Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

magnetic


AppleKnocker

Er det noen som skal ha piggdekk på sin Model 3?

Jeg gidder ikke å ta toget bare fordi det er underkjølt regn, så antar det blir hakkapelita pigg på min. Ser dog ikke ut som Tesla har satt det opp som et valg.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Handyman

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. februar 2019, klokken 21:21
Er det noen som skal ha piggdekk på sin Model 3?

Jeg gidder ikke å ta toget bare fordi det er underkjølt regn, så antar det blir hakkapelita pigg på min. Ser dog ikke ut som Tesla har satt det opp som et valg.
Bare reduser farten litt ekstra den dagen, så kan du nyte fordele med piggfrie dekk resten av dagene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. februar 2019, klokken 21:21
Er det noen som skal ha piggdekk på sin Model 3?

Jeg gidder ikke å ta toget bare fordi det er underkjølt regn, så antar det blir hakkapelita pigg på min. Ser dog ikke ut som Tesla har satt det opp som et valg.

Mener de nevnte det som et valg på telefon (?)

trykkertor

Sitat fra: Handyman på fredag 15. februar 2019, klokken 23:57
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. februar 2019, klokken 21:21
Er det noen som skal ha piggdekk på sin Model 3?

Jeg gidder ikke å ta toget bare fordi det er underkjølt regn, så antar det blir hakkapelita pigg på min. Ser dog ikke ut som Tesla har satt det opp som et valg.
Bare reduser farten litt ekstra den dagen, så kan du nyte fordele med piggfrie dekk resten av dagene.
enig. Alt for mange skor bilen for verst tenkelige dagen, og sliter unødvendig på miljøet alle de andre dagene.

Fornybarbil

De tilbyr haakkapelita 9 med pigg, mener jeg. Jeg valgte det siden jeg bor i nord og skal pendle på usaltede veier.

Ravna

Jeg har nå fått beskjed om at bilen er klar til henting førstkommende torsdag i Drammen. Dette gikk ganske mye fortere enn jeg hadde ventet. Tidspunktet ble også bekreftet at Tesla når jeg ringte. De hadde imidlertid ikke anledning til å sette på vinterdekk før levering. Litt kjedelig da Tesla tidligere ga beskjed om at de skulle ringe meg før levering vedr. vinterdekk.

Ikke optimalt å kjøre avgårde på sommerdekk, så tenker å få byttet til vinterdekk i Drammen. Noen som allerede har kjøpt vinterdekk til Tesla 3 i Drammen? Ser at Dekkmann har et OK tilbud. NOen som har erfaring med dette tilbudet? Hvilken felgtype har dere valgt?

https://www.dekkmann.no/dekk/vinterdekk/tesla_model3_komplett_vinter.html

Counterpointer

Når er vinterdekk sesongen over her i området rundt Oslo?

Dvs slik at politi/biltilsynet ikke har noe å bemerke om en skulle komme i en kontroll.

sjokomelk

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. februar 2019, klokken 23:22
Når er vinterdekk sesongen over her i området rundt Oslo?

Dvs slik at politi/biltilsynet ikke har noe å bemerke om en skulle komme i en kontroll.
Alltid første mandag etter 2. påskedag i sørlige delen av Norge. For 2019 betyr det 29. mars.
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/piggdekk-og-sommerdekk
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ok67

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. februar 2019, klokken 23:22
Når er vinterdekk sesongen over her i området rundt Oslo?

Dvs slik at politi/biltilsynet ikke har noe å bemerke om en skulle komme i en kontroll.
Du skal altid være skodd etter forholda. Datoen for når vinterdekksesongen er over går ikkje på om du kan køyre utan vinterdekk eller ikkje, men om du får bot dersom du på bare vegar køyrer med piggdekk.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. februar 2019, klokken 23:22
Når er vinterdekk sesongen over her i området rundt Oslo?

Dvs slik at politi/biltilsynet ikke har noe å bemerke om en skulle komme i en kontroll.
Hvis du har piggfri, kan du bytte når det passer.

Håvar

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. februar 2019, klokken 23:27
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. februar 2019, klokken 23:22
Når er vinterdekk sesongen over her i området rundt Oslo?

Dvs slik at politi/biltilsynet ikke har noe å bemerke om en skulle komme i en kontroll.
Alltid første mandag etter 2. påskedag i sørlige delen av Norge. For 2019 betyr det 29. mars.
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/piggdekk-og-sommerdekk

29. april  ;)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Det er jo ikke noe som kalles vinterdekksesong.
Det er kun en periode det ikke er ulovlig med piggdekk.
Kan gå med på piggdekksesong.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Takk for innspill.

Burde kanskje formulert meg mye mer spesifikt.

Vet at en skal være skodd etter forholdene, alltid! Og at det ikke er noen dato, annet enn for piggdekk (som jeg ikke har brukt siden 1982... )

Nå er det i praksis bare veier og plussgrader, selv om det er snø i veikanten. Så hvis en skal kjøre kun hovedveier så er min definisjon at sommerdekk er lov å bruke nå.

Hvis det blir minusgrader eller begynner å snø er en «strandet» med sommerdekk og kan ikke kjøre.

Må nok sjekke dette med vegstasjon (biltilsynet) for å få fasit. Men synspunkter med begrunnelse tas gjerne.

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på mandag 25. februar 2019, klokken 07:13
Takk for innspill.

Burde kanskje formulert meg mye mer spesifikt.

Vet at en skal være skodd etter forholdene, alltid! Og at det ikke er noen dato, annet enn for piggdekk (som jeg ikke har brukt siden 1982... )

Nå er det i praksis bare veier og plussgrader, selv om det er snø i veikanten. Så hvis en skal kjøre kun hovedveier så er min definisjon at sommerdekk er lov å bruke nå.

Hvis det blir minusgrader eller begynner å snø er en «strandet» med sommerdekk og kan ikke kjøre.

Må nok sjekke dette med vegstasjon (biltilsynet) for å få fasit. Men synspunkter med begrunnelse tas gjerne.
Du kan bytte til sommerdekk når du vil, men da må bilen stå hvis det er glatt. Eventuelt kan du med piggfri dekk vente til du tror det ikke lenger blir glatt føre.

Det er altså ikke ulovlig med sommerdekk 24. Desember, så fremt det er bart føre. Men skulle det skje noe og føret var dårlig er det ulovlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA