Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

mthoring

E-tron er vel ikke billigere enn Model X når den er sammenlignbart / brukbart spekka? Eller tar jeg feil her, lenge siden jeg studerte prislisten. Men den har vesentlig dårligere plass og rekkevidde, samt, per nå, svært mangelfullt ladenettverk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mthoring på fredag 01. mars 2019, klokken 17:36
E-tron er vel ikke billigere enn Model X når den er sammenlignbart / brukbart spekka? Eller tar jeg feil her, lenge siden jeg studerte prislisten. Men den har vesentlig dårligere plass og rekkevidde, samt, per nå, svært mangelfullt ladenettverk.
Trenger ikke være sammenlignbart speccet for å være billigere. Mange som ellers ville kjøpt X75D vil se nærmere på e-tron.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: Løve på fredag 01. mars 2019, klokken 11:16
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 11:05
Mye styr med Model 3-bestillinger i dag. Det store bildet for disse endringene som ble varslet i går, er imidlertid at Tesla rykker flere hakk i fra konkurrentene, både for Model 3, Model S og Model X. Utsiktene bør nå være gode for økt salg av alle modellene. Du skal virkelig slite med å argumentere for å velge E-Tron eller I-Pace foran enten 3, S eller X.

Det viktige er at Tesla leverer bra i serviceleddet fremover. På specs (pris, størrelse, rekkevidde, akselerasjon osv) knuser jo Tesla konkurrentene fra Jaguar, Audi, Kia osv.

818k for en bil som er dårligere enn E-Tron i alt unntatt rekkevidde (si vidt)? En skal ha mye penger til overs for å ikke gå for E-Tron.
Nå vil jo noen påpeke at selv Audi tar godt betalt for bedre ytelse. Etter en lengre tur på Autobahn og i Belgia (hvor jeg så en e-tron bli kjørt av en bestemor) så vil jeg påpeke at med en X får man MYE bedre aksellerasjon og toppfart. Og nettopp i hjemlandet til e-tron er det jo det kommer godt med.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

mthoring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. mars 2019, klokken 17:41
Trenger ikke være sammenlignbart speccet for å være billigere. Mange som ellers ville kjøpt X75D vil se nærmere på e-tron.

Hva koster en e-tron med alt utstyret som er/var standard på X75D?

Elektrisk bakluke, elektriske speil, varme i alle setene og ratt, elektrisk justerbare seter og ratt, homelink, oppgradert lydanlegg, spotify, live trafikk på kart, appstyring/forvarming, selvblendende speil, hengerfeste, luftfjæring, vegan/skinn sportseter, usb porter foran og bak, osv.

Endel av dette er ting jeg tok for gitt, og som JEG ble overrasket over at ikke var standard i e-tron i hvertfall. Prøvde å spekke den når prislisten kom, og mener jeg endte på rundt 850.000 når jeg syntes den var ok utstyrt. Men fullt mulig jeg husker feil.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

#304
e-tron starter på 651.900 kroner. Model X starter på 827.320 kroner. Det betyr ganske enkelt at alle de som ønsker større elektrisk SUV og har råd til mellom 651.900 kroner og 827.320 kroner vil gå for e-tron. De vil velge bort tilstrekkelig med utstyr til å ha råd til e-tron.

De som har råd til mer enn 827.320 kroner vil vurdere e-tron og Model X opp mot hverandre, og det er fullt mulig Model X kommer best ut av den sammenligningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

#305
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. mars 2019, klokken 19:35
e-tron starter på 651.900 kroner. Model X starter på 827.320 kroner. Det betyr ganske enkelt at alle de som ønsker større elektrisk SUV og har råd til mellom 651.900 kroner og 827.320 kroner vil gå for e-tron. De vil velge bort tilstrekkelig med utstyr til å ha råd til e-tron.

De som har råd til mer enn 827.320 kroner vil vurdere e-tron og Model X opp mot hverandre, og det er fullt mulig Model X kommer best ut av den sammenligningen.

Tja, du ser jo helt bort fra bruktmarkedet da. Men påstanden din er riktig for de som ønsker helt NY større SUV. Er sikkert noen det og. I tillegg har vi de som vil ha Audi, fordi tysk, eller ikke vil ha Tesla, fordi Tesla.

Men skulle likt å sett kvitteringen på e-tron levert for kr 651.900 til privat bruk. Det er ren lokkepris. Den mangler jo det aller meste man forventer av en bil i den prisklassen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

En X LR kommer på over 900 med nye FSD. For den prisen vil man få e-tron med luft og massasje i setene, HUD, infrarød night vision og Matrix lys, car play/android auto. Lader raskere og tar skiboks.

Så forsaker man vekk ca 7-8 mil rekkevidde, Hepafilter, ikke-enda-leverte autopilot greier, en del plass, et sabla bra ladenettverk og de automatiske dørene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på fredag 01. mars 2019, klokken 21:11
En X LR kommer på over 900 med nye FSD. For den prisen vil man få e-tron med luft og massasje i setene, HUD, infrarød night vision og Matrix lys, car play/android auto. Lader raskere og tar skiboks.

Så forsaker man vekk ca 7-8 mil rekkevidde, Hepafilter, ikke-enda-leverte autopilot greier, en del plass, et sabla bra ladenettverk og de automatiske dørene.
Den nye LR med Autopilot koster 852.000kr og den går mye mer enn 6 mil ekstra?
Vi snakker jo fort om 40% lenger rekkevidde hvis man gasser litt på/reiser på ferie på motorvei.
Kjører man med henger hvor rekkevidde gjerne halveres, er jo Model X LR det jeg vil si er minste elbilen man bør velge, her faller jo da iPace og eTron langt bak, ikke bare pga de må da gjrene lade hver 15. mil, men det er jo da dårligere lademuligheter og de fleste ionity stasjonene i Norge i dag gir maks 80kW før de oppgraderes.

iPacen kan også bare trekke 750 Kg, X trekker også mer enn eTron.

daktari

98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

#309
Sitat fra: daktari på fredag 01. mars 2019, klokken 23:32
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

Det er nok ikke så enkelt. Audien bruker *vesentlig* mer energi per km enn det Model X bruker.

Ser du har hatt S90D, hvordan er rekkevidden på i-pace kontra den gitt ca like forhold? De skulle vel hatt omtrent det samme hvis man såg utelukkende på batterikapasitet.

Lagt ved bilde som illustrasjon. 26% høyere forbruk på e-tron i den testen (120km/t).
Hvis man legger den differansen og 98kwt mot 84kwt til grunn, så har X100D 12,7 mil lengre rekkevidde. Eller 47% mer enn e-tron.

Andre forhold, slik som kaldere vær, eller lavere hastighet vil sikkert redusere differansen.

Skal sies at e-tron var en pre-produksjonsmodell. Men i-pace hadde tilsvarende forbruk, så jeg ville ikke satt penger på at kundebilene blir vesentlig mer effektive.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Tiger123

#310
Sitat fra: Løve på fredag 01. mars 2019, klokken 11:16
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 11:05
Mye styr med Model 3-bestillinger i dag. Det store bildet for disse endringene som ble varslet i går, er imidlertid at Tesla rykker flere hakk i fra konkurrentene, både for Model 3, Model S og Model X. Utsiktene bør nå være gode for økt salg av alle modellene. Du skal virkelig slite med å argumentere for å velge E-Tron eller I-Pace foran enten 3, S eller X.

Det viktige er at Tesla leverer bra i serviceleddet fremover. På specs (pris, størrelse, rekkevidde, akselerasjon osv) knuser jo Tesla konkurrentene fra Jaguar, Audi, Kia osv.

818k for en bil som er dårligere enn E-Tron i alt unntatt rekkevidde (si vidt)? En skal ha mye penger til overs for å ikke gå for E-Tron.

E-tron er for meg en opphauset historie som fikk meg til å kjøpe min første elbil, og det takker jeg for! På service for et års tid siden med min gamle Audi hadde jeg en lang prat, eller mer en monolog, med en selger som skrøt av e-tron. 500+km rekkevidde og +7 minutter på Oslo Trondheim ifht fossilbil var trumfkortene. Til rundt 600 000.
Men for meg er e-tron en "fossilaudi" med elmotor, og det var uttalt strategi og greit nok det, men du verden for en kjedelig bil. Blir ganske "gubbebil" spør du meg. Kunne like gjerne vært en 2010 modell av utseende?

Blir nok en Polestar eller Tesla på meg, når jeg ikke orker kjøre Leafen lenger.

Tilbake til topic - Er nok mange analytikere som må frem med regnearkene sine igjen nå, med en ganske radikal endring i både priser og utvalg. Hvor mange flere biler må Tesla selge for å vedlikeholde omsetningen?

Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.

Tiger123

#311
Ser av hjemmesiden til Tesla at bilene har fått en rekkeviddekalkulator, er den ny?

Model S LR med 865km rekkevidde i 70kmt og 30 grader i lufta monner bra da..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32Tilbake til topic - Er nok mange analytikere som må frem med regnearkene sine igjen nå, med en ganske radikal endring i både priser og utvalg. Hvor mange flere biler må Tesla selge for å vedlikeholde omsetningen?
Sier vi ASP går ned fra $59k til $50k, så må Tesla gå fra å selge 63.150 stk Model 3 i Q4 til å selge 74.500 stk Model 3.

Det er nok bare å forvente at omsetning går ned i Q1, ettersom antall biler i transitt er forventet å øke med omkring 10k biler, men så er det ganske sannsynlig vi er tilbake på all time high i Q2.

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.
Det er nok hovedsaklig konkurransen fra Model 3 som gjør at de setter ned prisene på Model S/X. (Syns også prisfordelingen AP/FSD er nå bedre enn før. Nå er AP mer attraktivt for de som kun ønsker ACC.)

Model 3 derimot har jo ingen elektriske konkurrenter. Jeg ser på reduksjonene i all hovedsak som et symtom på økende produksjon. Det har alltid vært åpenbart at Tesla ville måtte introdusere SR og ikke-premium interiør for å kunne selge nærmere 500k Model 3 per år. Nå er de på det prisnivået de har alltid planlagt å være på, og nå handler det stort sett bare om å gradvis øke produksjonen og redusere produksjonskostnadene.

Om et par kvartaler vil det nok være åpenbart at Tesla kan tjene penger også på de rimeligere utgavene av Model 3, samtidig som etterspørsels-FUD er død og begravet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: mthoring på lørdag 02. mars 2019, klokken 00:43
Sitat fra: daktari på fredag 01. mars 2019, klokken 23:32
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

Det er nok ikke så enkelt. Audien bruker *vesentlig* mer energi per km enn det Model X bruker.

Ser du har hatt S90D, hvordan er rekkevidden på i-pace kontra den gitt ca like forhold? De skulle vel hatt omtrent det samme hvis man såg utelukkende på batterikapasitet.

Lagt ved bilde som illustrasjon. 26% høyere forbruk på e-tron i den testen (120km/t).
Hvis man legger den differansen og 98kwt mot 84kwt til grunn, så har X100D 12,7 mil lengre rekkevidde. Eller 47% mer enn e-tron.

Andre forhold, slik som kaldere vær, eller lavere hastighet vil sikkert redusere differansen.

Skal sies at e-tron var en pre-produksjonsmodell. Men i-pace hadde tilsvarende forbruk, så jeg ville ikke satt penger på at kundebilene blir vesentlig mer effektive.

Bare for å avslutte min off-topic: elbilforeningens test viser at X100 bruker samme som e-tron og I-pace på landeveiskjøring vinter og mindre på motorvei. Pga. "torque sleep" vil den spare mer antagelig i sommerføre. Høyere temp. og hastighet favoriserer X.

Med I-pace bruker jeg ca kanskje 5-20% mer enn med S90D - men det varierer  med variablene over. Kommer opp på hytta fra 100 med ca 20-25% SOC, med Tesla var det noen få prosent over på vinteren - og mer om sommeren. Skiboks på. I-pace er en ganske annen bil enn S, jeg så ned på månen til en S-sjåfør gjennom soltaket da vi stod i lyskryss her om dagen...

Relevant fra Topic tror jeg ikke I-pace eller E-tron vil påvirke salget av de store Teslaene veldig mye, kanskje stjele noen få kunder, de tar fra ICE-kunder primært siden de alle er ganske forskjellige. Men S og X trenger snart noe modernisering på utstyrsfronten og lyddemping for å stå imot konkurransen fra "premium" fremover. Hvis ikke de da blir kuttet helt når Y kommer, noe som er litt vanskelig å forstå hvis de tjener bra på dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#314
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA