Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)


HCO

Da har startprisen på Model 3 gått ned med ca 25.000 kr, samtidig som det er varslet at "35000 dollar"-modellen snart kan bestilles i Norge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

lirekassa

Sitat fra: HCO på fredag 01. mars 2019, klokken 06:41
Da har startprisen på Model 3 gått ned med ca 25.000 kr, samtidig som det er varslet at "35000 dollar"-modellen snart kan bestilles i Norge.

Avventer 14/3 og annonseringen av Model Y, og avbestilte min Model 3 LR AWD-bestilling, men vurderer en MR RWD når den kommer på det norske markedet. Det virker som kanskje det mest fornuftige valget per nå, og jeg kjører ikke mange nok km til å forsvare det å parkere en altfor stor pengesekk utenfor hjemmet.

De siste kWt som LR gir føler jeg er 'nice to have', det samme med AWD og FSD. En MR AWD bør ligge på rundt 415 000,- inkl. vinterhjul og AP og da er vi ikke så langt unna e-Niro i pris.

Kårepåsporet

Sitat fra: lirekassa på fredag 08. mars 2019, klokken 10:45
Sitat fra: HCO på fredag 01. mars 2019, klokken 06:41
Da har startprisen på Model 3 gått ned med ca 25.000 kr, samtidig som det er varslet at "35000 dollar"-modellen snart kan bestilles i Norge.

Avventer 14/3 og annonseringen av Model Y, og avbestilte min Model 3 LR AWD-bestilling, men vurderer en MR RWD når den kommer på det norske markedet. Det virker som kanskje det mest fornuftige valget per nå, og jeg kjører ikke mange nok km til å forsvare det å parkere en altfor stor pengesekk utenfor hjemmet.

De siste kWt som LR gir føler jeg er 'nice to have', det samme med AWD og FSD. En MR AWD bør ligge på rundt 415 000,- inkl. vinterhjul og AP og da er vi ikke så langt unna e-Niro i pris.

Rekkevidde på SR er også grei nok, men større batteri gir raskere superlading....kjekt når en trenger det, HVIS en feks vil Europa rundt....
Er også kjipt å velge bort AWD når en reiser mye til fjells, på piggfrie dekk, usikker hvor god plass det er til kjettinger....
Jeg er per i dag klar for plussvarianten, men.....
Glad jeg har velfungerende bil og at det størstedelen av året bare handler om kjekt å ha ny bil.
Nå er vinteren over og rekkevidde god nok....

Bjoris

Endte med 3 OG Y, 3 nå i ca 2 år før Y kommer.

Har 307 som køplass. Sier ikke opp bilen før jeg ser hva som skjer med hengerfeste. Har egentlig ingen skrupler med å ta den ut og tjene noen kroner på det, men vi lar nok venner få kjøpe den om de velger å nytte det tilbudet...

anorway

Da har Tesla åpnet for bestilling av "Standard Range+" på sine norske nettsider.

Starter på 367.700 ,- kr. Da er Autopilot inkludert. 415 KM WLTP.

Nå går de virkelig i strupen på konkurrentene...

https://www.tesla.com/no_NO/model3/design#battery



HCO

Sitat fra: anorway på fredag 12. april 2019, klokken 07:39
Da har Tesla åpnet for bestilling av "Standard Range+" på sine norske nettsider.

Starter på 367.700 ,- kr. Da er Autopilot inkludert. 415 KM WLTP.

Nå går de virkelig i strupen på konkurrentene...


Dette var overraskende tidlig, og til en pris som også billige kompaktbiler skal slite med å matche.

Et eksempel (ettersom Toyota annonserer mye for nye Corolla for tiden): En Corolla med 2-liter bensinhybrid (169hk) koster fra 390.400.

Et annet eksempel: Den aller billigste Golf'en man kan kjøpe koster fra 322.000. Da får man en 1-liters bensinmotor på 115hk og ekstremt lite utstyr (i kjent VAG-stil må man sette en del kryss for å få det vanligste utstyret, så i praksis havner man raskt på 350.000).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på fredag 12. april 2019, klokken 08:11
Sitat fra: anorway på fredag 12. april 2019, klokken 07:39
Da har Tesla åpnet for bestilling av "Standard Range+" på sine norske nettsider.

Starter på 367.700 ,- kr. Da er Autopilot inkludert. 415 KM WLTP.

Nå går de virkelig i strupen på konkurrentene...


Dette var overraskende tidlig, og til en pris som også billige kompaktbiler skal slite med å matche.

Et eksempel (ettersom Toyota annonserer mye for nye Corolla for tiden): En Corolla med 2-liter bensinhybrid (169hk) koster fra 390.400.

Et annet eksempel: Den aller billigste Golf'en man kan kjøpe koster fra 322.000. Da får man en 1-liters bensinmotor på 115hk og ekstremt lite utstyr (i kjent VAG-stil må man sette en del kryss for å få det vanligste utstyret, så i praksis havner man raskt på 350.000).

Tesla overrasker stadig! Positivt.
Kommer i tillegg Model 3 med hengerfeste, ja da blir i så fall det siste spikeren i Kia kisten!
En liten kommentar til VW 1,0 liter på 115 hk: har prøvd den i Octavia, den funker veldig bra med tom bil, hvor bra den er tungt lastet vet jeg ikke, men var iallfall rimelig sprek.

xyzzy

#188
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 12. april 2019, klokken 19:04
Sitat fra: HCO på fredag 12. april 2019, klokken 08:11
Sitat fra: anorway på fredag 12. april 2019, klokken 07:39
Da har Tesla åpnet for bestilling av "Standard Range+" på sine norske nettsider.

Starter på 367.700 ,- kr. Da er Autopilot inkludert. 415 KM WLTP.

Nå går de virkelig i strupen på konkurrentene...


Dette var overraskende tidlig, og til en pris som også billige kompaktbiler skal slite med å matche.

Et eksempel (ettersom Toyota annonserer mye for nye Corolla for tiden): En Corolla med 2-liter bensinhybrid (169hk) koster fra 390.400.

Et annet eksempel: Den aller billigste Golf'en man kan kjøpe koster fra 322.000. Da får man en 1-liters bensinmotor på 115hk og ekstremt lite utstyr (i kjent VAG-stil må man sette en del kryss for å få det vanligste utstyret, så i praksis havner man raskt på 350.000).

Tesla overrasker stadig! Positivt.
Kommer i tillegg Model 3 med hengerfeste, ja da blir i så fall det siste spikeren i Kia kisten!
En liten kommentar til VW 1,0 liter på 115 hk: har prøvd den i Octavia, den funker veldig bra med tom bil, hvor bra den er tungt lastet vet jeg ikke, men var iallfall rimelig sprek.

E-niro har et bedre førermiljø (M3 kuttet det ut for å spare noen kroner), bedre rekkevidde, mer utstyr, ekte skinn (M3 kommer vel kun med fake lær), mer praktisk formfaktor (CUV vs. sedan), har bedre byggekvalitet og er backet av en serviceorganisasjon som fungerer.

Hovedproblemet med E-niro er manglende leveringskapasitet og manglende app, pluss at hengerfeste ikke er på plass ennå

M3 har raskere akselerasjon, mulighet for å velge AWD, det beste ladenettverket (Teslas eget nettverk i tillegg til alt e-Niro kan bruke), app og en leverandør som foreløpig er de eneste som legger til nye egenskaper etter at bilen er levert. For andre leverandører er det vel maks. feilrettinger foreløpig.

HCO

#189
Man kan nå bestille Model 3 Long Range uten firehjulstrekk. Dette er et "off-menu"-valg, det vil si at du ikke kan bestille dette på nettsiden men må ringe eller møte opp.

LR 2WD har enda litt bedre rekkevidde enn varianten med firehjulstrekk; den har en foreløpig utledet WLTP på hele 570km (ref. https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0).

For ca. 420.000 kroner får man da:

Model 3 Long Range RWD

  • Solid Black lakk
  • 18-tommers Aero-felger
  • Sort Premium-interiør
  • Autopilot
Originale vinterhjul kommer i tillegg, kr. 16.720 (18").

For å oppsummere med litt runde tall (for sammenligningens del, derfor ikke milimeterpresisjon på disse tallene): E-niro, slik den er konfigurert om man skal ta den ut nå, havner på ca. 390.000 på veien. Model 3 SR+ kan tas ut for ca. 380.000, Model 3 LR ca. 420.000, Model 3 LR AWD ca. 460.000.

E-niro  har 455km WLTP, mens de ulike Model 3-alternativene som er ramset opp her har hhv. 415, 570 og 560.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Niste

Nei, e-Niro any day.
Prøvekjørte TM3 for 1 uke siden og ble skuffet.
Bilen er ukomfortabel å komme inn og ut av, for lav. Jeg er 1.80/100.
For trang fotbrønn for sjåfør da knærne tok borti begge sider, noe jeg ikke setter pris på under langkjøring.
Da jeg hadde stilt setet slik at jeg satt noenlunde komfortabelt følte jeg at bilen heller fremover. Gjenspeiler seg i at jeg ikke kunne se annet i speilet enn toppen av bilene som lå bak. Ble veldig irriterende å ikke ha godt utsyn bakover.
Skjermen var enkel og operere. TM3 er hardt satt opp som gjør at den ligger godt på veien (ubehagelig på ujevn Norsk vei), men det er naturlig med så mye krefter. Støyet også mer enn jeg var vant med i min e-Niro. Lasterommet er mye mer praktisk og fleksibelt i e-Niro.
Hadde 1 time prøvekjøring tilgjengelig, men avsluttet prøvekjøringen etter 30 minutter da jeg ikke var fornøyd.
Tesla super charger har jeg ikke behov for da jeg ikke kommer til å kjøre lenger på en dag enn at jeg bare trenger 1 ladning.
Går så ut og setter meg inn i (ikke ned i) min e-Niro med et fargerikt instrumentpanel foran meg med mye lys. Da slår det meg at skjermen i TM3 føltes litt sort/hvitt. 
TM3 er ingen dårlig bil bare at e-Niro er en mye bedre og mer praktisk bil for meg og mine behov i en bil nr 1. Spesielt sitteposisjonen til fører i TM3 var ikke akseptabel for meg. 

Etter 3 uker i min e-Niro er jeg storfornøyd. Bare synd at ikke flere har fått bilen enda. Leveransen forandrer seg nok fra januar.

advale

#191
Hvor ofte har du bruk for alle knappen som står stilt fremme egentlig?

Jeg har eget firma og kjører endel ting og tang, planen var å kjøpe e-Niro siden den var mer praktisk. Men etter stadig utsettelser og falske lovnader fra BOS har jeg blitt lei av e-Niro og velger å svelge noen "kameler" og heller gå for Model 3 til tross for den er sedan.. Jeg hører folk sier at hvitevarer ikke går inn. Og jeg tenkte det samme at det er riktig - men, hvor ofte kjører folk hvitevarer? En gang i året eller annenhvert år? Da er det like greit å låne en bil som kan ta hvitevarene de få gangene man trenger det. Og bagasjen på M3 er romslig og mer praktisk enn vanlig sedan fordi setene kan trekkes ned.

NÅ i ettertid er jeg veldig glad for at jeg dropper e-Niro. Hva får jeg i bytte med M3? Jo futuristisk og minimalistisk førermiljø uten dill og dall. Best i klassen infotaiment med kart og interaksjon. Skjermen på M3 er overlegent. Det merke man veldig fort når man går til andre biler og ser grafikken er 10 år bak Tesla. Det blir som å gå tilbake til Nokia 3310 når man er vant med iPhone/Samsung tlf. Får også med mye lengre rekkevidde samt Supercharger med mye billigere pris på ladingen. Samt en "sexy" bil som folk liker og ikke en anonym og kjipt bil utsendemessing.

Å komme seg inn og ut er vel ingen problem hvis man har normal helse og ikke veier 120kg + e.l.

Edit: må ikke glemme panorama soltak og bedre akselerasjon i tillegg  8)

Kårepåsporet

advale: :+1:

Jeg er overrasket over så mange er misfornøyd med moderne interiør, ok, sedan er ikke optimalt, har i dag Ioniq, den er lav, TM3 er vel heller bedre enn Ioniq.
Jeg er 185/95, nærmere 60 enn 50 år og sliter ikke med å komme inn og ut av verken Tesla eller Ioniq....selvsagt enklere å sette seg inn enn ned, men noen kompromiss må en gjøre. Y hadde for meg vært den mest kompromissløse, hvis jeg kunne kjøpt den i dag.....

trykkertor

Sitat fra: advale på torsdag 25. april 2019, klokken 01:55
Hvor ofte har du bruk for alle knappen som står stilt fremme egentlig?

Jeg har eget firma og kjører endel ting og tang, planen var å kjøpe e-Niro siden den var mer praktisk. Men etter stadig utsettelser og falske lovnader fra BOS har jeg blitt lei av e-Niro og velger å svelge noen "kameler" og heller gå for Model 3 til tross for den er sedan.. Jeg hører folk sier at hvitevarer ikke går inn. Og jeg tenkte det samme at det er riktig - men, hvor ofte kjører folk hvitevarer? En gang i året eller annenhvert år? Da er det like greit å låne en bil som kan ta hvitevarene de få gangene man trenger det. Og bagasjen på M3 er romslig og mer praktisk enn vanlig sedan fordi setene kan trekkes ned.

NÅ i ettertid er jeg veldig glad for at jeg dropper e-Niro. Hva får jeg i bytte med M3? Jo futuristisk og minimalistisk førermiljø uten dill og dall. Best i klassen infotaiment med kart og interaksjon. Skjermen på M3 er overlegent. Det merke man veldig fort når man går til andre biler og ser grafikken er 10 år bak Tesla. Det blir som å gå tilbake til Nokia 3310 når man er vant med iPhone/Samsung tlf. Får også med mye lengre rekkevidde samt Supercharger med mye billigere pris på ladingen. Samt en "sexy" bil som folk liker og ikke en anonym og kjipt bil utsendemessing.

Å komme seg inn og ut er vel ingen problem hvis man har normal helse og ikke veier 120kg + e.l.

Edit: må ikke glemme panorama soltak og bedre akselerasjon i tillegg  8)
Jeg foretrekker knaper, hjul og brytere foran dill-dall på en skjerm.
Model 3 er full av bugs og småfeil. Er nå blitt helt vanlig i min hverdag å skulle restarte bilen 1-3 ganger i uken fordi noe ikke virker eller har hengt seg opp.
(Siste ukes erfaringer, mistet skjermbildet mandag mens jeg kjørte. Skjerm måtte restartes.
I går sluttet ikke ryggesensor å pipe, selv etter å har skiftet til Drive og kjørt ut på veien. Måtte stoppe og resette bilen. I dag ville ikke bilen skifte fra Park til noen andre gir før radioen hadde begynt å spille. Det tar litt tid.)

Mange kan skryte av at de er 50-60 år og fint kan sette seg ned i en bil og ikke trenger å sette seg inn. Flott for dem. Likevel velger de stol og bord hjemme, når de kunne kjørt en japansk stil med kun lavt bord.
Likevel har de seng på føtter, når de kunne valgt madrass på gulvet.

Noen sammenligner Tesla med smarttelefon, og andre biler med 3310.
Vel, jeg vil heller si Tesla er Apple, og andre biler Android.
På Tesla er mange valg allerede tatt for brukeren, og du kan ikke velge selv. (Ala Apple, iPhone, iPad)
På e-Niro kan brukeren velge langt flere innstillinger selv, koble til helt oppdaterte kart via CarPlay eller A-Auto. Velge om autoblink er 0, 3, 5 eller 7 blink. Velge om en skal ha adaptiv cruise-control eller statisk cruisecontrol. Ta over rattet for LFA og slippe det igjen, hvor Telsa faller ut av autopilot straks en har hjulpet bilen med en liten manøver.
Tesla fantombremser i hytt og pine, e-Niro langt mer forutsigbar.
e-Niro kan romme alt mulig fra vaskemaskiner til hundebur.
e-Niro har mulighet for takluke.
e-Niro har skiltleser som faktisk fungerer, og baserer seg ikke på utdaterte kart.
e-Niro har en stabil programvare som virker og er til å stole på. (versus ukentlige oppdateringer med inn og utfasing av diverse bugs)
e-Niro har et serviceapparat som funker og reagerer for alle kunder, og ikke bare få utvalgte.
e-Niro har 7 års garanti.

For all del, hadde e-Niro, kjører nå Tesla Model 3. Men jeg er såvisst ikke blitt en del av Tesla-menigheten og har ingen problemer med å se andre bilers fordeler og Tesla sine ulemper.

e-Niro er en knall bil for dem som har den i segmentet sitt. Det eneste den mangler, i mine øyne, er et mer spenstig og spennende design.

Men igjen, Telsa Model 3 ser ut til å kunne levere produktet til kundene. e-Niro blir leveranser gjennom et sugerør.

DagfinnN

Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. april 2019, klokken 16:44
e-Niro har en stabil programvare som virker og er til å stole på. (versus ukentlige oppdateringer med inn og utfasing av diverse bugs)
Har Niro OTA som gir nye funksjoner? F.eks. at Tesla innførte Dashcam gratis i november i fjor og utvidet dashcam til å filme fra 3 kameraer samtidig i april i år.
Når du lister opp kritiske saker, som er helt greit, må du ikke unnlate viktige positive ting. Balanse er viktig ellers havner man i kategorien haters eller lovers.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA