Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 00:06Hva er konkret her i forhold til at Panasonic trenger penger til nye produksjonslinjer for 4680? -> Ingenting.

Hva som er mest obvious: det er å kjøpe når du tror aksjen skal gå opp. Selge når du tror aksjen skal gå ned. Spekuleringen er helt ute på viddene når 99,9 % kun snakker om produksjon for 4680. Det mest obvious er å selge når Panasonic tror aksjen skal gå ned, eller trenger til andre investeringer.

Har du fulgt med i det hele tatt? Panasonic trenger penger til store investeringer.

Ut over det er det bare vås du kommer med. Panasonic er ikke aksjetradere.

SitatSkal vi ta en nærmere titt på historikken til 4680: Gått masse rykter om at Tesla skal utvikle og bli batteriprodusent. Barron, en kjent investor, tror at verdien av batteriproduksjonen kan bli større enn selve bil-produksjonsdelen (også Elon har hintet til dette). Tesla holder Battery Day og sier de skal utvikle og produsere batterier. De sier INGENTING om parternskap med LG, Panasonic etc.

Så går det 9-12 måneder så hører vi Tesla ønsker samarbeid med Panasonic, LG om å utvikle 4680. Panasonic sier at de jobber med 4680 men sier samtidig det er veldig komplisert.

Hvordan tolker Tesla-fan og nettsider dette? Jo, 99,9% spekulerer om krysspatentering så blir automatisk alle partnere vinnere. Gir dette mening?

Tesla har da snakket lenge om å la andre også få produsere 4680-cellene.

Sitat
Sitat fra: emurof på mandag 28. juni 2021, klokken 19:41Selv med fakta på bordet så skal Tesla rakkes ned på, tydeligvis.

Faktum er at Panasonic har behov for kapital. De har nå sørget for kapital. Panasonic er først og fremst en produsent, ikke et investeringsselskap.

Og hvem har påstått at Tesla skal femdoble seg når som helst?

Hva slags fakta egentlig? Jeg tolker det som ordinær drift, at de selger for å ta gevinst. At man skriver at de casher ut for å investere videre er vel slik det fungerer for enhver bedrift. Ikke noe ekstra-ordinært.

Nei, nettopp. Så hvorfor alle konspirasjonsteoriene?

SitatDet er batteri-skvis overalt nå. Du tror Panasonic vil få problemer med å finansiere nye produksjonslinjer når bilprodusentene nærmest kaster penger etter dem?

Hvem har sagt noe om problemer? Igjen begynner du å dikte vilt.

Du svarte forresten ikke på hvem som har påstått at Tesla skal femdoble seg når som helst.

advale

LG, Catl, Byd, Nortvolt, You Name it.. Så og si alle batteriprodusenter trenger penger for å utvide.  Og utrolig nok greier de å bygge ut fabrikker uten en gigapost å selge - forstår du nå eller ble det fortsatt for vanskelig..

Kan du gi kilde til at Tesla har hele tiden tenkt å la andre produsere 4680? Jeg er ganske bestemt at det kom aldri på bordet når Tesla introduserte 4680 på Battery Day. Kan godt hende jeg tar feil,  men KILDE takk.

Femdobling? Jeg har vel aldri nevt femdobling. Men hvis du leser så refererer daktari ARK invest og "alltid-rosa-helikopter" Cathie Wood  ;D

Tiger123

Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:54
LG, Catl, Byd, Nortvolt, You Name it.. Så og si alle batteriprodusenter trenger penger for å utvide.  Og utrolig nok greier de å bygge ut fabrikker uten en gigapost å selge - forstår du nå eller ble det fortsatt for vanskelig..

Kan du gi kilde til at Tesla har hele tiden tenkt å la andre produsere 4680? Jeg er ganske bestemt at det kom aldri på bordet når Tesla introduserte 4680 på Battery Day. Kan godt hende jeg tar feil,  men KILDE takk.

Femdobling? Jeg har vel aldri nevt femdobling. Men hvis du leser så refererer daktari ARK invest og "alltid-rosa-helikopter" Cathie Wood  ;D

Ark er jo bare tull. Flaks en gang (med tesla) og rett inn i rampelyset. Nå - flaksen er oppbrukt:)

Klykken

Ark Invest er ikke tull. Hva har du det fra?
Det er jo millioner av folk som setter penger i fondene deres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:42
Ark Invest er ikke tull. Hva har du det fra?
Det er jo millioner av folk som setter penger i fondene deres.

Tull er de ikke. Men når man skal vurdere deres analyser og uttalelser, så er det verdt å ta med i betraktningen at de er svært tungt inne i Tesla-aksjen (mer enn 10% av fondsporteføljen), og Tesla-aksjen er deres desidert største aksjepost. Med andre ord har de en særdeles stor egeninteresse i å snakke opp aksjen så mye som mulig.

emurof

Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:54LG, Catl, Byd, Nortvolt, You Name it.. Så og si alle batteriprodusenter trenger penger for å utvide.  Og utrolig nok greier de å bygge ut fabrikker uten en gigapost å selge - forstår du nå eller ble det fortsatt for vanskelig..

Fint om du leser tråden før du uttaler deg. For eksempel at Panasonic planlegger oppkjøp. Og hva vet du om hva slags planer alle disse produsentene har?

SitatKan du gi kilde til at Tesla har hele tiden tenkt å la andre produsere 4680? Jeg er ganske bestemt at det kom aldri på bordet når Tesla introduserte 4680 på Battery Day. Kan godt hende jeg tar feil,  men KILDE takk.

Du har ignorert alle kilder så langt, så du får sette deg ned og søke selv. Jeg gidder ikke å kaste bort tiden min på noen som ignorerer det folk skriver.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 30. juni 2021, klokken 10:49
Sitat fra: Klykken på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:42Ark Invest er ikke tull. Hva har du det fra?
Det er jo millioner av folk som setter penger i fondene deres.

Tull er de ikke. Men når man skal vurdere deres analyser og uttalelser, så er det verdt å ta med i betraktningen at de er svært tungt inne i Tesla-aksjen (mer enn 10% av fondsporteføljen), og Tesla-aksjen er deres desidert største aksjepost. Med andre ord har de en særdeles stor egeninteresse i å snakke opp aksjen så mye som mulig.

Nei, det har de ikke. For det første har de en tidshorisont på flere år, så kortsiktige svingninger er irrelevante for dem. For det andre har de ikke høye prismål på Tesla fordi de eier aksjen, men de eier aksjen fordi de mener selskapet vil stige kraftig i verdi.

Du må sette deg litt bedre inn i dette og skaffe deg litt kunnskap. ARK investerer i vekstselskaper, så du har snudd det hele på hodet. Troen på vekst i Tesla kom før de investerte i selskapet. Egeninteressen deres ligger i å identifisere vekstselskaper. Hvis Tesla hadde sluttet å være et vekstselskap i morgen så hadde ARK solgt seg ut med en gang uten å tenke seg om engang. De er ikke emosjonelt koblet til Tesla.

Motorwatt

@emurof: Kan du, om så bare for å opplyse de troløse, gi en analyse på hvor du mener Tesla er 31.12.2025? Slik som siste års omsetning, EBITDA, produksjon antall biler, markedsandel elbiler, antall modeller., osv. Bare sånn cirka.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

Ark sine analyser ligger åpent på nett. Metodikken er grei, og man får godt inntrykk av forutsetningene og scenariene de legger til grunn for verdsettingen.  Anbefaler alle å lese disse. Selv synes jeg de er alt for optimistiske i disse scenariene ved å regne inn volum og marginer som omtrent ikke tar hensyn til konkurrentenes utvikling, ikke minst så regner de inn at Tesla skal få veldig stor andel av sine inntekter fra en flåte robottaxier som selv ikke engang Tesla snakker om. Om man synes disse forutsetningene resonerer greit, go ahead, jeg takker høflig nei. Tenker uansett at dett er mer konstruktivt å se på disse forutsetningene enn å diskutere Ark incentiver i seg selv...

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på torsdag 01. juli 2021, klokken 08:10
ikke minst så regner de inn at Tesla skal få veldig stor andel av sine inntekter fra en flåte robottaxier
Dette er min største innvending mot Ark, akkurat nå.

De er (for) optimistiske på dette. Samtidig så var de forholdsvis alene om å forutse den voldsomme stigningen Tesla har hatt og som det påpekes så er Tesla omtrent 15% av fondet og de har gjort det ekstremt bra med mange andre posisjoner også. Så deres analyseverktøy og konklusjoner har truffet veldig bra siste år. Men det er vanskelig/umulig for oss amatører å kunne kopiere et stort fond, så personlig så følger jeg ikke nå Ark sin anbefaling om kjøp/hold på TSLA.

Btw (offtopik) så har jeg flyttet en posisjon selv fra TSLA til CRSP og det har gitt bedre avkastning i det siste

trondhla

Markedet har bestemt, Tesla har vunnet el bil racet, i allefall etter denne artikkelen å bedømme:
https://www.cnbc.com/2021/06/29/tesla-trader-says-market-has-decided-winner-of-electric-vehicle-race.html

På norsk:
https://finansavisen.no/nyheter/aktuell/2021/06/30/7698056/det-er-ikke-engang-morsomt

Tesla har allerede et godt grep om markedet, men de godt etablerte bilprodusentene øker sitt elektriske fokus. Det kan utfordre Tesla – i hvert fall på kort sikt.

– På kort sikt vil de etablerte bilprodusentene utvilsomt ta markedsandeler fra Tesla, sa Gordon.

Likevel er løpet et maraton – ikke en sprint. Gordon er overbevist om at produsenten med mest kjøredata er den som til slutt vil stå igjen som seierherren.

– Det er ikke engang morsomt å se hvor mange milliarder kilometer med kjøredata Tesla har i forhold til konkurrentene. De andre kan helt sikkert overta kortsiktige markedsandeler, men markedet stemmer allerede over hvem som blir vinneren på lang sikt.

alda

Sitat fra: trondhla på fredag 02. juli 2021, klokken 11:24
Markedet har bestemt, Tesla har vunnet el bil racet, i allefall etter denne artikkelen å bedømme:
https://www.cnbc.com/2021/06/29/tesla-trader-says-market-has-decided-winner-of-electric-vehicle-race.html

På norsk:
https://finansavisen.no/nyheter/aktuell/2021/06/30/7698056/det-er-ikke-engang-morsomt

Tesla har allerede et godt grep om markedet, men de godt etablerte bilprodusentene øker sitt elektriske fokus. Det kan utfordre Tesla – i hvert fall på kort sikt.

– På kort sikt vil de etablerte bilprodusentene utvilsomt ta markedsandeler fra Tesla, sa Gordon.

Likevel er løpet et maraton – ikke en sprint. Gordon er overbevist om at produsenten med mest kjøredata er den som til slutt vil stå igjen som seierherren.

– Det er ikke engang morsomt å se hvor mange milliarder kilometer med kjøredata Tesla har i forhold til konkurrentene. De andre kan helt sikkert overta kortsiktige markedsandeler, men markedet stemmer allerede over hvem som blir vinneren på lang sikt.
Läste bara den norska artikeln, så vet inte om den återger vad som faktiskt skrevs riktig.

Men är det alltså antal kilometer köredata som avgjør om en bilprodusent vinner marknadsandelar eller inte? Vem har bestämt det? Personligen, och för alla andra jag känner som vurderar att köpa elbil, har detta ABSOLUT INGENTING Å SI.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

daktari

Sitat fra: trondhla på fredag 02. juli 2021, klokken 11:24
Markedet har bestemt, Tesla har vunnet el bil racet, i allefall etter denne artikkelen å bedømme:
https://www.cnbc.com/2021/06/29/tesla-trader-says-market-has-decided-winner-of-electric-vehicle-race.html

På norsk:
https://finansavisen.no/nyheter/aktuell/2021/06/30/7698056/det-er-ikke-engang-morsomt

Tesla har allerede et godt grep om markedet, men de godt etablerte bilprodusentene øker sitt elektriske fokus. Det kan utfordre Tesla – i hvert fall på kort sikt.

– På kort sikt vil de etablerte bilprodusentene utvilsomt ta markedsandeler fra Tesla, sa Gordon.

Likevel er løpet et maraton – ikke en sprint. Gordon er overbevist om at produsenten med mest kjøredata er den som til slutt vil stå igjen som seierherren.

– Det er ikke engang morsomt å se hvor mange milliarder kilometer med kjøredata Tesla har i forhold til konkurrentene. De andre kan helt sikkert overta kortsiktige markedsandeler, men markedet stemmer allerede over hvem som blir vinneren på lang sikt.
Stor forskjell på amerikanske, kinesiske og europeiske markedet. Her er det mange flere konkurrenter. USA tapte vel mange års utvikling under Trump; dumt av GM og Ford.

Men det med data ble det ikke gitt noen begrunnelse for, så det gav ikke mening. Har Tesla-eiere samtykket til at Tesla kan selge deres bevegelsesdata videre til 3.parter som Unibet og FaceBook?

Vedkommende som sa det var også Tesla bull og kjøpte nylig masse på ca $600.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Data er viktig for selvkjøring,men selvkjøring er bare en del av miksen for suksess. Er heller ikke med på premisset om at det er et race for å få mest mulig. For du første så vil det være et metningspunkt hvor grensenytten av ytterligere kilometer går mot  null. Nytten av 10mrd km vs 1mrd km i læringsmodellen blir ikke avgjørende. Videre,og kanskje mest viktig, tviler på at myndigheter vil sette et akseptkritere for å tillate selvkjøring som Tesla kommet til å nå før ande. Av konkurransepolitiske årsaker blir dette nok å dra ut til det er minst 3-4 produsent som levert "bra nok"

geear

Sitat fra: daktari på fredag 02. juli 2021, klokken 14:50
Sitat fra: trondhla på fredag 02. juli 2021, klokken 11:24
Markedet har bestemt, Tesla har vunnet el bil racet, i allefall etter denne artikkelen å bedømme:
https://www.cnbc.com/2021/06/29/tesla-trader-says-market-has-decided-winner-of-electric-vehicle-race.html

På norsk:
https://finansavisen.no/nyheter/aktuell/2021/06/30/7698056/det-er-ikke-engang-morsomt

Tesla har allerede et godt grep om markedet, men de godt etablerte bilprodusentene øker sitt elektriske fokus. Det kan utfordre Tesla – i hvert fall på kort sikt.

– På kort sikt vil de etablerte bilprodusentene utvilsomt ta markedsandeler fra Tesla, sa Gordon.

Likevel er løpet et maraton – ikke en sprint. Gordon er overbevist om at produsenten med mest kjøredata er den som til slutt vil stå igjen som seierherren.

– Det er ikke engang morsomt å se hvor mange milliarder kilometer med kjøredata Tesla har i forhold til konkurrentene. De andre kan helt sikkert overta kortsiktige markedsandeler, men markedet stemmer allerede over hvem som blir vinneren på lang sikt.
Stor forskjell på amerikanske, kinesiske og europeiske markedet. Her er det mange flere konkurrenter. USA tapte vel mange års utvikling under Trump; dumt av GM og Ford.

Men det med data ble det ikke gitt noen begrunnelse for, så det gav ikke mening. Har Tesla-eiere samtykket til at Tesla kan selge deres bevegelsesdata videre til 3.parter som Unibet og FaceBook?

Vedkommende som sa det var også Tesla bull og kjøpte nylig masse på ca $600.
Vet ikke hva som står i betingelsene rundt tredjepart, men jeg har slått av datadeling på grunn av Tesla sin håpløse håndtering av data fra ulykkesbiler. Helt uaktuelt for min del at de skal sitte og publisere data fra bilen min og fortelle verden at noe helt ukritisk var en sjåførfeil selv om sjåføren ligger i grava. Bare fordi man for eksempel har fått varsel om å bevege rattet, så betyr ikke det at man ikke har fulgt med. Varselet kommer jo hvert 15 sek ofte selv om man holder i rattet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA