Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

Olofm

Er det noen som har kjennskap til om det finnes ladestasjon på Tøcksfors? Eller om det vil komme ladestasjon på nye senteret utenfor Tøcksfors som åpner i slutten på mars?
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

snurre100

Har ikke sett noe lading i Töckfors.Når det nye sentret åpner skal jeg sporenstreks reise over å skjekke.Men det er vel mere intressant å få lading  Ärgjeng.Systembolaget vet du ;D
2020 Kia E-Niro

eivisa

Her er en fin rekkeviddekalkulator. ;) Jeg bruker 35km/t på speed, og da passer den fint til mitt kjøremønster
når jeg sammenlingner forbruk og kjørt distanse.
Her er linken:  http://www.jurassictest.ch/GR/
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

vangli

Heisann

Noen erfaringer med rekkevidde med kjøring i Oslo området. Gjennom vinteren har jeg erfart at strømforbruket mitt har pendlet mellom ca 0,18 - 0,30 kWh/km. Da bruker jeg klimaanlegget på 20 grader Celsius. Det er en tydelig tendens til at korte turer ligger i det øvre sjiktet, mens lengre turer lander i det nedre sjiktet. Jeg holder stort sett fartsgrensene på 40-90 km/t.

Nå som våren kommer har jeg også ved et par anledninger kunnet kjøre noen lengre strekninger (40-60km) uten bruk av klima anlegget, men med samme kjøremønster. Da har forbruket landet på 0,13 kWh/km.

Med tilgjengelig drøye 20 kWh i batteripakken, er det relativt lett å regne ut maksimale kjørelengder.

Så langt har jeg bare kjørt på vinterdekk, Nokia Hakkapelita.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

RuneW

#424
Jeg kjører stort sett svært korte turer (under 5km) i by (med mye start stopp). I starten lå jeg på rundt 0.18 kwh/km, men Leaf'en (og sikkert alle andre elbiler) er rar sånn. Man får liksom lyst til å kjøre effektivt. Så med omlegging av kjørestilen er jeg nå nede i ca 0.13 kwh/km. Sikkert ikke noe å skryte av, men morsomt å få en bekreftelse på at det hjelper å prøve.

I går var kjøringen en mix mellom meg og min frue (som jeg ikke har bedt om å kjøre på noen som helst spesiell måte) og da endre vi opp på 0.14 kwh/km. Så også hun har sikkert blitt litt inspirert til å kjøre litt økonomisk.

Kjøremønsteret mitt har etterhvert blitt:

- Jeg tar det, i utgangspunktet, veldig pent under akselerasjon
- Unntaket er når det ligger biler bak meg. Da akselererer jeg mye raskere (men fortsatt pent). Dette er for ikke å irritere noen og unødvendig fyre oppunder anti-elbil-holdninger. Da får heller forbruket bli noe høyere.
- Jeg bruker D og kun Eco som motorbrems i bakker eller mot stopp.
 (det er mulig at dette er tull og at jeg like godt kunne ha bremset forsiktig (regen))
- Bruker stort sett ikke varmeapparat (har ikke hatt bilen så lenge så det har heller ikke vært det store behovet), men sete/ratt-varme.
- Bruker bremsene og regen så lite som mulig (sklir inn mot kryss), men gjør dette med måte og igjen: har jeg noen bak meg begrenser jeg denne stilen.


Jeg kommer aldri til å få noen topp-plassering i økonomisk kjøring, men er i ferd med å finne "min kjørestil" som er et (i følge meg selv ;D) ok kompromiss mellom en økonomisk kjørestil og en kjørestil som følger trafikken i størst mulig grad.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kenmyh

Jeg kjører Skedsmokorset - Oslo hver dag, og ligger på 0,11-0,14 kwh/km i snittforbruk i løpet av en uke :)

Ligger da omtrent i fartsgrensa. Enten litt over eller litt under :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Rilum

Sitat fra: eivisa på torsdag 22. mars 2012, klokken 07:57
Her er en fin rekkeviddekalkulator. ;) Jeg bruker 35km/t på speed, og da passer den fint til mitt kjøremønster
når jeg sammenlingner forbruk og kjørt distanse.
Her er linken:  http://www.jurassictest.ch/GR/

Denne siten var jo utrolig tøff. Linken bør helt klar legges fram på en plass der folk finner den.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Thomas Parsli

Jeg fikk veldig lyst til å lage en rekkeviddekalkulator som tar hensyn til temperatur -og kanskje også trafikk (Google Maps har fått det nå).
Hvis bare Google Maps lot oss få fartsgrenser (fjernet fra APIet for noen år side), ville estimatet blitt svært så bra.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

nå må dere slutte å kjøre alt for økonomisk hele tiden - leaf'ne har utviklet seg til traffiksinker på motorveien på linje med reva.  ;D Husk man kan får bot og førekortbeslag for å kjøre for sakte...
I-miev 2011
Asker

RuneW

Sitat fra: foxy på torsdag 22. mars 2012, klokken 15:01
]...]leaf'ne har utviklet seg til traffiksinker på motorveien på linje med reva.  ;D Husk man kan får bot og førekortbeslag for å kjøre for sakte...


Du er ute med leppa igjen, ja? Er det ikke noe liv på trilling-forumet, eller?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. mars 2012, klokken 15:23
L'enfant terrible

Thomas

Takk  :D

enfant terrible = unusual person who is strikingly unorthodox, innovative, and/or avant-garde.
I-miev 2011
Asker

RuneW

Sitat fra: foxy på torsdag 22. mars 2012, klokken 15:45

enfant terrible = unusual person who is strikingly unorthodox, innovative, and/or avant-garde.

Jeg er redd Thomas ikke mente den alternative tolkningen, men du får leve i boblen din (og da i begge betydningene  ;)).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daggad

Foxy kjører lille trille og er litt småkjekk. Men han blir nok stor en dag..  ;) :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Leaffen

#434
Sitat fra: eivisa på torsdag 22. mars 2012, klokken 07:57
Her er en fin rekkeviddekalkulator. ;) Jeg bruker 35km/t på speed, og da passer den fint til mitt kjøremønster
når jeg sammenlingner forbruk og kjørt distanse.
Her er linken:  http://www.jurassictest.ch/GR/

Genial kalkulator, men tvilsomme høydekurver. Noe for Statens Vegvesen, Blir billig med undersjøiske tunneller på denne måten. Se for eksempel på en testkjøretur mellom Halhjem og Sandvikvåg.

Den tar derimot ikke hensyn til allerede eksisterende tunneller. For eksempel Fløyfjellstunnellen.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA