Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Co2 utslipp - Endringer i vegtrafikkloven og samtykke til godkjenning av EØS-kom

Startet av Cral, fredag 30. november 2018, klokken 12:47

« forrige - neste »

Cral

SitatVedtak i korthet
Stortinget har enstemmig besluttet å gjøre endringer i vegtrafikkloven (krav til CO2-utslipp for produsenter av personbiler og lette nyttekjøretøy), som følge av at Stortinget har gitt sin tilslutning til to vedtak i EØS- komiteen. Samtykket behandles i Innst. 41 S (2018-2019).

Slik jeg har forstått dette, vil dette gjøre at Norske el-biler er med på å senke gjennomsnittelig utslipp fra produsentes biler i hele eu, og at flere biler går til Norge, siden fordelen med å førstegangsregistere dem i utlandet for så å sende dem til Norge, ikke lengre er aktuell (med mindre det noen andre nasjonale fordeler, men da må vel bilene være registert i så og så mange måneder?)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rollep

Dette var en god nyhet. For en gangs skyld slutter Norge seg til en fornuftig EU greia.

gigafactory

Det jeg ikke helt har fått taket på er når nybilsalg i Norge vil telle med i EU-statistikken?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Electrix

Jeg klarer ikke helt å se om denne elbil-andelen som de må ha gjelder for hvert land for seg, altså at de må klare utlsippskravet i hvert enkelt land som er med i avtalen eller om det holder å bare klare det i snitt. Altså at om de selger nok elbiler i Norge så trenger de ikke selge i andre land i EU?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Sitat fra: Electrix på tirsdag 04. desember 2018, klokken 07:47
Jeg klarer ikke helt å se om denne elbil-andelen som de må ha gjelder for hvert land for seg. .  ..
Sånn det fremlegges i pressen så vil EU+EØS regnes som ett felles marked. Og hvis ikke det stemmer, så ville det jo ha motsatt virkning for Norge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elbil fundamentalist

Enig, det blir feil om andre EU land skal dra kunstige fordeler av investeringer private  nordmenn gjør i elbiler og intektsfrafallet staten har på manglene bilavgifter. Sleipt, men ikke uventet at Norge blir utmanøvert her..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

gigafactory

Når du ser på hvilke penger som muliggjør dette høyst frivillige inntektsbortfallet, så blir det fort litt steinkasting i glasshus. Burde ikke heller lavere privatbilsalg premieres om en først skal konkurrere om å sitte på den høyeste hesten?

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:51
Enig, det blir feil om andre EU land skal dra kunstige fordeler av investeringer private  nordmenn gjør i elbiler og intektsfrafallet staten har på manglene bilavgifter. Sleipt, men ikke uventet at Norge blir utmanøvert her..

Om dette fungerer slik jeg har forstått det så drar ikke noen andre EU land fordel av nordmenns kjøp av elbiler via dette opplegget. Derimot er det bilfabrikantene som med dette også vil dra fordel av elbilene de selger her til lands, slik at de slipper å måtte prioritere markeder i EU fremfor det norske markedet når de skal distribuer elbilene de produserer. Og derved igjen vil de norske forbrukerne dra fordeler av dette da ventelistene vil reduseres.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA