Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Bjoris på mandag 20. mai 2019, klokken 13:05
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mai 2019, klokken 11:42
Artig test men hjelper ikke diskusjonen her https://www.youtube.com/watch?v=LIGLVY8Crvg
Samt at det er e-Niro mot model 3 sr+, her i norge koster en e-niro nesten det samme som en LR ihvertfal LR Rwd.

Vi trenger vel ikke gjøre det verre enn det er?

E-Niro levert med met.lakk vs SR+ med metlakk ferdig levert er prikk lik pris på, dvs 240 dyrere for TM3SR+. Antirust behandling kommer i tillegg på E-Niro, vet ikke om du kan ta det bort, men det er jo smart å gjøre tenker jeg...

Når en også ser at E-Niro faktisk går 50 miles lengre i denne testen enn SR+ så blir ikke prisen sånn helt på tryne likevel syns jeg. Jeg har vært meget skeptisk til prisingen til Kia, men innser vel at de ikke er helt way off, de har iallefall ikke voldsomt med konkurranse om dagen...

nei prisingen er egentlig ikke så ille, er verre med leaf+ som koster nesten det samme og taper på nesten alt.
Største problemet til kia er at det nesten ikke leveres ut biler med mindre man er villig å betale over pris på 40-50 000 på finn eller div bil forhandlere som tar inn biler fra andre land i europa.
Da er fort en model 3 LR Rwd bedre deal, de går for rundt 450 og med ap.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjoris

Ja, ifht finn.no priser så velger mange Tesla, men den passer ikke for alle, men vi tenker å legge ut vår pga muligheten for fortjeneste, vi ser jo på Kona at denne muligheten kan forsvinne fort.

MEN vi er ikke 100% sikre, vi kunne levd godt med ENiro, kjedelig, men praktisk og garantert mindre tull enn med TM3. 100.000 billigere også enn vår røde TM3 LR AWD. Gidder ikke Tesla med RWD, enklere å akseptere FWD

Kårepåsporet

Sitat fra: Bjoris på mandag 20. mai 2019, klokken 13:05
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mai 2019, klokken 11:42
Artig test men hjelper ikke diskusjonen her https://www.youtube.com/watch?v=LIGLVY8Crvg
Samt at det er e-Niro mot model 3 sr+, her i norge koster en e-niro nesten det samme som en LR ihvertfal LR Rwd.

Vi trenger vel ikke gjøre det verre enn det er?

E-Niro levert med met.lakk vs SR+ med metlakk ferdig levert er prikk lik pris på, dvs 240 dyrere for TM3SR+. Antirust behandling kommer i tillegg på E-Niro, vet ikke om du kan ta det bort, men det er jo smart å gjøre tenker jeg...

Når en også ser at E-Niro faktisk går 50 miles lengre i denne testen enn SR+ så blir ikke prisen sånn helt på tryne likevel syns jeg. Jeg har vært meget skeptisk til prisingen til Kia, men innser vel at de ikke er helt way off, de har iallefall ikke voldsomt med konkurranse om dagen...

Kia e-Niro med met lakk og takluke koster 394.000, TM3 med panoramaglasstak og met lakk koster 385.000.
Så joda, Kiaen koster mer. For mindre enn Kia koster uten hengerfeste kan en få TM3 med hengerfeste. Hengerfeste som koster mindre enn sykkelkrok til Kia!!!
Billigste TM3 koster ca 377.000 med sort standardlakk ferdig levert. Billigste Kia med luke (må ta med luke opp mot panoramaglasstak) blir da ca 388-389.000.

trykkertor

Og du velger å ikke ta rekkevidde med i betraktningen. Ikke ta med garanti osv..

En kan cherry pick-e slik at begge modellene fremstår som mest-for-pengene.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 20. mai 2019, klokken 21:08


Kia e-Niro med met lakk og takluke koster 394.000, TM3 med panoramaglasstak og met lakk koster 385.000.
Så joda, Kiaen koster mer. For mindre enn Kia koster uten hengerfeste kan en få TM3 med hengerfeste. Hengerfeste som koster mindre enn sykkelkrok til Kia!!!
Billigste TM3 koster ca 377.000 med sort standardlakk ferdig levert. Billigste Kia med luke (må ta med luke opp mot panoramaglasstak) blir da ca 388-389.000.

Du må ikke ta med takluke på e-Niro, ikke alle vil ha det. På samme måte  behøver du ikke legge til prisen for HUD, Carplay/Android Auto, skinnseter og dashbord i prisen til Tesla Model 3.

Bilene er forskjellige, og kjøpere har forskjellige ønsker.

geear

#261
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Olemann på lørdag 18. mai 2019, klokken 01:16
Hadde tenkt bytte ut min eNiro med en TM3 ja, men etter 1 døgn med TM3 er jeg ikke så sikker lenger.
Joda, mye mer HighTech, fantastisk skjerm, design, og ikke minst ytelse (hadde Performance).

Men, baksetet er ikke godt for voksne, førersetet oppleves mindre komfortabelt, ekte skinn er det ikke, kjøling i setet er luksus på eNiroen, men enda viktigere; opplevd kvalitet bl.a. lyden og følelsen når dørene lukkes er mer blikkboks på TM3 enn på eNiro.  Har jo lest om glipper, svak QA ved montering, fukt i lykter etc, men denne bikk-feelingen er ikke en feil, bare slik bilen er laget. Som de også annonser med, dette er Tesla for "folket" og ikke lenger Premium.
Så, det er forståelig at det er Kia som gir 7 års garanti og Tesla 5 år, og ikke motsatt.

Ytelse er en annen verden med TM3 selvsagt, også den faste "gocart" feelingen, der eNiro er som en komfortabel sofa som gynger ved belastning og kjørestilen blir rolig er TM3 det motsatte, der akselerasjonen er så rå at man ser stjerner og lyn fordi glasshinnen napper i netthinnen. Gøy er det, men antagelig mest gøy de første 100 gangene og i demomodus med naboer og andre som enda ikke har kjøpt bilen.
Hengerfeste frister mye og dermed TM3, men det frister også med et bagasjerom som tar inn større kolli enn treningsbaggen på tvers. Lengden gjør at TM3 er verre å parkere i trange bygater enn eNiro.
Oversikten forover er best i TM3 pga den store frontruta som er trukket ned, bakover derimot er oversikten på eNiro vesentlig bedre pga den smale bakruta på TM3.

Så, valget står mellom en solid, kjedelig, gjennomført og ombygd fossil som eNiro er og en HighTech desigbil med oppdateringer man ikke aner hva blir, mye krefter og der resettknappen på rattet ble hyppig brukt, i Windows kalte vi det i sin tid Blue Screen, akkurat det trenger jeg ikke på en nybil - kanskje ombygd fossil beholdes et par år til.....men, sikker er jeg ikke, det skal sies :)

Rett og slett ikke lett å sammenligne disse her, det er mulig å sammenligne fjellhytte og sjøhytte, men dette blir som å sammenligne fjellhytte med juleferie - det blir lett krøll med kriteriene da.
Har langt på vei endt opp med samme vurderinger mellom E Niro og Tesla model 3.
Bestillingen av model 3 er fortsatt helt feil lagt inn på konto, selv om bestilling ble gjort direkte av selger på Tesla Skøyen. Flere kontakter med selger og kundeservice lover hele tiden rette opp, men ingenting skjer. Prisene har i mellomtiden gått jojo. Starten for Tesla bilholdet har ikke styrket tiltroen til Tesla,
tvert imot seiler E Niro tilbake opp som traust men solid bil med et  solid salgs og serviceapparat.

Som det er nå går vi nok heller for ENiro.
Spurte forresten KIA om de for tiden har kjente kvalitetsproblem med bilene ved utlevering, kvalitet på lakk, transportbulker/ riper eller problem med panelgaps på E Niro(!) Da lo hun nesten og sa det ikke vært noen avvik.
Ja det er få E Niro biler produsert, men jeg mener ny bil skal skal være riktig skrudd sammen og leveres ut uten å måtte tenke på  transport skrammer i tillegg.
Et solid service og salgsapparat hvis man trenger det har også en verdi i bilholdet.
For noe selgerpiss! e-Niroen vår ble utlevert med flere (små) lakkfeil, men siden det er en fuckings KIA gidder jeg ikke gjøre noe med det. Det er ikke det samme som at feilene ikke finnes.

Måtte skrelle av en god del beskyttelsesplast innvendig selv. Dårlig klargjøring. Mercasolen var sprøyta overalt i motorrommet, steder det absolutt ikke skulle vært.

Tviler sterkt på at jeg er alene om å legge listen lavere for KIA enn for andre merker.

hELgenen

Legge listen lavere for Kia enn andre merker? For noe tull,listen er lik for alle uansett prisklasse. Ny bil er ny bil!

Bjoris

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 20. mai 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Bjoris på mandag 20. mai 2019, klokken 13:05
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mai 2019, klokken 11:42
Artig test men hjelper ikke diskusjonen her https://www.youtube.com/watch?v=LIGLVY8Crvg
Samt at det er e-Niro mot model 3 sr+, her i norge koster en e-niro nesten det samme som en LR ihvertfal LR Rwd.

Vi trenger vel ikke gjøre det verre enn det er?

E-Niro levert med met.lakk vs SR+ med metlakk ferdig levert er prikk lik pris på, dvs 240 dyrere for TM3SR+. Antirust behandling kommer i tillegg på E-Niro, vet ikke om du kan ta det bort, men det er jo smart å gjøre tenker jeg...

Når en også ser at E-Niro faktisk går 50 miles lengre i denne testen enn SR+ så blir ikke prisen sånn helt på tryne likevel syns jeg. Jeg har vært meget skeptisk til prisingen til Kia, men innser vel at de ikke er helt way off, de har iallefall ikke voldsomt med konkurranse om dagen...

Kia e-Niro med met lakk og takluke koster 394.000, TM3 med panoramaglasstak og met lakk koster 385.000.
Så joda, Kiaen koster mer. For mindre enn Kia koster uten hengerfeste kan en få TM3 med hengerfeste. Hengerfeste som koster mindre enn sykkelkrok til Kia!!!
Billigste TM3 koster ca 377.000 med sort standardlakk ferdig levert. Billigste Kia med luke (må ta med luke opp mot panoramaglasstak) blir da ca 388-389.000.

Jeg har signert kontrakt der det står 377.000 for bilen, eneste som kommer i tillegg er vrakpant på 2.400.

Jeg er enig i at du får mer ting i Tesla, men det var ikke poenget. Det ble påstått at ENiro var nærmere LR i pris, det er faktisk feil. Enkelt og greit.

Det eneste jeg mistenker er at Kia ikke godtar at du velger bort antirust, jeg valgte den til 5000 som også hadde støydemping. Skulle jeg hatt bilen lenge så ville jeg nok borret litt mer i dette, droppet det og fått det gjort lokalt da inntrykket mitt etter 2 nye Leafer, er at det går styggfort i Drammen med ditto resultat....



Olemann

#264
Det står ikke mellom en bra og en dårlig bil.

Det står mellom en kjedelig, pålitelig, treg, forutsigbar pensjonist-tralle og en upålitelig, uferdig, kul, skranglete og kjapp Ipad-på-hjul.

Valget får den enkelte avgjøre selv  ;D

Kårepåsporet

Sitat fra: Olemann på onsdag 22. mai 2019, klokken 22:20
Det står ikke mellom en bra og en dårlig bil.

Det står mellom en kjedelig, pålitelig, treg, forutsigbar pensjonist-tralle og en upålitelig, uferdig, kul, skranglete og kjapp Ipad-på-hjul.

Valget får den enkelte avgjøre selv  ;D


Espen Hugaas Andersen

"Upålitelig" antyder for meg at man risikerer å bli strandet. Det er ikke noe Tesla har hatt særlig problemer med. Du hadde noen utfordringer på de tidligste Model S med hovedkontaktorer i batteripakken og til en viss grad drivenhetene (men dette gikk mest på ulyder), men dette var stort sett rettet opp fra og med 2014. Jeg vil tro sannsynligheten for å bli strandet er minst like god med e-Niro som med Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

#267
Det beste argumente for ENiro er at risikoen for reperasjoner utenom service er mye mindre og spesielt at bilen blir stående i mndsvis for reperasjoner er mye mindre enn på Tesla.

Jeg har gått flere runder med meg selv på om jeg gidder å ha Tesla flere ganger, det er fordi det for oss er veldig upraktisk å måtte kjøre flere timer, inkl å ta ferge for å levere bilen og da naturlig nok det samme ved henting. Er jo for det første 100% avhengig av lånebil som jeg forstår de er litt kjiipere med, men det går to kvelder gjerne med litt arbeidstid bort også og jeg har gjort det ganske mange ganger på tidligere Teslas... Jeg elsker Tesla, men ikke så mye som før, nå innser jeg i større grad enn før at noe av det viktigste med en bil er at den er problemfri. Etter 3 år siste 5 årene med en Leaf så har det ikke vært en eneste ting vi har hatt behov for bruke tid på, utenom å ta den på service.

Jeg tror det er mye større sjans for at ENiroen blir som Leafen enn Teslaen, men så er det jo dette med at den er dønn kjedlig selvsagt... For veldig mange betyr ikke det mye at bilen er kjedlig, en ser mye mer på det praktiske, høy sittestilling og praktisk bagasjerom er nok viktigere for mange enn Spotify, live navigasjon, hypermoderne interiør mv.


xyzzy

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:50
Det beste argumente for ENiro er at risikoen for reperasjoner utenom service er mye mindre og spesielt at bilen blir stående i mndsvis for reperasjoner er mye mindre enn på Tesla.

Jeg har gått flere runder med meg selv på om jeg gidder å ha Tesla flere ganger, det er fordi det for oss er veldig upraktisk å måtte kjøre flere timer, inkl å ta ferge for å levere bilen og da naturlig nok det samme ved henting. Er jo for det første 100% avhengig av lånebil som jeg forstår de er litt kjiipere med, men det går to kvelder gjerne med litt arbeidstid bort også og jeg har gjort det ganske mange ganger på tidligere Teslas... Jeg elsker Tesla, men ikke så mye som før, nå innser jeg i større grad enn før at noe av det viktigste med en bil er at den er problemfri. Etter 3 år siste 5 årene med en Leaf så har det ikke vært en eneste ting vi har hatt behov for bruke tid på, utenom å ta den på service.

Jeg tror det er mye større sjans for at ENiroen blir som Leafen enn Teslaen, men så er det jo dette med at den er dønn kjedlig selvsagt... For veldig mange betyr ikke det mye at bilen er kjedlig, en ser mye mer på det praktiske, høy sittestilling og praktisk bagasjerom er nok viktigere for mange enn Spotify, live navigasjon, hypermoderne interiør mv.

For både navigasjon og strømmetjenester får man jo flere tjenester tilgjengelig på e-Niro, via Carplay/Android Auto.
At interiøret ikke er designet for å spare hver eneste cent er jo også en fordel. Å være forut for sin tid er jo ikke alltid positivt - TM3-interiøret er tilpasset selvkjørende biler, noe bilen ikke er.

Aqua

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:50

Jeg tror det er mye større sjans for at ENiroen blir som Leafen enn Teslaen, men så er det jo dette med at den er dønn kjedlig selvsagt... For veldig mange betyr ikke det mye at bilen er kjedlig, en ser mye mer på det praktiske, høy sittestilling og praktisk bagasjerom er nok viktigere for mange enn Spotify, live navigasjon, hypermoderne interiør mv.[/size][/size]
Akkurat!  Om en bil ser kjedelig ut, er jeg bedøvende likeglad med. Jeg vil sitte høyt og godt, være rimelig sikker i bilen og trygg på at den rusler og går uten verkstedbesøk. Omtrent som min nåværende Toyota Verso.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA