WLTP-rekkevidde: 364 - 415 km eller 417 - 480 km ?

Startet av t85, torsdag 06. desember 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

z4rd

Sitat fra: daktari på fredag 07. desember 2018, klokken 18:59
Selv om rekkevidden og forbruk blir på X75D-nivå, så vil jo ladehastigheten bli vesentlig høyere! X75 lader vel max på noen-og-90 kW. (100ene lader på ca 117 kW på max.) Hvis vi får til en ok pris i X75-nivå kan dette bli ok.

Rekkevidde på nivå med X75 fra et e-tron 95-batteri er ikke OK.

Mindre bil, mindre plass, men fortsatt lik rekkevidde...
Når man skal specce opp en e-tron med alt utstyr så kommer du over prisen på en 5-seter X75D som har alt som Tesla byr på. Så høyere pris i tillegg.

Fordi man får litt høyere ladehastighet uten det samme ladenettverket så er det plutselig en OK deal? Jeg klarer ikke å følge den tankerekka... Akkurat disse tingene som gjorde at jeg sa opp min reservasjon, og selv om jeg helst skulle kjørt Audi, så får det være grenser på hvor mye penger man skal gi bort til folk som ikke leverer...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

samotholt

Blir rekkevidden i det hele tatt på X75 nivå? Jaguar slår av 9 mil fra WLTP (47 mil) til EPA (38 mil) og havner på samme rekkevidde som X'en. Her kan vi vel fort se +-35 mil EPA?

Prisen på Audi blir for de fleste godt over X-nivå (ser bort fra X100 som er den eneste av SUV'ene som har nok rekkevidde for oss) - og det tar nok ganske lang tid før lademuligheter er på "ønsket nivå" for alle andre enn Tesla.

"Forsprang durch ... Dortmund Wartehalle?". (DW er forøvrig ironi fra KLM - OL i Calgary).
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Tellus

Jaguar har ikke slått av rekkevidde. Den er fortsatt 470 km slik den har vært. At du får kortere rekkevidde hvis du velger større hjul og fyller bilen med tungt utstyr har ikke vært noen hemmelighet. Det Jaguar har gjort er å tallfestet hva en maks utstyrt bil koster deg av rekkevidde.

Tesla og alle andre burde gjøre der samme. Gi øvre og nedre rekkevidder etter WLTP og EPA.

Jaguar burde få kred for å ha gjort dette.

mbh

Jeg er redd det blir færre jobber i Audi i Norge det neste året. Det vil være overraskende om det finnes nok entusiaster til å holde dette gående fremover. Det er stor forskjell på utgangspunktet til Jaguar og Audi her i landet. For Jaguar blir det en opptur uansett, men for Audi...

Det er leit at Audi har brukt så lang tid til å utvikle noe som viser at Forspranget ligger hos konkurrentene. Dette er muligens den tyske bilindustriens første Nokia. Flaks for Mercedes at de fortsatt kan gå tilbake og jobbe videre med EQC. Så slipper de kanskje det samme mageplasket.

Mao

Selv om rekkevidden og forbruk blir på X75D-nivå, så vil jo ladehastigheten bli vesentlig høyere! X75 lader vel max på noen-og-90 kW. (100ene lader på ca 117 kW på max.) Hvis vi får til en ok pris i X75-nivå kan dette bli ok.

Ionity-utbyggingen vil ta tid, og de nærmeste par årene vil man rundt om i landet ofte være nødt til å lade på eksisterende hurtigladere fra f.eks. Fortum. Da vil i praksis en X75D på Teslas ladenettverk få dobbelt så høy effekt som e-tron, og en X100D enda mye høyere.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Tellus

Ser ut som om vi allerede fra sommeren 2019 vil ha ganske bra 100-150 kW dekning inhvert fall i Sør-Norge.

samotholt

Sitat fra: Tellus på fredag 07. desember 2018, klokken 20:09
Jaguar har ikke slått av rekkevidde. Den er fortsatt 470 km slik den har vært.
Tror du må lese en gang til. De slår av 9 mil fra WLTP til EPA, mao. er EPA 9 mil kortere enn WLTP. EPA er forøvrig den måling som bør interessere oss forbrukere (WLTP er tydligvis omtrent like ubrukelig som NEDC - selv om målingene er noe nærmere realistisk forbruk).

jkirkebo

Sitat fra: Mao på fredag 07. desember 2018, klokken 20:34

Ionity-utbyggingen vil ta tid, og de nærmeste par årene vil man rundt om i landet ofte være nødt til å lade på eksisterende hurtigladere fra f.eks. Fortum. Da vil i praksis en X75D på Teslas ladenettverk få dobbelt så høy effekt som e-tron, og en X100D enda mye høyere.

Det gjelder strengt tatt mange av oss med Tesla også. Siden jeg tok i bruk TeslaFi 1.oktober i år har jeg på drøye to måneder ladet 416kWh på CHAdeMO og 35kWh på Supercharger. Mao. ser jeg ut til å havne på ca.  2300kWh pr. år på CHAdeMO til en kostnad på omkring 9000 kroner. Om ikke Tesla får litt bedre flatedekning på SC snart da. For tiden ser de stort sett ut til å bedre dekningen på eksisterende veier her på Østlandet (f.eks E6: Brumunddal og Øyer) fremfor å dekke flere ruter. Men det vil nok ta svært lang tid før Ionity også dekker sekundære ruter som f.eks RV4.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. desember 2018, klokken 20:53
Sitat fra: Mao på fredag 07. desember 2018, klokken 20:34

Det gjelder strengt tatt mange av oss med Tesla også. Siden jeg tok i bruk TeslaFi 1.oktober i år har jeg på drøye to måneder ladet 416kWh på CHAdeMO og 35kWh på Supercharger. Mao. ser jeg ut til å havne på ca.  2300kWh pr. år på CHAdeMO til en kostnad på omkring 9000 kroner. Om ikke Tesla får litt bedre flatedekning på SC snart da. For tiden ser de stort sett ut til å bedre dekningen på eksisterende veier her på Østlandet (f.eks E6: Brumunddal og Øyer) fremfor å dekke flere ruter. Men det vil nok ta svært lang tid før Ionity også dekker sekundære ruter som f.eks RV4.

Du må ha et veldig spesielt kjøremønster. Jeg har ikke hatt behov for å bruke hverken type 2 eller chademo siden 2014. (100'km) SC nettverket dekker 100% av det som trengs på alle turer jeg har tatt i Skandinavia.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tellus

Sitat fra: samotholt på fredag 07. desember 2018, klokken 20:42
Tror du må lese en gang til. De slår av 9 mil fra WLTP til EPA, mao. er EPA 9 mil kortere enn WLTP. EPA er forøvrig den måling som bør interessere oss forbrukere (WLTP er tydligvis omtrent like ubrukelig som NEDC - selv om målingene er noe nærmere realistisk forbruk).

EPA har ingen verdens ting med WLTP å gjøre. To fullstendig forskjellige testsykluser. EPA inneholder f.eks. testing/korreksjon for ekstreme temperaturer noe WLTP ikke gjør.

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 21:22

Du må ha et veldig spesielt kjøremønster. Jeg har ikke hatt behov for å bruke hverken type 2 eller chademo siden 2014. (100'km) SC nettverket dekker 100% av det som trengs på alle turer jeg har tatt i Skandinavia.

Ikke så veldig spesielt. Jeg kjører mye til og fra hytta, da kjører jeg strekningen Fredrikstad-Dokka over Rv4 og videre de siste 4 milene opp til hytta fra Dokka. Hytta har ikke innlagt strøm.

Sjekk kartet så finner du to SC på denne strekningen, Solli og Rygge. De er så nær Fredrikstad at de er bortimot ubrukelige. De 35kWh er fra disse to, da har jeg ladet noe få minutter for å rekke hjem.

Min lading foregår på Coop Extra Gran og Kiwi Dokka. Skal jeg lade på SC har jeg kun en brukbar mulighet, en stor omvei på 49km via Lillehammer. I prinsippet kan jeg lade på Nebbenes og kjøre Gjøvik-Dokka derfra, men det er fortsatt 37km omvei og SC på Nebbenes er alt for langt fra hytta til å fungere som eneste lading så jeg må fortsatt lade på hytta. Skal tross alt kjøre tur/retur + ha litt strøm til småkjøring når jeg er der oppe.

Brumunddal vil være bedre mhp. avstand fra hytta når den kommer, men det er fortsatt 57km omvei om jeg må innom Dokka (som jeg ofte må) eller 45km omvei om jeg kan kjøre via Snertingdalen og rett til hytta. Heller ikke en spesielt god løsning, men noe bedre enn Lillehammer.

Så inntil det kommer en SC på Rv4 ett eller annet sted (eller på Dokka, man kan jo drømme) blir det å fortsette med CHAdeMO. I Dokka får vi tross alt både spist og handlet mat mens vi lader, det går ikke på Lillehammer eller Nebbenes (ingen av de stedene er det dagligvarebutikk, og heller ingen brukbare spisesteder etter at Marché la ned). Da er det ingen krise at det tar litt lengre tid, siden vi får utnyttet tiden. På hjemveien lader vi utenfor Coop Extra på Gran, der er det en meget god asiatisk restaurant i samme bygg (anbefales til alle som passerer der innimellom). 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hemi

For å støtte jkirkebo, jeg hurtiglada 2 ganger på tesla SC , passa ca aldri inn i mønsteret :p

mbh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. desember 2018, klokken 22:37
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 21:22

Ikke så veldig spesielt. Jeg kjører mye til og fra hytta, da kjører jeg strekningen Fredrikstad-Dokka over Rv4 og videre de siste 4 milene opp til hytta fra Dokka. Hytta har ikke innlagt strøm.

Sjekk kartet så finner du to SC på denne strekningen, Solli og Rygge. De er så nær Fredrikstad at de er bortimot ubrukelige. De 35kWh er fra disse to, da har jeg ladet noe få minutter for å rekke hjem.

Min lading foregår på Coop Extra Gran og Kiwi Dokka. Skal jeg lade på SC har jeg kun en brukbar mulighet, en stor omvei på 49km via Lillehammer. I prinsippet kan jeg lade på Nebbenes og kjøre Gjøvik-Dokka derfra, men det er fortsatt 37km omvei og SC på Nebbenes er alt for langt fra hytta til å fungere som eneste lading så jeg må fortsatt lade på hytta. Skal tross alt kjøre tur/retur + ha litt strøm til småkjøring når jeg er der oppe.

Brumunddal vil være bedre mhp. avstand fra hytta når den kommer, men det er fortsatt 57km omvei om jeg må innom Dokka (som jeg ofte må) eller 45km omvei om jeg kan kjøre via Snertingdalen og rett til hytta. Heller ikke en spesielt god løsning, men noe bedre enn Lillehammer.

Så inntil det kommer en SC på Rv4 ett eller annet sted (eller på Dokka, man kan jo drømme) blir det å fortsette med CHAdeMO. I Dokka får vi tross alt både spist og handlet mat mens vi lader, det går ikke på Lillehammer eller Nebbenes (ingen av de stedene er det dagligvarebutikk, og heller ingen brukbare spisesteder etter at Marché la ned). Da er det ingen krise at det tar litt lengre tid, siden vi får utnyttet tiden. På hjemveien lader vi utenfor Coop Extra på Gran, der er det en meget god asiatisk restaurant i samme bygg (anbefales til alle som passerer der innimellom).

Livet som elbilist høres morsomt ut. Spesielt hvis man har bil for å kjøre bil, og ikke for å komme seg fra sted til sted på raskeste måte. Sukk..

samotholt

Sitat fra: Tellus på fredag 07. desember 2018, klokken 21:43
Sitat fra: samotholt på fredag 07. desember 2018, klokken 20:42

EPA har ingen verdens ting med WLTP å gjøre. To fullstendig forskjellige testsykluser. EPA inneholder f.eks. testing/korreksjon for ekstreme temperaturer noe WLTP ikke gjør.
Akkurat. For å presisere nok en gang, EPA er rimelig realistisk, WLTP not so.

daktari

Jaguar har ikke slått av rekkevidde. Den er fortsatt 470 km slik den har vært. At du får kortere rekkevidde hvis du velger større hjul og fyller bilen med tungt utstyr har ikke vært noen hemmelighet. Det Jaguar har gjort er å tallfestet hva en maks utstyrt bil koster deg av rekkevidde.

Tesla og alle andre burde gjøre der samme. Gi øvre og nedre rekkevidder etter WLTP og EPA.

Jaguar burde få kred for å ha gjort dette.
Nja, kred - straff spør du meg. iflg Jaguar selv:
*TEL (Test Energy Low) and TEH (Test Energy High) figures are shown as a range under WLTP testing measures. TEL refers to the lowest/most economical figures (with the lightest set of options). TEH refers to the highest/least economical figures (with the heaviest set of options). WLTP legislation dictates that where there is <5g CO₂ variance between TEL and TEH, only the TEH is declared.

Det er altså lovpålagt fra 1.1.2019 i henhold til WLTP å oppgi forbruk pr minst utstyrt og høyest utstyrt bil. Hva representerer WLTP 470? Hverfall ikke HSE LE eller FE! Det er laveste tallet som representerer dette, dvs. rundt 400 km, og vi fortjener prisavslag!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA