Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Cobos

#3975
Se enda en som mener at å shorte Elon Musk er en god ide...

Ikke det at å handle i TSLA enten på veien opp eller på veien ned ikke kan være lønnsomt.
Men langtids short posisjoner av typen ned 50% har en MEGET dårlig historikk for shorterne
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på mandag 01. mars 2021, klokken 18:15Jeg tuller ikke når jeg sier at det typisk tar 6+ timer å få kjøpt en bil i USA.
Da har ting endret seg mye siden jeg handlet bil (riktignok bruktbil) i California i 1991. Det tok ca en halvtime før vi satt i ferdig registrert bil og kjørte avgårde fra vi hilste på bilforhandleren.
Å selge bilen tok fem minutter før vi sto med sjekken i hånda.

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på mandag 01. mars 2021, klokken 18:16
Se enda en som mener at å shorte Elon Musk er en god ide...

Ikke det at å handle i TSLA enten på veien opp eller på veien ned ikke kan være lønnsomt.
Men langtids short posisjoner av typen ned 50% har en MEGET dårlig historikk for shorterne
Oj oj, en ny liten Sissner.

Siden han hadde inngang på 700 og kursen nå er stigende igjen på 718, så er det nok greit om han har et litt langsiktig perspektiv......

Cobos

Sitat fra: Counterpointer på mandag 01. mars 2021, klokken 23:14
Sitat fra: Cobos på mandag 01. mars 2021, klokken 18:15Jeg tuller ikke når jeg sier at det typisk tar 6+ timer å få kjøpt en bil i USA.
Da har ting endret seg mye siden jeg handlet bil (riktignok bruktbil) i California i 1991. Det tok ca en halvtime før vi satt i ferdig registrert bil og kjørte avgårde fra vi hilste på bilforhandleren.
Å selge bilen tok fem minutter før vi sto med sjekken i hånda.
Skal sies at jeg ikke har prøvd det selv, men alt jeg leser på nett og alle mine amerikanske venner er samstemte om at å kjøpe ny bil tar altfor lang tid og er en sh**prosess hos amerikanske forhandler. De i Norge og vel mesteparten av Europe er en helt annen opplevelse. Antagelig siden de fleste i Norge ikke kjøper bil fra forhandlers tomt men kjøper via produsent gjennom forhandler. Det blir en helt annen prosess.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer


Cobos

Sitat fra: Counterpointer på mandag 01. mars 2021, klokken 23:26
Her er en som ønsket han ikke shortet Tesla i romjulen.

Han har interessante betraktninger.

https://e24.no/boers-og-finans/i/OQ6aeA/marius-shortet-tesla-i-desember-klar-for-aa-kaste-kortene-allerede
Utifra artikkelen gikk han inn med 2,2 millioner kroner short i Tesla. Hæ? Enten har han massiv gearing på det ellers er jo dette småpenger? Hvis TSLA går til 0$ tjener han 2,2 mill i noe som flere kaller den klare "Widowmaker trade" bare spør Citron eller Einhorn.
Det samme med han jeg linket til lenger opp han shortet 1000 aksjer? Igjen hæ, og han kaller seg investor, han er småsparer. Hvis vi derimot snakker om 1000 aggressive puts men det stemmer ikke med verdien som stod i artikkelen. Jeg har venner jeg har møtt på TMC i virkligheten som er massivt mye større enn dette ?
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på søndag 28. februar 2021, klokken 11:40
Sitat fra: MaxQ på søndag 28. februar 2021, klokken 03:40
(Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.
Dette er jo ren løgn, har du i det hele tatt sett dette intervjuet?

Munro spurte Musk hvorfor hans (tidlige) Model 3 hadde gaps her og der, mens de nye som han møter på nå har perfekt produksjonskvalitet.
Musk sa det tok litt tid å finjustere produksjonsprosessen, spesielt i fasen når de øker produksjonshastigheten.

Verken Musk eller Munro sier at kvaliteten ikke er der den bør/skal være.

Hei Ellemelle!

Jeg skrev:
SitatDet er nok av Tesla kunder der ute og bransjepersoner (Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.
Dette handler ikke om millimeter presisjon, nødvendigvis, men at de så mange år inn i produksjonen fortsatt har slike problemer forteller alt om hvor mye de sliter med det.

Bare så vi vet hva vi snakker om, dette er intervjuet jeg sikter til.

https://www.youtube.com/watch?v=YAtLTLiqNwg

Du blander trolig med hva Munro nevner rundt timestamp 5:07 hvor han nevner at Tesla har kommet langt siden bilen Munro hadde i 2018 (han nevnte ikke modell her, antar model 3) og model Y.

Men la oss se litt nærmere på hva som også ble sagt, mye tidligere i intervjuet.

Timestamp 1:19 Munro: "even on the Model 3 we have".
Timestemp 1:21 Munro: "the gaps on one side but not on the other".
Timestamp 2:52 Munro: "we have a 21, Model 3".
Timestamp 3:25 Munro: "Mine was built this month, his was a month later, mine had problems, his is perfect".

Utifra kontekst her så er det helt klart at Munro prater om Model 3 som de kjører på denne roadtrip'en og at det er en 2021 modell. Altså ikke en gammel Model 3 sammenlignet med en ny Model 3, men to nye Model 3 biler produsert nylig og med en måneds mellomrom.

Elon sitt svar var tidvis nølende og forklaringen han ga var at de stort sett har slike problem "during production ramp". Her vil jeg påstå at Elon strekker sanneheten litt. For det er jo beviselig ikke bare under slike produksjons oppskaleringer at det dukker opp biler med feil på. Jeg har sett alt for mange Tesla biler levert i samme måned være alt fra perfekt til merkelig dårlige. Elon skal slite med å forklare det avviket med "production ramp".

Timestamp 3:31 så nevner Elon at de har gjort forbedringer med gaps og lakkering. Hvorfor gjøre forbedringer om de er så gode at det ikke spiller noen rolle som noen påstod? Om Musk rett ut hadde sagt at kvaliteten ikke er der den bør/skal være så tror jeg han hadde fått nye problemer med SEC da det trolig hadde vært kurssensitivt.
Men se på kroppspråket, hør på hva han sier, måten han sier det på. Det ligger en innrømmelse der.

Munro uttrykker det mer direkte. Timestamp 2:07 så nevner Munro "if I would have had that".
Igjen, hør på måten dette blir sagt og i hvilken sammenheng. Han mener helt klart at hans Model 3 absolutt ikke er god nok, mens bilen han sammenligner med absolutt er god nok. Og dette er ikke en gammel Model 3 mot en ny, dette er 2 nye med bare en måneds forskjell i følge Munro. Og slik har det vært med Tesla lenge. Alt for kontinuerlig varierende kvalitet, ikke bare på ramp-up.

Du siterer meg og hevder at "Dette er jo ren løgn".
Første del av det jeg skrev hvor sitatet er hentet fra er hva Tesla kunder mener og det er rikelig nok av Tesla kunder som mener at Tesla har slike feil.
Er dette "ren løgn"?

Andre del var om bransjepersoner (Munro og Elon nå nevnt) og svaret på det har jeg prøvd å forklare deg i teksten over hvor kildene svarer for seg selv, lytt til hva de sier rundt de oppgitte timestamp'ene.
Er dette "ren løgn"?

Deretter har vi de potensielle nye Tesla kundene, som også i tilstrekkelig grad mener at kvaliteten ikke er på plass enda. Dette ser vi jo også via gamle youtube kanaler som før var Tesla fanboys og girls men som nå har gitt seg og påpekte nettopp dette. Og så handler ikke dette bare om panel gaps og millimetere her og der, det handler om at de enda ikke har fått orden på det. Det begynner virkelig å haste.
Er dette "ren løgn"?

Så takk til deg også for at du mener at jeg serverer "ren løgn".

PF

Er nok også flere folk som etter hvert mener at Teslaene ikke er bra nok på flere nivåer, spesielt nå som de tyske Premium-merkene har kommet på markedet.
Har en hardbarket model-x eier på jobb som har skryter fælt av den, han hadde motvillig måtte kjøre e-tron til hytta her og måtte i etterkant innrømme at komforten i audaen var på et helt annet nivå. Støyen i kupeen var mye mindre, ingen skranglelyder og fjæringen mye bedre. Selvfølgelig var akselerasjon og rekkevidde noe som ble påpekt som ekstremt negativt i Audaen, men innerst inne kjente han nok på hva som egentlig er best.
En annen jeg kjenner bytter ut model s sin nå, i Skoda, så blir spennende å se salgstall fremover.

For aksjens verdi tror jeg at markedet i USA og spesielt Kina fortsatt svelger unna det som blir produsert, så at de mister markedsandeler i Norge betyr lite, men kan være at det er et signal for fremtiden.

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. mars 2021, klokken 01:59
TL:DR
Du skriver i nåtid (kvaliteten ikke ER der den skal være). Musk har aldri sagt det, og kommer aldri til å si det.
Hvilken produsent er det noen gang som sier "Produktene vi lager har ikke bra nok kvalitet"?

I tillegg skriver du det som om det skulle være en slags konsensus blant både fagfolk, kunder og eiere at Tesla leverer et produkt som ikke har den kvaliteten det bør ha.

Det er jo selvsagt en åpenbar løgn, og det er vanskelig å forstå dine motiver.  Du hevder du sitter long i Tesla, jeg tviler.



Øyvind.h

Sitat fra: PF på tirsdag 02. mars 2021, klokken 07:33
men innerst inne kjente han nok på hva som egentlig er best.
Hva som er "best" avgjøres av individuelle preferanser.
At E-tron tar ujevnheter bedre, er bedre støydempet og har bedre opplevd kvalitet kan gjøre den best for noen.
Andre setter mer pris på plassen, rekkevidden, panorama-ruta, ladenettverket, infotainment osv i Model X.
Å hevde "min er best" blir litt trangsynt når de er gode på forskjellige områder. Jeg kjørte Model X når jeg prøvekjørte E-tron, og den var definitivt ikke best for meg da. Den falt igjennom på mange områder. Derimot fant jeg en annen bil jeg likte bedre og som jeg bestemte meg for å kjøpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PF på tirsdag 02. mars 2021, klokken 07:33Har en hardbarket model-x eier på jobb som har skryter fælt av den, han hadde motvillig måtte kjøre e-tron til hytta her og måtte i etterkant innrømme at komforten i audaen var på et helt annet nivå. Støyen i kupeen var mye mindre, ingen skranglelyder og fjæringen mye bedre. Selvfølgelig var akselerasjon og rekkevidde noe som ble påpekt som ekstremt negativt i Audaen, men innerst inne kjente han nok på hva som egentlig er best.
Jeg tror de som kjøper Audi innerst inne vet at Tesla er best.

Nei vent, jeg tror ikke det. Det er fullstendig latterlig.

Jeg tenker det beste er å faktisk høre på hva folk sier de mener, i stedet for å forkaste meningene deres og anta de har andre meninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Sitat fra: PF på tirsdag 02. mars 2021, klokken 07:33
Støyen i kupeen var mye mindre, ingen skranglelyder
Skranglelyder? Har du i det hele tatt vært passasjer i en X?
Av alle feil og mangler man kan oppleve i en Tesla så er vel skranglelyd det siste jeg kan se for meg. Hva i all verden er det som skal skrangle? 

Øyvind.h

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:57
Av alle feil og mangler man kan oppleve i en Tesla så er vel skranglelyd det siste jeg kan se for meg. Hva i all verden er det som skal skrangle?
Første som slår meg er solskjermene foran. De har skranglet, i hvert fall på noen tidligere modeller.
Noe knirk i dash. Ut over det har det vært mer skrangling fra ting som har ligget i dørlommer når en drar på litt med bass.
Hadde også noe ulyd fra beltefeste på passasjersiden foran. Jeg kan definitivt se for meg at det er en og annen ulyd fra interiøret, mtp hvor moderat godt ting er festet og lagt opp. Ikke noe poeng å avvise det for min del i hvert fall. X har vesentlig større og mer åpen kupe enn Audi`en, noe som gir mer romlyd/resonans/støy.
I Audien hørte jeg noe during fra varmepumpe og uling fra motorene. Sistnevnte er i all hovedsak fraværende i Model X`en. Det plaget ikke meg, men vet en del synes det er irriterende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. mars 2021, klokken 10:17
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:57
Av alle feil og mangler man kan oppleve i en Tesla så er vel skranglelyd det siste jeg kan se for meg. Hva i all verden er det som skal skrangle?
Første som slår meg er solskjermene foran. De har skranglet, i hvert fall på noen tidligere modeller.
Noe knirk i dash. Ut over det har det vært mer skrangling fra ting som har ligget i dørlommer når en drar på litt med bass.
Hadde også noe ulyd fra beltefeste på passasjersiden foran. Jeg kan definitivt se for meg at det er en og annen ulyd fra interiøret, mtp hvor moderat godt ting er festet og lagt opp. Ikke noe poeng å avvise det for min del i hvert fall. X har vesentlig større og mer åpen kupe enn Audi`en, noe som gir mer romlyd/resonans/støy.
I Audien hørte jeg noe during fra varmepumpe og uling fra motorene. Sistnevnte er i all hovedsak fraværende i Model X`en. Det plaget ikke meg, men vet en del synes det er irriterende.
Jeg er ikke uenig i at det kan komme ulyder fra biler med feil, men skranglelyd er ikke en av disse.

Derfor fremstod det hele som en uttalelse fra en som ikke vet hva han snakker om, men bare tippet på hva han trodde Teslaeiere kunne komme til å klage på.

Vind- og veistøy er det eneste man (nesten) ikke får gjort noe med,  resten kan repareres.
Jeg har ingen lyd i min bil, og hvis det hadde begynt å knirke hadde jeg tatt bilen på verksted og fikset det.

Motorwatt

SitatVind- og veistøy er det eneste man (nesten) ikke får gjort noe med,  resten kan repareres.
Jeg har ingen lyd i min bil, og hvis det hadde begynt å knirke hadde jeg tatt bilen på verksted og fikset det.

Min bil med knirk og skrangling i forstilling: SC Drammen - Kjørte i vel 30 minutter med tekniker. "Her er det ingen ulyder!"

Kjørte rett fra Drammen SC til Moss SC - kjørte 5 minutter med teknikker: "Vet hva det er, og skjønner hva du mener. Dette er et kjent problem" - Byttet begge dempere foran.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA