Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Zanka

Da har Tesla passert Toyota i verdi, betyr vel at ingen bilmerker er mer verdt

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

turfsurf

Sitat fra: Zanka på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:22
Da har Tesla passert Toyota i verdi, betyr vel at ingen bilmerker er mer verdt
Det er faktisk helt absurd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: xerxes på mandag 08. juni 2020, klokken 23:54
synd krona kræsjer ellers hadde det vært pen gevinst på de som kjøpte på dippen etter corona.

Kronen har jo styrket seg kraftig mot dollaren.

emurof

#2838
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. juni 2020, klokken 10:06Kan kanskje spesielt nevne Nikola (NKLA). I ettermarkedet i går kom den opp i market cap på omkring $30 mrd. Det er helt latterlig mye, for et selskap med ca 300 ansatte, ingen omsetning og ingen nevneverdig patentert teknologi. De planlegger å komme med en batterielektrisk lastebil i 2021, og en hydrogenlastebil i 2023, men de skal ikke produsere noe selv. Det er partnere som skal produsere og vedlikeholde kjøretøyene, så der forsvinner nok det meste av det potensielle overskuddet.

Nikola er visst i stor grad drevet av folk som er helt nye på aksjer og ikke vet hva de driver med. Det er forholdsvis få aksjer tilgjengelig for handel, og samtidig så har det strømmet ekstremt mange brukere av den brukervennlige aksjeappen RobinHood inn i Nikola. En oversikt viser at antallet RobinHood-brukere i aksjen øker i takt med at aksjekursen på selskapet har økt.

Det er altså en ny situasjon der veldig mange enkeltpersoner som ikke aner hvordan man beregner verdien på et selskap (og kanskje ikke bryr seg) kjøper seg inn her og der fordi det er dagens "snakkis-selskap".

De samme RobinHood-brukerne strømmet inn i Hertz da aksjen sank som en stein etter konkursbegjæring. Der har også antallet RobinHood-brukere investert i Hertz vokst helt i takt med kursøkningen. Så folk som ikke har peiling har vel bare sett at Hertz har veldig lav kurs og tenkt at det måtte jo være tidenes kupp. Disse har vært mange nok til å bevege kursen oppover, og da har enda flere RobinHood-brukere kastet seg på fordi de ikke vil gå glipp av oppgangen.

emurof

Sitat fra: HåkonE på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:09
Trenger ingen tittel fra et prestisje-universitet for å se driverne av Tesla-aksjen. Selv Musk sier gjentatte ganger at den er ekstremt oppblåst, uhørt (og for mange, uakseptabel ærlighet) fra en mann i hans posisjon. 1. hint.

Utfordringen er at dette ikke er basert på fundamentale verdier (forventede salgstall fra Y og utvikling av trailer er for lenge siden priset inn i aksjen), kun tro og håp om verdensdominans, fomlende konkurrenter og flere spennende og suksessfulle lanseringer i all overskuelig fremtid. Og med nok fantasi og drodling rundt hva som kan skjer, så er det lett ende opp med konklusjonen om at, jo, denne er jo faktisk BILLIG! :D Majoriteten av de som kjøper slike aksjer har ingen formening om hvordan man verdisetter et selskap, og mange bruker nok tiåret bak oss som et bevis på hvordan tiåret foran oss kommer til å bli.

Ingen som har spurt seg selv hvorfor Elon fortsatt innehar en så viktig rolle i Tesla etter å ha påbegynt flere andre store og komplekse prosjekter?

Tulipanene i Nederland blir ofte benyttet som et eksempel, og senere har vi sett Bitcoin der investorene lo av papir-penger. Samtidig holder det jo med et google søk for å se at de etablerte bankene selv er tungt inne i utvikling av crypto. Men "alle" er i fear of missing out, og da går det bare opp opp opp.....helt til noen hvaler tar en exit og startskuddet for nedturen er et faktum.

I likhet med tulipaner og BTC, så kan man bli søkkrik på slike enkelt-aksjer om man er tidlig ute eller har flaks, men risikoen er jo skyhøy ettersom man aldri vet når korreksjonen kommer og lever i illusjon om hva som driver aksjen.

Og når man har kjøpere som har kjøpt i panikk, så er det de samme eierne man skal forvente at skal ha is i magen straks en hval går ut og man får en korreksjon. DET er optimistisk, det. Sånne aksjer er et nervepirrende spill som omhandler følelser, rykter, dagsformen til Elon på twitter og overskrifter fremfor fundamentale verdier.

Det korte svaret er jo at slike aksjer er umulig å spå. Vill spekulasjon. Aksjen kan gå til 3000$, men også falle 5x. En tullipanløk var vel på et tidspunkt verdt 12 sauer eller noe slikt. Det var nok mange som dro i bremsen ved 1 sau, og like mange eksperter som trodde på evig opptur ved 11,5 sau. :laugh:

Jeg ville sett på Tesla-aksjen som en lotto-kupong, og lagt den inn i portoføljen som et wild-card.

Jeg mente opprinnelig at Tesla-aksjen var for dyr, men hvis man tenker litt etter så har jo Fed i USA pumpet likviditet i systemet, og dette fører til fare for inflasjon og at dollaren mister mye verdi. Da må folk investere pengene sine for at de ikke skal gå kraftig ned i verdi, og aksjemarkedet er et sted de kan plasseres.

I tillegg vil Tesla sannsynligvis komme styrket ut av dette, mens tradisjonelle bilprodusenter vil svekkes kraftig.

Det kan være Tesla er overpriset nå, men det kan også være at den ikke er det og at det faktisk er riktig prising. Husk at de snart har flere nye fabrikker på vei også, så produksjonskapasiteten vil øke kraftig de neste få årene.

Counterpointer

Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.

Wenche

#2841
Bare innom for å si hei! Ny ATH sluttkurs i dag på $1025,05   8)
Gratulerer til alle som er med på denne TSLA reisen, og særlig til de som kom inn tidlig! Jeg har fremdeles mine aksjer fra 2012 i behold  :D

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Counterpointer

Sitat fra: Wenche på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:16
Bare innom for å si hei! Ny ATH sluttkurs i dag på $1025,05   8)
Gratulerer til alle som er med på denne TSLA reisen, og særlig til de som kom inn tidlig! Jeg har fremdeles mine aksjer fra 2013 i behold  :D

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.
Må være en god følelse å ha vært inne fra 2013. En kan lure på hvordan ståa er om nye 7 år.....

Wenche

#2843
Trykkleif, inne siden okt/nov 2012  :D Ja, spennende å se hva fremtiden bringer  :)
Jeg hadde i 2012, planer om å selge på $400, ett par år senere endret jeg limit til $800, og har igjen endret til ingen limit ;D Jeg har ikke solgt aksjer, men OTM Call opsjoner på en del av aksjene, med forfall i Januar 2021, som beskyttelse mot kraftig børsfall. Uansett spennende å følge utviklingen i Tesla  :D
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:19
Sitat fra: Wenche på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:16
Bare innom for å si hei! Ny ATH sluttkurs i dag på $1025,05   8)
Gratulerer til alle som er med på denne TSLA reisen, og særlig til de som kom inn tidlig! Jeg har fremdeles mine aksjer fra 2013 i behold  :D

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.
Må være en god følelse å ha vært inne fra 2013. En kan lure på hvordan ståa er om nye 7 år.....
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Cobos

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.
Ja da har jeg solgt aksjene jeg har sittet på siden $22.69 og $22.00.




Altså alle de 10 stk jeg planla å selge :)

Har fortsatt godt over 90% igjen men tenkte det var greit med litt markering av mitt originale «fantasimål».

Men skal sies at jeg hadde 50k som skulle brukes til å kjøpe TSLA på corona billigsalg, og der er det blitt ukomfortabelt i bakenden av å bli sittende fast på gjerdet.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Taben

Hei.
Sitter fortsatt med mine aksjer, har ikke solgt noen, alle er i behold. Har ikke noen plan nå. Det jeg har investert kan jeg ikke se at er mulig å tape og ja, jeg har ikke realisert noen gevinst. Kun papir
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

HåkonE

Sitat fra: emurof på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:59
Sitat fra: HåkonE på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:09
Trenger ingen tittel fra et prestisje-universitet for å se driverne av Tesla-aksjen. Selv Musk sier gjentatte ganger at den er ekstremt oppblåst, uhørt (og for mange, uakseptabel ærlighet) fra en mann i hans posisjon. 1. hint.

Utfordringen er at dette ikke er basert på fundamentale verdier (forventede salgstall fra Y og utvikling av trailer er for lenge siden priset inn i aksjen), kun tro og håp om verdensdominans, fomlende konkurrenter og flere spennende og suksessfulle lanseringer i all overskuelig fremtid. Og med nok fantasi og drodling rundt hva som kan skjer, så er det lett ende opp med konklusjonen om at, jo, denne er jo faktisk BILLIG! :D Majoriteten av de som kjøper slike aksjer har ingen formening om hvordan man verdisetter et selskap, og mange bruker nok tiåret bak oss som et bevis på hvordan tiåret foran oss kommer til å bli.

Ingen som har spurt seg selv hvorfor Elon fortsatt innehar en så viktig rolle i Tesla etter å ha påbegynt flere andre store og komplekse prosjekter?

Tulipanene i Nederland blir ofte benyttet som et eksempel, og senere har vi sett Bitcoin der investorene lo av papir-penger. Samtidig holder det jo med et google søk for å se at de etablerte bankene selv er tungt inne i utvikling av crypto. Men "alle" er i fear of missing out, og da går det bare opp opp opp.....helt til noen hvaler tar en exit og startskuddet for nedturen er et faktum.

I likhet med tulipaner og BTC, så kan man bli søkkrik på slike enkelt-aksjer om man er tidlig ute eller har flaks, men risikoen er jo skyhøy ettersom man aldri vet når korreksjonen kommer og lever i illusjon om hva som driver aksjen.

Og når man har kjøpere som har kjøpt i panikk, så er det de samme eierne man skal forvente at skal ha is i magen straks en hval går ut og man får en korreksjon. DET er optimistisk, det. Sånne aksjer er et nervepirrende spill som omhandler følelser, rykter, dagsformen til Elon på twitter og overskrifter fremfor fundamentale verdier.

Det korte svaret er jo at slike aksjer er umulig å spå. Vill spekulasjon. Aksjen kan gå til 3000$, men også falle 5x. En tullipanløk var vel på et tidspunkt verdt 12 sauer eller noe slikt. Det var nok mange som dro i bremsen ved 1 sau, og like mange eksperter som trodde på evig opptur ved 11,5 sau. :laugh:

Jeg ville sett på Tesla-aksjen som en lotto-kupong, og lagt den inn i portoføljen som et wild-card.

Jeg mente opprinnelig at Tesla-aksjen var for dyr, men hvis man tenker litt etter så har jo Fed i USA pumpet likviditet i systemet, og dette fører til fare for inflasjon og at dollaren mister mye verdi. Da må folk investere pengene sine for at de ikke skal gå kraftig ned i verdi, og aksjemarkedet er et sted de kan plasseres.

I tillegg vil Tesla sannsynligvis komme styrket ut av dette, mens tradisjonelle bilprodusenter vil svekkes kraftig.

Det kan være Tesla er overpriset nå, men det kan også være at den ikke er det og at det faktisk er riktig prising. Husk at de snart har flere nye fabrikker på vei også, så produksjonskapasiteten vil øke kraftig de neste få årene.

Kan være...kan også være. Det bekrefter jo poenget mitt. Ikke noe kritikk til deg, men det er jo 190 sider her uten gode analyser av det fundamentale. En kollektiv gjettelek i stor grad drevet av eiere av produktet (som selvsagt gir en sterk positiv undertone). Det er helt greit, og det har jo vært en flott reise for de som gikk inn tidlig. Og hvem vet (!), kanskje det fortsatt er rom for en hyggelig opptur.

Alt du snakker om er priset inn i aksjen for lenge siden, og vel så det. Tesla har alt for lite verdier eller omsetning til å forklare prisingen. Se på produksjonsvolumet, eiendelene og alt Toyota driver med, og det ringer INGEN bjeller når aksjen til Tesla går over? Hvis Elon Musk hadde forlatt Tesla i morgen, hva hadde skjedd med aksjen? Og hvis man er enig i at det kunne sendt aksjen kraftig ned, hvilke fundamentale verdier er egentlig aksjen basert på når et ansikt (som uansett er opptatt med enorme prosjekter innenfor både tunneler, reiser til Mars og kunstig intelligens) avgjør så mye?

Jeg er enig i at elektriske lastebiler har et stort potensiale, men vi må heller ikke glemme at Tesla kommer til å få sterk konkurranse i årene som kommer. Konkurrentene har fomlet i timen enn så lenge. Men allerede nå velger mange kunder europeiske el-SUV over Model X, og de er konkurransedyktige på pris til tross for det "enorme forspranget" Tesla skulle ha på produksjon. Denne type konkurranse vil Tesla i fremtiden også møte i sitt satsningsområde: Y og 3. Kundene begynner nå å noe å velge mellom, og den store bølgen elbiler er fortsatt ikke her.

Ladenettverket til konkurrentene henger også etter, men det kommer. Og da med en universal "USB"-standard som gjør det attraktivt for flere tilbydere (økt konkurranse og dekning).

Tesla har historisk hatt store utfordringer både med tanke på produksjonskapasitet, forsinkelser, kvalitet/service osv. Elon er jo mr Tesla, men hvor lenge skal han ha en rolle nær sagt kun på papiret?  Virker ikke som en eneste krone av potensielle utfordringer eller endringer er priset inn i aksjen - alt skal gå etter master-planen og disruptiv innovasjon skal prege de neste 10 årene.

Erkjenner at dette sikkert oppfattes som veldig negativt, men poenget mitt er bare at jeg mistenker ikke alle klarer å lese mellom linjene her når det diskuteres fundamentale verdier, og det kan gi sparepengene en skikkelig kalddusj om man ikke er klar over hvilken risiko ligger i slike aksjer.  :)

Suksesshistoriene på de som gikk inn på BTC når den var en promille av dagens, og i dag kan flytte til st.tropez verserer på omtrent alle krypto-forum, og bidrar til å gi nye(re) investorer håp og hause opp stemningen. Jeg ser de samme tendensene på enkelte tech-aksjer, Tesla inkludert. Jeg kjøpte meg inn i BTC på 1500 kr (som da var dyrt), og på et tidspunkt var den verdt over 160 000. Selv i den perioden var det mange som snakket om fundamentale verdier, og hvordan dette kom til å endre pengemarkedet for alltid. "Eksperter" uttalte til Blomberg at dette kunne lett passere 1 million kroner, og for mange var toppen nær sagt uendelig om man tok høyde for maks antall BTC og verdens pengemarked. Alt virket så logisk. Så datt det ned til 27 000, kun drevet av de samme følelsene som presset verdien opp.


RuneW

Sitat fra: HåkonE på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:54
Jeg er enig i at elektriske lastebiler har et stort potensiale, men vi må heller ikke glemme at Tesla kommer til å få sterk konkurranse i årene som kommer.

Jepp, at Tesla skal få sterk konkurranse i årene som kommer har de faktisk slitt med i hele sin levetid...

Når vei snakker om konkurrenter... Du skriver at verdien til Tesla ikke er basert på "fundamentale verdier". Mange betrakter Nikola som hovedkonkurrenten til Tesla i lastebilmarkedet. Har du gjort noen analyser av deres akjseverdi vs verdier/omsetning i det siste?

Sitat fra: HåkonE på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:54
Erkjenner at dette sikkert oppfattes som veldig negativt, men poenget mitt er bare at jeg mistenker ikke alle klarer å lese mellom linjene her når det diskuteres fundamentale verdier, og det kan gi sparepengene en skikkelig kalddusj om man ikke er klar over hvilken risiko ligger i slike aksjer.  :)

Vi får bare håpe folk er litt mindre tette i pappen en det du tror, og forstår at alle aksjer er et sjansespill.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#2848
Jeg solgte 1/3 i går. Vi nærmer oss et punkt der jeg kan vurdere å selge alt.

Jeg syns TSLA er i overkant dyr for øyeblikket, men det virker heller ikke direkte feil for min del at de er verdt mer enn Toyota. Toyota er et av de selskapene som henger lengst bak på elektrifisering, og det ville ikke være direkte overraskende om de er konkurs om 10 år. Skal man overleve så må man innovere.

Både Tesla og Toyota burde nok vært priset lavere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#2849
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. juni 2020, klokken 13:02
Sitat fra: HåkonE på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:54
Jeg er enig i at elektriske lastebiler har et stort potensiale, men vi må heller ikke glemme at Tesla kommer til å få sterk konkurranse i årene som kommer.

Jepp, at Tesla skal få sterk konkurranse i årene som kommer har de faktisk slitt med i hele sin levetid...

Når vei snakker om konkurrenter... Du skriver at verdien til Tesla ikke er basert på "fundamentale verdier". Mange betrakter Nikola som hovedkonkurrenten til Tesla i lastebilmarkedet. Har du gjort noen analyser av deres akjseverdi vs verdier/omsetning i det siste?

Sitat fra: HåkonE på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:54
Erkjenner at dette sikkert oppfattes som veldig negativt, men poenget mitt er bare at jeg mistenker ikke alle klarer å lese mellom linjene her når det diskuteres fundamentale verdier, og det kan gi sparepengene en skikkelig kalddusj om man ikke er klar over hvilken risiko ligger i slike aksjer.  :)

Vi får bare håpe folk er litt mindre tette i pappen en det du tror, og forstår at alle aksjer er et sjansespill.

Forskjellen mellom årene som var, og tiden som kommer, er at nå begynner valgene å komme. Vi er nå 4 stykker som har solgt Tesla på jobb og valgt elbil fra et annet merke - og opplevd det som en oppgradering på flere områder. Umulig for bare få år siden. Anekdote, men beskrivende for utviklingen.

Vil du virkelig bruke en annen hypet og mer usikker aksje som et argument for at Tesla skulle på noen som helst måte være verdt slike summer? Whataboutism er blitt et aktuelt ord.  ;)

Alle aksjer er et sjansespill, men på en del aksjer henger faktisk verdien på greip med hva selskaper leverer, og bærer således med seg en annen risiko. Det man her priser inn er fremtidige store nyheter og salgstall man ikke er i nærheten av, ikke om bestillerne av pickupen faktisk henter bilen eller ikke. Det er helt greit, men det blir jo merkelig å late som aksjen er basert på hva Tesla faktisk leverer (eller har planer om å levere de neste 2-3 årene). Enten skjønner man ikke aksjer, eller så lurer man seg selv.

Alternativt kan man jo bare høre på hva Elon selv har sagt ved flere anledninger da.

Dette betyr jo ikke at aksjen går ned selvsagt, wildcards som i så stor grad er styrt av følelser og rykter kan svinge begge veier. Spør deg selv hva som skjer med verdien om Elon forlater sin rolle i morgen. Ingenting endrer seg med planer eller produksjon, mannen er jo opptatt med helt andre ting. Så spør deg om det er et tegn på sunn verdsetting av et selskap, og verdi satt på hva man faktisk leverer økonomisk. .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA