Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Zanka

#2010
Blir litt lang denne, men siden den ligger bak en betalingsmur så limer likegreit inn hele artikkelen 😃
Syntes forresten at den er spot on.
Q

Tesla-aksjen som overrasket dem alle

«Lykke til», sa en sarkastisk Jan ­Petter Sissener da Karl Oscar Strøm i sommer kjøpte Tesla-aksjer privat.
Det har ikke vært måter på hvor samlet forvaltere, investorer og kommentatorer i dette landet har vært om Tesla-aksjen. Noen av de få norske hedgefondene her til lands har også benyttet mandatet til å shorte Tesla-aksjen, og er derfor blitt fokuset for oss i pressen.

I USA har det vært hedgefondlegendene Jim Chanos og David Einhorn som har snakket ned selskapet. I Norge har Jan Petter Sissener, gjennom hedgefondet Canopus, vært vokalisten i et veldig stort band.

I fjor, da Tesla slet med svake resultater og aksjekursen i mai hadde falt til 255 dollar, kunne Sissener gni seg i hendene over shortgevinsten. Da skrev Finansavisen at Karl Oscar Strøm i Pareto Securities kjøpte Tesla-aksjer privat. Strøms aksjekjøp vakte oppsikt, og på aksjeforumene kunne man skimte en del skadefryd da kursfallet i Tesla bare fortsatte til under 200 dollar.

Men vi kunne nesten ikke skrive om Strøms aksjekjøp uten å få en kommentar fra Sissener, og hans kommentarer skuffer sjelden en journalist:

«Jeg ønsker denne finansmannen lykke til og får spørre ham om han har mistet forstanden», sa Sissener.

Kommentaren til Strøm om hvorfor han kjøpte Tesla-aksjer gir et lite hint om hvorfor Sissener og nesten alle andre her til lands har tatt feil. Vi spurte Strøm: «Hva sier du til de som mener at prisingen er altfor høy?» Han svarte:

«Det kunne man sagt i alle år om Amazon også. Og alle vet jo hvordan den aksjen har utviklet seg. Prising av vekstselskaper er alltid utfordrende ettersom de bruker alle pengene på ny vekst. Det er viktigere for Tesla å vokse enn å generere cash til eierne».

Finansavisen argumenterte med noe av det samme da vi i «Ukens selskap»-spalten 3. mai skrev at «så lenge Tesla vokser og man står i den spede begynnelsen av en global elbilrevolusjon, vil du aldri se at aksjen handles til typiske P/E-nivåer på 10- og 20-gangeren». Vi skrev også: «At Tesla er priset til perfeksjon, er en total feilslutning».

Nå handles Tesla-aksjen til over 500 dollar. Strøm, som kjører rundt i en Model S han kjøpte i 2015, fikk rett. Sissener tok grundig feil.

P/E var ikke så viktig, gitt. Det hjalp ikke Sissener & Co. at Tesla-aksjen i mai ble priset til 117 ganger estimert inntjening neste 12 måneder. Det hjalp ikke at emisjonen ble et faktum. Det hjalp ikke at Ford lanserte Mustang Mach-E. Det hjalp ikke at Teslas nye pickup, Cybertruck, så helt jævlig ut. Aksjen doblet seg fordi bunnlinjen plutselig ble positiv, fordi fabrikken i Kina åpnet som planlagt i fjerde kvartal, og fordi produksjonen og første levering av Model Y begynner å nærme seg. SUV-en skal ifølge Elon Musk selge mer enn alle Teslaer som er produsert hittil.

Men det viktigste av alt: Aksjen var og er latterlig dyr målt mot forventet inntjening, fordi det nesten ikke finnes et annet selskap i verden med så lyse fremtidsutsikter. Tesla skinner som den svært lyssterke stjernen Canopus langt der ute i universet. Selskapet er den desidert største teknologilederen når verdens bilpark etterhvert skal elektrifiseres, med en fantastisk merkevare og med selveste Elon Musk som investor og konsernsjef. Om bare Tesla-skeptikerne hadde vært enige.

Tesla er heller ikke bare en bilprodusent, men har mange andre prosjekter på gang som kan bli lønnsomme på sikt, noe investorer vet å sette pris på. I tillegg er ESG-scoren skyhøy, som man jo ikke skal ignorere i disse tider.

For seks måneder siden ristet Sissener & Co. på hodet over at et selskap som tapte penger var verdsatt til 400–500 milliarder kroner. Nå rister de på hodet over at noe som såvidt går i pluss er verdt 800 milliarder kroner. Andre rister også litt på hodet over at noen har turt å shorte et selskap som Tesla.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

geear

Takk for deling. Fin artikkel som gir et litt mer nyansert bilde av begge leire.  :+1:

Om noe så kunne den vært enda mer positiv til Tesla. I stedet for å skrive at Cybertrucken så helt jævlig ut, så kunne de prøvd å forklare Sissener-gubben kult-fenomenet som Cybertruck har blitt - allerede før den er på veien, og at det at de tør å lansere et slikt kjøretøy på mange måter er hele grunnsteinen i Tesla. Man vet aldri hva man kan vente av Tesla.

emurof

Sitat fra: magnetic på søndag 19. januar 2020, klokken 18:11
Så mye taper Tesla per bil de lager
Tesla har aldri tjent penger, men danker ut så å si alle konkurrentene i aksjemarkedet. En investeringsdirektør er svært skeptisk.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-taper-tesla-per-bil-de-lager/3423911218.html

Denne "investeringsdirektøren" fremstår som en like stor fjott som Sissener.

Eksempel: "Det er ikke normalt å tape penger. Der er Tesla den eneste, alle de andre tjener penger"

Vet han i det hele tatt hva Tesla driver med? Hva de har vært gjennom? Hva de prøver å få til?

Eksempel 2: "Ja, det er klare fellestrekk med dot.com og den grønne bølgen."

Å sammenligne Teslas situasjon med dot com-boblen blir så dumt at jeg nesten ikke gidder å si noe om det engang.

Og: "Men det som aksjemarkedet gjør feil, er å anta at de som er først ute kommer til å ta hele markedet. Det skjer som regel ikke. Når «alle» vet hva som kommer til å skje, vil alle inn i markedet. Det medfører ofte høy konkurranse og lav lønnsomhet"

Ja, akkurat som da Apple inntok mobilmarkedet.

Av og til lurer jeg på om disse klovnene bare troller. Jeg blir bare oppgitt.

geear

Sitat fra: emurof på mandag 20. januar 2020, klokken 13:17
Og: "Men det som aksjemarkedet gjør feil, er å anta at de som er først ute kommer til å ta hele markedet. Det skjer som regel ikke. Når «alle» vet hva som kommer til å skje, vil alle inn i markedet. Det medfører ofte høy konkurranse og lav lønnsomhet"

Ja, akkurat som da Apple inntok mobilmarkedet.
Eller Ericsson, eller Nokia... kommer jo an på hvilket perspektiv en har på det. Ofte kjøpes de tidlige også opp av større haier. Og det har vært close på for Tesla, ingen tvil om det, men akkurat nå ser vel fremtiden forholdsvis lys ut...

emurof

Nokia var jo dominant da Apple dukket opp og snudde alt på hodet, akkurat som Tesla gjør nå.

Øggen

Han likte ikkje tweeten min, igjen....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

RuneW

Opp over 6% i dag... Hva er det nå da? En eller annen investor med friske spådommer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Havebigfun

fra DN-Investor: Tesla-aksjen stiger kraftig

Tesla-aksjen steg

5,5 prosent fra børsåpning tirsdag.

Stigningen kommer samme dag som CNBC melder at New Street Research tror aksjen skal opp hele 50 prosent til 800 amerikanske dollar stykket. I skrivende stund koster aksjen 539 dollar.


Larsebass

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. januar 2020, klokken 17:03
fra DN-Investor: Tesla-aksjen stiger kraftig

Tesla-aksjen steg

5,5 prosent fra børsåpning tirsdag.

Stigningen kommer samme dag som CNBC melder at New Street Research tror aksjen skal opp hele 50 prosent til 800 amerikanske dollar stykket. I skrivende stund koster aksjen 539 dollar.

Hyggelig å se at de er enige i min spådom om $800. :-) Jeg tror jeg legger neste «ukelønn» i enda mer Tesla.
Tesla X75D.

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på tirsdag 21. januar 2020, klokken 16:44
Opp over 6% i dag... Hva er det nå da?
Vil si at det er en helt naturlig korreksjon

RuneW

Hehe, ja korreksjoner kan vel gå den veien også... 😁
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Stengte på 547,2, 7,19 % opp. Helt sinnsvakt. Solgte litt over 50 % av aksjene mine på 419 (og var forsåvidt fornøyd med en solid fortjeneste allerede der), men nå er kun den resterende posten verdt mer enn det jeg kjøpte inn alt sammen for i utgangspunktet.  :o

Havebigfun


Leaf_entusiast

Sitat fra: emurof på mandag 20. januar 2020, klokken 13:17

Denne "investeringsdirektøren" fremstår som en like stor fjott som Sissener.

Eksempel: "Det er ikke normalt å tape penger. Der er Tesla den eneste, alle de andre tjener penger"

Vet han i det hele tatt hva Tesla driver med? Hva de har vært gjennom? Hva de prøver å få til?

Eksempel 2: "Ja, det er klare fellestrekk med dot.com og den grønne bølgen."

Å sammenligne Teslas situasjon med dot com-boblen blir så dumt at jeg nesten ikke gidder å si noe om det engang.

Og: "Men det som aksjemarkedet gjør feil, er å anta at de som er først ute kommer til å ta hele markedet. Det skjer som regel ikke. Når «alle» vet hva som kommer til å skje, vil alle inn i markedet. Det medfører ofte høy konkurranse og lav lønnsomhet"

Ja, akkurat som da Apple inntok mobilmarkedet.

Av og til lurer jeg på om disse klovnene bare troller. Jeg blir bare oppgitt.


Du synes ikke at det er litt ironisk at du angriper velfunderte meninger på en så barnslig måte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA