Madrid stenger sentrum for eksosbiler

Startet av elektrolux, søn 02. des 2018, kl. 17:25

« forrige - neste »

Roy Aasen

Helt riktig Magnus. Var egentlig et tilsvar til løven. My bad.

Løve

Byer som Trondheim, Stavanger, Sandnes kan fremdeles bygges ut for bil. Oslo er jo for gammel og for trang til å basere seg hovedsakelig på bil, men moderne byer kan bygges lave og være biobaserte uten problemer. Det kreves bare litt fremsynthet.

Burger

Nå tolker jeg at du mener bilbasert Løve?

Nå har jeg ikke vært i de største byene, men hadde gleden av å jobbe i Taipei i noen uker. Med åtte felts veier i sentrum, gjerne fire trafikkpoliti i hvert store kryss som sørget for at fotgjengere og biler oppførte seg. Kø der også.

Man kan aldri bygge seg ut av trafikkproblem og kø. Den naive holdningen om at dersom det blir billigere og enklere å kjøre, så forsvinner problemene, stemmer ikke.

Og som Trønder så synes jeg det er morsomt å høre at Trondheim er en moderne by :-)

Trondheim er en forvokst landsby med knøttlite sentrum og boligområder spredt rundt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Løve

Autokorrekt ødelegger igjen ja  :+1: Så du på høyden på bygningene i Taipei? Der ligger nemlig et lite hint. Maks tre etasjer, hovedsakelig eneboliger og rekkehus og så får du en spredning det både er mulig og ønskelig å legge til rette for bil. Alt som trengs i tillegg er skikkelige parkeringshus nær sentrale knutepunkt.

Falsum

Sitat fra: Imagine på søn 02. des 2018, kl. 19:02
Og lykke til med økonomien og butikkene innenfor denne forbuds-sonen i Madrid. Ender jo bare med at folk ikke gidder å dra inn dit.

Mener du dette helt seriøst?
Jeg er svært ofte i byen (Oslo). For meg som bor ute i en av drabantbydelene er det et helt utenkelig scenario å ta bilen inn til byen, stampe i kø, finne parkering i nærheten av første stoppested, betale parkering, gå på butikken, ta bilen videre til annen del av byen, finne parkering, betale igjen og kikke litt til.

Dette er jo et helt irrasjonelt handlingsmønster, og vil dessuten ta mye mer tid og koste mye mer penger. Et svært lite mindretall bruker byen på denne måten er min påstand. Satsning på gode bymiljøer, fortrinnsvis bilfrie, med tilrettelegging for gange med visse korridorer og knutepunkter for kollektivtransport (gjerne supplert med sykkelveier i egnede korridorer og gjennomtenkte parkeringsløsniner for dette i tilsvarende knutepunkter) er eneste veien å gå for at handel og folkeliv skal overleve i byen.

Selvsagt har myndighetene i Madrid forlengst forstått dette. De ville jo ikke ha hindret handel og folkeliv i sin egen by. De er ikke idioter.

erikf

Sitat fra: Løve på søn 02. des 2018, kl. 20:51Livskvalitet henger nøye sammen med muligheten for ferdsel.
Henger sammen?
Kausalitet eller korrelasjon?
En sammenheng som er kausal er i alle fall at livskvalitet henger sammen med å ikke bli utsatt for giftgass.

Bra at utslippsfrie biler endelig begynner å bli et så stort marked at det er mulig med slike vedtak.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arthur

Sitat fra: Imagine på søn 02. des 2018, kl. 19:02
Og lykke til med økonomien og butikkene innenfor denne forbuds-sonen i Madrid. Ender jo bare med at folk ikke gidder å dra inn dit.

Tja, erfaring fra byer med bilfrie sentrum rundt i Europa kan indikere at det motsatte skjer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA