Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV 2020

Startet av patoduck, torsdag 29. november 2018, klokken 01:11

« forrige - neste »

Trond.m

Er klar over det, men de vil nok tenke at e-Soul er en større bil, lenger rekkevidde,HUD, skiltleser, navigasjon. Da er det kanskje usannsynlig at  de priser den under Ampera-e.

Kårepåsporet

Sitat fra: TM på tirsdag 09. april 2019, klokken 15:21
Er klar over det, men de vil nok tenke at e-Soul er en større bil, lenger rekkevidde,HUD, skiltleser, navigasjon. Da er det kanskje usannsynlig at  de priser den under Ampera-e.

Og e-Niro er Større enn Soul....hvem velger Soul foran e-Niro? Soul er grei om en ikke har behov for plassen, men den dagen den skal selges vil jeg tro større bil til samme pris er mer lettsolgt/større marked....

Trond.m

Jeg vil vel tro at de over 60 synes e-Niro ser bedre ut enn e-Soul. Unntaket er kanskje meg som er over 60, men likevel synes e-Niro blir for kjedelig.  e-Soul er definitivt ikke en pen bil, men den har kanskje litt mer sjarm. Men sjarmen til i3 er det ingen som matcher  :)
Tror begge er kurante biler på bruktmarkedet i et år eller to.

Kårepåsporet

Sitat fra: TM på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:33
Jeg vil vel tro at de over 60 synes e-Niro ser bedre ut enn e-Soul. Unntaket er kanskje meg som er over 60, men likevel synes e-Niro blir for kjedelig.  e-Soul er definitivt ikke en pen bil, men den har kanskje litt mer sjarm. Men sjarmen til i3 er det ingen som matcher  :)
Tror begge er kurante biler på bruktmarkedet i et år eller to.

E-Niro er kjedelig. Veldig kjedelig, Soul var kul i 2014. De kan bedre, se feks Niro konseptet, hadde mye heller kjøpt den enn Soul og Niro tilsammen.
Jeg liker ikke nye Soul. Og jeg kjøper ikke ny elbil uten hengerfeste.
Hoster Tesla opp hengerfeste kjapt på Model3, og gjerne også på en av de med kortere rekkevidde, ja da blir valget enkelt. For i motsetning til Kia så har jeg lyst på Tesla....
Men jeg tror ikke Kia vil beholde fans og fremtidige kunder. Greit for meg, elbiler kommer på løpende bånd, hadde VW kommet med seriøs elbil med rekkevidde før 2020 eller når de kommer, så hadde jeg nok ikke vært innom Kia i 2014 heller.

Electric cars in Norway

#109
Flotte biler du nevner Kåre

Trond.m

Testen var positiv, men irriterende lite presis uttalelse om støy.
Støy oppfatter jeg som et stort problem med e-Niro, men det er umulig å forstå hva dette sitatet betyr:

«Støy er det heller ikke overdrevent mye av, men synes kanskje ikke forskjellen mellom e-Niro og e-Soul er så ekstrem som jeg har lest om en del plasser»

Roy Aasen

Prøvekjørte bilen for god uke siden. Støynivået litt ovenfor min nåværende Soul. Forøvrig har denne bilen kun navnet tilfelles med den gamle Soul.

Prøvde også Kona på samme dag og samme sted strekning. Støynivået her to nummer høyere en nye Soul.

NB! Støy for den ene er jo ikke alltid støy for  andre.

AppleKnocker

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:44
Støynivået litt ovenfor min nåværende Soul.
Mener du at støynivået var litt høyere i den nye? Eller at den gamle er litt dårligere?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

Det viktigste for meg er at støynivået tydeligvis oppfattes som lavere i nye e-Soul enn e-Niro. Det lover bra. e-Niro oppfatter jeg som en av de dårligste elbilene når det gjelder dekkstøy.

Roy Aasen

@Appleknocker.
Støynivået oppfattes lavere i gamlesoulen.

Ikke sikkert det er slik i db, nye Soul er litt "mørkere" i lyden, litt mer romlete. Kona har en enda dypere tone og har en sterkere romling.

I nye Soulen kunne jeg overdøve støyen det greit med radioen, i Kona lot det seg ikke gjøre, uten at det ble vel høyt.

Alt er min erfaringer til opplevd lydbilde. Andre ører kan oppleve det anderledes.

Trond.m

Ble begge biler testet med samme type dekk ? Hvis e-Niro hadde vinterdekk og e-Soul sommerdekk, så er det umulig å sammenlikne. Kjørte du samme veistrekning og samme tid ?

Roy Aasen

Vinterdekk på begge. Samme strekning. En kl 1200 og neste 1230. Hastighet mellom 0 og 120.
Levenet blir ikke påtagelig værre med økende hastighet over 80.

Trond.m

Min erfaring er at helt nye vinterdekk, som det åpenbart må være på e-Soul, støyer litt mer enn «innkjørte» dekk. Det er jo litt rart at de klarer å få mer støy i en ny modell, men kanskje stivere fjæring pga. tyngre batteri gir noen utfordringer. Får ta meg en tur til forhandler og teste den med sommerdekk.

makki

Siden reservasjon har rykket fram i køen 8 plasser, er nå 23x, tror flere kommer til trekke seg dersom viser prisen er høy.

Nufstad

Jeg var å så på Soulen i går. Hvis prisen blir såpass nær Niroen så går jeg ikke for denne. Synes ikke en differanse på 20 - 30K er godt nok. Man får mye mer bil i Niroen synes nå jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA