Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Cobos

Belgia har visst noe greier med noe influensating....

Mer seriøst, Belgia er hardt truffet og Nederland er ikke langt bak i Covid-19 saker. Primært Belgia er jo hovedhavn for bilimport til Europa såvidt meg bekjent, men noen store havner også i Nederland. De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

turfsurf

Sitat fra: Cobos på søndag 22. november 2020, klokken 00:07
De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.
Det ville overraske deg om bevegelse gjennom havna ikke er tipp-topp?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cobos

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. november 2020, klokken 09:00
Sitat fra: Cobos på søndag 22. november 2020, klokken 00:07
De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.
Det ville overraske deg om bevegelse gjennom havna ikke er tipp-topp?
Mulig jeg var litt muntlig i formen...
Poenget mitt er at med all smitten som er i Belgia hvor deler av landet er nedstengt og de sliter med kontroll av smitten ville jeg tippe at havna ikke klarer å flytte biler gjennom havna like fort som de gjorde for et år siden. Om det er 10% av hastigheten eller 80% av hastigheten vet jeg ikke.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

turfsurf

Sitat fra: Cobos på søndag 22. november 2020, klokken 11:29
Sitat fra: turfsurf på søndag 22. november 2020, klokken 09:00
Det ville overraske deg om bevegelse gjennom havna ikke er tipp-topp?
Mulig jeg var litt muntlig i formen...

Neida, jeg kommenterte egentlig bare at det du skrev nok var det motsatte av det du mente.

Du ville nok heller være overrasket om flyten gjennom havna faktisk er bra, eller du vil heller ikke være overrasket over at flyten gjennom havna ikke er bra.

Hvis du er overrasket over at flyten ikke er bra, så tror du jo at flyten er bra...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arvid44

Tsla opp 3.3 % i premarkedet i dag $ 541,52
Får vi en korrigering nå , eller skal den videre mot 560 ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: arvid44 på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:17
Tsla opp 3.3 % i premarkedet i dag $ 541,52
Får vi en korrigering nå , eller skal den videre mot 560 ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er store kjøp som skal gjøres av alle fondene. Jeg tror vi skal ha gradvis oppgang helt til den 21.12 hvor den faller litt igjen.

Det er jo hardnakkede rykter om at Warren Buffet kjøper seg inn, hvis det stemmer kan det bli et nytt rally når alle «sauene» følger etter.

Counterpointer

Sitat fra: arvid44 på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:17
Får vi en korrigering nå , eller skal den videre mot 560 ?
Nå har vi dagens facit. Slutter på 555 men er akkurat nå 8 opp i ettermarkedet så reel kurs er nå 563.......

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. november 2020, klokken 23:38
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:17
Får vi en korrigering nå , eller skal den videre mot 560 ?
Nå har vi dagens facit. Slutter på 555 men er akkurat nå 8 opp i ettermarkedet så reel kurs er nå 563.......
Den  dippet fra $ 546 til $526 i går morges ,
før den brått snudde og gikk videre opp mot $54x igjen. Jeg må innrømme jeg blir litt urolig når aksjen beveger seg så mye over noen minutter !
Dette med at Warren Buffet holder på å
kjøpe seg inn er vel litt usikkert,  han uttalte
ettertrykkelig han ikke kommer til å gå inn
i Tesla, senest i september i år.
Uansett er det noen millioner Tsla som tydeligvis «noen» har kjøpt, og det er
neppe Robinhood'ere som sitter på disse.
Tiden får vise ....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: arvid44 på onsdag 25. november 2020, klokken 09:03
Dette med at Warren Buffet holder på å
kjøpe seg inn er vel litt usikkert,  han uttalte
ettertrykkelig han ikke kommer til å gå inn
i Tesla, senest i september i år.
Uansett er det noen millioner Tsla som tydeligvis «noen» har kjøpt, og det er
neppe Robinhood'ere som sitter på disse.
Tiden får vise ....
Helt enig i at det er veldig usikkert om det er Buffet som har kjøpt millioner av TSLA aksjer (selv om det er en stor aktør som har gjort det). Han har vært ekstremt negativ til Tesla og han kommer ikke godt overens med Musk. Dog hemmeligholder fondet hans en ekstremt stor posisjon.

Så du har helt rett i at tiden får vise hvordan dette går.

Helt uavhengig av Buffet er det mange store fond som kommer til å kjøpe seg inn frem til 21.12 og det blir ikke få småinvestorer som kaster seg på.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. november 2020, klokken 23:38
Nå har vi dagens facit. Slutter på 555 men er akkurat nå 8 opp i ettermarkedet så reel kurs er nå 563.......

Så spørs det når det går opp for folk hvilke verdier som egentlig ligger i aksjen, og når Tesla faktisk kommer til å leve opp til børsverdien. Det er lenge siden aksjen dreide seg om troen på selskapet. Nå minner det mest om desperasjon etter å komme seg inn før toget går.

En forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Å kjøpe Tesla-aksjer nå er ren, skjær gambling. Kanskje går det opp. Kanskje går det ned. Men det er lenge siden driveren var Teslas faktiske prestanda.

THE

https://www.nrk.no/norge/kan-ha-tjent-to-tusenlapper-per-nordmann-pa-tesla-1.15258361

Det utgjør jo totalt NOK 10 mrd, eller ca. 187000 kroner pr registrert Tesla i Norge. Det betyr vel at staten har noen kroner i overskuddd totalt sett på Tesla selv om vi som har kjøpt har fått momsfritak. Kan tenke meg at staten har tapt ca 9 mrd. på momsfritak på alle Tesla som er solgt i Norge. Ja, jeg vet det ikke er samme budsjett osv., men likevel.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. november 2020, klokken 10:34
Det er lenge siden aksjen dreide seg om troen på selskapet. Nå minner det mest om desperasjon etter å komme seg inn før toget går.

Så... rakk du toget eller rakk du det ikke?

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. november 2020, klokken 10:34
Å kjøpe Tesla-aksjer nå er ren, skjær gambling.

Akkurat som det ble sagt på $20, $200, $400...

For øvrig er kjøp av alle aksjer et sjansespill.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. november 2020, klokken 10:34Så spørs det når det går opp for folk hvilke verdier som egentlig ligger i aksjen, og når Tesla faktisk kommer til å leve opp til børsverdien. Det er lenge siden aksjen dreide seg om troen på selskapet. Nå minner det mest om desperasjon etter å komme seg inn før toget går.

Tesla kan være underpriset:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

SitatEn forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Som du selv er inne på så kan du ikke sammenligne et voksende teknologiselskap med tradisjonelle bilselskaper.

Det er ingenting som tilsier at Tesla skal stabilisere seg med det første. De pløyer omtrent alt av inntekter inn i videre vekst, og vil sannsynligvis fortsette å gjøre det i mange år til.

SitatÅ kjøpe Tesla-aksjer nå er ren, skjær gambling. Kanskje går det opp. Kanskje går det ned. Men det er lenge siden driveren var Teslas faktiske prestanda.

Nei, igjen så kan det godt hende Tesla er underpriset:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

Om det er gambling eller ikke kommer helt an på situasjonen. Skal du trade er det gambling. Men skal du kjøpe for å holde på aksjene i noen år så er det langt mindre usikkert.

emurof

Sitat fra: THE på onsdag 25. november 2020, klokken 10:48
https://www.nrk.no/norge/kan-ha-tjent-to-tusenlapper-per-nordmann-pa-tesla-1.15258361

Det utgjør jo totalt NOK 10 mrd, eller ca. 187000 kroner pr registrert Tesla i Norge. Det betyr vel at staten har noen kroner i overskuddd totalt sett på Tesla selv om vi som har kjøpt har fått momsfritak. Kan tenke meg at staten har tapt ca 9 mrd. på momsfritak på alle Tesla som er solgt i Norge. Ja, jeg vet det ikke er samme budsjett osv., men likevel.

Prøver Peter Warren å gjøre seg til riksklovn her?

For en uttalelse: "Det betyr at hvis inntjeningen fortsetter å være den samme som i dag, så vil det ta 1000 år å tjene inn aksjen"

Hvorfor forutsette at inntjeningen vil fortsette å være den samme som i dag videre? Jeg skjønner ikke poenget med en slik kommentar.

Og hvordan ble Robert Næss investeringsdirektør i Nordea når han tilsynelatende tror at selskaper skal prises kun ut ifra nåsituasjon og ikke fremtidig inntjening?

Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

Kanutten

Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:20


...Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

For du vet bedre?

Jeg tror vi må anta at de har fått jobben (i det minste delvis) basert på meritter, så det kan faktisk hende at de i det minste har en idé om hva de snakker om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA