Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er autopilot verdt 41000?

Startet av Trond B, torsdag 06. desember 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

Trond B

Har bestillt Model X 75D. Er usikker på om jeg skal aktivere AP2. Hva synes dere som har autopilot, hadde dere betalt 41 000 for å få det i dag? Har adaptiv cruisekontroll i dag og ønsker det, men prisen er jo rimelig stiv dersom det er alt man bruker den til.. Det her haster litt å bestemme seg om da jeg skal få bilen snart.. Takk for all feedback!

sn187

Jeg venter på en Model X75d, og har bestilt autopilot.

Jeg bor på Østlandet, og kjører ofte lange strekk på motorveier. Jeg blir ofte ukonsentrert av lang monoton kjøring uten variasjon, og ønsket autopilot pga. dette. Adaptiv curisekontrol er også et pluss.

Hvis jeg hadde bodd på en plass hvor man ikke har motorveier og lange strekk med monoton kjøring, hadde jeg nok ikke bestilt autopilot.

Larsebass

Jeg er nerd og elsker duppeditter, i tillegg til å pendle 11 mil hver vei 2 ganger i uken. Jeg har kjørt bilen ca 20000km nå siden april, og jeg tipper godt over halvparten er på autopilot. Jeg kunne ikke tenke meg å eie denne bilen uten autopilot.

Søndag kjørte jeg hjem fra Gøteborg til Fredrikstad, og ca 80% av strekningen brukte jeg autopilot. Veldig behagelig og avslappende. Jeg merker også at jeg som sjåfør blir roligere av autopilot, og det å ligge i 100 i 110-sone gjør ingenting, så lenge bilen kjører selv.

Hadde jeg ikke pendlet og ikke kjørt mye langkjøring ville jeg kanskje ha droppet AP, men jeg synes det også er morsomt å være med på denne "reisen" til smartere biler.
Tesla X75D.

tibber73

Autopilot anbefales. Dyrt, men veldig greit å ha.
Husk at du må ha autopilot for å få adaptiv cruisekontroll.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

geear

Har det på X, hadde kjøpt det igjen på den, har bestilt TM3P også nå, men er mye mer usikker der. Den blir kun for småkjøring, så da sliter jeg litt med valuta for pengene.

Nodland

Til mitt bruk så er det kun den adaptive cruisecontrollen jeg savner. Og den burde virkelig vært standard på en bil i denne prisklassen.

Selve auto piloten er fin den, fikk testet den på en sånn 14 dagers trial. Men til 41 tusen når jeg bestilte og nå 73 tusen for aktivering av AP så er det ikke oppe til vurdering engang. Alt for dyrt.

Så jeg skulle gjerne hatt AP men det er bare så absolutt overprisa iforhold til mitt behov for AP, jeg pendler ikke inn til storbyer på motorvei hver dag i rushtrafikk. Jeg har fri 4 uker om gangen og leverer barn i barnehage/skole 5 min unna.


Så det er som med alt annet her i livet, tenk over hva DU føler er nødvendig etter ditt personlige kjøremønster :)

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

MrSegment

Har AP2 men bruker det ikke i det hele tatt. Kun fordi det (presumtivt) skulle bli lettere å selge. Når de i tillegg nå vil ha 50.000,- til for 0.5 nærmer det seg ran på høylys dag syns nå jeg. For tar man den oppgraderingen også kan du banne på at 3.0 kommer med en prislapp ikke lenge etter.

pkhamre

For min del så er dette et QOL-spørsmål som lettere besvares når jeg snur spørsmålet rundt.

Er det verdt å spare 41000 for å ikke lenger ha tilgang på autopilot? Jeg bruker det så mye at svaret er soleklart.

Nei!

Kan også si at beslutningen om å ha Oppgradert Autopilot ble forsterket da jeg så forbedringene i praksis mellom autopilot på v8 og v9. Dette får meg også til å være sikker på at en tjeneste som er kjempebra, bare kommer til å bli enda bedre i fremtiden.

Det er selvfølgelig en personlig økonomisk avgjørelse du selv må ta, men dersom du har kapital til det så er det absolutt verdt det etter min mening.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

zbk

Kommer helt an på hvor tech-geek man er, tipper jeg. Har selv bestilt både EAP og FSD på min TMX som er rett rundt hjørnet.

Var aldri i tvil om autopilot og tok med FSD kun fordi det er sagt at man da får oppdatert til nyeste hardware når det kommer. Er ikke veldig forhåpningsfull til hva jeg får ut av FSD-opsjonen, men kanskje den kan kjøre selv og parkere når jeg kommer på jobb  :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Jeg er mer skeptisk til FSD nå etter å ha hatt bil med AP2.5 i et år, enn før jeg kjøpte bilen. Tror ikke hardwarepakken er god nok til skikkelig selvkjøring i Norge, selv om de eventuelt oppgraderer til mer prosesseringskraft, men når det er sagt så er jeg også skeptisk til lidar for selvkjøring i Norge inntil vegmyndighetene tar grep og tilrettelegger. Er redd det blir problemer med en gang sentermarkering forsvinner pga smal vei eller det er snø på veien (ofte der jeg kjører), og jeg tror også at de evig mange rundkjøringene vi har (iallfall her i Rogaland) blir et problem, iallfall med en gang det er noe trafikk (som alltid er kamikazestyle for de som kommer fra vei med høyest fartsgrense). Da blir det så mange avbrudd at forskjellen på "selvkjøring" og dagens autopilot blir liten. Kan ikke sove uansett så lenge den vil avbryte på grunn av en rundkjøring.

cra

Jeg har mista troa på selvkjørende biler på veier som ikke er er spesielt tilrettelagte i det store og hele. Til det er vinteren for uforutsigbar. Synes det fungerer ganske bra med 2.0 på sommerføre, selv om man må følge med hele tida. Kjøringa er ganske smooth. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Kjøpte med AP, selv på stramt budsjett. Og ville gjort det samme igjen. En Tesla er ufullstendig uten AP.

FSD droppet jeg, og føler det var riktig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: automat på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:50
FSD droppet jeg, og føler det var riktig.

Ditto. Kommer ikke til å funke her til lands så lenge jeg eier bilen, og ved salg så er det nok av tem som tenker det samme. Je gkjøper i alle fall ikke bil speccet for hva evt. neste eier måtte ønske seg. Jeg har ikke særere smak enn at den er salgbar. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Startpris + autopilot = egentlig startpris, etter min mening. Jeg tror ikke disse bilene blir ekte selvkjørende, men elektrisk drivverk pluss adaptiv cruise og en veldig god lanekeeper gir så god kjørekomfort at en blant annet mye lettere kan droppe de forurensende flyturene i ferien. Hvis jeg hadde råd til ny Tesla kun uten autopilot så hadde det heller blitt brukt Tesla med, eventuelt en av de andre 60+ kWh-bilene med adaptiv cruise.

41 800 ekstra i innkjøp gir også minst 73 000 lavere bruktverdi.
'21 3LR

Kim-

FSD er bare å droppe, skjer nok neppe noe her på mange mange år. Autopiloten er fantastisk, jeg tok den med og syntes det er verdt pengene. Kommer sikkert litt an på hvordan du kjører osv, men jeg bruker den både på motorvei og sideveier og det er helt fantastisk. Brukes og i køkjøring.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA