Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, ons 05. des 2018, kl. 18:37

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hELgenen på fre 14. des 2018, kl. 18:10
Sitat fra: Kårepåsporet på fre 14. des 2018, kl. 17:48
Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

hELgenen

Sitat fra: Mikalv på fre 14. des 2018, kl. 20:47
Sitat fra: hELgenen på fre 14. des 2018, kl. 18:10
Sitat fra: Kårepåsporet på fre 14. des 2018, kl. 17:48
Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

Øyvind.h

Niro og M3 er ganske forskjellige. Mtp 4wd, ytelser, skinninteriør, raskere lading, bedre rekkevidde, glasstak, supercharger etc ville jeg helt klart valgt en M3 til 450.000,- istedenfor en Niro til 400. Rett og slett veldig mye ekstra for pengene. Det er vel bare adaptiv cruise jeg tenker er et müst, men legger man på ekstra 40k får man autopilot.......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MikkeBoomBoom

Jeg forstår at du skriver det du skriver hvis du tror du får en "ribbet" bil uten skinnseter for 464 og en toppspekket Kia for under 380.

Kia:
Starter på 377 "levert i Drammen", usikker på hva det koster å få den dit man er.
5000 for soltak
5000 for metallic lakk
22 455 for "Grunnpakke" med vinterhjul (de alene koster 17000), bagasjeromsmatte og ladekabel type 2 (følger ikke med).
Sakset rett fra prislista til Kia.

I følge selger i sørlandsparken kostet bilen som står utstilt der "rett over 400 000". Den var hvit.

Tesla:
Starter (nå) på 464. Dette inkluderer destinasjonsavgift, dokumentavgift og vrakpant. Dette inkluderer også "premium pakke" som er blant annet fem oppvarmede seter, bedre lydanlegg, glasstak, "skinnseter" (tilsvarende skinn, mykt og fint, bra med kids) og en del andre ting.
Ikke glem at du får AWD heller samt appstyring, som jeg har synes har vært veldig greit på E-UP i snart fem år.
Vinterdekk har vi ikke fått pris på enda, men er det hinsides dyrt så kjøper vi bare annet sted.
Samt 100 km ekstra rekkevidde i forhold til Kia.
Det er den bilen vi har bestilt og hvor de forventer levering i februar.

Det er sikkert mange fordeler med Kia, men for vårt bruk med barnevognen vi har, turene vi planlegger og barnesetet vi bruker daglig så funker Tesla bedre.

Superelbilen

Sitat fra: Mikalv på fre 14. des 2018, kl. 21:28
Jeg forstår at du skriver det du skriver hvis du tror du får en "ribbet" bil uten skinnseter for 464 og en toppspekket Kia for under 380.

Kia:
Starter på 377 "levert i Drammen", usikker på hva det koster å få den dit man er.
5000 for soltak
5000 for metallic lakk
22 455 for "Grunnpakke" med vinterhjul (de alene koster 17000), bagasjeromsmatte og ladekabel type 2 (følger ikke med).
Sakset rett fra prislista til Kia.

I følge selger i sørlandsparken kostet bilen som står utstilt der "rett over 400 000". Den var hvit.

Tesla:
Starter (nå) på 464. Dette inkluderer destinasjonsavgift, dokumentavgift og vrakpant. Dette inkluderer også "premium pakke" som er blant annet fem oppvarmede seter, bedre lydanlegg, glasstak, "skinnseter" (tilsvarende skinn, mykt og fint, bra med kids) og en del andre ting.
Ikke glem at du får AWD heller samt appstyring, som jeg har synes har vært veldig greit på E-UP i snart fem år.
Vinterdekk har vi ikke fått pris på enda, men er det hinsides dyrt så kjøper vi bare annet sted.
Samt 100 km ekstra rekkevidde i forhold til Kia.
Det er den bilen vi har bestilt og hvor de forventer levering i februar.

Det er sikkert mange fordeler med Kia, men for vårt bruk med barnevognen vi har, turene vi planlegger og barnesetet vi bruker daglig så funker Tesla bedre.

Har du testet model 3 med barnevogn? Vi er i samme situasjon, men har ikke fått sett ordentlig på den.

Counterpointer

Jeg er egentlig super Kia supporter etter å ha hatt Soul EV i tre år og 60 k km. Jeg digget den bilen. Ikke var det noe galt med den tiden og jeg fikk strålende service hos min forhandler.

Dessverre så buklandet lanseringen av E-Niro så grundig og ble toppet av en ganske høy prissetting på opp mot 400k. Dette gjorde at jeg droppet visningen og har nå bestilt Model 3, selv om jeg vet hvordan servicesituasjonen er.
Har vært mye hos forskjellige SC og har alltid blitt veldig hyggelig behandlet uansett, det kan jeg ikke si om noen annen forhandler, selv ikke min andre favoritt Kia når opp på dette.

Er ganske sikker på at det blir mer krøll med Model 3 enn det ville gjort med E-Niro, men det skremmer meg ikke.

For akkurat meg er prisforskjellen omtrent 200 k. Men da får jeg også en avansert bil med 0-100 på 3 sekunder, awd, track mode, autopilot og 20 tommer høyprestanda dekk. Da blir det stusslig med en forhjulsdrevet bil uten app og knøtteskjerm, egentlig ikke konkuranse i det hele tatt selv med prisforskjell tatt med.

Kårepåsporet

Jeg hadde også Soul i drøye to år, var kjempefornøyd.
Kjøpte Ioniq og nærmest venta på neste Kia EV.
Du Knut beskriver nærmest min situasjon.....
Nå vet jeg ikke hva jeg gjør: prisen på e-Niro er drøyere en jeg forventa (hadde bilen vært lik konseptet hadde jeg gjerne været villig til å betalt enda mer, for den hadde endel kule detaljer, det har ikke e-Niro!), levering starter ikke i forkant av vinter men midt i/slutten av vinter(da kan jeg vente videre...), hengerfeste kommer kanskje, men ikke for første, det er irriterende når en har kønummer under 100!
Mulig jeg kjøper den første, sjekker ut bil og evt selger hvis/når det blir flere utgaver av TM3, svært usikker.
Så da har Kia mistet endel kunder allerede, de mister fansa sine, det er veldig dumt for deg, for lojale kunder er gull verdt, men de vil føle at de blir tatt vare på.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: SuperSigurd på fre 14. des 2018, kl. 21:58
Har du testet model 3 med barnevogn? Vi er i samme situasjon, men har ikke fått sett ordentlig på den.

Jepp, det funket kjempebra. Vi har Mutsy Evo, det er en liten vogn og bruker sportsdelen. Nevnte del fikk plass i frunken og i rommet under bagasjerommet. Dette gjorde at plassen ble større med vårt utstyr i Teslaen.

Bildet er en kollage av plassen i Tesla kontra plassen i Kia med samme utstyr.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

HCO

Sitat fra: knut.aulie på lør 15. des 2018, kl. 02:38
For akkurat meg er prisforskjellen omtrent 200 k.
Og for meg er prisforskjellen 87k (464-377), med forbehold om dyrere vinterhjul på Model 3.

Jeg er mest opptatt av de tekniske kvalitetene som ikke synes, og som virker inn på kjøreegenskaper. Jeg ville valgt enklere utstyr både på Niro og Model 3 dersom det hadde vært mulig. Det er mye "leamikk" på Model 3 som jeg kunne klart meg fint uten, og enda mer på Niro. Når det er sagt, gir det mer mening med premium interiør og andre kosmetiske unødvendigheter på en bil som Model 3. Premium nappa skinninteriør i en "billig" koreansk bil forstår jeg ikke poenget med. Og jeg er ingen bilsnobb, jeg har antakelig hatt dårligere biler og mer olje på fingrene enn de fleste her inne.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

hma

Pris/budsjett bør være det første og viktigste utgangspunktet for å gjøre sammenligning mellom ulike elbiler.

Om penger ikke spiller en rolle er TM3 Performance med trackmode og AWD et opplagt valg foran e-Niro First Edition.
Men for de fleste spiller penger en rolle og man må sette et tak på hva bilen skal koste.

Derfor er mine vurderinger gjort med utgangspunkt i, hvilken bil skal jeg velge for kr 380'000,-?

Om man skal ha ny elbil i 2019 kan man kjøpe en svært godt utstyrt Kia e-Niro med 64kWh batteripakke og forhjulstrekk (om man har kønummer inntil 2000).
Alternativet er budsjettutgave av Tesla Model 3, med 50kWh pakke, bakhjulstrekk og oppgradert autopilot.

Jeg tenker at det er disse to utgavene som er relevant å sammenligne.

Hittil har jeg besiktiget TM3 og i dag har jeg fått prøvekjørt e-Niro.
e-Niro var god å kjøre. Satt godt på veien, tok fartshumper utmerket, var tight og fin. Helt som jeg forventet av en ny elbil av denne typen skal være i dag.
Syns materialvalg og kvalitet på interiør er helt på høyde med det jeg så i TM3. Her tenker jeg spesielt på setene. Øvrig utforming og design er så ulikt at det ikke er noe stort poeng å sammenligne.
Liker godt den høye sittestillingen i e-Niro, det gjør det enkelt å stige inn i bilen, samt at man får god oversikt i trafikken.

Knapper, menyer o.l. er helt det samme som alle andre biler, mao. ingen 'wow-følelse', men det var tre ting likte jeg ekstra godt:
- Ventilerte seter
- Førerstolen går automatisk bakover når man skal ut/inn av bilen (kan konfigureres).
- Varme i ratt

Om e-Niro tenker jeg at det er en bil som vil fungere meget bra i praktisk daglig bruk. Bagasjerommet er stort, bakluka er lett å åpne/lukke og ladeluka er praktisk plassert i nesa på bilen.

Menyer på skjermen er sånn passe rotet, like lite brukervennlig som på Leaf, eller en hvilken som helst annen ikke-Tesla-bil, men bra nok til at man lærer det å kjenne uten å måtte slå opp i manualen.

Kjørte en tur på ca 40-50km i minus 12 grader, blandet kjøring, med innstilling ECO-Normal. Det gav et forbruk på 177Wh/km. Deilig å se at gjett'o'meteret estimerte 213km når batteriet var på 63%.
To ting jeg savnet ved instrumentet:
- State of Charge i %-vis tallverdi (Vises kun som skala. Må på skjermen og trykke EV for å se batterisymbolet).
- Aktuell fartsgrense (vises kun på skjermen når man aktiverer navigasjonsmeny).

Cruise-funksjon og/førerassistanse var helt grei, omtrent like nyttig/unyttig som ProPilot på nye Leaf. Styre-assistenten har en tendens til å vingle, så den er ikke til stor hjelp, i alle fall ikke om vinteren.
Kjører man på cruise (og navigasjon satt til å følge en rute), vil bilen gjerne kjøre alt for fort ut/inn av sving eller i forbindelse med rundkjøring. Her må man bare slå av funksjonen og kjøre manuelt. Mulig TM3 er bedre på dette området?

Vedrørende bakseteplass, så tok jeg en ekstra kontroll, også for å sammenligne med TM3, som jeg også har prøvesittet i. Jeg er 181cm høy og kunne akkurat sitte med korsryggen inntil seteryggen, uten at skallen tok opp i taket.
Vurderer bakseteplassen som tilnærmet like stor som i TM3. Ved uttesting av baksetet lot jeg fører/passasjer-stolene stå såpass langt bak at jeg omtrent kunne sitte med rette bein foran.

Hvilken bil skal man så velge av e-Niro og Tesla Model 3 (SR RWD)?

- Kia e-Niro er rett valg dersom man trenger en pålitelig elbil til daglige normale kjøreoppdrag, til/fra jobb/skole/trening/aktiviteter, samt litt ferie- og hyttekjøring, og uten at man er alt for redd for bilen. Det er lett å stige inn/ut av bilen og bakluka er rask og enkel å betjene med relativt lite kraft. Bagasjerommet er også romslig og praktisk i bruk.

- Model 3 er rett valg dersom man er ekstra opptatt av at bilen skal se bra ut, om man ønsker det mest brukervennlige produktet på markedet, og om man liker å sitte litt lavt. Den er rett valg om man i hovedsak kjører mye og langt. Ikke alle typer last går like enkelt inn i bagasjerommet, så det bør prøves ut på forhånd, men det er meget romslig.

Syns også det er et poeng å gjenta at man også kan velge Tesla fordi de er den eneste bilfabrikken som faktisk gjør alt de kan for å få veitransporten over på fornybar energi. Det samme kan man ikke si om Kia.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kårepåsporet

For meg er e-Niro bruksmessig identintisk med Ioniq bortsett fra rekkevidde og rails.
Rekkevidde på Ioniq duger til 95% av kjøringen min, men med e-Niro hadde jeg nok tatt enkelte lengre turer.
Men Kiaen er for dyr ift Ioniq, rekkevidde og rails er ikke verdt 40% mer enn Ioniq!

TM3 er i en annen liga, den er i eliteserien ift Koreanere i 2.divisjon? Derfor er betalingsvillighet større for Tesla. Jeg ønsker egentlig ikke å betale 400k+ for Kia, men for en bil med sterk «vil ha» faktor er det annerledes.

HCO

Sitat fra: Kårepåsporet på lør 15. des 2018, kl. 16:39
TM3 er i en annen liga, den er i eliteserien ift Koreanere i 2.divisjon? Derfor er betalingsvillighet større for Tesla. Jeg ønsker egentlig ikke å betale 400k+ for Kia, men for en bil med sterk «vil ha» faktor er det annerledes.

Her er jeg hjertens enig. For mange handler det mer om prioriteringer enn om at 90.000 kr. krasjer familieøkonomien (i så fall bør man kanskje uansett ikke kjøpe ny bil).
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Electric cars in Norway

Jeg prøvekjørte Kia e-Niro i dag. Flott bil om jeg gleder meg til å kjøpe. Se min video på Youtube:
"youtu.be/WhIbZRAupJM"

Superelbilen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 15. des 2018, kl. 18:56
Jeg prøvekjørte Kia e-Niro i dag. Flott bil om jeg gleder meg til å kjøpe. Se min video på Youtube:

https://youtu.be/WhIbZRAupJM

Vet du om det er mulig å forvarme bilen?

Electric cars in Norway

SuperSigurd: det vi vet nå er at de 1000 stk produserte bilene (såkalte First editions) første ikke vil ha app for forvarming. Men at det kan komme på senere etter det 1000 første bilene. Jer jo blant de 100 første i Norge så jeg får ikke app men det bryr jeg meg ikke om for jeg bare setter på bilen litt før jeg kjører så er den varm :-) Les mer her: https://bilkjop.kia.no/e-niro-reservasjon/    Der står det dette:

"App: App kommer ikke på e-Niro fra produksjonsstart. Kia har sagt dette vil komme i løpet av 2019, og vi forventer ikke at dette kommer før mot slutten av året. Biler som er produsert uten app vil ikke kunne bli oppgradert til å støtte app senere. Ønsker man å vente på e-Niro med app vil det være mulig."

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA