Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq - kjøpe ny eller bruk - med/uten serviceavtale - hvilken nybil forhandler

Startet av wow, tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:06

« forrige - neste »

wow

Jeg vurderer å kjøpe meg min første elbil, og har Ioniq som foreløpige favoritt.

Med tanke på "bil for pengene" - vil dere kjøpt ny 2019 eller brukt 18/17?
Ny med/uten serviceavtale?
Hvilken nybil-forhandler gir best pris?

Foreløpig har jeg innhentet tilbud fra BNH Oslo. De tilbyr Ioniq teknikk m/skinn, vinterhjul, serviceavtale osv for 333k.

tuono

Nå vet ikke jeg hva som ligger inne i den serviceavtalen du har fått, men om den er lik det jeg har sett fra BNH og andre forhandlere tidligere, så stryk den av lista.

En service koster ca 2000-3000 kr. Alt etter om det er bremsesjekk/filter inne i bildet. Er bare å summere med forventet kjørelengde over avtaleperioden. Mest sannsynlig har du fått en 5-års avtale der avtalen ikke kan overdras ny eier. Penger rett i peisen om du bytter bil av en eller annen grunn.

wow

Det er en 5 års avtale, ja. Men hvor ofte må den på service? Hvert år?

Jeg spør muligens veldig dumt, men jeg er vandt til 20 år gammel bil...  ;)

tuono

15000 km eller en gang i året. Om man skal følge boka.

Og du spør ikke dumt  :)

Balaklava

Ang brukt vs nytt. Sjekk prisene på finn.no, og ikke sammenlign epler og pærer, dvs importbiler vs "norske" biler. Dvs du kan jo sammenligne men da må du ha kontroll på utstyrspakker osv i de ulike bilene.. og det er ikke alltid like lett.

Som markedet er nå så selger brukte elbiler som hakka møkk, dvs at prisene er høye. Er det nok å spare på å kjøpe brukt vs nytt? Ulempen med nytt er jo også ventetid og bilene er i hovedsak identiske.. så hvorfor vente på en ny bil med teknikkpakke hvis du får en brukt på dagen? Da er du tilbake til pris igjen.

Selv fant vi at ny importbil var vår løsning. En får bilen på dagen, den er "spett ny" og har alle garantier osv som "norske" biler. Men leveres uten teknikkpakke, men med varmepumpe.

Så.. en pris som er ca 50 000,- lavere enn en "norsk" bil med teknikkpakke og levert "på dagen" gjorde det til et greit valg for oss. Om vi kunne fått en brukt Ioniq med teknikkpakke til samme prisen ville kanskje det vært aktuelt. Får begge på dagen, kanskje samme pris, mer utstyr på den ene... men brukt er brukt, kortere igjen av garantitid osv.
---

333 høres litt mye ut for meg... men om det gir det dere vil ha og dere ikke teller på kronene så hvorfor ikke?

Ulempen er kanskje at min nye til 250 er klin lik å se til, også har mye utstyr, samme kjørelengde osv men mangler ting som varmesete, luftet sete, varmt ratt, skinn, blindvinkelvarsler og noen greier til som er ok for komfort, men bilen uten er også en god bil ;-)
---

Syns det er vanskelig å gi noen konkrete råd. Jeg vet ikke hvor mye en "norsk" bil med teknikkpakke fra 16-17 koster nå, men om den koster det samme som en ny importbil uten teknikkpakke, men med varmepumpe og ikke er gått så langt så kanskje det er ett greit kjøp hvis en vil ha teknikkpakka.

Såå, ut fra personlige preferanser hadde jeg valgt enten spett ny uten teknikkpakka fordi jeg helt personlig syns det er for mye å gi 50 000+ for varmeseter osv på en relativt rimelig bil. Og hadde jeg ment at jeg ikke kunne klare meg uten teknikkpakka så hadde jeg nok kjøpt en bruktbil med pakka, men da må den nesten koste mindre enn en nybil syns jeg altså... noe annet blir litt "rart".

Så en 16-17 modell med teknikkpakke som ikke er gått for langt og har grei historikk til under 250K, jatakk. Hva koster disse bilene pr. nå?

tuono

Når det gjelder ventetid på ny "norsk" bil så er det forhandlere som har biler stående klare. Kan lønne seg å ringe rundt.

Jærbuen

Kjøp en pent brukt med lav km-stand som ble levert ny av merkeforhandler i Norge. Da er det første verditapet tatt, og bilen er allikevel som ny.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Balaklava

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:12
Kjøp en pent brukt med lav km-stand som ble levert ny av merkeforhandler i Norge. Da er det første verditapet tatt, og bilen er allikevel som ny.

Kikket på finn.no og den bilen finnes ikke såvidt jeg kan se. Biler som var priset lavere enn importert nybil var gått rundt 70 000 km. Så hvor mye er teknikkpakka verdt? 50 000,- eller 70 000km? Jeg syns prisen i både kroner og km gått er for drøy ifht å kjøpe en helt ny bil, om en med basic utstyrsnivå.

Kjetil1986

Siden Hyundai har 5 års garanti med ubegrenset kilometer, så mener jeg at kilometerstand på bilen faktisk har ganske lite å si.
Model 3 long range 2021

Crown

Enig i det, og det virker som det ikke er merkbar degenerering av batteriet for de som har kjørt bilen langt, til forskjell fra f.eks. Leaf 30kWh.  Selv merker jeg ikke noe som helst etter 30k. Tvert i mot kan kort km i noen tilfeller være verre, hvis det medfører kun småkjøring og topplading.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Balaklava

Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:08
Siden Hyundai har 5 års garanti med ubegrenset kilometer, så mener jeg at kilometerstand på bilen faktisk har ganske lite å si.

Skjønner ikke helt hva du mener.. Om en kjøper en to år gammel bil med teknikkpakke nå som er gått 70 000 og har fem års garanti fra forhandler og så selger den om tre år og den da er gått 100 000 mer, til sammen 170 000.

Altså en fem år gammel bil med teknikkpakke men uten nybilgaranti som er gått 170 000 vs, om du kjøper nybil uten teknikkpakke nå, en tre år gammel bil med to år igjen av nybilgarantien og som er gått 100 000km.

Jeg er ikke i tvil om at den nyeste bilen med lavest km stand og to år igjen på nybilgarantien vil være verdt mer, selv om den ikke har teknikkpakka.

Kjetil1986

Du trenger jo ikke å kjøpe en som har gått 70.000 km.
Finnes flere biler med teknikk og skinn som har gått mellom 15.000 og 40.000 km.
Personlig ville jeg mye heller ha kjøpt en brukt ioniq med 30.000 km på telleren med teknikkpakke og skinnseter, enn en splitter ny uten varme i seter, varme i ratt osv... Å ha en bil i Norge uten varme i seter er for meg helt uforståelig.

I alle tester av ioniq på nettet anbefales det å velge teknikkpakken for best mulig bruktverdi. Så vil tiden vise hva importbilene uten dette utstyret blir verdt i lengden.

Men det viktigste er jo at du velger den bilen du har lyst på selv.
Model 3 long range 2021

Skeptikeren

Jeg har skrevet det samme om varmeseter og varme i ratt. Jeg hadde aldri handlet en bil i 2018 uten dette, forutsatt at dette var en ny bil. Hva ligger i service som er innbakt i den prisen?

Har tilbud på en Ioniq til 303.900 med teknikk, skinn, metallic, vinterhjul, skvettlapper, gummimatter og bagasjetrau.

Balaklava

Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 06. desember 2018, klokken 08:55
Du trenger jo ikke å kjøpe en som har gått 70.000 km.
Finnes flere biler med teknikk og skinn som har gått mellom 15.000 og 40.000 km.
Personlig ville jeg mye heller ha kjøpt en brukt ioniq med 30.000 km på telleren med teknikkpakke og skinnseter, enn en splitter ny uten varme i seter, varme i ratt osv... Å ha en bil i Norge uten varme i seter er for meg helt uforståelig.

I alle tester av ioniq på nettet anbefales det å velge teknikkpakken for best mulig bruktverdi. Så vil tiden vise hva importbilene uten dette utstyret blir verdt i lengden.

Men det viktigste er jo at du velger den bilen du har lyst på selv.

Poenget var at de eneste bruktbilene jeg fant med teknikkpakke som kostet mindre enn en helt ny bil var gått langt, begge rundt 70 000 km.

Er ikke optimalt uten varmesete men Ioniq har den mest effektive oppvarmingen av bil jeg har opplevd så behovet er langt mindre enn i andre biler. Hos meg gjør "varmesete" og saueskinn jobben ;-) Ikke pent, men funker og funker veldig for 50 000,- spart.
--
Så det reelle valget er mellom en bil som kun har tre år igjen av garantien og en kjørelengde på rundt 70 000 km, eller en helt ny bil uten teknikkpakka men med 5 år igjen av garantien.

Når du da skal selge om tre år selger du enten en bil med teknikkpakke som er gått langt og er uten nybilgaranti, eller en uten teknikkpakke som er nyere, har to år igjen av nybilgaranti og er gått betraktelig mindre. Og begge er gode biler med masse utstyr.

Jeg ville kjøpt teknikkpakke fordi jeg ville ha det, ikke fordi jeg trodde jeg kunne spare penger på det.


Jærbuen

Jeg gav 249 for en 2 år gammel, kjørt 19.000, med vinterdekk og alt utstyr uten skinn og takluke
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA