Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:27
Altsååå...jeg vedder på at de er konk til mittsommer, nå igjen.


Jadda...jeg skal gå min vei
På slike merkedager tåler vi vel fint litt sånt

Bare bli du.

Det jeg gremmes mest over er at jeg ikke fulgte min lyst til å kjøpe meg kraftig opp når noen FUDere i denne tråden anbefalte å selge seg ut på 200 i mai/juni 2019 for å «redde stumpene». Det hadde gitt nesten 400 dollar gevinst pr aksje i dag........

geear

#2041
Haha, du høres ut som meg. På 170, eller hva den var nede i, sa jeg til madammen at vi burde ha kjøpt for to millioner, fordi det MÅTTE være potensiale for dobling, men vi hadde ikke guts nok. Hadde nærmet seg fem millioner det. Lett å snakke, tøffere å gjøre. Følte vel det var 80-90 % sjanse for dobling, og at alternativet var konkurs (for Tesla altså).

Men på den positive siden så solgte jeg 50 % til (av det jeg hadde igjen) på 587 for et par timer siden, og så raste den 4 % rett etterpå. God sjanse til å kjøpe seg inn på Nordnet Zero i stedet.  8)

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:19
Nå må vi vel kunne snakke om en shortskvis, utløst av gode nyheter. Holder det til etter årsrapporten 29.jan, kortere eller lenger?

De må vel levere en svært så solid rapport for at ikke markedet skal reagere negativt. Jeg håper nesten de leverer under forventningene så man kan få litt rabatt.

Magnus Hansen

Jeg synes nå markedet har oppført lite rasjonelt her. Først den lange nedturen fra høsten 2018, og så den spinnville oppgangen. Vet ikke om det er shorting og shortsqueezing som er med på å gi disse utslagene. Jeg synes nå i alle fall aksjen er veldig høyt priset nå. Det er priset inn ganske heftige overskudd for å rettferdiggjøre dette. Men håper jo markedet har rett denne gangen...

emurof

Man kan også se på det slik at kursen i dag er mer korrekt enn den unødvendige nedgangen til under 200 dollar tidligere. Dvs. hadde ikke den unødige dippen kommet så hadde kanskje aksjen gått mer gradvis opp mot dagens nivå etter hvert som Tesla overbeviste mer og mer.

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:49
Haha, du høres ut som meg.
Det er ganske likt ja

Har jo vært diskutert mye i denne tråden at hadde en hatt fasit så hadde det ikke vært behov for å ha en jobb, da kunne en bare hentet penger som en ville.

Det blir noe helt annet når en må ta risikoen for tap.

Det er høykompetente finansfolk på begge sider, både bears og bulls, og begge har hatt rett i perioder.

Det som ikke er likt med oss er at jeg fremdeles sitter på hele posisjonen min, så jeg har ikke tatt ut noe av stigningen. Det burde jeg kanskje vurdere igjen nå.

Zero konto kunne nok vært et alternativ for meg også. Må tenke litt mer på det. Ulempen er skatt som faktisk begynner å bli en vesentlig sum det også.

geear

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 23. januar 2020, klokken 09:13
Jeg synes nå markedet har oppført lite rasjonelt her. Først den lange nedturen fra høsten 2018, og så den spinnville oppgangen. Vet ikke om det er shorting og shortsqueezing som er med på å gi disse utslagene. Jeg synes nå i alle fall aksjen er veldig høyt priset nå. Det er priset inn ganske heftige overskudd for å rettferdiggjøre dette. Men håper jo markedet har rett denne gangen...
Er enig i at den er høyt priset nå. Hvis jeg kjøper meg inn igjen nå (via Zero, har bare 25 % av opprinnelig post igjen), så er det ikke uten betenkeligheter. Selv om jeg trader med beløp som i praksis ikke får noen betydning for økonomien vår, så er jeg superhappy med å ha doblet pengene. Og selv om 200 % hadde vært nice, så er 100 % også nice, og jeg er ikke i tvil om at det fortsatt finnes en nedside.

emurof

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:51Det er høykompetente finansfolk på begge sider, både bears og bulls, og begge har hatt rett i perioder.

Hvilke høykompetente folk er det som er bears?

Espen Hugaas Andersen

Noen vil vel si at f.eks Sissener er høykompetent, uten at jeg kan si at jeg har vært imponert over argumentasjonen hans. Er nok mange som ansees som høykompetent som rett og slett har hatt flaks.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:25
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:51Det er høykompetente finansfolk på begge sider, både bears og bulls, og begge har hatt rett i perioder.

Hvilke høykompetente folk er det som er bears?
Chanos f.eks

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Vet at Tesla folk ikke liker at noen ser negativt på Tesla, men det går ikke ann å avfeie alle som ser noen utfordringer med selskapet.
Det er ikke min intensjon å navngi alle bears, bare anerkjenne at de finnes.

Sissener er jo anerkjent her i Norge. Personlig synes jeg ikke argumentene hans holder og er nok ikke på linje med Chanos heller. Men det blir bare useriøst å si at de er ukjente amatører.

Espen Hugaas Andersen

#2052
De er ikke ukjente amatører. Det har vel ingen sagt. De er anerkjente "eksperter".

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215

Men når det er sagt, det finnes så klart høykompetente bears. Men dette er i all hovedsak de man aldri hører om. De har gjerne mer balanserte synspunkter, og er kanskje short nå, for så å dekke inn shorten om/når vil går under 400 igjen. De har også gjerne forsikring i form av calls og andre instrumenter. Og Tesla shorten er definitivt en veldig liten del av porteføljen. (Sissener har ikke gått i den fellen, det skal han ha.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Det er også nyanser her. En ting er de som ikke skjønner Tesla i det hele tatt og mener de ikke er verdt noe i det hele tatt. Men det går også an å tro på Tesla, men samtidig mene at dagens aksjekurs er for høy.

Espen Hugaas Andersen

Det er definitivt nyanser. Du har hele spektret fra de som mener Musk og Tesla er en svindel (noen går så langt som å mene at SpaceX faker rakettlandingene..), til de som mener prisen er noen prosent høyere enn den bør være.

Disse nyansene finner man forøvrig også på bull-siden. Jeg vil f.eks også klassifisere Jim Cramer som en "ekspert". Nå har kona kjøpt seg en Tesla, så han er så positiv til Tesla.

(Egentlig kan man kalle meg en bear også nå. Om jeg skulle rate aksjen i spektret sell/underweight/hold/overweight/buy, så ville jeg nå være på underweight...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA