Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

Kallagtunet

De to nederste hvite som står ved siden av de to røde på batterimåleren. Skal gjøre ett forsøk på å se hvor langt jeg kommer på en 80 % en dag. Hvis dine beregninger er riktige Jkirkebo så er det jo ikke så ille...

jkirkebo

#151
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 04. desember 2011, klokken 23:24
De to nederste hvite som står ved siden av de to røde på batterimåleren. Skal gjøre ett forsøk på å se hvor langt jeg kommer på en 80 % en dag. Hvis dine beregninger er riktige Jkirkebo så er det jo ikke så ille...

Som ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet. 80% lading er typisk 82.5%. 82.5-17.7=64.8% mellom disse. Gang kjørelengden du får mellom disse med 1.54 (64.8*1.54=ca. 100) så får du tilnærmet maks kjørelengde.

17.7% burde holde til å komme seg hjem om du ikke kjører for langt unna (ca. 20km).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daggad

SitatSom ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet
Når kommer denne på "strekene" ?
Er det når en er nede på de siste to ?
Jeg ser de snakker om at det er to "skjulte" streker under.

Regner SOC måleren kapasiteten som er reelt tilgjengelig, altså de 21kW ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på mandag 05. desember 2011, klokken 08:43
SitatSom ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet
Når kommer denne på "strekene" ?
Er det når en er nede på de siste to ?
Jeg ser de snakker om at det er to "skjulte" streker under.

Regner SOC måleren kapasiteten som er reelt tilgjengelig, altså de 21kW ?

Det er ingen streker igjen når du får LBW. Alikevel er det altså 17.7% igjen.

SOC går kun på tilgjengelig kapasitet ja, ca. 20.6kWh ser ut til å være mest reelt og det jeg bruker i beregninger.

Eksempel: Carwings påsto jeg brukte ca. 260Wh/km på siste etappe av langturen min. Jeg startet med 79.6% og endte på 3.2%. Det blir 76.4%, ganget med 20.6kWh blir det 15.7kWh. Kjørelengden var 60.2km, noe som ganget med 0.26kWh/km blir 15.65kWh, mao. nesten helt identisk resultat.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. desember 2011, klokken 11:02
Det er ingen streker igjen når du får LBW. Alikevel er det altså 17.7% igjen.

Når kommer VLBW inn sånn cirka?

De 17.7% ved LBW er til turtle mode eller er det til full stopp?

daggad

Jeg fikk bilen i Turtle mode for første gang i går. Jeg hadde aldri trodd det var så ekstremt:
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

akseln

Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

LeafSwe

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....



http://www.youtube.com/watch?v=5Sujv90PLLY
3P+
3SR+

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43
Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

Bah. Bare la den stå på så lader du litt via regen mens du taues (å ha den i D passer bra tenker jeg). Ikke noe forskjell for bilen det fremfor å trille ned en lang bakke.

Dessuten kan det være kjekt å ha litt strøm på batteriet når tauingen er ferdig, slik at bilen kan manøvreres på plass for egen fremdrift.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daggad

Den eneste grunnen til at Nissan ikke anbefaler at man sleper bilen jeg kan tenke meg er at regen vil skape høyere spenning i slepetauet og festet. Kan ikke forstå det skal være noe stort problem.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Hvis jeg ikke skulle betjene ladekladden når jeg står på snø kunne jeg bare parkert bilen for vinteren med en gang ;)

Girkassen er kun et reduksjonsgir med differensial, ingen pumpe og slikt der. Fylt med olje som skal holde bilens levetid men som sikkert med fordel kan byttes etter 8 år/150kkm eller noe sånt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerB

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43
Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

Jeg hentet bilen min i dag (Leifen på Carwings), jeg kommer til å gjøre div. tester også til fulstendig stans. Det kommer til å bli lagt ut info på hjemmesidene mine etter hvert som jeg får bygget siden om fra bare værstasjon som den er nå.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA