Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Handyman på fredag 15. februar 2019, klokken 08:34
Skjønner ikke helt. Brukte du momentnøkkelen eller brukte du den ikke?
Hvis man skal bruke momentnøkkel, skal man bare tekke mutter/bolt forsiktig til, for så å stramme med momentnøkkelen til rett moment. Da skal ingenting bli ødelagt, så sant momentnøkkelen fungerer og er riktig innstilt (viktig å skille mellom Nm og lb-ft)

Han brukte antageligvis momentstaver og ikke momentnøkkel?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Handyman på fredag 15. februar 2019, klokken 08:34
Skjønner ikke helt. Brukte du momentnøkkelen eller brukte du den ikke?
Hvis man skal bruke momentnøkkel, skal man bare tekke mutter/bolt forsiktig til, for så å stramme med momentnøkkelen til rett moment. Da skal ingenting bli ødelagt, så sant momentnøkkelen fungerer og er riktig innstilt (viktig å skille mellom Nm og lb-ft)

Han brukte antageligvis momentstaver og ikke momentnøkkel?
My bad...leste litt fort. Takk for oppklaringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Vesel på fredag 15. februar 2019, klokken 03:29
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:50
Jeg har planer om å bytte hjul selv når jeg henter bilen, så for å gjøre livet litt lettere for meg selv har jeg handlet litt utstyr til dette...

Onde tunger vil muligens hevde at det hadde vært billigere å kjøpe originale hjul fra Tesla og de har selvsagt rett.
Batterimuttertrekker hjelper masse på hvor raskt og lett hjulskift går. Brukte sånne momentstaver som du har fra Biltema og bare peiset på med max moment fra Ryobi-muttertrekkeren, men da knakk jeg hjulbolten. De stavene virker jo søren ikke.  >:( Var bedre å bare ha muttertrekkeren innstilt på laveste moment, uten noe ekstra, selv om det egentlig er for høyt.
HALLO...

Momentstaver er kun for å trekkes forsiktig inntil, til de vrir seg, da gir du deg. Hvis du banker på med en muttertrekker så rekker den ikke gå tilbake til originalstilling før den gir nytt bank, og du vil trekke til som om du hadde brukt en vanlig stiv 1/2" forlenger!

Hvor er fingerspitzengefühlen? :o

ok67

Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 09:37

Sitat fra: ok67 på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:54
Alle argument for å kjøpe meir (kvalitets)verktøy er gode argument  :D

Man (i alle fall jeg) blir i godt humør av kvalitetsverktøy (jeg tenker da på Makitaen og ikke på Biltema-verktøyer...)


Enig i det, trur faktisk det blir ein liten tur innom Tromas.... https://www.tromas.no/dtw285zb-muttertrekker-18v-black-edition-uten-batteri-og-lader
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

RuneW

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 09:45
Momentstaver er kun for å trekkes forsiktig inntil, til de vrir seg, da gir du deg. Hvis du banker på med en muttertrekker så rekker den ikke gå tilbake til originalstilling før den gir nytt bank, og du vil trekke til som om du hadde brukt en vanlig stiv 1/2" forlenger!

Hvor er fingerspitzengefühlen? :o

Dette kan du godt fortelle litt mer om. Jeg har aldri brukt momentstaver før og er absolutt ingen mekaniker. Jeg trodde også man skulle kjøre på til det ikke var mer bevegelse i bolt/mutter, men du sier at man skal se etter vridninger i momentstaven? Hvor lett er det å se dette da?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Vesel

#350
Jepp. Fantes ikke noen bruksanvisning til de momentstavene, så jeg trodde det var sånn de fungerte. At jeg bare kunne peise på med moment på muttertrekkersida så ville de gi etter ved perfekt oppgitt moment på hjulboltsida. De stavene er jo meningsløse hvis jeg ikke kan det. Jeg merka ikke noe til at de ga etter/ble noen vridning på noe tidspunkt. Fungerte ikke annerledes enn en forlenger. Bortkasta kjøp. Får vel heller gå til innkjøp av en momentnøkkel.

Nå slipper ihvertfall RuneW gjøre samme feilen og herpe hjulboltene sine.  :laugh:


Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RuneW

Sitat fra: Vesel på fredag 15. februar 2019, klokken 10:13
Nå slipper ihvertfall RuneW gjøre samme feilen og herpe hjulboltene sine.  :laugh:

Og det er jeg takknemlig for  :+1:

Makitaen skal være god for 1000 Nm på høyeste setting så her kunne det gått skikkelig ille... (men jeg hadde nok ikke latt det gå så langt).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

De siste årene har jeg brukt denne fra Biltema. Ikke momentnøkkel, men perfekt for fingerspitzgefühl. Den er uttrekkbar, så når jeg skrur til etter å ha skiftet hjul så har jeg den uttrekkbare armen på det korteste og drar til så mye som føles riktig. Da vet jeg at når jeg skal løsne skruene neste gang så kan jeg dra ut armen til maks og da er det aldri noe problem å løsne dem.


geear

Hvordan tenker dere at de ska begrense moment hvis dere bare fortsetter å gi på, om jeg tør spørre? For å begrense så må noe gi seg. Muttertrekkeren er så rask at den rekker ikke å flekse hele veien tilbake.

Bruk skralle eller kort latmannsarm på de, da kjenner du når de begynner å flekse/fjære. Da har du oppnådd gitt moment for den gitte momentstaven. Med litt kjennskap til hvordan de virker, og forsiktig bruk av muttertrekker (ikke de billige som kun har av og på), så kan du helt sikkert treffe godt også med muttertrekker, men generelt så er ikke ordinære muttertrekkere egnet til å trekke til med et gitt moment. Har MANGE ganger opplevd at dekksjapper/bilverksteder drar til med 400-600Nm, også opplevd det som har vært oppi 1000Nm (måtte hoppe med 90kg på 1 meters arm). Løsner alltid boltene og trekker til igjen etter at jeg vet de har hatt av et eller flere hjul på verksted.

Jeg gjør det slik:
- Løfter på plass hjul
- Drar en bolt/mutter bare såvidt inntil med muttertrekker, for å sentrere hjul.
- Setter i neste bolt/mutter tvers over for den første, trekker den litt hardere til med muttertrekker.
- Monterer de andre boltene også med muttertrekker, alltid tverrsover for den forrige, altså krysstrekking. Trekker også den første til litt til.
- Skifter resten av hjulene og setter bilen ned.
- Tar frem skralle/0,5m latmannsarm og gjør siste tiltrekkingen på alle boltene rundt hele bilen. Bruker ikke momentstav eller momentnøkkel, man lærer seg fort å treffe godt.
- Etter en tur på 20-30km tar jeg frem skralle/0,5m latmannsarm og sjekker at ingen gir bevegelse (evt. ettertrekker).

Lynkjapp

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 10:31
- Etter en tur på 20-30km tar jeg frem skralle/0,5m latmannsarm og sjekker at ingen gir bevegelse (evt. ettertrekker).
Enig i alt, unntatt dette siste punktet. Det har jeg etter hvert sluttet med etter at jeg kvittet meg med mine siste stålfelger. Med et flatt skruehode har jeg aldri hvert borte i at skruene måtte "sette seg" ved at man kjører.

Med stålfelg har jeg derimot vært med om hvor galt det kan gå hvis man ikke sjekker. Grunnet dårlig tid fikk jeg et dekkverksted til å skifte hjul for meg, med stålfelger. De dro til maks på den første skruen. Den ble da sentrert, men alle de fire andre havnet off center så når han dro dem til så gikk ikke konen på skruehodet helt ned i felghullet før de stoppet.

Da jeg begynte å kjøre rugget hjulet seg rundt den første skruen, som var sentrert og fin, og når felghullene dermed sentrerte seg rundt de fire andre så satt de plutselig helt løst. De datt ut en etter en til hjulet satt med bare den ene skruen. Siden stål er mykt så begynte skruehullet å utvides, slik at i løpet av noen få kilometer med rar lyd så tredde felgen seg av det siste skruehodet og jeg kjørte plutselig trehjuling i 80 km/h.

RuneW

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 10:31
Hvordan tenker dere at de ska begrense moment hvis dere bare fortsetter å gi på, om jeg tør spørre?

Synes muligens du kunne ha uttrykket deg litt mer diplomatisk  :)

Kunne du ikke bare sagt at momentstaver ikke skal brukes med muttertrekker? Ja, hvis det er det du prøver å si da. Det er sannelig ikke godt å si for det strider imot både det som står på Biltema sine sider og det som står i denne tråden fra Detailers Club:

https://www.detailersclub.no/forums/topic/16014-bruk-av-momentstaver/

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Jeg bruker momentstaver på min Meec (fra Jula) muttertrekker. Det fungerer ypperlig. Har sjekket dette nå siden jeg for et par år siden kjøpte en Teng Tools momentnøkkel. De havner omtrent på momentet de er oppgitt til.

geear

Sitat fra: RuneW på fredag 15. februar 2019, klokken 10:58
Synes muligens du kunne ha uttrykket deg litt mer diplomatisk  :)
Beklager hvis du ble dypt såra og vonbroten, men det var ment som et seriøst spørsmål. ;)

Det er en massiv stav i noe fjærstållignende greier, det er ingen ledd der som tillater frirotasjon etter oppnådd moment, så den kan ikke på magisk vis begrense momentet om den bare blir dratt til evigheten med 3000rpm. ;)

geear

#358
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 15. februar 2019, klokken 10:50
Enig i alt, unntatt dette siste punktet. Det har jeg etter hvert sluttet med etter at jeg kvittet meg med mine siste stålfelger. Med et flatt skruehode har jeg aldri hvert borte i at skruene måtte "sette seg" ved at man kjører.
Her er du litt i motsatt kant av teorien og det de lærde predikerer. Det er nettopp på lettmetallsfelger at dette skal gjøres, det har aldri vært noe tema på stål.  :o

Jeg har opplevd at boltene har løsnet mange ganger dersom jeg har brukt oppgitt moment (sjekket med momentnøkkel), men kun med lettmetallsfelger. Derfor drar jeg som regel til med litt mer enn oppgitt. Da er det sjelden noe løsner.

Lynkjapp

Sitat fra: gr på fredag 15. februar 2019, klokken 14:00
Her er du litt i motsatt kant av teorien og det de lærde predikerer. Det er nettopp på lettmetallsfelger at dette skal gjøres, det har aldri vært noe tema på stål.  :o

Jeg har opplevd at boltene har løsnet mange ganger dersom jeg har brukt oppgitt moment (sjekket med momentnøkkel), men kun med lettmetallsfelger. Derfor drar jeg som regel til med litt mer enn oppgitt. Da er det sjelden noe løsner.
Ja, jeg trekker nok hardere enn oppgitt moment. Liker å gjøre jobber én gang, ferdig. :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA