Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Bjoris på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:43
Sitat fra: arthur på torsdag 16. mai 2019, klokken 06:58
Fortsatt litt underlig køsystem for jeg stod med reelt kønummer 161 (opprinnelig 700)i går, men skrev kontrakt i går og får bilen slutten av neste uke. Bilen står i Drammen. Kunne velge noen farger med og noen farger uten soltak. Chassisnummer er skrevet inn i kjøpekontrakten.

Dette er ganske sikkert fordi mange har krysset av for app og eller hengerfeste. Med den informasjonen som kom nå om at hengerfeste er utsatt til 2020 så kan det jo være at en god del av disse vil hoppe ned fra denne ventelisten og dermed blir faktisk kønr litt mer reellt?

Jeg kom selv i en skvis ifht e-Niro og har faktisk signert kontrakt nå. Vi har bestemt oss for TM3, men etter at vi endret til hengerfeste er det ingen som vet når bilen kommer. Med bilferie planlagt nedover Europa så ble det litt vanskelig å ta sjansen på at Teslaen kommer så nå får vi eNiro 29.5 ca og jeg tenker at vi kjører til Spania med den om ikke TM3 kommer. Selv om E-Niroen har god rekkevidde så er det ett annet prosjekt å kjøre nedover med den så jeg håper vi får Teslaen, men ingen kan garantere dette hos Tesla, det spriker fra Mai til August enda vi bestilte i Mars...

Dersom Teslaen kommer tror jeg eNiroen kan selges greit, spesielt nå når jeg ser at det verken kommer hengerfest eller mange biler, 50 er jo en vits...

Jeg tipper du kan kjøre på ferie med Kiaen for så å selge den alt fra null fortjeneste til noen titusener. Så det er sannsynligvis lite stress....

Kårepåsporet

Hva er problemet med å flippe? Jeg mener: jeg har vært innom Kia siden 2016-2017 og vært interessert i e-Niro, var blant de første som reserverte, har vært idiot og håpa og trodd(?) at Kia skulle levere, så er det jo verre enn selveste tåkefyrsten!
Hvorfor skulle en ikke kunne flippe hvis en har mulighet? Alternativt overtar en annen sjansen til å gjøre det samme.
Er jo mange som mener Kia er riktig prisa, så da betaler de gjerne litt ekstra.

Olemann

#242
Hadde tenkt bytte ut min eNiro med en TM3 ja, men etter 1 døgn med TM3 er jeg ikke så sikker lenger.
Joda, mye mer HighTech, fantastisk skjerm, design, og ikke minst ytelse (hadde Performance).

Men, baksetet er ikke godt for voksne, førersetet oppleves mindre komfortabelt, ekte skinn er det ikke, kjøling i setet er luksus på eNiroen, men enda viktigere; opplevd kvalitet bl.a. lyden og følelsen når dørene lukkes er mer blikkboks på TM3 enn på eNiro.  Har jo lest om glipper, svak QA ved montering, fukt i lykter etc, men denne bikk-feelingen er ikke en feil, bare slik bilen er laget. Som de også annonser med, dette er Tesla for "folket" og ikke lenger Premium.
Så, det er forståelig at det er Kia som gir 7 års garanti og Tesla 5 år, og ikke motsatt.

Ytelse er en annen verden med TM3 selvsagt, også den faste "gocart" feelingen, der eNiro er som en komfortabel sofa som gynger ved belastning og kjørestilen blir rolig er TM3 det motsatte, der akselerasjonen er så rå at man ser stjerner og lyn fordi glasshinnen napper i netthinnen. Gøy er det, men antagelig mest gøy de første 100 gangene og i demomodus med naboer og andre som enda ikke har kjøpt bilen.
På langttur er selvsagt TM3 en vinner pga SC nettverket. 
Er man opptatt av teknisk soliditet, serviceapparat, forutsigbarhet og ikke liker bleeding edge overraskelser er eNiro den klare vinner.
Hengerfeste frister mye og dermed TM3, men det frister også med et bagasjerom som tar inn større kolli enn treningsbaggen på tvers. Lengden gjør at TM3 er verre å parkere i trange bygater enn eNiro.
Oversikten forover er best i TM3 pga den store frontruta som er trukket ned, bakover derimot er oversikten på eNiro vesentlig bedre pga. bakruta på TM3 som er svært smal.

Så, valget står mellom en solid, kjedelig, gjennomført, forutsigbar, trygg og ombygd fossil som eNiro og en HighTech designbil med oppdateringer man ikke aner hva blir, voldsomme krefter, dynamiske kjøreegenskaper og der resettknappen på rattet må påregnes hyppig brukt når alt går i sort, i Windows kalte vi det i sin tid Blue Screen -  akkurat det trenger jeg ikke på en nybil - kanskje ombygd fossil beholdes et par år til.....men, sikker er jeg ikke, det skal sies :)

Rett og slett ikke lett å sammenligne disse her, det er mulig å sammenligne fjellhytte og sjøhytte, men dette blir som å sammenligne fjellhytte med juleferie - det blir lett krøll med kriteriene da.

arthur

Det står en god del biler klare for levering i Drammen hvis man velger blant noen farger med og noen farger uten soltak. Skrev kontrakt denne uken og får bil om en ukes tid. Allerede vidersolgt med meget hyggelig fortjeneste uten at bilen engang er annonsert noe sted! Rykket svært raskt frem i køen da mange har satt hengerfeste og/eller app som krav og jeg selv valgte rask levering uten disse. Hengerfeste synes nokså håpløst å vente på og app betyr levering til neste år en gang.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AmocoCadiz

Sitat fra: Olemann på lørdag 18. mai 2019, klokken 01:16
Hadde tenkt bytte ut min eNiro med en TM3 ja, men etter 1 døgn med TM3 er jeg ikke så sikker lenger.
Joda, mye mer HighTech, fantastisk skjerm, design, og ikke minst ytelse (hadde Performance).

Men, baksetet er ikke godt for voksne, førersetet oppleves mindre komfortabelt, ekte skinn er det ikke, kjøling i setet er luksus på eNiroen, men enda viktigere; opplevd kvalitet bl.a. lyden og følelsen når dørene lukkes er mer blikkboks på TM3 enn på eNiro.  Har jo lest om glipper, svak QA ved montering, fukt i lykter etc, men denne bikk-feelingen er ikke en feil, bare slik bilen er laget. Som de også annonser med, dette er Tesla for "folket" og ikke lenger Premium.
Så, det er forståelig at det er Kia som gir 7 års garanti og Tesla 5 år, og ikke motsatt.

Ytelse er en annen verden med TM3 selvsagt, også den faste "gocart" feelingen, der eNiro er som en komfortabel sofa som gynger ved belastning og kjørestilen blir rolig er TM3 det motsatte, der akselerasjonen er så rå at man ser stjerner og lyn fordi glasshinnen napper i netthinnen. Gøy er det, men antagelig mest gøy de første 100 gangene og i demomodus med naboer og andre som enda ikke har kjøpt bilen.
Hengerfeste frister mye og dermed TM3, men det frister også med et bagasjerom som tar inn større kolli enn treningsbaggen på tvers. Lengden gjør at TM3 er verre å parkere i trange bygater enn eNiro.
Oversikten forover er best i TM3 pga den store frontruta som er trukket ned, bakover derimot er oversikten på eNiro vesentlig bedre pga den smale bakruta på TM3.

Så, valget står mellom en solid, kjedelig, gjennomført og ombygd fossil som eNiro er og en HighTech desigbil med oppdateringer man ikke aner hva blir, mye krefter og der resettknappen på rattet ble hyppig brukt, i Windows kalte vi det i sin tid Blue Screen, akkurat det trenger jeg ikke på en nybil - kanskje ombygd fossil beholdes et par år til.....men, sikker er jeg ikke, det skal sies :)

Rett og slett ikke lett å sammenligne disse her, det er mulig å sammenligne fjellhytte og sjøhytte, men dette blir som å sammenligne fjellhytte med juleferie - det blir lett krøll med kriteriene da.
Har langt på vei endt opp med samme vurderinger mellom E Niro og Tesla model 3.
Bestillingen av model 3 er fortsatt helt feil lagt inn på konto, selv om bestilling ble gjort direkte av selger på Tesla Skøyen. Flere kontakter med selger og kundeservice lover hele tiden rette opp, men ingenting skjer. Prisene har i mellomtiden gått jojo. Starten for Tesla bilholdet har ikke styrket tiltroen til Tesla,
tvert imot seiler E Niro tilbake opp som traust men solid bil med et  solid salgs og serviceapparat.

Som det er nå går vi nok heller for ENiro.
Spurte forresten KIA om de for tiden har kjente kvalitetsproblem med bilene ved utlevering, kvalitet på lakk, transportbulker/ riper eller problem med panelgaps på E Niro(!) Da lo hun nesten og sa det ikke vært noen avvik.
Ja det er få E Niro biler produsert, men jeg mener ny bil skal skal være riktig skrudd sammen og leveres ut uten å måtte tenke på  transport skrammer i tillegg.
Et solid service og salgsapparat hvis man trenger det har også en verdi i bilholdet.

Bjoris

Sitat fra: arthur på lørdag 18. mai 2019, klokken 09:41
Det står en god del biler klare for levering i Drammen hvis man velger blant noen farger med og noen farger uten soltak. Skrev kontrakt denne uken og får bil om en ukes tid. Allerede vidersolgt med meget hyggelig fortjeneste uten at bilen engang er annonsert noe sted! Rykket svært raskt frem i køen da mange har satt hengerfeste og/eller app som krav og jeg selv valgte rask levering uten disse. Hengerfeste synes nokså håpløst å vente på og app betyr levering til neste år en gang.
Hvilket kønr hadde du? Hadde 812 selv, tror jeg var heldig da det knapt er levert 500 i Norge og det bare har kommet 50 til Drammen og det ser ut som det blir med det før ferien.


Bjoris

ENiroen er en mer praktisk bil, er ikke utenkelig at vi beholder denne, men dersom en kan få så mye mer for ENiroen nå så er nok den en midlertidig effekt du må ta ut nå, spørsmålet er om ikke en får ett ganske heftig verdifall på ENiro neste 12 mnd om en tar utgangspunkt i at en kan tjene opp til 10% nå...

arthur

Sitat fra: Bjoris på lørdag 18. mai 2019, klokken 18:00
Sitat fra: arthur på lørdag 18. mai 2019, klokken 09:41
Det står en god del biler klare for levering i Drammen hvis man velger blant noen farger med og noen farger uten soltak. Skrev kontrakt denne uken og får bil om en ukes tid. Allerede vidersolgt med meget hyggelig fortjeneste uten at bilen engang er annonsert noe sted! Rykket svært raskt frem i køen da mange har satt hengerfeste og/eller app som krav og jeg selv valgte rask levering uten disse. Hengerfeste synes nokså håpløst å vente på og app betyr levering til neste år en gang.
Hvilket kønr hadde du? Hadde 812 selv, tror jeg var heldig da det knapt er levert 500 i Norge og det bare har kommet 50 til Drammen og det ser ut som det blir med det før ferien.

Opprimmelig 700, men var reelt (hva enn det betyr i denne sammenhengen) nede i 161. Det har en god stund stått en lang rekke biler klare for levering i Drammen, har sett hele listen på forhandlers skjerm for 3-4 uker siden. De fleste var med soltak. Fra jeg sa ifra at jeg kunne ta en bil uten soltak (opprinnelig "bestilt" med) så gikk det to uker før forhandler ringte meg. Han var svært forundret over at det tok hele to uke før han fikk beskjed om min endring fra importøren! Ja i det hele tatt var han (fornuftig nok) helt enig med meg i at hele prosessen og informasjonen fra BOS (eller mangel på sådan) har vært sterkt kritikkverdig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann

Enig i at denne merprisen neppe holder seg mange måneder, men det avhenger helt av hva Kia klarer å levere; det finnes ikke alternativer i dag (Kona er for liten for mange), slik at etterspørsel tror jeg holder seg.
Om man tenker å veksle pengene fra eNiro inn i en TM3 tror jeg bildet er enda mindre gunstig - Tesla leverer i bøtter og spann og når alle som i dag har en uten  hengerfeste de vil selge (når de med krok kommer om få uker) så vil prisfallet på TM3 bli merkbart. I tillegg kommer jojo prisingen på nye TM3, som også gir usikkerhet, samt deres nye modeller og oppgraderinger som vil komme.  Tesla eiere er som kjent glad i "det siste", slik at bruktmarkedet vil kunne fylles godt opp, men gode priser for kjøpere, straks Tesla lansere noe nytt, uten retrofit som det heter på stammespråket.

Jeg har en TM3 i bestilling, men som sagt usikker - trives godt med min eNiro, men skulle gjerne hatt hengerfeste og SC ladenettet, uten å pådra med alt det andre som følger med Tesla konseptet.

Sitat fra: Bjoris på lørdag 18. mai 2019, klokken 18:04
ENiroen er en mer praktisk bil, er ikke utenkelig at vi beholder denne, men dersom en kan få så mye mer for ENiroen nå så er nok den en midlertidig effekt du må ta ut nå, spørsmålet er om ikke en får ett ganske heftig verdifall på ENiro neste 12 mnd om en tar utgangspunkt i at en kan tjene opp til 10% nå...

daktari

Model 3 any day. SR+ er et bedre kjøp, mer bil for pengene rett og slett. (Dette under er kanskje litt krasst..)
-Infotainment til e-niro er ganske stusselig og bilen oppleves også slik.
-Ryggekameraet hadde så dårlig oppløsning og lysfølsomhet som en de første Nokia med kamera.
-Ikke engang lakket under panser og i døra til bagasjerommet - kun grunning.
-masse veistøy og ikke spesielt komfortabel fjæring heller
-gulvet i bagasjerommet er bare en tynn filtlapp
-lader for tregt, heller ikke 3-fas AC-lading
-Model 3 kan ha avtagbart hengerfeste

For meg; Tesla 3 har det lille ekstra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjoris

#250
ENiro holder seg ekstremt i pris mest pga ekstremt lavt tilbud. Det er jo også slik at alle kan/vil ikke ha TM3 og det er den eneste reelle konkurrenten for de som trenger den større plassen enn Ampera-E og Kona.

Men du har en veldig rasjonelle tilnærming til bil for å ende opp med at ENiro er en bedre bil, jeg har kjørt begge og Kia er steinalder i forhold, men av og til er steinalder tryggest...

Må ellers si jeg blir sjokkert over å høre at disse 50 bilene har stått i ukesvis i Drammen, hvorfor i huleste har de det???

Fikk en uten takluke, høres ut som jeg var heldig da? Tror ikke en får mer enn 6000 ekstra for luken, heller mindre.

Valgte Moss Grey, den andre grå fargen var vel bare med takluke, uansett syns jeg den litt mørkere Moss Grey var peneste. Opprinnelig hadde vi valgt hvit, men mtp evt salg så tror jeg grå er tryggest!

Bjoris

Når jeg tenker meg om så må BOS ha trodd/håpt på hengerfeste avklaring siden disse 50 har stått på vent??

arthur

Sitat fra: Bjoris på lørdag 18. mai 2019, klokken 22:06
Må ellers si jeg blir sjokkert over å høre at disse 50 bilene har stått i ukesvis i Drammen, hvorfor i huleste har de det???

Fikk en uten takluke, høres ut som jeg var heldig da? Tror ikke en får mer enn 6000 ekstra for luken, heller mindre.

Valgte Moss Grey, den andre grå fargen var vel bare med takluke, uansett syns jeg den litt mørkere Moss Grey var peneste. Opprinnelig hadde vi valgt hvit, men mtp evt salg så tror jeg grå er tryggest!

Var mer enn femti biler på listen jeg så! Forhandlere jeg snakket med trodde også at det skyltes håp om hengerfeste, men den gang ei sa Kim, Park og Hosan. Solgte min til forhandler som foretrakk bil uten takluke selv om fargen var den samme hvilket jeg tolket som at de trodde de ville få omtrent samme pris for bil uten luke og uten å måtte betale for luke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Artig test men hjelper ikke diskusjonen her
https://www.youtube.com/watch?v=LIGLVY8Crvg
Samt at det er e-Niro mot model 3 sr+, her i norge koster en e-niro nesten det samme som en LR ihvertfal LR Rwd.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjoris

#254
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mai 2019, klokken 11:42
Artig test men hjelper ikke diskusjonen her
https://www.youtube.com/watch?v=LIGLVY8Crvg
Samt at det er e-Niro mot model 3 sr+, her i norge koster en e-niro nesten det samme som en LR ihvertfal LR Rwd.

Vi trenger vel ikke gjøre det verre enn det er?

E-Niro levert med met.lakk vs SR+ med metlakk ferdig levert er prikk lik pris på, dvs 240 dyrere for TM3SR+. Antirust behandling kommer i tillegg på E-Niro, vet ikke om du kan ta det bort, men det er jo smart å gjøre tenker jeg...

Når en også ser at E-Niro faktisk går 50 miles lengre i denne testen enn SR+ så blir ikke prisen sånn helt på tryne likevel syns jeg. Jeg har vært meget skeptisk til prisingen til Kia, men innser vel at de ikke er helt way off, de har iallefall ikke voldsomt med konkurranse om dagen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA