Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nedjustert rekkevidde for e-Niro

Startet av tugit, mandag 03. desember 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

HCO

#15
Sitat fra: tuono på mandag 03. desember 2018, klokken 13:19
Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.

Hvorfor håper du det? Lav pris på Model 3 betyr at bruktbilverdien på Kona-en din blir lavere, så du bør håpe på at Model 3 blir så dyr som mulig. Det samme gjelder alle som planlegger å ta ut e-Niro enten for å flippe den eller for å eie den i kort tid - lav pris på Model 3 kan gi et vesentlig større verdifall den første tiden.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elKona

Sitat fra: hELgenen på mandag 03. desember 2018, klokken 17:19
Regner du kr/km rekkevidde så tilsvarer vel dette ca en nedjustering på kr 25.000

Ja, men det er helt feil å regne på den måten. Det vil jo si at om eNiro hadde en rekkevidde på 90km(som hadde vært nok til hvermansens daglige kjøring), så burde den kostet 75.000 ny fra butikk.

Jeg synes at folk overdramatiserer sytingen sin til det ekstreme.  Folkens det er desember, ta dere en gløgg, litt pepperkake og finn en annen bil om eNiro ikke faller i smak.

tuono

Sitat fra: HCO på tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:21
Sitat fra: tuono på mandag 03. desember 2018, klokken 13:19
Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.

Hvorfor håper du det? Lav pris på Model 3 betyr at bruktbilverdien på Kona-en din blir lavere, så du bør håpe på at Model 3 blir så dyr som mulig. Det samme gjelder alle som planlegger å ta ut e-Niro enten for å flippe den eller for å eie den i kort tid - lav pris på Model 3 kan gi et vesentlig større verdifall den første tiden.

Har ingen tanker om bruktverdi og flipping. Det er ganske likegyldig for min del. Derimot er jeg ikke likegyldig til M3. Og her tror jeg (les: helt ukvalifisert synsing) at noen av de som er mest optimistiske med hensyn til å gjette pris må forberede seg på å bli skuffet.

tugit


HCO

Sitat fra: tugit på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:00
Bladet Motor har nå testet reell rekkevidde og måtte lade etter 339,3 km.

Jeg ser de har kjørt mest motorvei. WLTP-syklusen tar utgangspunkt i 52% bykjøring og 48% landevei, så sammen med det faktum at Niro har en relativt høy CW (luftmotstand) på 0,29* så er det ikke vanskelig å forstå at man ikke vil klare 45 mil med e-Niro på motorvei.


* Tesla model 3 har til sammenligning CW på 0,23.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Øyvind.h

Det gir en maks rekkevidde på ca 360km før eventuell buffer, men det er jo litt verdiløst når de ikke skriver hvor de kjørte?
I artikkelen skriver de at de starter i 90, men at de følger trafikken på motorvei. Dvs startet de i Oslo må de fort opp i 100-110-120 for å følge trafikken. Har de kjørt i 100/110 sone nå på vått og nær nullføre og hatt rekkevidde på inntil 36 mil er det helt kurant tenker jeg. Er det derimot stabil cruise på 90 er det dårlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Morten Christiansen

Jeg kjører en Honda Accord nå. Den skal ha snitt på 0.64 mila. Jeg ligger på 0.87 på sommeren og 0.93 på vinteren. Mye småkjøring og sikkert litt tung på labben. Tviler på at jeg kjører optimalt med Niro heller, så regner med kortere avstand en det som er mulig. Vil for eksempel ligge i 110-120 på motorveien.

lirekassa

Hvor fort man ligger på motorveien kommer også litt an på hvor langt man skal. Om man må lade hyppigere går vinninga opp i spinninga :)

Ble ikke skremt av de tallene, ble mer skremt av artikkelen og hvor lite forseggjort den var.

navyelsen

Sitat fra: Nilsern på mandag 03. desember 2018, klokken 12:32
Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona.

Ser for øvrig at også Hyundai har kommet med korreksjoner på WLTP rekkevidde i dag. Ny rekkevidde på Kona er 449 km, kortere enn Niro sine 455 km.

https://www.hyundai.news/eu/model-news/driving-range-of-hyundai-kona-electric-to-be-corrected/?fbclid=IwAR1ZTJVUuSS01C0jMtEYFUsHtTzC1VWNWeNUE27ALR0pO6xg1WyUJl-RCmo
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

TorleifS

Sitat fra: Enlace på mandag 03. desember 2018, klokken 15:43
Det blir stadig mindre attraktivt å kjøpe bilen, ikke hengerfeste, ikke applikasjon, begrenset med farge, forhåndsdefinert utstyrspakke, ikke engang ladekabel inkludert og nå begrensning i kjørelengde.  Som elbilkjøper blir du her frivillig "rævkjørt" fordi du har forelsket deg i en stygg liten bil.

Da kan du legge til dette for FE:
"Støyen er betydelig, men i følge den svenske importøren er det dårligere lydisolering på de første bilene enn de ordinære produksjonsbilene."

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/
Sort/hvit i3

Trond.m

Vi må anta at FE i denne sammenheng er å regne som ordinær produksjonsbil. Det er jo usannsynlig at de første kundebilene er dårligere støydempet enn de bilene som man konfigurerer selv.

Nordlands

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:15
Hvor fort man ligger på motorveien kommer også litt an på hvor langt man skal. Om man må lade hyppigere går vinninga opp i spinninga :)
Kostnadsmessig ja, men tidsmessig nei. Om du regner på det vil du finne at for de fleste elbiler vil man vinne mer tid på å kjøre i 110-120-130 vs 90 enn det man taper på lading, selv med bare 45-50 kW.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

AppleKnocker

«Støyen er betydelig, men i følge den svenske importøren er det dårligere lydisolering på de første bilene enn de ordinære produksjonsbilene. Det gjenstår å se.»

Deler den skepsisen der. Viljen til å kjøpe en bil med lydnivå som en kassebil er ikke blitt større ettersom Kia skrur prisen opp (i forhold til forventninger og konkurrenter) og rekkevidden ned.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lirekassa

Hvorfor i all verden la folk prøvekjøre i biler som gir verre opplevelse enn det man kjøper? Logisk brist der...

hELgenen

https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310

Litt feil i artikkelen så hvorvidt støyen er redusert eller ei vil jeg kanskje tatt med en klype salt.
Feilen som var åpenbar var "De første 200 kundene får riktignok bilene sine før jul"

Videre spekuleres det heftig at de første kundene : "vil forsøke å selge bilene sine på finn.no som "nesten nye" til en solid overpris."


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA