Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

zoom litt ut. Hele markedet er i et fall, spesielt på den grønne siden og tech. TSLA er bare en del av dette, og hverken BTC eller TSLA er årsak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D

Det er en sikker måte å bli svært upopulær hos Elons disipler, snakker av erfaring. 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D
Ta et søk å se hvilket resultat du får! (Jeg tror det er ofte kommentert)

Det har forøvrig vært en temmelig lang periode uten fall. Vi har vært flere som har lurt på når generelt fall i markedet og mer spesielt for Tech aksjer.

Forøvrig er kursen over 700 akkurat nå, premarket har store utslag som ofte korrigeres raskt.

Personlig har jeg både forventet ett fall og posisjonert meg i forhold til det, uten at det er dramatisk.
De som har gjort det best er jo de som sitter med aksjene gjennom nedturer.

En har ikke lest mye i denne tråden om en ikke har fått med seg diskusjonen rundt overpris på TSLA siden pre splitt.

Det har vært bevegelse i det siste, men en kurs på 3500 dollar (pre splitt kurs) er så utrolig høyt at selv med en halvering ville kursen vært milevis over hva «alle» trodde for bare et år siden.

Minner om ramaskriket som kom når Elon sa han ville «go private» på 420$. Det var jo latterlig høyt . Nå er det jo latterlig lavt.

Det er et par (kanskje bare en) «Teslamister» i denne tråden. Men det er langt flere som dukker opp kun ved kursfall. Heldigvis er flertallet litt mindre bastante.

MaxQ

Legetimt å snakke om årsaker til kursnedgang, men da bør det forankres i noe mer konkret enn hva som har kommet frem tidligere. Ser jo at noen media nå mener at bitcoin "raste" ned pga en tweet fra Elon, når andre medier peker på uttalser fra Jane Yellen som årsak og så trekkes denne nedgangen inn i denne nedturen for Tesla (noen på den grønne gren sitter nok og tenker "hva var det jeg sa, om bitcoin" nå). Men da er fokuset ikke bredt nok på markedet, som andre har påpekt.

900 USD er nok for høyt i dagens marked, ikke at det er for høyt for Tesla nødvendigvis, men for høyt i dag. Det samme med 800 USD og trolig 700 USD. 600-tallet er komfortabelt ut året til de får opp nye fabrikker, får ut volum på ny S/X (slik at vi kan si noe om ev. ny kvalitet her) og kan vise til at Y (særlig fra Tyskland) har vesentlig bedre byggekvalitet. Om de ikke leverer på byggekvalitet snart så har jeg vanskelig for å tro på noen særlig oppgang over tid. Personlig trodde jeg at 700 var nivået i år, men tiden vil vise hva markedet mener om nivået.

Jada, jeg vet at Tesla er mer enn bilene sine. Og at de nå skal komme med solcelletakene sine i Canada og EU i år (Tesla tid) og at batteridivisjonen gjør det ok. Men det spiller så liten rolle når de aldri får skikk på byggekvaliteten på bilene sine og stadig sliter med optimalisering av koden til MCU'ene. Særlig MCU1 som nå må regnes som forlatt nå som MCU 3 er her. Hardwaren er svak, men fortsatt mulig å få den til å kjøre bedre enn den gjør på MCU1. Fælt til mas om MCU1, men om en mener seriøst at Tesla skal prises som et software selskap, så må de vise at de faktisk kan software, ikke bare relatert til FSD, men bilen som helhet. Og der ligger de litt bak seg selv for øyeblikket. Med MCU3 så har de jo også på sett og vis forlatt MCU2 også. Bare vent til kodebasen blir optimalisert for MCU3, da opplever nok de med MCU2 det vi med MCU1 klager over. De klarer nok å gjøre MCU3 treg også, da det ser ut til at de bare pøser på med funksjoner uten å faktisk gidde å optimalisere noe som helst.

For selv om de har flere ben å stå på, så er det tross alt bilene en forbinder med Tesla og der de har mest å forbedre for å forsvare posisjonen sin. Elon mener jo at det finnes "the Tesla standard of excellence", det er langt opp og frem til at de har bevist noe generell excellence vil jeg påstå. Men om det skjer, ja da kryper nok prisen oppover igjen.

Jeg er fortsatt long og holder.

Counterpointer

Jeg lurer på om den generelle tendensen på aksjer nå er preget av at de store stimmuleringspakkene fra forskjellige myndigheter begynner å avta og en ser slutten på dette.

Det har vært veldig høy stigning i de generelle markedene.

Tesla pleier å stige mer enn trend og faller også litt mer en trend er mitt inntrykk.

krl

Jeg forventet at kursene kom til å ca. halvere seg når vi var på det laveste punktet i fjor. Altså generelt i markedene. I stedet hoppet det meste i taket. Helt uten at jeg ser noen grunn til dette. Da snakker jeg ikke om Tesla spesifikt.

Dette med slutten på stimuleringspakker er interessant. Risikerer vi en skikkelig krasj nå? Boligmarkedet ser heller ikke spesielt bra ut, med tanke på hvor mye som ligger ute til leie...

geear

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D

Det er en sikker måte å bli svært upopulær hos Elons disipler, snakker av erfaring. 8)
Kan sikkert flåse med det, men det klarte du vel mest av helt andre årsaker, og du ble forferdelig stille i perioden der aksjene gikk fullstendig til himmels. Tvert i mot så virker det som de fleste har solgt ut på vei opp, lenge før toppen, eller er helt fast bestemt på å sitte long uavhengig av kortsiktige svingninger. Altså har de fleste kanskje vært litt konservative opp mot TSLA. Nå er det vel bare emurof som er igjen og sabler ned alt som ikke er udelt positivt.  :P

daktari

Det er vel en korreksjon på gang. Det har vært ganske brutalt for "grønne aksjer" lokalt også. Får håpe vi unngår en dotcom-sprekk. Hva skiller egentlig "den grønne boblen" vs "dotcom", har investeringsiveren vært noe mer moderat denne gangen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arvid44

Bare for å si det jeg mener. Det grønne skiftet , noen kaller det en boble, er nok ikke det samme som dotcom boblen.
Dette grønne skiftet vil være nødvendig å gjennomføre, mens dotcom var bygget på et kunstig marked , som egentlig ingen hadde behov for.
Det å kalle det grønne skiftet en boble , blir feil , og jeg tror motstandere av dette grønne skiftet bruker det som «propaganda « for å skremme vekk investeringer, Det er mye kapital med i dette spillet, og jeg mener dette med fokus på grønt skifte kommer tilbake når fossilt brensel får høye CO2 kostnader fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: geear på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:21
Sitat fra: arthur på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D

Det er en sikker måte å bli svært upopulær hos Elons disipler, snakker av erfaring. 8)
Kan sikkert flåse med det, men det klarte du vel mest av helt andre årsaker, og du ble forferdelig stille i perioden der aksjene gikk fullstendig til himmels.

Ble bare så forferdelig gudsjammelig kjeeeedelig å lese den tråden så gadd ikke følge med den.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: arthur på onsdag 24. februar 2021, klokken 13:33
Sitat fra: geear på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:21
Sitat fra: arthur på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:22
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D

Det er en sikker måte å bli svært upopulær hos Elons disipler, snakker av erfaring. 8)
Kan sikkert flåse med det, men det klarte du vel mest av helt andre årsaker, og du ble forferdelig stille i perioden der aksjene gikk fullstendig til himmels.

Ble bare så forferdelig gudsjammelig kjeeeedelig å lese den tråden så gadd ikke følge med den.
Ja, ikke sant. Eller er det slik at du bare synes det er gøy noe "går dårlig" med Tesla? ;)

Tror alle som faktisk har teknologiaksjer opplever ganske store fall akkurat for øyeblikket.

daktari

Sitat fra: arvid44 på onsdag 24. februar 2021, klokken 13:06
Bare for å si det jeg mener. Det grønne skiftet , noen kaller det en boble, er nok ikke det samme som dotcom boblen.
Dette grønne skiftet vil være nødvendig å gjennomføre, mens dotcom var bygget på et kunstig marked , som egentlig ingen hadde behov for.
Det å kalle det grønne skiftet en boble , blir feil , og jeg tror motstandere av dette grønne skiftet bruker det som «propaganda « for å skremme vekk investeringer, Det er mye kapital med i dette spillet, og jeg mener dette med fokus på grønt skifte kommer tilbake når fossilt brensel får høye CO2 kostnader fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er mye rett i det kanskje.  Det viser seg vel at de firmaene som overlevde dotcom i ettertid har gjort det bra i et 20-års perspektiv. Sånn blir det med det grønne skiftet også. Det kan altså være en boble nå, men på 10-15 år skal mye av de grønne firmaene bli store.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:28Om de ikke leverer på byggekvalitet snart så har jeg vanskelig for å tro på noen særlig oppgang over tid.

Jada, dette har enkelte mast om i alle år. Faktum er at byggekvaliteten er mer enn god nok, og verdien kundene føler at de får ut av bilen overgår det som måtte finnes av kosmetiske feil på enkelte biler.

Innse at dette her ikke er noe kundene bryr seg om.
SitatMen det spiller så liten rolle når de aldri får skikk på byggekvaliteten på bilene sine og stadig sliter med optimalisering av koden til MCU'ene. Særlig MCU1 som nå må regnes som forlatt nå som MCU 3 er her.

Eh, "stadig"? Problemet har vært med eldre utgaver av bilen med for lite plass og for aggressiv logging. Dette er løst for lengst. Hva er dette "stadig" du snakker om?

SitatFælt til mas om MCU1, men om en mener seriøst at Tesla skal prises som et software selskap, så må de vise at de faktisk kan software, ikke bare relatert til FSD, men bilen som helhet.

Og så? De kan software. Eldre biler hadde for lite lagring. Det er løst nå. Hva har dette med aksjen å gjøre?

MaxQ

@emoruf, det blir vanskeligere og vanskeligere å ta deg seriøst dessverre.

Byggekvaliteten er ikke noe kun JEG påpeker, om du ser hva ANDRE på internett skriver så ser du at dette er noe flere påpeker som svært negativt. Munro med tyngde, men vanlige folk også i stor stil. Og kanskje viktigst av alt, kundemassen som Tesla (også) ønsker å nå, premium kundene. Til nå har man hatt tålmodighet, production hell og ramp up og hvem vet hva. Men skal de nå ut bredere, så må slikt på plass. Kvaliteten er god nok for entusiastene og de som får gode nok biler, for resten er det ikke godt nok.

Ang. MCU'ene og treghet, igjen vil jeg vise deg til et større ekkokammer enn hva du sitter i. Det er flust med meninger der ute om hvor tregt dette har blitt med årene jo mer Tesla hiver på av (u)nyttig funksjonalitet og manglende optimalisering. Ikke tro på meg, tro på de med mer teknisk innsikt og de som faktisk påpeker dette og ikke bare det samme happy ekkokammer du sitter i.

Og nei, dette handler ikke bare om for liten pass på eMMC'en. Softwaren til Tesla handler om mer enn FSD (som de trolig kan best).

Det har alt med aksjen å gjøre. Dette er punkt Tesla må gjøre bedre for å forsvare kursen sin.

Og det er ikke bare "internett" som er negativ. Jeg har i hele min tid som Tesla eier vist frem bilen til svært mange skuelystne i flere land. Alle har rynket på nesen av byggekvalitet, de fleste ble svært skuffet når de oppdaget at MCU ikke var like responsiv (på bl.a. kart) som deres egen mobil. Unger lar seg som regel begeistre av FWD og de mer interesserte snakker mye om supercharger nettverket og rekkevidde. Ingen har brydd seg om akksen eller aksjen. Og ingen av de ca 30 i min omgangskrets som har kjøpt seg elbil har valg Tesla heller. Jeg skjønner de godt. Selv velger jeg trolig Y neste gang, eller et annet merke. Men vil fortsatt være langsiktig i mine TSLA aksjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA