Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er interresant med regnestykker. Og de siste fem-seks årene jeg har fulgt med på TSLA så har det vært fremlagt med stor tyngde at Tesla var overpriset allerede da kursen var 30 dollar.

Historien har ikke vist seg å stemme med disse beregningene. Alle skjønner at en ikke kan projisere fremtidig pris på historisk utvikling, men en kan si at tidligere prediksjoner ikke var riktige.

Det er da ikke så rart at en mister noe tillit til de som har vært veldig bearish.

Fornuften i dagens prising er basert på stor vekst, det er helt sikkert.

Personlig har jeg vel sagt det tidligere at jeg tror det blir en korreksjon etter nyttår ca.

Ser ikke helt hvorfor småinvestorer MÅ sette seg kursmål på forhånd, og ikke heller kan vurdere dette fortløpende?

jkirkebo

#3766
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. desember 2020, klokken 14:07
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 13:02
Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Jeg vil i det minste strekke meg til at mye/mesteparten av veksten vi har sett i det siste skyldes akkurat dette, men siden vi nå er ~null på renta så er det vel å anta pengemengdeveksten avtar?

Neppe. Det skal vedtas mange stimulansepakker fremover, så det vil bli trykket opp MYE mer penger. Noe som inflasjon. Kombinert med lav rente er det oppskriften på å tape penger på å ha de i banken. Dette er grunnen til at bitcoin er nær ATH nå, etter ca. 170% stigning hittil i år. Siden maks antall bitcoin er begrenset til 21 millionerse ses dette på som en god løsning for å plassere penger inflasjonssikkert, sammen med gull.

Selv har jeg kjøpt noen BTC i det siste (sammen med fond som satser på grønn energi eller ny teknologi), blir spennende å se om det gir bedre avkastning enn TSLA fremover. Jeg har ganske god tro på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:21
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. desember 2020, klokken 14:07
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 13:02
Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Jeg vil i det minste strekke meg til at mye/mesteparten av veksten vi har sett i det siste skyldes akkurat dette, men siden vi nå er ~null på renta så er det vel å anta pengemengdeveksten avtar?

Neppe. Det skal vedtas mange stimulansepakker fremover, så det vil bli trykket opp MYE mer penger. Noe som inflasjon. Kombinert med lav rente er det oppskriften på å tape penger på å ha de i banken. Dette er grunnen til at bitcoin er nær ATH nå, etter ca. 170% stigning hittil i år. Siden maks antall bitcoin er begrenset til 21 millionerse ses dette på som en god løsning for å plassere penger inflasjonssikkert, sammen med gull.

Selv har jeg kjøpt noen BTC i det siste (sammen med fond som satser på grønn energi eller ny teknologi), blir spennende å se om det gir bedre avkastning enn TSLA fremover. Jeg har ganske god tro på det.
Du gir på en måte svaret selv, fondene du kjøper har nok tenkt å sette litt penger i en viss grønn bilprodusent de også.
BTC kursen avhenger av hvor mange kriminelle som skal ha løsepenger fremover. Jeg ser liten fremtid for dette kryptotøvet for vanlige arbeidsfolk. Det skaper null og niks, bortsett fra enda mer kriminell aktivitet. Men det har altså lite med selve kursutviklingen å gjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Fant en interessant grafisk illustrasjon på aksjeverdi på de 10 største bilprodusentene over siste 15 år

https://twitter.com/co_tesla/status/1337403374400983040?s=21

jkirkebo

Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 23:00
Du gir på en måte svaret selv, fondene du kjøper har nok tenkt å sette litt penger i en viss grønn bilprodusent de også.
BTC kursen avhenger av hvor mange kriminelle som skal ha løsepenger fremover. Jeg ser liten fremtid for dette kryptotøvet for vanlige arbeidsfolk. Det skaper null og niks, bortsett fra enda mer kriminell aktivitet. Men det har altså lite med selve kursutviklingen å gjøre.

Det er nok ikke kriminelle eller vanlige folk som driver bicoin-kursen nå, men derimot investeringsfond, pensjonsfond og lignende.

https://markets.businessinsider.com/currencies/news/bitcoin-price-gold-may-struggle-institutions-flock-to-bitcoin-jpmorgan-2020-12-1029879043

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/bitcoin-price-rally-different-2017-frenzy-retail-institutional-adoption-mike-novogratz-2020-11-1029817621

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-10/169-year-old-insurer-massmutual-invests-100-million-in-bitcoin

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 23:35
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 23:00
Du gir på en måte svaret selv, fondene du kjøper har nok tenkt å sette litt penger i en viss grønn bilprodusent de også.
BTC kursen avhenger av hvor mange kriminelle som skal ha løsepenger fremover. Jeg ser liten fremtid for dette kryptotøvet for vanlige arbeidsfolk. Det skaper null og niks, bortsett fra enda mer kriminell aktivitet. Men det har altså lite med selve kursutviklingen å gjøre.

Det er nok ikke kriminelle eller vanlige folk som driver bicoin-kursen nå, men derimot investeringsfond, pensjonsfond og lignende.

https://markets.businessinsider.com/currencies/news/bitcoin-price-gold-may-struggle-institutions-flock-to-bitcoin-jpmorgan-2020-12-1029879043

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/bitcoin-price-rally-different-2017-frenzy-retail-institutional-adoption-mike-novogratz-2020-11-1029817621

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-10/169-year-old-insurer-massmutual-invests-100-million-in-bitcoin
Investeringsfondene er i akkurat samme situasjon som alle andre, og vil ikke tape på å ha penger i banken.
De forventer altså mer kriminalitet, skatteundragelse og idiotisk bruk av strøm.  Oppløftende.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på mandag 14. desember 2020, klokken 07:26
Investeringsfondene er i akkurat samme situasjon som alle andre, og vil ikke tape på å ha penger i banken.
De forventer altså mer kriminalitet, skatteundragelse og idiotisk bruk av strøm.  Oppløftende.

De kriminelle migrerer til andre plattformer. Bitcoin er i ferd med å gjennomreguleres, nå er det f.eks på trappene nye lover i USA som forbyr anonyme walleter slik at alle som skal sende eller motta BTC gjennom kryptobørser må være registrert med korrekt ID.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. desember 2020, klokken 23:31
Fant en interessant grafisk illustrasjon på aksjeverdi på de 10 største bilprodusentene over siste 15 år

https://twitter.com/co_tesla/status/1337403374400983040?s=21
Den er veldig interessant, og spørsmålet er jo boble eller disrupsjon?

Noen små funn til refleksjon: Daimler var priset til ca $80 mrd i 2007, men falt tilbake til ca $ 30 mrd i 2008. Steg igjen til nye høyder etter finanskrisen.

VAG hadde vel maks. ca $150 mrd i 2008 men falt samme år tilbake til ca $35 mrd. De var delvis tilbake i 2013 med ca $111 mrd, men falt så jevnt og trutt til 2015 $85 mrd.

Forøvrig jevn og stabil utvikling hos de fleste frem til Tesla kommer som en kule de siste 2-3 årene av denne grafikken som viser ca 15 år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#3773
Blir enormt interessant å se hva Tesla kommer med av ny versjon av Model S og X. Føler at hver gang Tesla kommer med en ny bil eller ny versjon så overrasker det positivt. Når de kom med Model 3 så tenkte jeg at det ville bli en billig-bil med begrenset publikum, men så treffer den veldig bredt og blir årets bil rundt forbi. Med tanke på at Model S i bunn og grunn er en 2012/2013-modell utvendig så håper jeg å bli overrasket når de starter opp produksjonen i januar. Bare tenk hvor mye de har lært siden da. Og tenk om de kommer med en Model X som ikke har tjukke stålbjelker i taket...hvor mye plass en kan få inni da...samt besparing i vekt og kost...kanskje de kommer med en modell med og en uten vinge-dører...de bør jo finne på noe i det segmentet for å ikke bli forbikjørt av andre biler, og på børsen...

Har egentlig litt tro på Volkswagen....de virker i fremsetet (passasjersetet) på elbilutvikling, og er ikke så ille priset...

Ser jo at Toyota og endelig begynner å nærme seg en el-SUV. Så at de og har utviklet seg veldig bra på børsen de siste årene...er jo en sjanse for at når de først kommer med en elbil på markedet så treffer de på første forsøk...er jo det som er filosofien til Toyota....å "measure twice, cut once"...unngå å sløse vekk tid på å fikse feil...de har jo en enorm erfaring med elmotorer i hybridene sine.

https://electrek.co/2020/12/07/toyota-electric-suv-battery-electric-cars/
Med fin kommentar fra Alpha Gardner:
Toyota has announced today that they are planning to announce that they are going to be thinking about announcing an announcement of an announcement of a rendering of a prototype of an yet-to-be announced compliance electric SUV that will blow your minds!
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 14. desember 2020, klokken 10:22
Den er veldig interessant, og spørsmålet er jo boble eller disrupsjon?
At det nå er disrupsjon er vel temmelig sikkert.

Spørsmålet er hvor mye eller lite boble det er i den enorme veksten?

Bjørnene har jo sagt det bare er boble og det har det alltid vært. Oksene har i mange år sagt undervurdert. Men selv den mest optimistiske oksen kan vel ikke si undervurdert nå?

emurof

Sitat fra: Sandvika på søndag 13. desember 2020, klokken 10:40Ok, så forstår jeg at du krydrer med minifutures, det du i prinsippet gjør er å sende 2% av hver transaksjon ut vinduet for å øke eksponeringen i en priode på ett døgn. Men siden du har peil så regner jeg med at du også forstår at det ville være mye mer rasjonelt å finansiere denne gearingen med forbrukslån. Har flaxkalender selv så jeg skal ikke kaste sten i glasshus

Nei. Det du skriver stemmer ikke. Mini Futures handler jeg med over dager eller uker. Du tenker nok på Bull/Bear-produkter som i hovedsak handles innenfor samme dag (fordi de rebalanseres hver dag).

Det som er med Mini Futures er at gearingen minker etter hvert som de stiger. Når de har steget tilstrekkelig så går de ned mot 1x (om de synker så når de til slutt stop-loss og blir knocket). Når det skjer har det kommet opptil flere runder med nyere Mini Futures som har høyere gearing.

SitatJeg tenker vi kommer til kjernen av poenget mitt når du sier at Tesla kan bli verdt "flere billioner", når du også sier at  du ikke regner på ting så skal jeg hjelpe deg litt.

Du har ikke noe poeng for du vet ikke hva jeg gjør.

SitatKjøretøysmarkedet er på ca 60millioner enheter (og fallende). I prinsippet dekker dette markedet alt fra Tuk-tuk`er til semis. Før du roper ut om at Tesla er så mye mer enn et bilmerke så kan du jo leke litt med disse forrutsettningene og finne ut hvor mye de må tjene per bil. Før du skriker ut om Tesla er så mye mer enn en kjøretøy så kan du gjerne gjette litt på hvor mange vegggbattereier og takstein som skal selges hvert på toppen av bilregnestykket.

Her viser du at du hverken skjønner Tesla eller markedet. Selv bilmarkedet.

SitatI sum, dagens prissetting kan forklares, samme kan prissetting både 30% over og under dette. Når du forteller at den kan være 4x dagens pris så forstår du ikke at det marked(ene) vil mettes.

Nei, igjen så er det du som ikke forstår Tesla, og at det er et teknologi- og energiselskap og ikke bare en bilprodusent.

Merklig at du, den selvutnevnte eksperten med 20 års erfaring, hverken ser ut til å peiling på handel med Mini Futures og lignende, på hvordan markedet fungerer, eller hvordan Tesla som selskap fungerer eller de konkrete markedene de er inne i.

Jaja.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 14. desember 2020, klokken 10:22Den er veldig interessant, og spørsmålet er jo boble eller disrupsjon?

Det mange glemmer er at Tesla nesten ikke beveget seg i det hele tatt på flere år, samtidig som de i større og større grad klarte å vise at de kunne levere varene. ARK Invest snakket nettopp om dette da de "spådde" at Tesla ville få en eksplosiv reaksjon opp fordi det hadde vært så lite utvikling i aksjen på flere år. Og det fikk den jo også.

Contango

« Tesla's market capitalization has increased by more than $500 billion in 2020, and the company is now worth about as much as that of the nine largest car companies globally, despite selling a small fraction of the volume of cars that they do.»
Når en aksje er priset på fremtidsperspektivet fremfor inntjeningen så snakker vi alle om noe vi reelt sett ikke vet. Det vi vet er at Tesla må levere salgsvolumer og marginer som er helt hinsides mye større enn noengang tidligere i historien for å forsvare prisingen. Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet men ikke spesielt sannsynlig. Tesla aksjen er overvurdert i alle tradisjonelle modeller, og verden har vist at de tradisjonelle modellene vinner til slutt. Dvs - Tesla må levere en astronomisk vekst veldig fort for at dette skal stabilisere seg. At irrasjonell prising kan holde seg en god stund og aksellerere videre er også kjent. Se bare på Norwegian aksjen. Men det er altså det og ikke inntjening man satser på nå ved å kjøpe aksjen eller tilhørende derivater.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

emurof

Sitat fra: Contango på tirsdag 15. desember 2020, klokken 15:43« Tesla's market capitalization has increased by more than $500 billion in 2020, and the company is now worth about as much as that of the nine largest car companies globally, despite selling a small fraction of the volume of cars that they do.»
Når en aksje er priset på fremtidsperspektivet fremfor inntjeningen så snakker vi alle om noe vi reelt sett ikke vet. Det vi vet er at Tesla må levere salgsvolumer og marginer som er helt hinsides mye større enn noengang tidligere i historien for å forsvare prisingen. Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet men ikke spesielt sannsynlig. Tesla aksjen er overvurdert i alle tradisjonelle modeller, og verden har vist at de tradisjonelle modellene vinner til slutt. Dvs - Tesla må levere en astronomisk vekst veldig fort for at dette skal stabilisere seg. At irrasjonell prising kan holde seg en god stund og aksellerere videre er også kjent. Se bare på Norwegian aksjen. Men det er altså det og ikke inntjening man satser på nå ved å kjøpe aksjen eller tilhørende derivater.

Alle aksjer prises etter ventet fremtidig inntjening.

Det vi vet er at Tesla nå har to nye fabrikker under bygging (i tillegg til utvidelsen av fabrikken i Kina), og de vil sannsynligvis avsløre flere om ikke altfor lenge. Produksjonsvolumene vil vokse kraftig. De vil presse prisene kraftig ned også, både på grunn av produksjonskapasitet og de nye batteriene. I tillegg kommer programvere, tjenester og andre ting.

Jeg tror ikke helt du har skjønt hva Tesla er i ferd med å gjøre.

På kort sikt kan aksjen svinge, men Tesla har vist at de er i stand til å levere vekst.

Contango

Det er fint at ikke alle tenker likt. Da hadde det ikke vært en eneste transaksjon.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA