Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke sikkert det går ned igjen. Et mulig utfall er eksempelvis at den fortsetter opp til 600, og så kommer en korreksjon ned til 450, og så fortsetter det opp.

Men jeg tror det er betydelig større sannsynlighet for at man vil kunne få kjøpt seg inn igjen på et lavere nivå enn at man ikke vil kunne få gjort det. Jeg solgte forøvrig litt på 419,5.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

For meg er det veldig enkelt. FIFO betyr at jeg HODL'er. Har vel lovet meg at ved $1000 så skal jeg vurdere å selge litt for å få litt pæng ut av dette. Men tenker vel at når Musk sin kompensasjonspakke er fullt utbetalt er det ganske på tide å selge. Det er vel $3500-$4000 området så litt til det.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

En ting er forholdene rundt selskapet Tesla, men hva med markedet generelt. Vi er inne i den lengste oppgangen i aksjemarkedet (hvertfall det amerikanske) i historien, det er på overtid så det suser i forhold til en generell nedgang i markedet som en naturlig svingning.

Ingenting varer evig, men hvor lenge kan den generelle oppgangen vare?

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. desember 2019, klokken 01:05

Godt spørsmål, skulle ønske jeg hadde svaret! Når det er sagt har jeg ventet på en kraftig reaksjon i flere år, ja nærmest håpet på det, men når det skjer (ikke hvis) så tror jeg kanskje man burde ha en overvekt av askjer som gir et utbytte allerede i dag og ikke aksjer som man håper og tro vil kunne gjøre det i fremtiden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

En ting er forholdene rundt selskapet Tesla, men hva med markedet generelt. Vi er inne i den lengste oppgangen i aksjemarkedet (hvertfall det amerikanske) i historien, det er på overtid så det suser i forhold til en generell nedgang i markedet som en naturlig svingning.

Så lenge man er med hele veien ned og hele veien opp spiller det ingen rolle hvordan aksjemarkedet går.

Ikke får panikk når det går dårlig. Da kan du lioe gjerne spare på høyrentekonto.

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:31

Så lenge man er med hele veien ned og hele veien opp spiller det ingen rolle hvordan aksjemarkedet går.

Ikke får panikk når det går dårlig. Da kan du lioe gjerne spare på høyrentekonto.
Jeg er overhodet ikke i ferd med å få panikk Har vært med både ned og opp, flere ganger.

Har heller ikke problem med risiko, men hvis en vurderer markedet riktig og selger seg ut før en stor nedgang og heller kjøper seg inn langt nede igjen så er en bedre stilt enn om en blir sittende gjennom.

Som vanlig kommer ikke svaret før i etterkant, noe som gjør det både utfordrende og interessant.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. desember 2019, klokken 11:17

....., men hvis en vurderer markedet riktig og selger seg ut før en stor nedgang og heller kjøper seg inn langt nede igjen så er en bedre stilt enn om en blir sittende gjennom.

Ja, og hvordan får man til det med mindre man selger heller enn å "bare" bli stående gjennom oppganger og nedganger fordi man ikke er nervøs og har råd til det? Underlig at man ikke oftere velger å ta fortjeneste for det blir man aldri fattig av.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på tirsdag 24. desember 2019, klokken 11:27
Underlig at man ikke oftere velger å ta fortjeneste for det blir man aldri fattig av.
Det er jo ikke underlig i det hele tatt! Det er jo så enkelt som at en kan bli med høyere opp og dermed blir rikere.

Du fremstår veldig "risk averse"!

1000kwh

Jeg er overhodet ikke i ferd med å få panikk Har vært med både ned og opp, flere ganger.

Har heller ikke problem med risiko, men hvis en vurderer markedet riktig og selger seg ut før en stor nedgang og heller kjøper seg inn langt nede igjen så er en bedre stilt enn om en blir sittende gjennom.

Som vanlig kommer ikke svaret før i etterkant, noe som gjør det både utfordrende og interessant.
Jo, men dette er ikke lett å få til. De aksjene som oljefondet har aktiv tradet har gått veldig dårlig. De fondene og aksjene de har hatt i årevis gir avkastning.

Tid og tolmodighet er viktig :D

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. desember 2019, klokken 11:42
Sitat fra: arthur på tirsdag 24. desember 2019, klokken 11:27
Underlig at man ikke oftere velger å ta fortjeneste for det blir man aldri fattig av.
Det er jo ikke underlig i det hele tatt! Det er jo så enkelt som at en kan bli med høyere opp og dermed blir rikere.

Du fremstår veldig "risk averse"!

Tror kanskje den enkelt selv skal få bestemme om, hvor og/eller når man skal bruke sin tid på hva eller?

Forøvrig tar du min kommentar helt ut av sin sammenheng for poenget var jo nettop å ta fortjeneste når aksjen har "gått" og så kjøpe igjen når den har falt. Du har nok lagt merke til at jeg har påpekt en rekke ganger at denne aksjen er spennende for den som vil handle aktivt siden den går opp, og ned, på en måte som får selv en heisfører til å bli lettere svimmel?

Om jeg er rsik averse? Både ja, og nei, kanskje fordi jeg har levd en stund og sett hvor galt det kan gå hvis man ikke har en klar strategi med sine valg. Selv anser jeg meg som konservativ hva angår investeringer heller enn risk averse, men har gått rimelig greit med en slik strategi også så har ikke noe behov for å ta større sjanser i den alder jeg har kommet til.

En liten sluttkommentar; jeg tolker (!) ditt innlegg slik at du anser at å handle i Tesla er belemret med en betydelig risiko (?) og da er det å ha en klar strategi enda viktigere og kanskje det å ta fortjeneste når den ligger så klar og tydelig på bordet noe man bør gjøre etter itt syn. Å bare stå gjennom oppganger og nedganger virker "litt" for passivt etter mitt syn og da vel liten grunn til å være så aktiv i en slik tråd som dette.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 12:05

Jo, men dette er ikke lett å få til. De aksjene som oljefondet har aktiv tradet har gått veldig dårlig. De fondene og aksjene de har hatt i årevis gir avkastning.

Tid og tolmodighet er viktig :D
Tror vi er grunnleggende på linje. Har ikke troen på at jeg treffer topper og dipper, slik at det blir en fornuftig og god avkastning.

geear

427 pre marker. Ser ut som positiviteten fortsetter.

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:33
427 pre marker. Ser ut som positiviteten fortsetter.
Det må jo hvertfall flate ut en gang. Men nå begynner jo grensen for at fondene snart kjøper seg inn også å nærme seg og da vil det antagelig stige enda høyere.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 22:27Da jeg kjøpte mine første aksjer 2017 var det bare små kortrekkevidde-biler og Tesla. Nå snart 3 år etter har det skjedd ganske mye, og vi står foran en lang rekke lanseringer av veldig interessante modeller. Tesla har et klart forsprang på det meste, men konkurrentene har ganske så ok biler de også.

Problemet deres er at Tesla etter hvert nå er "over kneika", mens de etablerte produsentene vil måtte ta enorme tap for å konkurrere på elbil. Elbiler vil være et tapsprosjekt for etablerte produsenter i ganske lang tid, akkurat som Tesla har måttet investere tungt gjennom mange år.

Bare batteriene krever mye investeringer og tid for å få opp produksjonstakten på.

SitatPå ladefronten har Tesla slått Ionity i Norge i år i antall ladere, men litt færre stasjoner etablert. Samtidig har BKK, GK, Circle K og Fortum etablert bra med lynladere, og jaggu dukker Eon opp også. Det er få steder sør for Trondheim man skal ha problemer med å finne en lang strekning man ikke får lynladet på. Fortsatt forsprang, men mindre enn før.

Men så var det prisen da. Man betaler mye mer for alle disse andre enn man betaler for superlading.

SitatI sum vanskelig å se at de skal slå VW og Toyta som mest verdifulle bilprodusenter på veldig mange år, selv om Toyota kan ligne på "Kodak" hvis de ikke snur snart.

Da burde disse produsentene vært godt i gang med opptil flere "Gigafactories". Jeg ser ikke at de har verken teknologien eller produksjonskapasiteten til å hamle opp med Tesla.

En annen ting man må tenke på er at Tesla "eier" de unge. De yngste bilkjøperne i dag, samt fremtidens bilkjøpere, er alle solgt på Tesla. Jeg har enda til gode å snakke med et eneste barn som ønsker at familien skaffer seg noe annet enn Tesla. Man må altså ikke glemme "Mindshare" her.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. desember 2019, klokken 18:4340-50 milliarder er iallfall en mere edruelig pris enn dagens cap på 70+. Husk at det er lite substans i Tesla, men mye spekulasjon, tro på framtiden, og entusiasme i dagens cap. Ikke mye håndfast i dette.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være lite substans i Tesla. De er ledende på teknologi og tjenester, og andre har ikke gjort de nødvendige investeringene for å hamle opp med Tesla. Det går uansett bare en vei med markedet, blant annet på grunn av lover og regler fra myndighetene, og den veien er det foreløpig bare Tesla som går. Andre begynner å trekkes litt i den retningen, men trekkes samtidig i motsatt retning fordi de har enorme investeringer i tradisjonell bilproduksjon.

Selv om VW skulle bestemme seg i morgen for å gå 100% for elbiler, så ville de uansett ikke hatt nok batterier. Og de gigantiske tapene som følge av at de gir opp fossilbiler hadde nok ikke vært så populære blant investorene. Vi ser jo hvor dyrt det har vært for Tesla som ikke har noe som holder dem igjen i en utdatert produksjonsverden. Det kommer til å svi enda mer for produsenter som i dag er etablerte, og som ikke kan påberope seg å være "startups" som prøver noe nytt slik Tesla har gjort.

Flere har påpekt at det sannsynligvis vil komme mange konkurser blant etablerte bilprodusenter. Det tror jeg også. Endringen mot elbiler vil bare gå raskere og raskere, og vil sannsynligvis overstige både evne og vilje til å endre mange etablerte produsenter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA