Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WLTP-rekkevidde: 364 - 415 km eller 417 - 480 km ?

Startet av t85, torsdag 06. desember 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

t85

Ny informasjon har kommet ut siden denne posten ble opprettet. Audi oppgir en rekkevidde på 364 km for Limited med 21'' hjul og 415 km for std.-utgaven med 19'' hjul. Dette henger ikke sammen med oppgitte forbrukstall. - Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42810.msg739833#msg739833 for mer.

https://www.e-tron.audi/en er følgende WLTP-data nå publisert under bildegalleriet:
Audi e-tron: Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)

Vi vet at bilen er typegodkjent (men ikke offentliggjort), så det er en god sjanse for at dette er endelige offisielle tall.

Til sammenligning oppgis WLTP-forbruk på i-Pace Jaguar.no til 22 kWh/100 km med 18'' hjul, mens man kan anta at e-tron da får 22,5 kWh/100 km med 19'' hjul , eller ca 2% høyere WLTP-forbruk.

e-tron har 95,4 kWh brutto og ca 84 kWh netto , i-Pace 90 brutto og 84,7 netto ifølge Jaguar (ca 82 ifølge Teslabjørn). Basert på dette kan man gjette seg frem til 470km minus 3% = 455 km offisiell WLTP for e-tron.

i-Pace er lettere (ca 2150-2250 kg vs ca 2490 kg for e-tron), men e-tron har bedre luftmotstand (0,27-0,28 cd for e-tron vs 0,29 for i-pace), så i vanlig kjøring vil nok disse på papiret være ganske like. Så spørs det om elmotor- og batteristyring hos e-tron kan gi den en liten fordel på Ca 5% og en EPA-range på rundt 400 km? Dette ville jo passe bra med at den i vanlig kjøring går like langt eller litt kortere enn Model X90D og lengre enn X75D.

I alle tilfeller er det interessant å se at WLTP med de største (og sannsynligvis tyngste) 21'' felgene med maks ekstrautstyr er 16,4% høyere enn for standardutgaven med 19'' felger. Ifølge dette anslaget så er WLTP under 400 km (ca 382 km) i «Worst case», noe som ikke stemmer overens med kommunikasjonen til Audi. Dette gjør jo at man kan håpe på at WLTP faktisk blir likt med i-Pace eller litt høyere for standardutgaven.

Time Will show.

Tellus

Vet vi netto batterikapasitet på e-tron nå ?

t85

Ja, Audi har oppgitt at netto er 95 kWh (sannsynligvis 95,4 kWh basert på cellene som er brukt) og at netto er 12 % lavere eller ca 84 kWh.

Svolar


Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.

Orbit

WLTP-forbruket måles på strømuttaket og ikke på batteriet. Det inkluderer derfor også ladetap. WLTP-forbruket er normalt være høyere enn det bilen viser (som typisk er forbruk ut fra batteri).

WLTP-forbruk multiplisert med WLTP-rekkevidde vil derfor være mer enn brutto batterikapasitet. Biler med effektive ladere vil derfor score litt ekstra på WLTP-forbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

trd-73

Har de tatt bort den infoen nå, kan ikke finne den?

Tellus

Sitat fra: t85 på torsdag 06. desember 2018, klokken 18:59
Ja, Audi har oppgitt at netto er 95 kWh (sannsynligvis 95,4 kWh basert på cellene som er brukt) og at netto er 12 % lavere eller ca 84 kWh.

Vet at brutto er 95, men har Audi offisielt gått ut med netto kapasitet?

Imagine

Sitat fra: Svolar på torsdag 06. desember 2018, klokken 19:02

Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.

Hvis det stemmer med bare 300km i 120km/t er det trist. Det er for dårlig på en bil til 950.000kr, ferdigutstyrt. Men om det er 30 mil uansett hvordan kjørestil og 40 mil ved motorveishastighet kan det forsvare prisen. Er jo ganske avgjørende det der. Spesielt når det kommer andre segmenter med billigbiler som Model 3 til under kr 500.000 med 4wd og bedre akselerasjon og minst 15 mil bedre rekkevidde.

mbh

Dette begynner å bli latterlig, hvis den lave rekkevidden stemmer. Hvis ikke bilen engang tåler Oslo - Strømstad t/r i hvilken som helst temperatur, uten at man må kjøre som en engel - da blir dette for dumt for de fleste - bortsett fra de aller dummeste. Jeg leser at folk planlegger å ha mest mulig utstyr og størst mulig hjul. Nattsynassistent blir sikkert til stor nytte på vei til/fra butikken.

Hvor er denne gjengen når man trenger lettlurte kunder til andre produkter..

Jejl

30 mil i 120 km/t er mindre enn jeg klarer med vår 5 år gamle P85.
I sommer kjørte vi en etappe på 33 mil i Spania med cc på 125 km/t i 28 av milene, og noe lavere på de 5 siste milene. På YouTube er det en video av en Model 3 som klarer 45 mil i 120 km/t.

Tellus

Sitat fra: mbh på fredag 07. desember 2018, klokken 09:16
Dette begynner å bli latterlig, hvis den lave rekkevidden stemmer. Hvis ikke bilen engang tåler Oslo - Strømstad t/r i hvilken som helst temperatur, uten at man må kjøre som en engel - da blir dette for dumt for de fleste - bortsett fra de aller dummeste. Jeg leser at folk planlegger å ha mest mulig utstyr og størst mulig hjul. Nattsynassistent blir sikkert til stor nytte på vei til/fra butikken.

Hvor er denne gjengen når man trenger lettlurte kunder til andre produkter..

Oslo-Strømstad kan umulig bli et problem med mindre du ligger langt over fartsgrensen.

hemi


hemi

#12
WLTP tall, "up to 417km"

"more than 400" har blitt endret mao...  så har du mye utstyr og felger har man i teorien ikke over 400, ikke engang på wltp.

https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75?fbclid=IwAR3j6rNW8BhQzY9EjJwqn9Wv-cEarhQpy6F8OChKWVUhVNDLCxCKND4nRAs


Skal sies at jeg mistenker de har rata mer konservativt enn ipace, håper iaf.

zbk

Hvis 84kWt netto batteri stemmer gir 417km WLTP et forbruk på 201Wh/km. Dette er vel ribbet bil på 18" dekk tipper jeg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: zbk på fredag 07. desember 2018, klokken 12:34
Hvis 84kWt netto batteri stemmer gir 417km WLTP et forbruk på 201Wh/km. Dette er vel ribbet bil på 18" dekk tipper jeg.

Det står vel 262 - 225 per km (WLTP): Om det er basert på utstyr og kameraspeil, hjulstørrelse osv står vel ikke tydelig... :

Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*   26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA