Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

eivisa

Kjører 100km på 80% lading nesten hver dag. Har da forvarmet bilen, og bruker litt varme av og til .
Kjører alltid i eco modus. Blandet fart, 80-70-60-50 soner. Snittfarten er 58km/t. Temp er -5/+5.
Er ved 100km kommet ned på very low batt(5-9km igjen på måler). ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Leif

Er nok hastighet over 80 km/ t som knekker rekkevidden.

Personlig har jeg problemer med og ligge i 80 km/ timen i 100 sonen.
Føler meg som en søndags kjører og skaper også etter mitt syn unødvending mye
ubalanse i trafikken selv ved 2 kjørefelt.

Løsningen er flere hurtigladere på samme sted langs motorveien. Ser med skrekk frem til den dagen jeg svinger
innom mache i Moss, og det står 5 el-biler i køen foran en (1) lader.
Da blir det bensin for min del hvis turen overstiger 80 km om vinteren.  
Nissan Leaf - 2011

ovev

Sitat fra: eivisa på fredag 23. desember 2011, klokken 13:16
Kjører 100km på 80% lading nesten hver dag. Har da forvarmet bilen, og bruker litt varme av og til .
Kjører alltid i eco modus. Blandet fart, 80-70-60-50 soner. Snittfarten er 58km/t. Temp er -5/+5.
Er ved 100km kommet ned på very low batt(5-9km igjen på måler). ;)

Har du for det meste flat kjøring?
Ser at vi må bruke 100% lading på 90km kjøring til/fra Etne. Da bruker vi også varmeapparat på ca 20C. Forvarmer bilen og kjører i eco. Vi får da Low batt ca 5 km fra målet ved 0C ute. Har imidlertid målt høydevariasjoner på totalt 1125m med en gammel Tomtom med tripmaster installert. Nesten ingen elevasjonsforskjell start vs mål.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

eivisa

Det er ikke så stor høydeforskjell der jeg kjører.
Starter ved 30moh og slutter ved samme høyde. Har stigning til 190m over 2km, og 100m over 10km ellers bare litt småbakker.
Kjører denne strekningen tur/retur/tur som er 102km. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

jkirkebo

Sitat fra: Leif på fredag 23. desember 2011, klokken 13:39
Er nok hastighet over 80 km/ t som knekker rekkevidden.

Personlig har jeg problemer med og ligge i 80 km/ timen i 100 sonen.
Føler meg som en søndags kjører og skaper også etter mitt syn unødvending mye
ubalanse i trafikken selv ved 2 kjørefelt.
overstiger 80 km om vinteren.  

Prøv 85km/t. Det er hastigheten som lastebilene normalt holder. Ligger du i grei avstand bak en slik skaper du ikke noe mer "ubalanse" enn det lastebilen selv gjør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Jeg holder glatt 70 i 80 uten dårlig samvittighet. Husk på at fartsgrensen bare er en øvre grense. Det er fullstendig uforsvarlig å holde 80kmt på vinterføre, og spesielt med disse store, tunge SUV`ene. Men folk er ignorante nok til å gjøre det likevel. Så havner også disse bilene oftest utenfor veien, og i 60% av ulykkene ruller de attpåtil rundt. Da er man ikke mye sikker når 2,5 tonn presser nedover mot hodet.

At elbilene attpåtil får lenger rekkevidde ved å kjøre roligere, saktere og mer defensivt er helt rått synes jeg. Håper flere etterhvert roer seg i trafikken. :)
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på fredag 23. desember 2011, klokken 15:25
Jeg holder glatt 70 i 80 uten dårlig samvittighet. Husk på at fartsgrensen bare er en øvre grense.

[...]

At elbilene attpåtil får lenger rekkevidde ved å kjøre roligere, saktere og mer defensivt er helt rått synes jeg. Håper flere etterhvert roer seg i trafikken. :)

Å ikke avpasse farten etter kjøreforholdene er selvsagt tåpelig. På den annen side -  å ha en jeg-kjører-akkurat-så-sakte-jeg-vil-holdning uansett forhold (*) er vel ikke helt bra det heller. Veimyndighetene har faktisk som regel gjort et godt arbeid i å evaluere veistrekningene før de setter fartsgrensene.

Å påberope seg retten til å ligge 10 km under grensen fører kun til irritasjon og en enda større, unødvendig polarisering mellom elbilister og andre.

Og jo, det kan bli reagert på saktekjøring:
http://www.dagbladet.no/2009/07/13/nyheter/innenriks/trafikk/ko/7174165/

(*) Jeg beskylder ingen her for å ha det - det er en generell betraktning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Aspiranten

10kmt høyere fart er alt som skal til for å dytte deg over på gravsteinen istedetfor ett kort sykehusopphold Rune. Det er fysikk som bestemmer det, ikke hvor mye fart veien tåler.

Folk kjører hakk i hjel på hverandre også. Skjer jo "aldri" ulykker. Men plutselig kom noen i feil kjørefelt og det ble trekkspill med 3+ biler involvert da de som kom bak ikke klarer å bremse, og havner i baken på de stakkarene foran. En familie drept og en annen i rullestol resten av livet. Nytter ikke å påstå at fartsgrensene er "optimal fart" da.

For hver 10% økning i fart over 60-65kmt så øker risikoen for å bli drept med 400%. Hvis vi da skal opp i 90kmt som mange FRP`ere mener at vi skal holde i 80`en uten at politiet griper inn, så har vi økt risikoen for å bli drept med 1024 ganger! Det er ikke for moroskyld at Magnhild Meltveit Kleppa (sjefen for veimyndighetene) ønsker maksfart på 70kmt over størstedelen av veinettet uten midtdelere.

Folk som har dårligere tid enn meg fortjener ikke å få sette mitt og mine barns liv i fare for å rekke Paradise Hotel eller Senkveld. De kan se det på nett-tv. Folk flest har ikke hastverk, men sliter med vrangforestillingen om at kjøring er ett kjedelig, nødvendig onde som må gjennomføres på kortest mulig tid. Kanskje de tilogmed skal til fjellet. Da er det jo "best" å ligge i 95kmt i 80 sona for å rekke fram raskt så man kan vandre i 3-4kmt rundt om i fjellet...  ;D Derfor slipper jeg ikke folk forbi når jeg holder fartsgrensen. Det sagt, så mener jeg ikke å påstå at jeg konsekvent holder lav fart. Jeg kjører aller helst fartsgrensa når jeg er trygg på forholdene.  :)


PS: Dette står sort på hvitt i din avislink som skulle vise at jeg gjorde noe galt:

SitatTil tross for at trafikksinkene i noen tilfeller kan være en fare i trafikken, blir de ikke bøtelagt av UP.

- Det er ikke ulovlig å kjøre sakte, men det er ulovlig å være til hinder, sier konstituert distriktsleder Frode Henriksen i Romerike, Hedmark, Vestoppland og Gudbrandsdal politidistrikter.

Mao. må du gjerne kjøre saktere enn fartsgrensa, men prøv isåfall å hjelp øvrig trafikk forbi deg selv" er oppfordringen hans.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på mandag 26. desember 2011, klokken 18:38
Derfor slipper jeg ikke folk forbi når jeg holder fartsgrensen.



For at?????


Aspiranten

#204
Fordi farten dreper, og det er imot norsk lov.

Ville du hjulpet frem en innbruddstyv, en voldtektsmann eller en økonomisk svindler?

Som jeg argumenterte frem i forrige innlegg, så er en økning på 10kmt alt som skal til for å drepe 3 små barn og deres to foreldre.

Når jeg tok jegerprøven så fortalte kursveilederen en interessant sammenligning.

To jegere går 100 meter til hver sin side og snur seg, legger seg ned og retter rifla mot den andre jegeren. De sikter så ca. en 40 cm til høyre for den andre jegeren og trekker av. Gjentas til magasinet er tomt.

Hvor mange av dere her inne ville følt dere trygge i en slik situasjon?

Det er nøyaktig det samme som skjer når vi kjører bil på to-felts vei uten midtdelere.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:07
Fordi farten dreper, og det er imot norsk lov.
Som jeg argumenterte frem i forrige innlegg, så er en økning på 10kmt alt som skal til for å drepe 3 små barn og deres to foreldre.

Og hvem har opphøyd deg til den som skal avgjøre hvem som får øke farten? Det gjør ikke saken bedre med en provokatør som ligger og sinker/sperrer! Kanskje var en økining på 2km/t over en lengre strekning alt som skulle til for at familien skulle rekke siste ferga hjem, men pga at noen ligger og sperrer så sprekker det til slutt for sjåføren, og hun tar en unødvendig risikabel forbikjøring som får fatale følger? Ville du også sperre for bilen bak om du visste det var Petter Solberg som kjørte? Ville du sperret for utrykningskjøretøy?

Det er lett å sitte på sin høye hest og si hvordan andre skal oppføre seg (jeg gjør det selv også) i trafikken og ellers, fordi man har fasit på hva som er "riktig". Men folk er forskjellige, og i en stresset situasjon i trafikken er det fort gjort å miste hodet, stresse seg opp og kjøre fortere enn man bør (ja, jeg har gjort det også). Hva vil da være best? Slippe vedkommende forbi og la henne kjøre litt for fort, eller tviholde på sin rett, lage hinder og framprovosere en unødvendig farlig forbikjøring, antakelig etterfulgt av enda høyere snittfart?

Til syvende og sist koker det nok ned til at vi alle tenker at "alle som ligger foran meg er noen sinker, og alle som kommer bak meg er gale idioter" - vi ligger bare på litt ulike steder på "termometeret".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

cra: Lovverket er min høye hest. Jeg holder ikke 20kmt under fartsgrensen og hindrer folk i å komme frem. Hvis folk må kjøre fort for å nå ferga så skal jeg jo tydeligvis på samme ferga når vi kjører samme retning!  ;D Den med ambulansen gidder jeg ikke engang, det var bare teit.

Men jeg ser ingen grunn til å hjelpe folk forbi når jeg holder fartsgrensen. Som sagt i flere innlegg nå: hvorfor skal jeg hjelpe kriminelle?[/i]

Ett siste spørsmål før vi lar denne tråden handle om rekkevidden til Leaf igjen: Hva reflekterer råkjørere om sitt eget liv når det tydeligvis er verdt så lite at det lønner seg å legge hele livet som innsats i bytte mot noen få ekstra minutter foran tv`n?
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:39
cra: Lovverket er min høye hest. Jeg holder ikke 20kmt under fartsgrensen og hindrer folk i å komme frem. Hvis folk må kjøre fort for å nå ferga så skal jeg jo tydeligvis på samme ferga når vi kjører samme retning!

Nuvel, jeg opplever daglig (de dagene jeg skal med ferga, i alle fall) at folk som bor like før fergeleiet ligger i helt ned i 60 i 80-sona de siste kilometerne, for så å svinge av til et byggefelt like før fergeleiet. Om de gjør det på pur faen, eller om de ikke tenker over at andre kanskje gjerne vil med ferga vet jeg ikke, men tipper det er en del av hver sort. Spesielt irriterende når det ikke er spesielt glatt. Jeg har selvsagt lært meg at "det er slik det er" på den strekninga, og tar høyde for slike sinker. I tillegg reiser jeg gjerne i det mest trafikerte tidsrommet, slik at man uansett bør være ute i god tid for å få plass på ferga, og da blir jo både de foran og bak meg sinket like mye, slik at det ikek har særlig praktisk betydning.

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:39
Men jeg ser ingen grunn til å hjelpe folk forbi når jeg holder fartsgrensen. Som sagt i flere innlegg nå: hvorfor skal jeg hjelpe kriminelle?[/i]

Hva vet du om hvorfor folk har hastverk? Det kan være noen som skal føde, har et illebefinnende, eller en anne god grunn. Jeg ser uansett ikke noen god grunn til å skulle tvinge andre til å bli liggende bak, selv om jeg mener å holde fartsgrensa selv. Om folk vil risikere bøter eller eget liv så får det være opp til dem - jeg bruker bare å mumle en lavmælt bønn om at de ikke krasjer slik at jeg må stoppe og hjelpe dem, og at de i alle fall ikke tar med seg uskyldige.

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:39
Ett siste spørsmål før vi lar denne tråden handle om rekkevidden til Leaf igjen: Hva reflekterer råkjørere om sitt eget liv når det tydeligvis er verdt så lite at det lønner seg å legge hele livet som innsats i bytte mot noen få ekstra minutter foran tv`n?

Tja, si det? Selv reflekterer jeg bare over "idioten som sinker meg" i det jeg er i situasjonen og blodet begynner å bruse, men kan gjerne si meg enig i at man alltid skal holde fartsgrensa osv. når jeg sitter tilbakelent foran PC'en. Tipper det er slik for de fleste. På samme måte som at alle vet at det er skadelig å røyke, men mange gjør det alikevel.

Og om det skulle ha noe å si så skiller jeg mellom råkjøring og grisekjøring. Det er forskjell på å kjøre litt over fartsgrensa og å grisekjøre, selv om det så klart ikke gjør det mer lovlig å kjøre litt over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:39
Men jeg ser ingen grunn til å hjelpe folk forbi når jeg holder fartsgrensen. Som sagt i flere innlegg nå: hvorfor skal jeg hjelpe kriminelle?[/i]

Fordi det kan være en nødssituasjon ? Jeg har selv kjørt oppimot 100km/t i 50-sone med varselblinkere på og konstant bruk av horn (dvs. i intervaller) da det satt en person i setet ved siden av med to avkuttede finger som slet med å beholde bevisstheten pga. stort blodtap og kraftige smerter.

De fleste flyttet seg raskt (det var ikke mye trafikk) men det var selvfølgelig én idiot i Mercedes som la seg midt i veien og nektet å flytte seg. Han gasset også på første gang jeg prøvde å kjøre forbi. Tok da god fart (VW Polo 1.3l...) og kom meg alikevel forbi. Da la han seg på hjulene bak meg i godt over miste-lappen fart og blinket som en gal med lysene. Merkelig nok fulgte han med hele veien til sykehuset bortsett fra den siste svingen inn på akuttmottaket...

Selv kjører jeg ikke inn til siden og slipper forbi folk som vil forbi når jeg kjører fartsgrensa (så lenge de ikke signalerer at det er en nødssituasjon) men jeg hindrer dem heller ikke på noen som helst måte. Kjører jeg under fartsgrensa  gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for å slippe dem forbi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Quisten

Kardemommeloven, god oppdragelse og folkeskikk burde egentlig være til strekkelig.

Ellers er hovedregelen i trafikken ( paragraf 3 ) ikke helt dum! Alle skal ferdes hensynsfult, være aktpågivende og varsomme!

Finner ganske klart brudd på denne paragrafen ved å ikke hjelpe andre forbi.

Ellers er det snodig at noen anser føre og egne ferdigheter derhen at de bør ligge 20 under fartsgrensen. Dette er jo flott, men mulig at de med bedre redskap/ferdigheter ikke setter pris på at de samme folkene ligger og sperrer for andres fremkommelighet!

Sunn fornuft sier jeg bare....
Kristiansand. Fikk levert min Sorte Nissan Leaf den 9. Desember.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA