Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: HCO på søndag 10. februar 2019, klokken 09:03
Sitat fra: arthur på søndag 10. februar 2019, klokken 08:47
Burde ikke denne tråden snart flyttes til Tesla underforum?

Hvorfor det? Denne tråden har holdt seg til temaet hele veien, og er nyttig info for de som vil orientere seg om forskjellene på to av de svært få langrekkeviddebilene som vil være å få tak i denne våren.

Jeg forstår motivet ditt for å unngå denne kunnskapsspredningen, så jeg håper tråden holdes i live.
Allergi mot ordet Tesla har lite eller ingen verdi. Støtter HCO her

arthur

#166
Det er mye bra informasjon her, men poenget er at all den informasjonen dreier seg om en model fra Tesla og da er det for meg litt underlig at man skal finne dette under et underforum for Kia Niro EV heller enn for et underforum for Tesla Model 3. Regnet for så vidt ikke med at noen av "dere" ville være enig i det for det er jo litt lite om Tesla på dette forumet som det er.  8)

Hva allergi angår så kan "dere" søke opp her på forumet hvor mange ganger ethvert medlem har selv skrevet ordet "Tesla" hvilket i mitt tilfelle er 104 ganger så allergien er nokså moderat samtidig som jeg gjentatte ganger har påpekt hvor mye bra det er å si både om bilmerket og mannen bak, men pyy pytt, hvorfor holde seg til sak/være saklig når man har "muligheten" for å ta mannen heller enn ballen? Ikke mye imponerende fra "dere"! :-1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JEG

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 10:09
Jeg mener dette er en no-brainer for mange, særlig etter at faktiske priser for e-Niro kom på bordet (dyre vinterhjul, type2-kabel koster ekstra osv osv). Jeg har prøvesittet begge biler flere ganger, og prøvekjørt hver av de en gang (prøvekjøring Model 3 var en Performance), og jeg mener at Model 3 vil fungere like godt som e-Niro som familiebil for svært mange. Har man stor hund, 3 barneseter og barnevogn er uansett ingen av disse spesielt godt egnet.

Prisforskjellen mellom disse to blir faktisk under 80.000 kroner, dersom man legger noenlunde like forutsetninger til grunn: Billigste variant tilgjengelig akkurat nå, uten metallic. Originale vinterhjul, gummimatter og begge typer ladekabel (schuko + type2). Her er regnestykket:

e-Niro:
Bil inkl. vrakpant og levering 377.400
Gummimatter 1.121 (originale)
Vinterhjul (originale): 17.600
Ladekabel type 2: 2.000 (anslag)
Totalt: 403.121
(Tillegg metallic 5.000 og soltak 5.900)

Tesla model 3:
Bil inkl. vrakpant og levering 464.020
Gummimatter 990 (uoriginale)
Vinterhjul (originale): 15.560
Ladekabel type 2: inkludert
Totalt: 480.570
(Tillegg metallic 12.500-20.900, soltak ikke tilgjengelig)

For differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer hele 105 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

Min konklusjon er at man enten skal være ekstremt lite autofil, eller ha svært sære behov, dersom man velger en e-Niro over en Model 3. Og om denne prisforskjellen velter regnestykket, er det bare å vente på Mid-Range som kommer om noen måneder - den vil ha omtrent samme rekkevidde som e-Niro og koste mindre.
Veldig bra oppstilling. Dog er det nesten meningsløst å ikke ta metallic inn i prisen. Hvor mange bilder selges i dag uten metallic? (Hyundai Kona sin standardlakk var forøvrig metallic, uten pristillegg).

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på søndag 10. februar 2019, klokken 11:56
Det er mye bra informasjon her, men poenget er at all den informasjonen dreier seg om en model fra Tesla og da er det for meg litt underlig at man skal finne dette under et underforum for Kia Niro EV heller enn for et underforum for Tesla Model 3. Regnet for så vidt ikke med at noen av "dere" ville være enig i det for det er jo litt lite om Tesla på dette forumet som det er.  8)

Hva allergi angår så kan "dere" søke opp her på forumet hvor mange ganger ethvert medlem har selv skrevet ordet "Tesla" hvilket i mitt tilfelle er 104 ganger så allergien er nokså moderat samtidig som jeg gjentatte ganger har påpekt hvor mye bra det er å si både om bilmerket og mannen bak, men pyy pytt, hvorfor holde seg til sak/være saklig når man har "muligheten" for å ta mannen heller enn ballen? Ikke mye imponerende fra "dere"! :-1:

Jeg har vært Kia fan, faktisk skikkelig fan. Etter å hatt Soul selv.
Jeg var ikke Tesla fan! Absolutt ikke! Men etter kjip start med Ioniq, og nå BOS sin kommunikasjon vedrørende e-Niro, ja dette til sammen har fått meg til å heie på Elon og gjort det vanskelig for meg å forsvare for meg selv å kjøpe en bil jeg faktisk synes er (drit?)kjedelig. Utrykket «en grå mus» passer godt.
Ioniq er jo et designikon i forhold, og Soul har personlighet så det holder!
De færreste er likegyldige til Souls utseendet: noen hater det, andre elsker det, tror de som er helt likegyldige er i fåtall/fraværende.

Heldigvis går det an å droppe å lese tråder, er faktisk helt frivillig.
På bilgrupper på FB er det jo helt håpløst, opplever Elbilforum rimelig ryddig.

Kommer e-Niro med hengerfeste og Tesla dropper hengerfeste på 3, da kjøper vi kanskje e-Niro, men jeg tror det blir siste Kia, hvis vi kjøper Kia nå.

Bjoris

Det er vanskelig å sammenligne bilene, men det blir litt feil å ikke ta med AP på TM3, når det er standard på eNiro.

Men ellers enig og bare vent til MR kommer snart, hvem vil da kjøpe eNiro?

geear

Egentlig ganske interessant det innlegget av Knut, i en tråd hvor det diskuteres andre merker i nettopp Tesla-delen av forumet: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=44159.msg763645#msg763645

Ellers må jeg si at det er ganske utrolig at Tesla nå slår Kia på levering. Da jeg reserverte e-Niro, og i sommer konfigurerte bil, hadde jeg aldri trodddet skulle skje. Men nå har jeg altså fått utlevering av Model 3 Performance 27. februar. Om 16 dager! e-Niroen kommer med båt som er estimert 25. feb, og de skulle ha en del tid til frakt og klargjøring, så jeg har ikke fått dato enda.

arthur

At Tesla her gjør det bedre en Kia kan vel delvis skyldes at Tesla selger ikke annet enn elbiler mens Kia (og andre) tilsynelatende kun gjør det fordi de "må"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jærbuen

#172
Sitat fra: arthur på mandag 11. februar 2019, klokken 21:15
At Tesla her gjør det bedre en Kia kan vel delvis skyldes at Tesla selger ikke annet enn elbiler mens Kia (og andre) tilsynelatende kun gjør det fordi de "må"?

Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jærbuen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
..Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Kun Ioniq som er vanvittig bra på lavt forbruk, så vidt foran Model 3.

Soul, Kona og Niro er ikke vanvittig effektive, bare effektive :). Men godt utstyrt er de (i "norsk" utgave)

geear

Nåja, mangler flere sentrale ting som hengerfeste, app og skikkelig temperaturstyring på batteripakken. Er vel forholdsvis ordinært utstyrt?

Kårepåsporet

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 11. februar 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Jærbuen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
..Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Kun Ioniq som er vanvittig bra på lavt forbruk, så vidt foran Model 3.

Soul, Kona og Niro er ikke vanvittig effektive, bare effektive :). Men godt utstyrt er de (i "norsk" utgave)

Stemmer!
Hadde Soul og har Ioniq (trodde jeg skulle vært lykkelig e-Niro eier (til rundt 350.000) i november).
Ioniq er sykt effektiv, vært på ski i dag, totalt 165 km start 40 moh opp ett par hundre meter, ned til 10 moh opp til 300+moh ned på ferje og opp til 600 moh. Forbruk på hele turen 13,6 kWt per 100 km.
En tur som hadde vært umulig uten lading med Soul 27 kWt(Ioniq har 28 kWt).

Jærbuen

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:29
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 11. februar 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Jærbuen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
..Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Kun Ioniq som er vanvittig bra på lavt forbruk, så vidt foran Model 3.

Soul, Kona og Niro er ikke vanvittig effektive, bare effektive :). Men godt utstyrt er de (i "norsk" utgave)

Stemmer!
Hadde Soul og har Ioniq (trodde jeg skulle vært lykkelig e-Niro eier (til rundt 350.000) i november).
Ioniq er sykt effektiv, vært på ski i dag, totalt 165 km start 40 moh opp ett par hundre meter, ned til 10 moh opp til 300+moh ned på ferje og opp til 600 moh. Forbruk på hele turen 13,6 kWt per 100 km.
En tur som hadde vært umulig uten lading med Soul 27 kWt(Ioniq har 28 kWt).

Enig, men Model 3 er nesten like gjerrig :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

geear

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 13. februar 2019, klokken 20:24
Enig, men Model 3 er nesten like gjerrig :)
I denne sammenligningstesten var Model 3 LR RWD med 18" aero-felger gjerrigere enn Ioniq:

https://www.youtube.com/watch?v=150Z4l69CBo

lirekassa

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 13. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:29
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 11. februar 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Jærbuen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:22
..Men både Kia og Hyundai leverer bra el.biler da, vanvittig effektive med lave forbruk. Og godt utstyrt. Men Tesla scorer på innovasjon
Kun Ioniq som er vanvittig bra på lavt forbruk, så vidt foran Model 3.

Soul, Kona og Niro er ikke vanvittig effektive, bare effektive :). Men godt utstyrt er de (i "norsk" utgave)

Stemmer!
Hadde Soul og har Ioniq (trodde jeg skulle vært lykkelig e-Niro eier (til rundt 350.000) i november).
Ioniq er sykt effektiv, vært på ski i dag, totalt 165 km start 40 moh opp ett par hundre meter, ned til 10 moh opp til 300+moh ned på ferje og opp til 600 moh. Forbruk på hele turen 13,6 kWt per 100 km.
En tur som hadde vært umulig uten lading med Soul 27 kWt(Ioniq har 28 kWt).

Enig, men Model 3 er nesten like gjerrig :)

Ikke vinterstid kanskje?

jorgror

Sitat fra: lirekassa på onsdag 13. februar 2019, klokken 21:55
Ikke vinterstid kanskje?

Har ikke førstehånds-erfaring, men Model 3 har en smart system der den bruker varme fra elmotorene til å varme opp batteriet. Dette er "gratis" varme og vil gi god effektivitet selv i kald temperatur.

Model 3 har dog ikke varmepumpe, så det går mer kW til oppvarming av kupé sammenlignet med biler som har varmepumpe.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA