Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biler snart i Norge og vi får utbetalt depositum

Startet av Joltus, torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11

« forrige - neste »

Joltus

Hei,
e-Niro er nå i Norge.
Les mer her: http://bit.ly/2PDo6yH

Mvh Kia Norge

Litt spesielt..?


Counterpointer

Sitat fra: Joltus på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11
Hei,
e-Niro er nå i Norge.
Les mer her: http://bit.ly/2PDo6yH

Mvh Kia Norge

Litt spesielt..?
Dette (unntatt tilbakebetaling av depositum) er akkurat det samme som Jaguar gjorde. Det å ha en «min side» med oppdaterte opplysninger høres bra ut for alle synes jeg.

Joltus

Ja det eg syns var litt spesielt, men ikke negativt, var at alle for depositumet tilbake nå uavhengig av om man kansellerer eller bestilller eller venter..

Men igrunn ganske greit.

Scrooge

Vet ikke årsaken til at de velger å gjøre det, men om mange avbestiller må det være en større kostnad for de å kansellere og refundere en og en bil enn å ta for seg alle i en bolk. Poenget med reservasjonsbeløpet er vel også at de vil sørge for at de har nok seriøse interessenter for å bestille/be om x antall biler. Nå vet de jo at de får bare tak i x/3 antall biler og at de har null problem med å få solgt rubbel og bit. Da forsvinner hensikten med beløpet tenker jeg...

Joltus


navyelsen

Jeg tror dette har med lansering av M3 å gjøre.
Leser at flere har kansellert sin e-Niro til fordel for Tesla. Kia frykter vel at flere og flere skal gjøre dette for å få tilbake depositumet. Siden de har gått hardt ut i media og skrytt på seg over 6000 reservasjoner er de nok nå redd for å tape ansikt. Da ser det ikke bra ut hvis 4000 kansellerer reservasjonen like etter lansering.

Men hvis depositumet blir tilbakebetalt er det litt lettere å beholde sin plass på ventelista, og Kia kan fortsatt gå ut og hevde at de har tusenvis som venter på ny bil.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

1000kwh

De har gitt helt opp og ser ikke lengre noe poeng med å ha depositum.


torlie

Sitat fra: navyelsen på fredag 07. desember 2018, klokken 07:22
Jeg tror dette har med lansering av M3 å gjøre.
Leser at flere har kansellert sin e-Niro til fordel for Tesla. Kia frykter vel at flere og flere skal gjøre dette for å få tilbake depositumet. Siden de har gått hardt ut i media og skrytt på seg over 6000 reservasjoner er de nok nå redd for å tape ansikt. Da ser det ikke bra ut hvis 4000 kansellerer reservasjonen like etter lansering.

Men hvis depositumet blir tilbakebetalt er det litt lettere å beholde sin plass på ventelista, og Kia kan fortsatt gå ut og hevde at de har tusenvis som venter på ny bil.

Enig i dette.

BOS har også hentet inn + - ca kr 500.000,00,- i renter på disse depositumene.

Er vel noen som får julebonus hos dem i år  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Trond.m

Det har neppe noe med M3 lansering å gjøre. Hvorfor skulle de da tilbakebetale, så kundene kan sette de inn på kontoen til Tesla ?

BOS har også tilbakebetalt for EQC reservasjonen min. Det gjorde de tidligere i høst, så det har nok bare med regnskapsmessige hensyn.

navyelsen

Sitat fra: TM på fredag 07. desember 2018, klokken 13:59
Det har neppe noe med M3 lansering å gjøre. Hvorfor skulle de da tilbakebetale, så kundene kan sette de inn på kontoen til Tesla ?

Jeg har allerede begrunnet det tidligere. Men her får du det i klartekst:
Du må være mer enn gjennomsnittlig interessert i Kia hvis du gidder å vente i to år eller mer på en Niro til over 400.000. Mange ønsker seg en bil innen nær framtid, og når Tesla kan levere vil denne køen forsvinne ganske kjapt hvis BOS ruger på depositumet.

Når derimot depositumet blir tilbakebetalt blir det "gratis" å stå på ventelisten. Da er det ikke lenger noe poeng å avbestille, og mange flere vil beholde sin reservasjon. Selv om de egentlig har avskrevet bilen som et reellt alernativ. Bare se på Kona som hadde over 15.000 reservasjoner. Når det plutselig ble seriøst og folk måtte signere bindende kontrakt, forsvant over halve lista.

Dette ønsker BOS å unngå. De vil prøve å holde maska med å tilby en bil som "over 6000 venter på". Ved å betale tilbake depositum opprettholder de sine 6000 reservasjoner, selv om det i realiteten kanskje bare er 2000 som er genuint interessert i å kjøpe bilen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

HCO

Sitat fra: navyelsen på fredag 07. desember 2018, klokken 07:22
Jeg tror dette har med lansering av M3 å gjøre. (...)

Motsatt så sitter jeg og lurer på om både lanseringstidspunkt og prisene på Model 3 i Norge har en viss sammenheng med at Tesla følger med på hva som har skjedd med Kona- og Niro-lanseringene her. Både tidspunktet  og prisingen er iallefall spot on, fra strategisk ståsted.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA