Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 13:55
Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 10:58
Synes muligens du kunne ha uttrykket deg litt mer diplomatisk  :)
Beklager hvis du ble dypt såra og vonbroten, men det var ment som et seriøst spørsmål. ;)

Jeg er nok mer oppgitt enn såra og vonbroten...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jon65

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 09:45
Sitat fra: Vesel på fredag 15. februar 2019, klokken 03:29
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:50
Jeg har planer om å bytte hjul selv når jeg henter bilen, så for å gjøre livet litt lettere for meg selv har jeg handlet litt utstyr til dette...

Onde tunger vil muligens hevde at det hadde vært billigere å kjøpe originale hjul fra Tesla og de har selvsagt rett.
Batterimuttertrekker hjelper masse på hvor raskt og lett hjulskift går. Brukte sånne momentstaver som du har fra Biltema og bare peiset på med max moment fra Ryobi-muttertrekkeren, men da knakk jeg hjulbolten. De stavene virker jo søren ikke.  >:( Var bedre å bare ha muttertrekkeren innstilt på laveste moment, uten noe ekstra, selv om det egentlig er for høyt.
HALLO...

Momentstaver er kun for å trekkes forsiktig inntil, til de vrir seg, da gir du deg. Hvis du banker på med en muttertrekker så rekker den ikke gå tilbake til originalstilling før den gir nytt bank, og du vil trekke til som om du hadde brukt en vanlig stiv 1/2" forlenger!

Hvor er fingerspitzengefühlen? :o

Jeg har ikke helt skjønt hvordan momentstaver faktisk fungerer men de skal brukes med muttertrekker og ikke håndkraft. Se feks info på Würth sine sider : https://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/maaleverktoy-og-merkeverktoy/momentstaver-3/momentstaver-f-muttertrekker

Vesel

Jepp, står at momentstaver er til for å brukes med muttertrekker, men samtidig må man være forsiktig så ikke muttertrekkeren fortsetter forbi "hakket" til momentstaven? Isåfall virker det bedre å bare omgjøre en vanlig hjulmutternøkkel til momentnøkkel ved å montere momentstaven på den istedet. Da må man vel ha full kontroll. Jeg verken kjente eller hørte noe hakk med momentstav på muttertrekkeren.

Kan hende momentstaven jeg brukte bare er defekt da. Får teste om den har slikt hakk med hjulmutternøkkel ved neste hjulskift.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jlan

Momentstavene som jeg har sett har ikke noe hakk eller "knepp". Virkemåten er tenkt slik at ved riktig moment så skal de vri seg like mye som muttertrekkeren dreier på ett slag. Når muttertrekkeren slipper for å ta nytt tak, så fjærer staven tilbake, og neste slag blir en gjentagelse av forrige.

Jeg synes momentnøkkel fungerer bedre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vesel

Sitat fra: jlan på fredag 15. februar 2019, klokken 15:03
Momentstavene som jeg har sett har ikke noe hakk eller "knepp". Virkemåten er tenkt slik at ved riktig moment så skal de vri seg like mye som muttertrekkeren dreier på ett slag. Når muttertrekkeren slipper for å ta nytt tak, så fjærer staven tilbake, og neste slag blir en gjentagelse av forrige.

Jeg synes momentnøkkel fungerer bedre.
Bare å styre unna momentstavene fra Biltema isåfall. De funka ihvertfall ikke slik. Knakk hjulbolten min.  >:(
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

P85TMS

Momentstaver er beregnet for bruk med luftdrevne muttertrekkere. Bare sjekk databladet i Würth linken over her. De fleste elektriske trekkere overkjører momentet til staven i det de startes og staven får ikke gjort jobben sin. Det med fullt moment fra 0 omdreininger på elektriske motorer burde være kjent materiale her inne..
(Ingen regel uten unntak, så det finnes noen dobbeltslag el.trekkere som kan brukes med momentstav.)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

Takk for informativ video (ikke minst i kommentarfeltet under).

Sitat fra: jlan på fredag 15. februar 2019, klokken 15:03
Jeg synes momentnøkkel fungerer bedre.

Selvsagt. Planen min var å trekke til med muttertrekker/momentstav-kombo som garantert ligger under 172 Nm for så å ettertrekke med momentnøkkelen.

Tror jeg må hjem å teste litt moment i kveld...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 15:51
Tror jeg må hjem å teste litt moment i kveld...
Synd det ikke var fuging, der er det ikke mange som har din erfaring

asbkar

Sitat fra: knut.aulie på fredag 15. februar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 15:51
Tror jeg må hjem å teste litt moment i kveld...
Synd det ikke var fuging, der er det ikke mange som har din erfaring
Hva med lyddemping? Hoppetesten?  :laugh:
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

RuneW

Sitat fra: asbkar på fredag 15. februar 2019, klokken 17:22
Sitat fra: knut.aulie på fredag 15. februar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 15:51
Tror jeg må hjem å teste litt moment i kveld...
Synd det ikke var fuging, der er det ikke mange som har din erfaring
Hva med lyddemping? Hoppetesten?  :laugh:

Hehehe, those were the days...

Jeg kan jo hoppe litt på enden av momentnøkkelen :-)


Jeg har faktisk allerede gjort noen tester og kommer fram til en del interessante ting:

A) Min batteridrevne Makita muttertrekkern min + Biltema momentstaver fungerer ikke etter hensikten

B) Jeg skrur hjulmutterene at for hardt til. Min far lærte meg å dra til jeg hørte "knirken". Mulig dette var et tips fra stålfelgenes tid. Det blir i alle fall for mye av det gode i dag..

Jeg trodde 172 Nm var mye, men jeg skjønner nå (etter å ha testet momentnøkkelen) at dette er blåbær i forhold til det jeg pleier å dra til med  :D


Jeg har lyst til å teste dette mer, men ikke på hjulene på bilen min...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

AppleKnocker

Kan noen endre navn på tråden til «Momentnøkler - alt du trenger å vite, pluss en god del du absolutt ikke trenger å vite»

Evnt begynne å diskutere vinterdekk igjen...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

P85TMS

Hvis man vil ha tråden inn på rett spor igjen, så prøv å bidra med noe relevant istedet for å syte.

Sånn f.eks:
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/winterreifentest-2018-sportwagen-mischbereifung/

Vesel

Momentstaver og hjulskift er da relevant for tråden, som jo omhandler vinterdekk. Skulle ikke sagt noe om det var bagasjeromsmatter eller autopilot vi diskuterte...
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA