Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

JorEl

Geirr; -5%, det var noen dyre tweets....gudene må vite hvor dette ender...


95% igjen altså?
Gudene? Vi har bare en gud og det er Elon Musk, blir vi jo beskyldt for.
Som David Watne hadde sagt.."Ha en gudommelig aften" :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 23. august 2019, klokken 10:41
Om jeg skulle sette meg inn i aksjen ville jeg begynt med seneste 10-Q: https://ir.tesla.com/static-files/65db1b3c-3edd-44b0-86ec-715a7ddb9338

Se side 4 for gjeld, under "liabilities". Det er en mer detaljert oversikt over langsiktig gjeld på side 23.

(Bare for å nevne det, "non-recourse debt" er altså gjeld som er sikret i eiendeler, der banken ikke kan gå på selskapet for å få tilbake pengene sine - i verste fall kan de overta/tvangsselge eiendelen. Mesteparten av gjelden fra SolarCity er av denne typen.)

Takk! 11 mill dollar etter det jeg kan lese, i balanseregnskapet.

Ellers ser jeg at konkurrentene spiser av Teslas marked i europa, og spes Norge. Selges lite S og X om dagen.

Ikke at det betyr så mye for Tesla. Neste år vippes de vel av tronen som mestselgende, av VW.

Magnus Hansen

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 23. august 2019, klokken 10:41
Om jeg skulle sette meg inn i aksjen ville jeg begynt med seneste 10-Q: https://ir.tesla.com/static-files/65db1b3c-3edd-44b0-86ec-715a7ddb9338

Se side 4 for gjeld, under "liabilities". Det er en mer detaljert oversikt over langsiktig gjeld på side 23.

(Bare for å nevne det, "non-recourse debt" er altså gjeld som er sikret i eiendeler, der banken ikke kan gå på selskapet for å få tilbake pengene sine - i verste fall kan de overta/tvangsselge eiendelen. Mesteparten av gjelden fra SolarCity er av denne typen.)

Takk! 11 mill dollar etter det jeg kan lese, i balanseregnskapet.

Ellers ser jeg at konkurrentene spiser av Teslas marked i europa, og spes Norge. Selges lite S og X om dagen.

Ikke at det betyr så mye for Tesla. Neste år vippes de vel av tronen som mestselgende, av VW.

Tesla tredoblet salget sitt i Europa første halvår i år i forhold til i fjor, så vet uke helt hva du mener med at «konkurrenten spiser av teslas marked»? Når der gjelder markedet tesla opererer i, så er jo det privatbilmarkedet hvor man må anta at elbilandelen kommer til å øke. Om vw selger flere elbiler enn tesla på er tidspunkt så gjør jo ikke det noe hvis det bare reflekter økt elbilsalg på bekostning av fossilbiler

Sveinung1954

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 23. august 2019, klokken 10:41
Om jeg skulle sette meg inn i aksjen ville jeg begynt med seneste 10-Q: https://ir.tesla.com/static-files/65db1b3c-3edd-44b0-86ec-715a7ddb9338

Se side 4 for gjeld, under "liabilities". Det er en mer detaljert oversikt over langsiktig gjeld på side 23.

(Bare for å nevne det, "non-recourse debt" er altså gjeld som er sikret i eiendeler, der banken ikke kan gå på selskapet for å få tilbake pengene sine - i verste fall kan de overta/tvangsselge eiendelen. Mesteparten av gjelden fra SolarCity er av denne typen.)

Takk! 11 mill dollar etter det jeg kan lese, i balanseregnskapet.

Da kan ikke du lese regnskap. Det korrekte er 24,7 milliarder dollar med stort og smått...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

o.b.lix

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02
Selges lite S og X om dagen.

Er nok mange som heller kjøper 3, den har jo t.o.m. hengerfeste og lengst rekkevidde, og halv pris.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 24. august 2019, klokken 07:18
Tesla tredoblet salget sitt i Europa første halvår i år i forhold til i fjor, så vet uke helt hva du mener med at «konkurrenten spiser av teslas marked»?
Det er vel ikke tvil om at e-Tron og i-Peace spiser av X/S-markedet? Hittil i år har de to førstnevnte solgt nesten 3 ganger så mange biler som X/S i Norge.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Det er nok først og fremst Model 3 som spiser av markedet til Model S/X. Model 3 har solgt dobbelt så mye som i-Pace/e-tron til sammen. Men det hjelper så klart heller ikke at 75D er faset ut, som tidligere har stått for over 2/3 av salget. Nå er det relativt dyrt å kjøpe S/X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02Takk! 11 mill dollar etter det jeg kan lese, i balanseregnskapet.
Tallene i balansen er i antall tusen.

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02Ikke at det betyr så mye for Tesla. Neste år vippes de vel av tronen som mestselgende, av VW.
Det er vel relativt usannsynlig. ID.3 virker ikke som den vil være billig nok til å være tilstrekkelig attraktiv i forhold til Model 3. Den vil nok selge ganske bra, men Model 3 vil nok selge bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. august 2019, klokken 10:32
Det er nok først og fremst Model 3 som spiser av markedet til Model S/X. Model 3 har solgt dobbelt så mye som i-Pace/e-tron til sammen. Men det hjelper så klart heller ikke at 75D er faset ut, som tidligere har stått for over 2/3 av salget. Nå er det relativt dyrt å kjøpe S/X.
Jeg snakker om innen det samme segmentet. Jeg tror TM3 i første rekke konkurrerer med biler i den samme prisklassen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. august 2019, klokken 10:59Jeg snakker om innen det samme segmentet. Jeg tror TM3 i første rekke konkurrerer med biler i den samme prisklassen.
I hovedsak, ja, men ikke helt. Det er fortsatt mangel på alle typer bilmodeller i elbilmarkedet, spesielt når man ser på biler med lang rekkevidde, så biler som ikke egentlig er naturlige konkurrenter vurderes til mye større grad opp mot hverandre. Model 3 og Model S er ikke *så* ulike.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. august 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. august 2019, klokken 11:05
Model 3 og Model S er ikke *så* ulike.
Da strekker du den (TM3) langt.... :D

Det er nok mange som kjøpte seg Model S for noen år siden og som fint kunne ha klart seg med en mindre bil. Model S var jo det eneste alternativet når den kom på markedet, dersom man skulle ha en elbil med lang rekkevidde og rask lading. At bilene er like vil jeg ikke påstå, men at Model 3 stjeler kunder fra Model S tar jeg for gitt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

THE

Mange kjøpte også Model X selv om de ikke har bruk for så stor bil, men de trenger tilhengerfeste, god rekkevidde og rask lading. For mange som kjøpte/vurderer å kjøpe X75 er nok kanskje Model 3 stor nok og har høy nok tilhengervekt. Da blir det jo en ren bonus at bilen lader mye raskere, har nesten dobbel rekkevidde og koster et par hundre tusen mindre.

Nå er det jo ikke mulig å bestille ny standard range X heller, så man er villig til akseptere noen kompromisser ved å kjøpe en LR Model 3 til ca 500000,- i stedet for en LR Model X til 850-900000,-.

Jeg tror nok mange potensiell X og S kunder også ender opp med iPace, eTron eller EQC i stedet for Tesla, og det er jo helt naturlig nå når det faktisk heldigvis begynner å bli så stort utvalg av elbiler at man kan velge hvilken elbil man skal kjøpe. Før var valget for mange om man skulle kjøpe fossilbil eller Tesla, nå kan man heldigvis vurdere fossilbil eller elbil, og deretter begynne å velge hvilken elbil som passer best for hver enkelt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorEl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. august 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. august 2019, klokken 10:59Jeg snakker om innen det samme segmentet. Jeg tror TM3 i første rekke konkurrerer med biler i den samme prisklassen.
I hovedsak, ja, men ikke helt. Det er fortsatt mangel på alle typer bilmodeller i elbilmarkedet, spesielt når man ser på biler med lang rekkevidde, så biler som ikke egentlig er naturlige konkurrenter vurderes til mye større grad opp mot hverandre. Model 3 og Model S er ikke *så* ulike.
Når jeg er ute å kjører med passasjerer og viser dem en TM3 som kommer i motgående kjørebane, så er det kun et fåtall som klarer og skille en S fra en TM3. Nesten litt irriterende når man har en S ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 24. august 2019, klokken 07:18
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 24. august 2019, klokken 07:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 23. august 2019, klokken 10:41
Om jeg skulle sette meg inn i aksjen ville jeg begynt med seneste 10-Q: https://ir.tesla.com/static-files/65db1b3c-3edd-44b0-86ec-715a7ddb9338

Se side 4 for gjeld, under "liabilities". Det er en mer detaljert oversikt over langsiktig gjeld på side 23.

(Bare for å nevne det, "non-recourse debt" er altså gjeld som er sikret i eiendeler, der banken ikke kan gå på selskapet for å få tilbake pengene sine - i verste fall kan de overta/tvangsselge eiendelen. Mesteparten av gjelden fra SolarCity er av denne typen.)

Takk! 11 mill dollar etter det jeg kan lese, i balanseregnskapet.

Ellers ser jeg at konkurrentene spiser av Teslas marked i europa, og spes Norge. Selges lite S og X om dagen.

Ikke at det betyr så mye for Tesla. Neste år vippes de vel av tronen som mestselgende, av VW.

Tesla tredoblet salget sitt i Europa første halvår i år i forhold til i fjor, så vet uke helt hva du mener med at «konkurrenten spiser av teslas marked»? Når der gjelder markedet tesla opererer i, så er jo det privatbilmarkedet hvor man må anta at elbilandelen kommer til å øke. Om vw selger flere elbiler enn tesla på er tidspunkt så gjør jo ikke det noe hvis det bare reflekter økt elbilsalg på bekostning av fossilbiler

Tesla solgte mer i Norge i 2017 ifht 2018.

Tallene for S og X i år er dårlige, mens konkurrentene  pumper ut biler.

Tallene for 2019 vil bli knallbra ifht 2018, men de juger, pga M3s ankomst.
Du kan gjerne si at de tredoblet salget hittil i år ifht 2018, men det er jo ene og alene pga Model 3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA