WLTP-rekkevidde: 364 - 415 km eller 417 - 480 km ?

Startet av t85, torsdag 06. desember 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

mbh

Sitat fra: Tellus på fredag 07. desember 2018, klokken 10:50
Sitat fra: mbh på fredag 07. desember 2018, klokken 09:16
Dette begynner å bli latterlig, hvis den lave rekkevidden stemmer. Hvis ikke bilen engang tåler Oslo - Strømstad t/r i hvilken som helst temperatur, uten at man må kjøre som en engel - da blir dette for dumt for de fleste - bortsett fra de aller dummeste. Jeg leser at folk planlegger å ha mest mulig utstyr og størst mulig hjul. Nattsynassistent blir sikkert til stor nytte på vei til/fra butikken.

Hvor er denne gjengen når man trenger lettlurte kunder til andre produkter..

Oslo-Strømstad kan umulig bli et problem med mindre du ligger langt over fartsgrensen.

Jeg skrev t/r. Det er 300km+.

Hva er poenget med en slik bil, hvis man må kjøre som en 90-år gammel gubbe for å komme frem. Jeg hadde heller ikke giddet å kjøre Ferrari, hvis tanken måtte fylles i løpet av den samme strekningen.

t85

Utfra WLTP-forbrukstallene tror jeg det skal være «from 417» og ikke «up to 417» .

Er WLTP 417 km med 19'' er det nesten 12% svakere enn i-Pace med 18''. Dette er enten veldig skuffende, bevisst konservativt satt fra Audi eller feil.

Har liten tro på at man bevisst skulle ønske konservative WLTP-tall når andre konkurrenter kjemper for å få så høye tall som mulig og vil bruke de for å utkonkurrere Audi. EPA-tall gir et mye bedre bilde av faktisk rekkevidde, men til sammenligning skal  uansett WLTP være relevant.

Blir interessant å se hva de kommuniserer offisielt.

zbk

Noen skrev vel at WLTP consumption inkluderer ladetap, så 200Wh/km er ca 10% under 225Wh/km og kan stemme bra.

Og jeg har ingen tro på at de vil flagge "verst mulig" forbruk...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Hvis det er mindre enn 5% forskjell mellom gunstigste og minst gunstige konfigurasjon må Audi oppgi laveste rekkevidde. Er det mer enn 5% forskjell kan de velge å oppgi høyest rekkevidde. Merkelig regel. Alle burde oppgi fra til rekkevidde slik Jaguar nå endelig har gjort i UK konfiguratoren.

Tellus

Ouch,

Det er over 16% forskjell i rekkevidde mellom gunstigste og minst gunstige konfigurasjon. Til sammenligning har I-Pace litt over 13% forskjell. De som kjøper e-tron bør tenke seg om tomgangen før de krysser av for de største hjulene

daktari

Først: Offisielle specs har da blitt sluppet, mer enn forbruk. se vedlegget og https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75?fbclid=IwAR3j6rNW8BhQzY9EjJwqn9Wv-cEarhQpy6F8OChKWVUhVNDLCxCKND4nRAs

Consumption / range
Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)* 26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)
CO2 emissions combined in g/km (g/mi) 0
Electric range refers to the electric power consumption in the combined WLTP test cycle in km (mi)* up to 417 (259.1)

Dette er interessante tall - WLTP-forbruk mellom 26,2 og 22,5 - men hvorfor oppgir de 2 tall - hva representerer det høyeste tallet, bykjøring?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Rekkevidden er nå offisielt opp til 417 km. Saken over er publisert 5.des.2018.
Mine I-Pace videoer

DagUp

Det var sørgelige tall. Pris sett i forhold til rekkevidde er ikke bra. Snakk om oversalg av forventninger!

Trond.m

Hadde ikke ventet et forbruk som er 2 x BMW i3. Kan kanskje se fram til å motta 20.000 på kredittkortene før jul  8)

zbk

De var raske med tilbakebetalingen, det skal de ha.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hemi

Sitat fra: DagUp på fredag 07. desember 2018, klokken 13:43
Det var sørgelige tall. Pris sett i forhold til rekkevidde er ikke bra. Snakk om oversalg av forventninger!

Det er egentlig største greia for meg, hadde de enten levert som forventet, eller litt mer nøkterne med prisingen. Eller bare levert Q7 tall, dvs 3500kg henger og plass til 7, da hadde rekkevidden vært ok, og prisen.

Jeg føler jeg ventet bil som var tesla killer, og fikk en i-pace med audilogo.

Kommer nok til å se hvor lenge jeg kan vente med avbestilling og om de kommer med bedre ytelse, eller lenger range, hvis ikke dropper jeg.

inspace

https://electrek.co/2018/12/07/audi-e-tron-electric-suv-first-drive-review/#disqus_thread

E-tron testet av Electrek, den lader her på 135 kw. En hastighet på 258 km/halvtime, mtp effektiviteten. En Tesla lader jo fortsatt fortere da? (273km /halvtime)

Rekkevidden virker også litt skremmende, testen ble jo utført under "ideale" forhold

daktari

Selv om rekkevidden og forbruk blir på X75D-nivå, så vil jo ladehastigheten bli vesentlig høyere! X75 lader vel max på noen-og-90 kW. (100ene lader på ca 117 kW på max.) Hvis vi får til en ok pris i X75-nivå kan dette bli ok.
Mine I-Pace videoer

Tellus

Sitat fra: mbh på fredag 07. desember 2018, klokken 12:50
Sitat fra: Tellus på fredag 07. desember 2018, klokken 10:50
Sitat fra: mbh på fredag 07. desember 2018, klokken 09:16
Dette begynner å bli latterlig, hvis den lave rekkevidden stemmer. Hvis ikke bilen engang tåler Oslo - Strømstad t/r i hvilken som helst temperatur, uten at man må kjøre som en engel - da blir dette for dumt for de fleste - bortsett fra de aller dummeste. Jeg leser at folk planlegger å ha mest mulig utstyr og størst mulig hjul. Nattsynassistent blir sikkert til stor nytte på vei til/fra butikken.

Hvor er denne gjengen når man trenger lettlurte kunder til andre produkter..

Oslo-Strømstad kan umulig bli et problem med mindre du ligger langt over fartsgrensen.

Jeg skrev t/r. Det er 300km+.

Hva er poenget med en slik bil, hvis man må kjøre som en 90-år gammel gubbe for å komme frem. Jeg hadde heller ikke giddet å kjøre Ferrari, hvis tanken måtte fylles i løpet av den samme strekningen.

T/R er rundt 260 km, men litt avhengig av hvorfra in Oslo du kjører selvfølgelig.

samotholt

Huff og huff. Dette er seriøst dårlige greier.  :-1:

Da krysser jeg fingrene for hengerfeste på M3 (eller evt. MS).
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA