Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

trykkertor

Problemet er at folk blir fullstendig blendet av OTA og "bilen blir bedre". Med tid og stunder har de fylt på med så mye prosessorkrevende funksjoner at hele MCU-en blir treg og laggy. Har hatt rikelig med mobiltelefoner som etter x-antall oppdateringer gradvis ble tregere og tregere. Selv etter en fabrikkgjenoppretting.

Jeg trenger ikke OTA på en bil. JEG vektlegger stabil programvare UTEN bugs. Av alle de 4 programvareoppdateringene jeg har fått til vår Model 3, har det alltid fulgt med bugs.

Så ja. Tesla er mega-feita-hippi-kult. Med alle de betasykdommer en skal være med på der.
KIA er det trygge stabile trauste valget. Så må folk gjøre opp med seg selv hva de vektlegger av stabilitet som eldes eller ustabil innovasjon.
For min egen del kunne jeg fint klart meg med at Tesla oppdaterte min bil 1 gang i halvåret, i stedet for å pushe på med "bug fixes" underveis.

Ragged_Glory

Jeg er enig i det du skriver om Niro EV. Jeg velger også den fremfor Tesla. Men den har da ikke skiltgjenkjenning? Kona har det, men ikke Niro.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Kårepåsporet

Koreanere er da ikke feilfrie de heller, Ioniq med sine 12 volts problemer, regenerering bare kutter helt ut hvis bilen føler redusert grep, dette fortoner seg som om bilen aksellerer tildels heftig, i stedet burde bilen redusert regenerering.
eNiro er sikkert bra den, men pokker så kjedelig, og jeg må si at «en million» knapper tiltaler meg ikke....
Jeg er klar over det er mange utfordringer med Tesla, men jeg kjøper evt Tesla og er fullt klar over utfordringene.
Designet er etter min smak mye bedre, eksteriør og interiør, og prestasjonene er vanvittig mye bedre. Kommer TM3 med hengerfeste, ja da er sjansen stor for at jeg slenger inn bestilling. Umiddelbart!
Om Kia kommer med hengerfeste er jeg i beste fall usikker på!

advale

#198
Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. april 2019, klokken 16:44
Mange kan skryte av at de er 50-60 år og fint kan sette seg ned i en bil og ikke trenger å sette seg inn. Flott for dem. Likevel velger de stol og bord hjemme, når de kunne kjørt en japansk stil med kun lavt bord.

Sitter man på gulvet i M3? Dette var nytt for meg. Greier man å sette seg ned på sofaen/stressless og reise seg opp bør man greie å sette seg ned på en M3/Ioniq etc. Og det er vel mer behagelig å sette seg ned på en dypere sofa ,a la Stressless, enn høy sofa.

Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. april 2019, klokken 16:44
Noen sammenligner Tesla med smarttelefon, og andre biler med 3310.
Vel, jeg vil heller si Tesla er Apple, og andre biler Android.

Nokia 3310 har dårlig og små skjermer med fysiske taster, mens iPhone/Android har kun et høykvalitetsskjerm som fyller hele mobilen og ingen fysiske taster. Det er vel ganske enkelt å se hvilket kategori e-Niro tilhører.

Muligens Autopilot har noe quirks på M3, men det  vel snakk om at de har gått over til en ny plattform og den må læres på nytt. Derav mer barnesykdommer. Tesla Autopilot blir også bedre i sanntid. Hva skjer med e-Niroen? Den er så og si stuck på samme nivå ut bilens levetid?

Joda, hvis folk har hund så forstår jeg den. Men hvor ofte har man behov for å frakte hvitevarer? Opprinnelig ville jeg ha e-Niro, men sett i ettertid er jeg veldig glad for at jeg ga slipp på det kravet om hatchback. I bytte får man så mye mer tilbake som jeg har nevnt tidligere. Model Y hadde vært den "perfekte bilen". Men hvis man er sånn "jeg vil bare fra A til B" og ikke bryr seg hvordan så er kanskje 3310 det beste valget. Det er fortsatt noen der ute som tviholder på 3310. Det er flere bugs på en smarttlf, men det gir et hav av andre muligheter. Fordelen det gir oppveier ganske glatt ulempene.


Counterpointer

Det er en del folksom ikke liker Tesla fordi det er Tesla. Da fokuserer de kun på det negative med den og kun på det de ser som positivt med alternativet. Det blir veldig einsidig og argumentene er veldig «biased».
Det er greit nok, alle har sitt eget rasjonale, men gir ikke allverden for andre.

Personlig så blir det å sammenligne biler med og uten awd såpass spesielt at, det å sette en bil med 100+ hk opp mot en med 250+++

Jeg digget min Soul, men de svakhetene den hadde og som også E-Niro har gjør sammenligningen litt rar med Model 3.
Blir som å sammenligne Kia Sportage mot BMW 330/M3

Jeg har eid både Kona og Ampera-E og må si at Model 3 var et enormt steg opp selv om jeg må sette meg ned i bilen og ikke får med et kjøleskap. Har heller ikke noe mer bugs på Model 3 enn på de andre elbilene jeg har hatt.

Kårepåsporet

knut.aulie: jeg prata med en TM3 eier her om dagen, bilen var ikke feilfri, men det plaget ham åpenbart ikke veldig, men det var en ting jeg bet meg merke i som han sa: Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?!?
Jeg tror jeg ender på kjipeste variant, som vel absolutt ikke er kjip, men tror det fort kan bli en brutalt positiv overgang fra Ioniq

DagfinnN

Jeg heier på alle elbiler selv om jeg har Tesla. Om noen kjøper e-Niro til erstatning for sin fossil er det bare supert. Saklig debatt om fordeler og ulemper er bra. Det er mange ting jeg irriterer meg over på min Tesla, men jeg elsker bilen for det.
Når det gjelder OTA ja så kommer det bugs av og til. Derimot å tro at software som ikke har OTA ikke har bugs, er alt for naivt og faktisk helt feil. På min Opel Ampera-e som kun får oppgrader software i forbindelse med service, er det noe irriterende bugs. Forskjellen er at jeg bare må akseptere å leve med de til neste service om et år. For noen passer dette kanskje bedre enn hyppige oppdatering. It's better with the devil you know than a new devil. Gjerne for meg, kjøp ikke Tesla hvis du heller vil ha det slik, bare du kjøper elbil.
Med månedlige OTA oppdatering, blir jo slike bugs normalt rettet mye raskere. Men ja, noen versjoner er verre enn andre og det har Tesla innsett og gjør noe med.
I versjon 2019.12 kommer første gang oversikt over oppgradering som er tilgjengelige for din bil. Du kan da velge å laste de ned eller LA VÆRE. Det siste kan bli nyttig når en leser om versjoner som har bugs jeg ikke vil ha. Da kan jeg velge å vente på neste oppdatering.
Dette er en veldig god tilnærming og får applaus fra meg. Tesla er den mest lærende bilforhandler jeg noen gang har hatt kontakt med.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Sitat fra: DagfinnN på fredag 26. april 2019, klokken 09:58
Jeg heier på alle elbiler selv om jeg har Tesla. Om noen kjøper e-Niro til erstatning for sin fossil er det bare supert. Saklig debatt om fordeler og ulemper er bra. Det er mange ting jeg irriterer meg over på min Tesla, men jeg elsker bilen for det.
Når det gjelder OTA ja så kommer det bugs av og til. Derimot å tro at software som ikke har OTA ikke har bugs, er alt for naivt og faktisk helt feil.
I versjon 2019.12 kommer første gang oversikt over oppgradering som er tilgjengelige for din bil. Du kan da velge å laste de ned eller LA VÆRE. Det siste kan bli nyttig når en leser om versjoner som har bugs jeg ikke vil ha. Da kan jeg velge å vente på neste oppdatering.
Jeg er helt enig i at å få byttet over til elbiler er bra, uansett merke.
Når det gjelder oppdatering via service kontra OTA så forestiller jeg meg at de setter langt høyere krav til testing og luke ut bugs på sjeldne oppdateringer (les; via service) enn hvor en bare kan rette opp bugs fortløpende. Bare så merkelig at funksjoner som funket før og ikke er nye, blir tilført bugs på senere oppdateringer. Det har jeg opplevd.

Flott at de fra 2019.12 kommer til å vise hva som er endringene og la eieren hopper over noen oppdateringer. Det vil jeg helt sikkert benytte meg av.

Det er fordeler og ulemper med alle biler. Noe av det som "skuffe(t/r)" meg med hensyn til Tesla, er at jeg har lest så mye fantastisk om denne bilen. Når noen har stilt seg kritisk blir de fort stemplet som Tesla-hatere. Da jeg så selv ble eier, finner jeg mange punkter å sette fingeren på hos Tesla som kunne vært gjort bedre. De utelater valg/funksjoner som andre billige biler har, og de lett kunne latt brukeren ta stilling til selv.

Så trenden i det siste har blitt at mange mener etter at Tesla Model 3 kom, og snart kanskje skal tilby biler til under 400.000,- så sliter de andre merkene. Noe jeg bestemt mener ikke er riktig da de andre merkene gjør mye riktig funksjons, stabilitets og designmessig. Problemet er bare at de andre sliter med å levere varene i kvantitet.

For å si det slik. Vi blir fler og fler på jobben som nå kjører elbil. Rundt lunsjbordet er vi representert med e-Golf, Kona Electric, Soul, Leaf27, Fiat e-500, og jeg som tidligere e-Niro, Kona Electric-eier, og nå er første med Tesla. Men jeg er nok ikke blitt en Tesla-predikant da jeg ser styrker og ulemper med alle bilmerkene.
Enkelte Tesla-predikanter gjemmer seg bak at det som er dårlig med Tesla kommer til å bli bedre, og at ellers er bilene så fantastiske at å vurdere annet blir feil. Det er der jeg ikke er enig. Det er mange modeller å vurdere mellom.

Bjoris

#203
Hvorfor har Tesla x antall så mange fan-boys og girls som andre merker? Joda, dyre biler har en tendens til å ha det, men TM3 er ikke dyr og likevel er det svært mange som "har sett lyset" på en måte de aldri har gjort i andre biler...

Tesla er ikke for alle, men en må jo skjønne at det er noe unikt og fantastisk med Tesla når så mange blir frelst. De færreste er jo religiøse på forhånd for å si det slik...:) God helg folkens...

Aqua

Sitat fra: Bjoris på fredag 26. april 2019, klokken 20:31
Hvorfor har Tesla x antall så mange fan-boys og girls som andre merker? Joda, dyre biler har en tendens til å ha det, men TM3 er ikke dyr og likevel er det svært mange som "har sett lyset" på en måte de aldri har gjort i andre biler...

En forklaring kan være at Tesla faktisk har levert noen tusen biler fler enn Kia i løpet av de siste par månedene.

Diskusjonen om hva en foretrekker er nyttig på ett område - svakheter og styrker med den enkelte modellen. Det som går på rent subjektive saker, som design derimot, er totalt uinteressant. Smaken er forskjellig og folk har helt ulike behov. Om man MÅ ha en høy bil, er ikke TM noe alternativ uansett hvor flott den ellers måtte være. De prestasjonene som går på aksellerasjon og toppfart er likeledes relativt uinteressant, eller kanskje egentlig ikke. 0-100 på under 4 sekunder kan være dirkete trafikkfarlig. Selvsagt ikke for alle vante bilførere her, men sånn ellers for de andre mener jeg..

Kort sagt, det er verken mulig eller  nødvendig å blie enige her.

Taffelman

Bare glem det, de som ikke ser poenget med Bmw eller Audi i stedet for "Toyota" vil heller ikke forstå seg på Tesla. La de kose seg med "Korea Toyotan" sin.
X75D
TM3 LR AWD

Trond.m

Sitat fra: Taffelman på fredag 26. april 2019, klokken 23:20
Bare glem det, de som ikke ser poenget med Bmw eller Audi i stedet for "Toyota" vil heller ikke forstå seg på Tesla. La de kose seg med "Korea Toyotan" sin.
Glem sammenlikning mellom Model 3 og  premiumbiler som Bmw og Audi. Byggekvaliteten på Tesla er knapt nok på høyde med Kia. Men kjøreegenskapene til TM3 er bra, det skal de ha.

Counterpointer

De som messer om «menigheten» til Tesla kan ta seg en tur innom enten Face eller her på Audi delen og se om de ikke finner en enda mer intens «menighet» der. Dette til tross at det er et bittelite elbilmerke enda.

Det er heldigvis ikke holdningen på Kia noen på hverken forum eller face. Kan godt hende dette har med prisen, eller kanskje heller status å gjøre.

Det en god del burde reflektere over er at ved å stadig henvise til og gi stikk mot det en oppfatter som fanboys så bygger en opp stadig steilere fronter!

Roy Aasen

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal slå andre i hodet med "min er større en din, så!"
Tesla er helt bra, passer bare ikke fysisk...hadde den hatt stor bakluke som S og seter og tak 15 cm høyere så hadde jeg sikkert kjøpt en. (Heter da Modell Y

Olemann

#209
Godt sagt! 

Problemet er nok også at størsteparten av alle innlegg i sosiale media, herunder forum som dette, ville forblitt uskrevet dersom folk flest:

- skjønte at dine behov ikke er like mine
- skjønte at vurderinger er ulike, selv om man er enige om faktum
- skjønte at det er helt greit at man ikke blir enige
- skjønte at alt som interesserer meg neppe interesserer verden like mye
- skjønte at det som skrives kan være et resultat av et anfall av akutt og spontan skrivekløe
- skjønte at folk flest ikke orker/gidder lese gjennom det de har skrevet 3 ganger før de trykker publiser(og dermed blir det mye slurv)
- skjønte at ikke ethvert innlegg har som formål å opplyse verden, men handler mer om skribentens egne behov
- skjønte at ikke alle har dannelse nok til å skjønne forskjellen på " Du tar feil"  og " Min vurdering er"
- Osv.....

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 27. april 2019, klokken 20:10
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal slå andre i hodet med "min er større en din, så!"
Tesla er helt bra, passer bare ikke fysisk...hadde den hatt stor bakluke som S og seter og tak 15 cm høyere så hadde jeg sikkert kjøpt en. (Heter da Modell Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA