnytte situasjonen i dag.

HCO

Sitat fra: gr på ons 23. jan 2019, kl. 19:38
Med andre ord, komplett bil med billigste matter og den der grunnpakken med vinterhjul og ladekabel, ble 411 000,-. Nesten 417 000,- med takluke.

Dette er blitt en farse... Utrolig at BOS ikke ser det selv. Alternativt er de så kortsiktige at de ikke bryr seg.

Koreansk putekasse til 417.000 eller amerikansk gamechanger til 479.000? Valget blir stadig enklere. Og når gamechangeren kommer med samme rekkevidde som Niro til en lavere pris senere i år ser det stygt ut for prisingen av Niro.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

navyelsen

Interessant vinkling fra Kia Norge vedrørende pris og lansering i oktober:

"Prisen på Kia e-Niro First Edition er 377.400 kroner.
Perle- eller metallic lakk koster 5000 kr ekstra. Elektrisk soltak i glass koster 5900 kroner ekstra.
Det vil si at en kan få bilen med metallic lakk og vinterdekk for under 400.000 kroner, poengterer Kia Norge."

Useriøst og gå ut med slike uttalelser når det ikke er mulig å få bilen til nevnte pris!

kilde: https://www.side3.no/motor/kia-e-niro-pris-dato-rekkevidde-hengerfeste-og-plass-i-bagasjerom-5264937
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Hvor har dere det fra dette med at understellsbehandling koster ekstra ? Jeg skrev kontrakt i går, og fikk ikke spørsmål eller tillegg i prisen for understellsbehandling. Bilen i Norge må være behandlet mot rust, så det er vel bare et spørsmål om ekstra behandling utover det som importøren krever / anbefaler.

geear

Sitat fra: TM på tor 24. jan 2019, kl. 10:13
Hvor har dere det fra dette med at understellsbehandling koster ekstra ? Jeg skrev kontrakt i går, og fikk ikke spørsmål eller tillegg i prisen for understellsbehandling. Bilen i Norge må være behandlet mot rust, så det er vel bare et spørsmål om ekstra behandling utover det som importøren krever / anbefaler.
Hva står det i kontrakten din på pris, da?

Hos meg står det:

Bilpris inkl. eng. avg. 382600,00
Ekstrautstyr 5000,00  (her står det ingen beskrivelse, men er metalliclakk)
Særlige spesifikasjoner 485,00 (stoffmatter)

På spørsmål om differansen til prisen på 377400,- så svarte han at det var leveringsomkostninger (transport fra Drammen) og Mercasol understellsbehandling (og i hulrom i dørene etc).

Grunnpakken med Nokian-dekk ble ikke foreslått, fordi han kun ville selge Conti-dekk, og de var enda en tusenlapp dyrere enn de som lå i grunnpakken. Jeg foretrekker nesten alltid originale felger (begge hjulsettene til både e-Golfen og Model X-en var med i nybilkjøpet), men i dette tilfellet så ble det litt prinsippsak å verken kjøpe ladekabel, gummimatter eller hjul fra Kia. Syns det er helt utrolig at bilen blir levert med et hardt gulv bare, om man ikke kjøper matter. De oppgir altså en grunnpris på bilen, men har ikke med matter. Det blir litt for meg som at man må betale ekstra for å få seter eller vinduer, "joda, bilen KAN faktisk brukes uten".

navyelsen

Enig i det du skriver om matter og ladekabel. Synes det er latterlig å levere en bil uten nevnte utstyr når den i utgangspunktet skulle være en "fullt utstyrt First Edition".

Men når det gjelder leveringsomkostninger var jeg positivt overrasket over at det ikke ble mer...

Bilpris 382.600
- annonsert pris 377.400
= leveringsomkostninger 5.200

Såvidt jeg har forstått inkluderer dette vrakpant (2.400 kr), understellsbehandling og frakt til utsalgssted.

Trekker man fra vrakpanten er man nede i 2.800 kr for frakt og rustbehandling. Akseptabel pris.

geear

Ja, hvis det inkluderer vrakpanten på 2400,- så er det ikke ille, men da kunne de like godt droppet å si at man betaler noe for understellsbehandlingen, og sagt at 2800,- var frakt og 2400,- var vrakpant. Selgeren begynte her med at for 377400,- var bilen fortsatt med folien på, men herregud, selger de et ferdig produkt eller selger de et halvfabrikat?

Det blir som at butikken gir deg kilopris på Norvegia, men når du kommer i kassen så må du betale ekstra for deling og innpakking. Det er fullstendig uinteressant for meg å vite om kostnader jeg ikke kan velge bort. Gi meg en pris på bilen som det faktisk er mulig å kjøpe den for! Selv om det er småpenger kan jeg ikke forstå annet enn at det grenser mot villedende markedsføring.

Trond.m

Det står 377.400 i kontrakten. Nå har jeg fått beskjed i etterkant om at det er mulig å velge 3 typer understellsbehanding i tillegg (frivillig).
hhv. Enkel 1990, full 2990 og full + støyisolering 4790.

Endring: Enkel rustbehandling koster 1490...ikke 1990.

Trond.m

Vrakpant og levering Drammen er inkludert i prisen på 377.400. Det er ikke lov til å annonsere bilens pris eks. avgifter.
På kontraktene er vrakpant alltid spesifisert, men da er samtidig bilprisen redusert med 2400 kr.

navyelsen

Høres fornuftig ut, men har lest innlegg i andre tråder hvor man har fått pris hvor vrakpant er lagt til som eget tillegg i kontrakten, ref:

Sitat fra: setlerd på man 21. jan 2019, kl. 22:06
Har fått pris på kontrakt. Bil 384600 + engangsavgift og vrakpant 2400 + lastestativ montert 3558. Altså 390558. Håper da dette er bil levert forhandler. Står ingen ting i kontrakten at jeg betaler 5000 kr formetallic lakk. Heller ikke  understelsbehandling og frakt. Kan det komme i tillegg når jeg har allerede skrevet under uten at de opplyser om dette?

Men her er det uvisst om pris er inkludert metallic eller ei. Vanskelig å sammenligne priser når forhandlere praktiserer dette ulikt. Noen baker metallic inn i bilprisen, mens andre baker vrakpanten i bilprisen. Noen legger til metallic, andre legger til vrakpant eller rustbehandling. Vanskelig å vite hva som egentlig er inkludert i "leveringsomkostninger" når man signerer...

Trond.m

Kjøper du bilen i Drammen eller omegn så er prisen 377.400 ink. vrakpant og frakt og levering. En forhandler står imidlertid fritt til å ha egne levering / registrerinsomkostninger som kan inneholde utvidet understellsbehandling, matter etc. I standardprisen 377.400 inngår ikke matter, men som kunde kan man kreve å få bilen levert til annonsert pris. Kjøpes den i andre distrikter vil det komme frakttillegg. Men jeg vet at mange forhandlere roter det til så kunden ikke merker at han betaler mer enn full pris  8)

Ragged_Glory

Jeg har signert kontrakt. Jeg har ladekabel, og vinterhjul kjøper jeg til 13000 kroner annet sted. Her prisene på kontrakten.

Bil inkludert levering og full understellsbehandling: 382 600,-
(forhandler understellsbehandler alle sine biler uansett - ikke BOS).

Gummimatter: 1104,-
Beskyttelse på bakre støtfanger: 896,-

Metallic-lakk: 5000,-

Totalpris: 389 600,-

Differansen mellom 377400 og 382600 er absolutt til å leve med. Den inkluderer frakt fra Drammen til Vestlandet, full mercasolbehandling og klargjøring.

K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

trykkertor

Sitat fra: TM på tor 24. jan 2019, kl. 14:28
Det står 377.400 i kontrakten. Nå har jeg fått beskjed i etterkant om at det er mulig å velge 3 typer understellsbehanding i tillegg (frivillig).
hhv. Enkel 1990, full 2990 og full + støyisolering 4790.
Urettfeigt!
Jeg fikk valget mellom enkel rustbehandling 2.500,- eller full+ støyisolering 6.500,-

Sitat fra: Ragged_Glory på tor 24. jan 2019, kl. 15:19
Bil inkludert levering og full understellsbehandling: 382 600,-
(forhandler understellsbehandler alle sine biler uansett - ikke BOS).

Gummimatter: 1104,-
Beskyttelse på bakre støtfanger: 896,-

Metallic-lakk: 5000,-

Totalpris: 389 600,-

Differansen mellom 377400 og 382600 er absolutt til å leve med. Den inkluderer frakt fra Drammen til Vestlandet, full mercasolbehandling og klargjøring.
Igjen, urettfeigt!
Jeg betaler 392.000,- på veien hos BOS Åsane.
Bil
Metalliclakk
Full mercasol + støy
Gummimatter

Capser hadde overhodet ikke noe mer å gå på.
Nå fikk jeg sippeleppe..... :-[

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA