Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

40-50 milliarder er iallfall en mere edruelig pris enn dagens cap på 70+. Husk at det er lite substans i Tesla, men mye spekulasjon, tro på framtiden, og entusiasme i dagens cap. Ikke mye håndfast i dette. Mye av det som drev Norwegian-prisen var substans slik som deres kortsiktige tilgang på nye fly, og gunstige slot-times på store flyplasser. Det meste, utenom dette, kan de fleste flyselskaper klare selv. Teslas patenter kan også ha en viss verdi, men utviklingen går rasende fort, så jeg tror ikke at disse er like viktige i et lengere tidsperspektiv.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lør 21. des 2019, kl. 18:43
Husk at det er lite substans i Tesla,
Nå kødder du?

De har snart 50 000 ansatte, Fremont, Gigafactory 1, 2, 3  og snart nummer fire. De har mange av de beste folkene på alle felter i forhold til batteri, motorer, software +++
De har et verdensomspennende ladenettverk som er unikt.
De har produkter som strekker seg fra produksjon av strøm og lagring, til biler og snart lastebiler.

De har doblet salget av biler hvert år de siste årene og i 2019 har de solgt flere biler enn de solgte alle år tidligere..

Hva mener du egentlig med substans ??

Motorwatt

IP er veldig vanskelig å prissette, og HR er vel heller ikke noe som kan regnes som noe unikt og varig.

Det var dagens cap-prissetting jeg reagerte på, og noe som du selv har korrigert.

Tiger123

Veldig enig med Knut, 37 000 ansatte og en omsetning på 50 milliarder dollar (cirka ? ikke sjekka) er substans.

Pengene som renner inn = substans

Men fremtidsutsikt + alt annet kan pr.d.d. være priset inn i prisen på 400 dollar pr aksje.

Så er det de målene som ikke vil gå inn for Tesla, som robotaxier og FSD på annet enn lukkede områder neste tjue årene, som kan dra ned kursen. Selv om jeg tror de fleste aksjekjpere og eiere har et edruelig blikk på akkurat det.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lør 21. des 2019, kl. 21:50
Det var dagens cap-prissetting jeg reagerte på, og noe som du selv har korrigert.
grunnen til at jeg skrev 40-50 var for å kunne få en kontrollerende majoritet, ikke et forsøk på å prissette firmaet.

Prisen var det du må gi for å overta kontrollen. Det var i Norwegian eksempelet anslått til mellom 3-400 kr når kursen var 240kr. (som i dag er akkurat samme selskap men verdsatt til 37kr)

Musk lagde mye bruduljer når han foreslo 420$ når kursen var ca 360$

Hvis en skulle overtatt Tesla nå måtte en nok enda høyere enn 420$ så dagens cap er jo bare basert på nåværende kurs, ikke en konkret verdi.

Der vil jo noen si 150$ mens andre har satt både 2000 og 4000$.

Motorwatt

Norwegian er noe helt annen idag enn da IAG var i bildet. Det står bl. a. annet 18 MAX-fly på bakken, og selskapet måtte reddes.

Jeg gjentar: Jeg menere og tror at dagens kurs er for høy i forhold til relevante substanser i selskapet. Så får dere heller akseptere at jeg har andre meninger enn brorparten i denne tråden  :D Kan fint leve med det....

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lør 21. des 2019, kl. 22:33

Jeg gjentar: Jeg menere og tror at dagens kurs er for høy i forhold til relevante substanser i selskapet. Så får dere heller akseptere at jeg har andre meninger enn brorparten i denne tråden  :D Kan fint leve med det....
Helt tipp topp

Det lever jeg fint med også

Larsebass

Tesla har ingen arv som de andre selskapene. Ikke har de pensjonsforpliktelser for massevis av tidligere ansatte og ikke har de 300 000 ansatte som kan bensin- eller diesel. Deres biler er digitale fra bunnen av og har gode løsninger på OTA. Jeg kan godt forestille meg at BMW og VW har masse underleverandører hvor de ikke kan kontrollere komponentene via egen software like lett som Tesla.

Det å være først er en stor fordel gitt at de ikke hviler på laurbærene. Derfor er ikke $400 pr aksje noen ublu pris.

Videre har de gjort oppkjøp (maxwell) som styrker firmaet i forhold til grunnforskning og produksjon av batterier.

Det eneste Tesla trenger nå er er en bil med takboks :)
Tesla X75D.

Counterpointer

Sitat fra: Larsebass på lør 21. des 2019, kl. 23:56
Det eneste Tesla trenger nå er er en bil med takboks :)
Det er da bare X som ikke kan ha takboks

Det som er mer av fremtidsinteresse er hvilke bil som er neste de skal/bør lansere.

De har såpass mye på planen at det egentlig vil ta litt tid (Y, CT, Semi, Plaid S/X, Roadster og ATV). Men er jo interessant å fundere litt på hva som kunne drevet verdien av selskapet videre opp. De «mangler» liten bil, stasjonsvogn, minibuss, varebil, vanlig pickup, campingbil, buss, båt, snøscooter, vannscooter ..........

Mye av dette er for sært og spesialisert. De to som skiller seg ut er liten bil og varebil/minibuss.

Jeg tror liten bil er den som det er vanskelig å få god fortjeneste på så den neste de burde satse på er varebil/minibuss. Cybertruck dekker bittelitt av dette, men er jo temmelig spesiell.

En helt vanlig varebil av Sprinter typen ville kunne gjort mye for miljøet i bystrøk, det samme med minibuss i caravelle størrelse og oppover til persontransport, spesielt når selvkjøring blir tillatt (i egne ruter som en utvikling av prøveprosjektene som er nå visse steder)

Motorwatt

El-Van må være tingen. Amazon har vel bestilt 100.000, og markedet er enormt.

Amazon CEO Jeff Bezos said the company has placed an order for 100,000 electric delivery vans from Michigan-based startup Rivian. The announcement came during an event on Thursday in Washington, DC where Bezos unveiled Amazon's sweeping plan to tackle climate change.

arthur

Sitat fra: Larsebass på lør 21. des 2019, kl. 23:56
Tesla har ingen arv som de andre selskapene. Ikke har de pensjonsforpliktelser for massevis av tidligere ansatte og .....

Har ikke disse andre selskapene gjort avsetninger for det eller skal det komme ut av fremtidige inntekter?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på søn 22. des 2019, kl. 01:07
El-Van må være tingen. Amazon har vel bestilt 100.000, og markedet er enormt.

Amazon CEO Jeff Bezos said the company has placed an order for 100,000 electric delivery vans from Michigan-based startup Rivian. The announcement came during an event on Thursday in Washington, DC where Bezos unveiled Amazon's sweeping plan to tackle climate change.
Varebil er et marked som er ganske presset på pris. Det er sjeldent 0-100 km/t eller mulighet for netflix som er i fokus. Altså om Tesla skulle gjennomføre dette, så ville det hovedsaklig måtte være for å demonstrere at det er mulig, og utvide det elektriske markedet. Litt som Semi, som kanskje ikke vil være en enorm inntektskilde, men som mange sa var umulig og ingen andre gjorde.

Men varebil er et marked som andre fokuserer på, selv om det som har kommet hittil ikke har vært ekstremt bra (e-NV200, Kangoo ZE, e-Vito, osv). Altså da trenger man ikke demonstrere at det er mulig. Det Tesla bør fokusere på de nærmeste 2-3 årene er ikke å komme med flere bil-modeller. De bør først og fremst fokusere på å få opp produksjonen.

Men det jeg tror vil være noen av de mest aktuelle alternativene for veien videre i modellutvalget er:

- Mini-Cybertruck (6 -> 3 seter?)
- Ny S/X, som samtidig får ned prisnivået betydelig og gjør at man kan tidoble salget.
- Coupe
- Bybil ala i3, eller kanskje nærmere X1.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 22. des 2019, kl. 10:28

Men varebil er et marked som andre fokuserer på, selv om det som har kommet hittil ikke har vært ekstremt bra (e-NV200, Kangoo ZE, e-Vito, osv).
Det er andre som fokuserer på varebil «sort of», men det er foreløpig bare ID buzz og Mercedes V som har minibuss, her er det gode muligheter for et interessant produkt, og jeg tror små busser vil erstatte de store i bytrafikk med mye mer mulighet for fleksibilitet. Og lager en først en minibuss så er det bare å ta ut seter så har du en varebil.

daktari

Vi må se hvor de store volumer selges. Det er småbiler i EU og mellomstore i US samt pickup. Så jeg tenker en Golf-klasse for eu og US, 30 cm kortere enn 3ern men mer hatch. og en mindre pickup for US.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søn 22. des 2019, kl. 12:00
Det er andre som fokuserer på varebil «sort of», men det er foreløpig bare ID buzz og Mercedes V som har minibuss,
ID Buzz er vel mere en moderne MPV? Jeg vil tro Model Y transformert til en MPV med mere innvendig plass og fleksible løsninger ville blitt en hit blant barnefamilier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA