Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

De kunne ha solgt mer av Model 3 hvis de hadde klart å produsere flere ja. De har jo skrapt sammen alt de kunne ved slutten av hvert kvartal. Selv utstillingsbiler har blitt levert ut til kunder.

RuneW

Sitat fra: Tiger123 på mandag 24. februar 2020, klokken 13:52
Nei si det. Kina er vel litt mer enn 10 ganger det norske markedet?

Da blir det som om de skal selge 15 000 stk i Norge.

Mulig jeg surrer, men ble det ikke solgt ca 1.2 mill elbiler i Kina i fjor? Mot Norges 60k blir vel det ca 20 gangen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tiger123

Sitat fra: emurof på mandag 24. februar 2020, klokken 14:43
De kunne ha solgt mer av Model 3 hvis de hadde klart å produsere flere ja. De har jo skrapt sammen alt de kunne ved slutten av hvert kvartal. Selv utstillingsbiler har blitt levert ut til kunder.

Stemmer det, feil formulert av meg.

chargedup

Selges ikke veldig mye model S/X/3 om dagen i Norge (241 hittil i år). Etterspørselen daler fortere når det kommer mye nye elbiler og konkurransen blir tøffere. Så fort ventelistekøen er levert ut (som feks med KIA kan ta årevis, mens Tesla kan bruke et par mnd), blir interessen relativt liten og markedet virker mettet. "Alle" venter på det neste, feks model Y og Mach-E. Vil tro at Tesla Norge fint kan selge minst like mange model Y som de solgte model 3, men det er lang tid før den kommer til Norge. (I mellomtiden kommer vel model Y til å selges et år i USA for å få "mettet" markedet der først).
Det er ikke dermed sagt at det ikke selges model S/X/3, men jeg tviler på at Tesla Norge er fornøyd med utlevering hittil i år, da de med dagens takt ligger an til ca 3000 biler i 2020. Om dette er pga lavt salg eller lav leveringstakt vet jeg ikke. Vet også at Tesla pleier å både levere ut store antall biler rett før kvartalsslutt og også kjører "salg" siste uken, så registrerte biler pr nå er trolig misvisende.
Om de selger bra i resten av verden vet jeg ingenting om, men jeg vil tro salget av model 3 har falt fra introduksjonsåret i Europa.

Dersom Tesla fabrikken i USA produserer like mye (eller mer) i 2020 som i 2019, må de jo få solgt bilene sine (lite vits i å produsere forå ha biler på lager) så jeg tviler ikke på at de selger bra i "nye" markeder.

Sitat fra: emurof på mandag 24. februar 2020, klokken 14:43
Ja, Tesla leverer alt de kan før kvartalsslutt, det er det ingen tvil om. Kan virke som det er litt skippertak over det, for de bilene kunne like gjerne blitt levert ut litt tidligere, men dette har jo vært diskutert mange ganger tidligere.. En god del av inngåtte salg rett før kvartalsslutt har blitt solgt til lavere priser enn normal nybilpris og inventorypris (eks model 3 LR AWD til ca 430') for å få høyere salg i kvartalsrapporten.

PS: Jeg mener jeg har for lite greie på aksjer til at jeg har mer enn 50' i markedet og prioriterer heller ekstra nedbetaling på boliglån (les kjøp og salg av bolig med høyere avkastning enn det jeg har klart i aksjemarkedet), så innlegget mitt har mer med etterspørsel å gjøre enn aksjekurs.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tiger123

Sitat fra: RuneW på mandag 24. februar 2020, klokken 15:02
Sitat fra: Tiger123 på mandag 24. februar 2020, klokken 13:52
Nei si det. Kina er vel litt mer enn 10 ganger det norske markedet?

Da blir det som om de skal selge 15 000 stk i Norge.

Mulig jeg surrer, men ble det ikke solgt ca 1.2 mill elbiler i Kina i fjor? Mot Norges 60k blir vel det ca 20 gangen?

Ja 1,2mill var det nok ikke, jeg vet ikke. ellemelle skrev 30 millioner. Norge tror jeg er mellom 2 og 3 mill, derav estimatene.

Angående model 3 så er det helt texas ved hver kvartalsslutt, men det sier vel lite om resten av kvartalet og årlig produksjonskapasitet?

Ellemelle

De selger 30 mill nye biler pr år i Kina, mens i Norge selges det ca 150 000 biler.
Det selges med andre ord 200 ganger så mange biler.

Elbilandelen vil nok øke i Kina også etterhvert, spesielt med lokal Tesla-fabrikk og insentiver for el (og begrensninger for fossil).

chargedup

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. februar 2020, klokken 16:01
De selger 30 mill nye biler pr år i Kina, mens i Norge selges det ca 150 000 biler.

Elbilandelen vil nok øke i Kina også etterhvert, spesielt med lokal Tesla-fabrikk og insentiver for el (og begrensninger for fossil).
Hvis vi ser på tall fra Europa så ble det solgt ca 15 mill nybiler i Europa i 2019 og 95.000 av disse, var model 3. Dette tilsvarer ca 0,6% av biler registrert i Europa i 2019 og 26,4% av de registrerte elbilene.
Dersom man bruker disse tallene, samt 30 mill som ble sagt her, for å gjøre seg opp en mening, ser man at Tesla kan selge 190.000 model 3 i Kina på ett år hvis de selger like bra som i Europa. Dette blir en litt rar måte å se det på ettersom dette er virkelig store markeder, der landene har forskjellige preferanser. I Europa var feks den nest mest solgte elbilen Renault Zoe med 12,5% markedsandel, som bare hadde 3,5% markedsandel og 9. plass i Norge.
Kilder: http://carsalesbase.com/european-sales-2019-ev-phev/#more-56337 og https://www.elbil24.no/nyheter/slik-endte-salget-av-elbiler/71980860
Ut fra tabellene i Europa ser man jo også at salget av model S og X faller drastisk i 2019, med henholdsvis 50% og 35% i forhold til 2018 (ja, de selger kun 100 pakka).

Ekstremåret 2019 for Tesla, med 1.plass på antall solgte biler i Norge, kommer ikke til å inntreffe igjen før deres neste modell er på markedet, gitt at de ikke senker prisene slik at etterspørselen igjen øker. Dermed er Tesla avhengig av "nye" markeder som Kina, der etterspørselen fortsatt er høy, for å kunne opprettholde og øke produksjonstakten.
Samtidig tror nok 99% av oss på elbilforumet på at myndigheter i de fleste land, etterhvert kommer til å gi sterkere insentiver for å kjøpe elbiler og strengere regulering for fossilbiler. Når dette skjer, "åpner" nye markeder pga etterspørselen stiger jo lavere pris eller jo dyrere/forbudt fossilbiler blir. Det er mulig at model 3 selger like bra i Europa neste år, men i Norge (og Nederland?) isolert sett forventer nok Tesla en nedgang.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Ser ut som pandemivarsel om Koronavirus fra WHO har skremt aksjemarkedet.

Denne gangen har TSLA fulgt med ned. Det snakkes om at dette er forbigående, noe all fornuft vil tilsi. Kan sikkert ta noe tid og da er det vel en del som blir nervøse og dumper aksjer.

Tiger123

Dette blir helt feil. I norge selges mellom 2 og 3 mill biler, ikke 150 000.

No-name

Sitat fra: Tiger123 på mandag 24. februar 2020, klokken 22:23

"Bilsalget i 2019
I 2019 ble det registrert 142 381 nye personbiler, 5548 færre (- 3,8 %) enn i 2018. Nullutslippsbilene hadde i 2019 en markedsandel på 42,4 prosent. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i 2019 var 60 g/km, 11 g/km lavere enn i 2018."

Opplysninger fra OFV..

turfsurf

Du blander nok med antall biler i bilparken, ikke det årlige salget...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Veggen

Så hver nordmann kjøper ny bil ca annethvert år, høres omtrent riktig ut ja...

Er det Ahlgrens bilar du tenker på?  :laugh:

Tiger123

Sitat fra: Veggen på mandag 24. februar 2020, klokken 22:51

Så hver nordmann kjøper ny bil ca annethvert år, høres omtrent riktig ut ja...

Er det Ahlgrens bilar du tenker på?  :laugh:

Hahahahahah, er det noen som har en spade..?

Chargedup, No-Name, Veggen, Turfsurf, dere har helt rett.:)

Nå regner jeg andre veien enn Chargedup, og salg av 150 000 biler i Kina tilsvarer da 750 biler i Norge. Om 30 mill nye biler pr år i Kina stemmer.

Jeg tror fortsatt det blir tøft å selge 150 000 biler i år. Salget var 42 000 i fjor tror jeg?

Og hva kan snitt nybilpris i Kina være? 50 000?

Ellemelle

Jeg tror nok Tesla legger listen i Kina vesentlig høyere enn 150 000 solgte.

Giga Shanghai får etterhvert en kapasitet på 500 000 biler pr år (250 000 initialt), og det meste av dette er tiltenkt det nasjonale markedet har jeg forstått.

emurof

Sitat fra: chargedup på mandag 24. februar 2020, klokken 15:30Det er ikke dermed sagt at det ikke selges model S/X/3, men jeg tviler på at Tesla Norge er fornøyd med utlevering hittil i år, da de med dagens takt ligger an til ca 3000 biler i 2020.

Det er lite utleveringer i Norge i år fordi det enda ikke har kommet skip med biler. Hvordan skal de kunne levere ut biler når det ikke har kommet noen å levere ut?

SitatOm dette er pga lavt salg eller lav leveringstakt vet jeg ikke. Vet også at Tesla pleier å både levere ut store antall biler rett før kvartalsslutt og også kjører "salg" siste uken, så registrerte biler pr nå er trolig misvisende.

Kjørte de salg i Q4? Det fikk jeg ikke med meg. De satt jo igjen med flere tusen biler de ikke rakk å levere fordi de var under transport. Hvor så du dette salget?

SitatOm de selger bra i resten av verden vet jeg ingenting om, men jeg vil tro salget av model 3 har falt fra introduksjonsåret i Europa.

Tesla selger som sagt alt de klarer å levere. Salget steg også i Q4 i forhold til tidligere kvartaler. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Det blir for dumt å se på enkeltland for å bedømme antall leveranser totalt og globalt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA