Har Model 3 samme onboard lader som S og X?

Startet av trykkertor, lørdag 08. desember 2018, klokken 01:33

« forrige - neste »

trykkertor

Kan jeg lade med 3fase på Model 3 hjemme på TWC-en?

Elmaster

Yes. For Hjemme lading kan du bruke samme laderen.

Thomas Pehrsen

Men er det ikke en helt annen «plugg» på model 3? Jeg forstår ikke helt hvordan det vil fungere

Klykken

Er samme som på europeiske elbiler. CCS. Disse kan lade på type 2, som "gamle tesla", samt hurtigladere med CCS-plugg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Thomas Pehrsen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:00
Men er det ikke en helt annen «plugg» på model 3? Jeg forstår ikke helt hvordan det vil fungere

Nei, Tesla Wall Connector har vanlig type2 plugg, og den passer i Model 3.
Det jeg lurer på er:

Hvor høyt styrke klarer Model 3 å lade med fra en hjemmelader?
Klarer den 3-fase 32A så jeg får 22kw i lading, eller er bilen levert med maks 11kw, eller et annet tall?

Mazzbot

Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:30
Sitat fra: Thomas Pehrsen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:00
Men er det ikke en helt annen «plugg» på model 3? Jeg forstår ikke helt hvordan det vil fungere

Nei, Tesla Wall Connector har vanlig type2 plugg, og den passer i Model 3.
Det jeg lurer på er:

Hvor høyt styrke klarer Model 3 å lade med fra en hjemmelader?
Klarer den 3-fase 32A så jeg får 22kw i lading, eller er bilen levert med maks 11kw, eller et annet tall?

11kw på LR
7.4kw på SR
Tesla model 3 reservert 31/3 .

trykkertor

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:32
Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:30
Sitat fra: Thomas Pehrsen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:00
Men er det ikke en helt annen «plugg» på model 3? Jeg forstår ikke helt hvordan det vil fungere

Nei, Tesla Wall Connector har vanlig type2 plugg, og den passer i Model 3.
Det jeg lurer på er:

Hvor høyt styrke klarer Model 3 å lade med fra en hjemmelader?
Klarer den 3-fase 32A så jeg får 22kw i lading, eller er bilen levert med maks 11kw, eller et annet tall?

11kw på LR
7.4kw på SR

Takk for svar. Det var akkurat slike tall jeg lurte på.

fonberg

Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:34
Sitat fra: Mazzbot på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:32
Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:30
Sitat fra: Thomas Pehrsen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:00
Men er det ikke en helt annen «plugg» på model 3? Jeg forstår ikke helt hvordan det vil fungere

Nei, Tesla Wall Connector har vanlig type2 plugg, og den passer i Model 3.
Det jeg lurer på er:

Hvor høyt styrke klarer Model 3 å lade med fra en hjemmelader?
Klarer den 3-fase 32A så jeg får 22kw i lading, eller er bilen levert med maks 11kw, eller et annet tall?

11kw på LR
7.4kw på SR

Takk for svar. Det var akkurat slike tall jeg lurte på.

11kW internlader betyr at 3-ern kan fylle ca like mange tkm som en S, og flere enn en X, til tross for at de (nyere) store Teslaene har 16,5kW internlader.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Mao

Antar at TM3 også kan lade på TWC (eller annen ladeboks) koblet med 3-fas 230V?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Klykken

Ja. Om tallene er like for TMS så får den 8,4kw fra 3fas 32A 230v.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

mthoring

S/X blir vel levert med model 3 lader nå, ettersom jeg har forstått det. Er maks 11kw på de og nå i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

11kw ombordlader har pleid å bety maks ~7kw på 230v "2-fas" (IT) på S/X, mens 16,5kw ombordlader har gitt ~8kw.
Hvis SR lader på maks 7,4kw på 3-fas (TN), hva klarer den på 1-fas og "2-fas" da?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:32
11kw på LR
7.4kw på SR

Noen som har fått med seg grunnen til at SR ikke kan lade like raskt som LR? Rent markedsføringsmessig eller noen tekniske grunner?

11kW er jo 3-fase 16A TN nett. Betyr dette at den ikke kan lade på over 16A? 7,4kW er vel omtrent 1-fase 32A om jeg ikke tar helt feil? 

Hadde vært litt kjekt å vite litt mer detaljer her... Sitter med en "ledig" utvendig kurs (ok, ikke strengt talt ledig pr. d.d., men som kan omdisponeres) på 3-fase 25A IT-nett som jeg hadde tenkt å bruke til lading av bilen, så hadde vært greit å vite hvordan jeg kunne utnyttet den best mulig.  Ikke for det, hadde nok klart meg i praksis med selv 1-fase 16A, så det er ikke noe "must" å absolutt skulle utnytte hele kursen maksimalt, men kjekt om jeg kunne kjørt den på f.eks. 20A og/eller "to-fase".
Model S 85D

Vesel

#13
Sitat fra: Amoss på lørdag 08. desember 2018, klokken 16:51
Noen som har fått med seg grunnen til at SR ikke kan lade like raskt som LR? Rent markedsføringsmessig eller noen tekniske grunner?

Sikkert mye med differensiering fra "billigalternativet" å gjøre, men det er jo også sånn at et lite batteri vil fylles raskere enn et stort batteri. Dermed må ladeeffekten reduseres ved et tidligere tidspunkt. Når man lader en elbil så er ladeeffekten lavest ved 0% og 100%, og høyest ved kanskje 20-50%. Ved 50% kapasitet er det med LR fremdeles 37,5 kWh igjen før batteriet er fullt, mens det bare er 25 kWh igjen for SR.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Amoss

Sitat fra: Vesel på lørdag 08. desember 2018, klokken 17:01
Dermed må ladeeffekten reduseres ved et tidligere tidspunkt. Når man lader en elbil så er ladeeffekten lavest ved 0% og 100%, og høyest ved kanskje 20-50%.

Sant nok, og dette vil nok helt klart komme til å ha en betydning når man driver med hurtiglading på DC ladere. Men har neppe noen ting å si for saktelading på AC som det er snakk om her.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA