Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#2760
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16Nå er dødstallene i USA og også California langt høyere enn det er i Norge, samt at helsevesenet har en helt annen form og kapasitet.
Ikke "langt" høyere. Norge har 41,7 dødsfall per million, California har 68,8 dødsfall per million. (Mens f.eks Sverige har hatt 318 dødsfall per million.) Men de er høyere, ja, og det er naturlig at de har hatt en strengere respons.

Av en eller annen grunn virker det som Norge generelt står bedre stilt enn mange andre land i forhold til dødelighet og smitte, uten at det er kjent hvorfor. Det kan være det at vi har mindre forurensning, det kan være det at vi har en befolkning der nesten alle har tatt BCG, det kan være at vi har en litt mindre farlig variant av viruset her. Det kan være det at vi har et bedre system med egenmelding, slik at f.eks syke ikke går på jobb. Vi får se om man finner ut av dette over tid.

Men uansett, ja, det gir mening å ha en strengere respons i USA og Califonia enn i Norge, men samtidig syns jeg responsen har vært for streng i California. (I de fleste andre statene i USA bør responsen ha vært strengere.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:42
Men uansett, ja, det gir mening å ha en strengere respons i USA og Califonia enn i Norge, men samtidig syns jeg responsen har vært for streng i California.
California er jo full av så mye forskjellig, blandt annet helsefriker. De sitter sikkert i mange styrende posisjoner.
Og det er jo ikke rart om en tar i litt ekstra når presidenten er så ustabil som det han er. Sånt skaper motreaksjoner.

Men er enig med gr, før så falt kursen om det kom en bitteliten sak som kunne vinkles negativt, nå er det nesten ikke mulig å få kursen til å falle.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:42
Av en eller annen grunn virker det som Norge generelt står bedre stilt enn mange andre land i forhold til dødelighet og smitte, uten at det er kjent hvorfor.

Jo det er kjent men lite kommunisert.

Norge, Tyskland og Nederland oppgir tall på antall som dør av Covid-19.
Sverige, Danmark, Italia og Spania har oppgitt alle som dør med corona-smitte i kroppen, også de som dør av hjerteinfarkt og bilulykker er med i denne statistikken.
USA har i tillegg oppgitt antall døde som de tror har corona-smitte, da de ikke har hatt nok testutstyr.

I Bergen er det nå i disse dager slik at av alle med luftveisinfeksjoner er det bare 3,5% som har Corona-virus, resten er forkjølelse eller influensa. Gjennomsnittsalder på døde av covid-19 i Norge er 82 år. Derfor er gamlehjem absolutt hardest rammet også.


Når det gjelder stenging av Tesla-fabrikk, er dette eneste bilfabrikk i USA som er stengt. Det er dette som gjorde at Elon ville flytte fabrikk og hovedkontor, ikke fordi han er barnslig, men fordi han er ansvarlig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Jeg er kjent med at det er litt varierende rapporteringspraksis, men det er vanskelig å si akkurat hvordan det slår ut. Det er fortsatt mulig antall dødsfall i USA er underrapportert, men jeg har mer tro på at de er noenlunde riktige.

Men realiteten er at det tok ikke veldig stor innsats for Norge å komme under en R-verdi på 1. Andre land med strengere tiltak har slitt med å få R under 1.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:38
Når det gjelder stenging av Tesla-fabrikk, er dette eneste bilfabrikk i USA som er stengt. Det er dette som gjorde at Elon ville flytte fabrikk og hovedkontor, ikke fordi han er barnslig, men fordi han er ansvarlig.

De fleste bilfabrikker i USA har planlagt åpning 18 mai? Kan også bli utsatt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:59
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:38
Når det gjelder stenging av Tesla-fabrikk, er dette eneste bilfabrikk i USA som er stengt. Det er dette som gjorde at Elon ville flytte fabrikk og hovedkontor, ikke fordi han er barnslig, men fordi han er ansvarlig.

De fleste bilfabrikker i USA har planlagt åpning 18 mai? Kan også bli utsatt.
Mange fabrikker har aldri stengt. Andre har åpnet for flere uker siden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:03
Mange fabrikker har aldri stengt. Andre har åpnet for flere uker siden.

Vet du hvilke det er som aldri har måttet stenge?

https://www.autonews.com/topic/coronavirus-plant-closings

Skal vi tro denne oversikten er det kun asiatiske merker i sør-østlige stater som har åpnet den siste uken og 3/4 av fabrikkene opplyses om åpning først 18 mai.

Men godt mulig oversikten ikke inkluderer fabrikker som aldri har stengt?

No-name

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:03
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:59
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:38
Når det gjelder stenging av Tesla-fabrikk, er dette eneste bilfabrikk i USA som er stengt. Det er dette som gjorde at Elon ville flytte fabrikk og hovedkontor, ikke fordi han er barnslig, men fordi han er ansvarlig.

De fleste bilfabrikker i USA har planlagt åpning 18 mai? Kan også bli utsatt.
Mange fabrikker har aldri stengt. Andre har åpnet for flere uker siden.

Feil.
https://www.carwow.co.uk/blog/what-car-factories-are-closed-due-to-coronavirus

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:03
Mange fabrikker har aldri stengt. Andre har åpnet for flere uker siden.

Vet du hvilke det er som aldri har måttet stenge?

https://www.autonews.com/topic/coronavirus-plant-closings

Skal vi tro denne oversikten er det kun asiatiske merker i sør-østlige stater som har åpnet den siste uken og 3/4 av fabrikkene opplyses om åpning først 18 mai.

Men godt mulig oversikten ikke inkluderer fabrikker som aldri har stengt?
Oversikten inkluderer ikke fabrikker for bildeler, og heller ikke fabrikker for lastebiler o.l.

Jeg trodde det var en del av lastebilfabrikkene som holdt åpent, men når jeg ser litt nærmere er det ingen av de som faktisk har holdt åpent hele tiden (selv om de har hatt lov til det), pga manglende deler. Men de har holdt åpent mye av tiden. Daimler Trucks North America har ca 7 fabrikker som startet opp produksjonen igjen 20/4, etter å ha hatt redusert drift eller vært stengt siden 25/3 - 3/4.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:38
Når det gjelder stenging av Tesla-fabrikk, er dette eneste bilfabrikk i USA som er stengt. Det er dette som gjorde at Elon ville flytte fabrikk og hovedkontor, ikke fordi han er barnslig, men fordi han er ansvarlig.

Skal man tro overskriftene i USA, forteller de om en åpning av fabrikkene 18 mai..
https://www.reuters.com/article/us-gm-results/gm-sets-may-18-north-american-restart-as-profit-tops-estimates-idUSKBN22I0FT
https://www.wsj.com/articles/detroit-car-makers-target-may-18-u-s-restart-date-11588026203
https://driving.ca/chevrolet/equinox/auto-news/news/gm-fiat-chrysler-and-ford-plan-to-reopen-u-s-factories-may-18

Ser vi på smittetall for statene så er California på 5. plass.

Alabama, Mississippi og South Carolina som så smått har begynt å åpne noen fabrikker ligger nede på 27-31 plass.


Espen Hugaas Andersen

#2770
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:59Ser vi på smittetall for statene så er California på 5. plass.

Alabama, Mississippi og South Carolina som så smått har begynt å åpne noen fabrikker ligger nede på 27-31 plass.
Ser vi på dødsrate så er California på 29. plass. https://www.statista.com/statistics/1109011/coronavirus-covid19-death-rates-us-by-state/

Dette er en mer nøyaktig målestokk - smittetall går mer på hvor flinke statene er til å teste. (Og folketall, om man ikke ser på smittetall per capita.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:05
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:59Ser vi på smittetall for statene så er California på 5. plass.

Alabama, Mississippi og South Carolina som så smått har begynt å åpne noen fabrikker ligger nede på 27-31 plass.
Ser vi på dødsrate så er California på 29. plass. https://www.statista.com/statistics/1109011/coronavirus-covid19-death-rates-us-by-state/

Dette er en mer nøyaktig målestokk - smittetall går mer på hvor flinke statene er til å teste. (Og folketall, om man ikke ser på smittetall per capita.)

Og som kjent er testingen langt i fra god nok i landet.
Hvor vidt det er for tidlig å åpne vil nå Musk teste med sine ansatte.
Kanskje funker det, kanskje ikke.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:31Og som kjent er testingen langt i fra god nok i landet.
Hvor vidt det er for tidlig å åpne vil nå Musk teste med sine ansatte.
Kanskje funker det, kanskje ikke.
Mest sannsynlig vil det fungere helt fint. Det er som kjent snakk om strengere regler enn vi har i Norge.

Men, så klart, det er svært mulig ansatte hos Tesla vil bli smittet. Om de så blir smittet på matbutikken eller mens de skal kjøpe hasj (hasj-butikker regnes som "essential" og har vært åpne). Det som er viktig er at miljøet innad i fabrikken ikke åpner for særlig smitte (R<1). Da vil all smitte som blir brakt inn i fabrikken dø ut i stedet for å skape smitteklynger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:45
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:31Og som kjent er testingen langt i fra god nok i landet.
Hvor vidt det er for tidlig å åpne vil nå Musk teste med sine ansatte.
Kanskje funker det, kanskje ikke.
Mest sannsynlig vil det fungere helt fint. Det er som kjent snakk om strengere regler enn vi har i Norge.

Men, så klart, det er svært mulig ansatte hos Tesla vil bli smittet. Om de så blir smittet på matbutikken eller mens de skal kjøpe hasj (hasj-butikker regnes som "essential" og har vært åpne). Det som er viktig er at miljøet innad i fabrikken ikke åpner for særlig smitte (R<1). Da vil all smitte som blir brakt inn i fabrikken dø ut i stedet for å skape smitteklynger.

Ekspertisen sier det motsatte;
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGRAX4/nyt-fauci-vil-advare-om-unoedvendige-doedsfall-hvis-usa-aapner-for-fort

Skulle det nå bli en markant økning i smitten i området, vil Tesla fort få skylden for mange "unødvendige dødsfall".

Vi krysser fingrene for at det ikke skjer og at Musk vet bedre enn fascister og leger.
Han er jo den eneste fabrikken som må holde stengt og må vise ansvar..

Espen Hugaas Andersen

#2774
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:58Ekspertisen sier det motsatte;
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGRAX4/nyt-fauci-vil-advare-om-unoedvendige-doedsfall-hvis-usa-aapner-for-fort

Skulle det nå bli en markant økning i smitten i området, vil Tesla fort få skylden for mange "unødvendige dødsfall".

Vi krysser fingrene for at det ikke skjer og at Musk vet bedre enn fascister og leger.
Han er jo den eneste fabrikken som må holde stengt og må vise ansvar..
Hva mener du han er uenig med?

Han sier bare at man ikke må åpne for tidlig, uten å ta nødvendige forhåndsregler. Forhåndsreglene blir tatt: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og skulle det bli en markant økning i smitten, så kommer det veldig an på hvem som blir smittet. Så lenge du ikke har klynger med smittede inne hos Tesla, altså smitte mellom ansatte mens de er på jobb, så er det vanskelig å gi Tesla skylden for noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA