Skrevet av Emne: Tesla aksjer  (Lest 68878 ganger)

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #300 på: fredag 01. mars 2019, klokken 17:36 »
E-tron er vel ikke billigere enn Model X når den er sammenlignbart / brukbart spekka? Eller tar jeg feil her, lenge siden jeg studerte prislisten. Men den har vesentlig dårligere plass og rekkevidde, samt, per nå, svært mangelfullt ladenettverk.
2017 S75D

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6179
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #301 på: fredag 01. mars 2019, klokken 17:41 »
E-tron er vel ikke billigere enn Model X når den er sammenlignbart / brukbart spekka? Eller tar jeg feil her, lenge siden jeg studerte prislisten. Men den har vesentlig dårligere plass og rekkevidde, samt, per nå, svært mangelfullt ladenettverk.
Trenger ikke være sammenlignbart speccet for å være billigere. Mange som ellers ville kjøpt X75D vil se nærmere på e-tron.
Model X 100D.

Cobos

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #302 på: fredag 01. mars 2019, klokken 17:44 »
Mye styr med Model 3-bestillinger i dag. Det store bildet for disse endringene som ble varslet i går, er imidlertid at Tesla rykker flere hakk i fra konkurrentene, både for Model 3, Model S og Model X. Utsiktene bør nå være gode for økt salg av alle modellene. Du skal virkelig slite med å argumentere for å velge E-Tron eller I-Pace foran enten 3, S eller X.

Det viktige er at Tesla leverer bra i serviceleddet fremover. På specs (pris, størrelse, rekkevidde, akselerasjon osv) knuser jo Tesla konkurrentene fra Jaguar, Audi, Kia osv.

818k for en bil som er dårligere enn E-Tron i alt unntatt rekkevidde (si vidt)? En skal ha mye penger til overs for å ikke gå for E-Tron.
Nå vil jo noen påpeke at selv Audi tar godt betalt for bedre ytelse. Etter en lengre tur på Autobahn og i Belgia (hvor jeg så en e-tron bli kjørt av en bestemor) så vil jeg påpeke at med en X får man MYE bedre aksellerasjon og toppfart. Og nettopp i hjemlandet til e-tron er det jo det kommer godt med.
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #303 på: fredag 01. mars 2019, klokken 18:54 »
Trenger ikke være sammenlignbart speccet for å være billigere. Mange som ellers ville kjøpt X75D vil se nærmere på e-tron.

Hva koster en e-tron med alt utstyret som er/var standard på X75D?

Elektrisk bakluke, elektriske speil, varme i alle setene og ratt, elektrisk justerbare seter og ratt, homelink, oppgradert lydanlegg, spotify, live trafikk på kart, appstyring/forvarming, selvblendende speil, hengerfeste, luftfjæring, vegan/skinn sportseter, usb porter foran og bak, osv.

Endel av dette er ting jeg tok for gitt, og som JEG ble overrasket over at ikke var standard i e-tron i hvertfall. Prøvde å spekke den når prislisten kom, og mener jeg endte på rundt 850.000 når jeg syntes den var ok utstyrt. Men fullt mulig jeg husker feil.
2017 S75D

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6179
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #304 på: fredag 01. mars 2019, klokken 19:35 »
e-tron starter på 651.900 kroner. Model X starter på 827.320 kroner. Det betyr ganske enkelt at alle de som ønsker større elektrisk SUV og har råd til mellom 651.900 kroner og 827.320 kroner vil gå for e-tron. De vil velge bort tilstrekkelig med utstyr til å ha råd til e-tron.

De som har råd til mer enn 827.320 kroner vil vurdere e-tron og Model X opp mot hverandre, og det er fullt mulig Model X kommer best ut av den sammenligningen.
« Siste redigering: fredag 01. mars 2019, klokken 19:37 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #305 på: fredag 01. mars 2019, klokken 19:50 »
e-tron starter på 651.900 kroner. Model X starter på 827.320 kroner. Det betyr ganske enkelt at alle de som ønsker større elektrisk SUV og har råd til mellom 651.900 kroner og 827.320 kroner vil gå for e-tron. De vil velge bort tilstrekkelig med utstyr til å ha råd til e-tron.

De som har råd til mer enn 827.320 kroner vil vurdere e-tron og Model X opp mot hverandre, og det er fullt mulig Model X kommer best ut av den sammenligningen.

Tja, du ser jo helt bort fra bruktmarkedet da. Men påstanden din er riktig for de som ønsker helt NY større SUV. Er sikkert noen det og. I tillegg har vi de som vil ha Audi, fordi tysk, eller ikke vil ha Tesla, fordi Tesla.

Men skulle likt å sett kvitteringen på e-tron levert for kr 651.900 til privat bruk. Det er ren lokkepris. Den mangler jo det aller meste man forventer av en bil i den prisklassen.
« Siste redigering: fredag 01. mars 2019, klokken 19:54 av mthoring »
2017 S75D

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2455
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #306 på: fredag 01. mars 2019, klokken 21:11 »
En X LR kommer på over 900 med nye FSD. For den prisen vil man få e-tron med luft og massasje i setene, HUD, infrarød night vision og Matrix lys, car play/android auto. Lader raskere og tar skiboks.

Så forsaker man vekk ca 7-8 mil rekkevidde, Hepafilter, ikke-enda-leverte autopilot greier, en del plass, et sabla bra ladenettverk og de automatiske dørene.

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1633
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #307 på: fredag 01. mars 2019, klokken 22:32 »
En X LR kommer på over 900 med nye FSD. For den prisen vil man få e-tron med luft og massasje i setene, HUD, infrarød night vision og Matrix lys, car play/android auto. Lader raskere og tar skiboks.

Så forsaker man vekk ca 7-8 mil rekkevidde, Hepafilter, ikke-enda-leverte autopilot greier, en del plass, et sabla bra ladenettverk og de automatiske dørene.
Den nye LR med Autopilot koster 852.000kr og den går mye mer enn 6 mil ekstra?
Vi snakker jo fort om 40% lenger rekkevidde hvis man gasser litt på/reiser på ferie på motorvei.
Kjører man med henger hvor rekkevidde gjerne halveres, er jo Model X LR det jeg vil si er minste elbilen man bør velge, her faller jo da iPace og eTron langt bak, ikke bare pga de må da gjrene lade hver 15. mil, men det er jo da dårligere lademuligheter og de fleste ionity stasjonene i Norge i dag gir maks 80kW før de oppgraderes.

iPacen kan også bare trekke 750 Kg, X trekker også mer enn eTron.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2455
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #308 på: fredag 01. mars 2019, klokken 23:32 »
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #309 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 00:43 »
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

Det er nok ikke så enkelt. Audien bruker *vesentlig* mer energi per km enn det Model X bruker.

Ser du har hatt S90D, hvordan er rekkevidden på i-pace kontra den gitt ca like forhold? De skulle vel hatt omtrent det samme hvis man såg utelukkende på batterikapasitet.

Lagt ved bilde som illustrasjon. 26% høyere forbruk på e-tron i den testen (120km/t).
Hvis man legger den differansen og 98kwt mot 84kwt til grunn, så har X100D 12,7 mil lengre rekkevidde. Eller 47% mer enn e-tron.

Andre forhold, slik som kaldere vær, eller lavere hastighet vil sikkert redusere differansen.

Skal sies at e-tron var en pre-produksjonsmodell. Men i-pace hadde tilsvarende forbruk, så jeg ville ikke satt penger på at kundebilene blir vesentlig mer effektive.
« Siste redigering: lørdag 02. mars 2019, klokken 01:12 av mthoring »
2017 S75D

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 318
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #310 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 01:32 »
Mye styr med Model 3-bestillinger i dag. Det store bildet for disse endringene som ble varslet i går, er imidlertid at Tesla rykker flere hakk i fra konkurrentene, både for Model 3, Model S og Model X. Utsiktene bør nå være gode for økt salg av alle modellene. Du skal virkelig slite med å argumentere for å velge E-Tron eller I-Pace foran enten 3, S eller X.

Det viktige er at Tesla leverer bra i serviceleddet fremover. På specs (pris, størrelse, rekkevidde, akselerasjon osv) knuser jo Tesla konkurrentene fra Jaguar, Audi, Kia osv.

818k for en bil som er dårligere enn E-Tron i alt unntatt rekkevidde (si vidt)? En skal ha mye penger til overs for å ikke gå for E-Tron.

E-tron er for meg en opphauset historie som fikk meg til å kjøpe min første elbil, og det takker jeg for! På service for et års tid siden med min gamle Audi hadde jeg en lang prat, eller mer en monolog, med en selger som skrøt av e-tron. 500+km rekkevidde og +7 minutter på Oslo Trondheim ifht fossilbil var trumfkortene. Til rundt 600 000.
Men for meg er e-tron en "fossilaudi" med elmotor, og det var uttalt strategi og greit nok det, men du verden for en kjedelig bil. Blir ganske "gubbebil" spør du meg. Kunne like gjerne vært en 2010 modell av utseende?

Blir nok en Polestar eller Tesla på meg, når jeg ikke orker kjøre Leafen lenger.

Tilbake til topic - Er nok mange analytikere som må frem med regnearkene sine igjen nå, med en ganske radikal endring i både priser og utvalg. Hvor mange flere biler må Tesla selge for å vedlikeholde omsetningen?

Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.
« Siste redigering: lørdag 02. mars 2019, klokken 01:37 av Tiger123 »

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 318
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #311 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 03:58 »
Ser av hjemmesiden til Tesla at bilene har fått en rekkeviddekalkulator, er den ny?

Model S LR med 865km rekkevidde i 70kmt og 30 grader i lufta monner bra da..
« Siste redigering: lørdag 02. mars 2019, klokken 04:00 av Tiger123 »

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6179
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #312 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 09:28 »
Tilbake til topic - Er nok mange analytikere som må frem med regnearkene sine igjen nå, med en ganske radikal endring i både priser og utvalg. Hvor mange flere biler må Tesla selge for å vedlikeholde omsetningen?
Sier vi ASP går ned fra $59k til $50k, så må Tesla gå fra å selge 63.150 stk Model 3 i Q4 til å selge 74.500 stk Model 3.

Det er nok bare å forvente at omsetning går ned i Q1, ettersom antall biler i transitt er forventet å øke med omkring 10k biler, men så er det ganske sannsynlig vi er tilbake på all time high i Q2.

Kan ikke skjønne annet enn at det er pga konkurransen at de har satt ned prisene, hvilke andre motiver kan man ha? I og med at Model 3 SR kommer uansett.
Det er nok hovedsaklig konkurransen fra Model 3 som gjør at de setter ned prisene på Model S/X. (Syns også prisfordelingen AP/FSD er nå bedre enn før. Nå er AP mer attraktivt for de som kun ønsker ACC.)

Model 3 derimot har jo ingen elektriske konkurrenter. Jeg ser på reduksjonene i all hovedsak som et symtom på økende produksjon. Det har alltid vært åpenbart at Tesla ville måtte introdusere SR og ikke-premium interiør for å kunne selge nærmere 500k Model 3 per år. Nå er de på det prisnivået de har alltid planlagt å være på, og nå handler det stort sett bare om å gradvis øke produksjonen og redusere produksjonskostnadene.

Om et par kvartaler vil det nok være åpenbart at Tesla kan tjene penger også på de rimeligere utgavene av Model 3, samtidig som etterspørsels-FUD er død og begravet.
Model X 100D.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2455
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #313 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 12:01 »
98-84 kWh kapasitet som ny gir 14 kWh tilgjengelig i differanse. Hvis Den bruker 2 kWh/mil så blir det 7 mil lenger. Synes jeg var ganske raus med forbruket da.

Jeg tok med FSD i prisen over, men det er kanskje urettferdig å sammenligne med Audis system? Vet jo ikke enda, for 2 år siden i disse dager fikk jeg utlevert bil med FSD betalt for.

Det er nok ikke så enkelt. Audien bruker *vesentlig* mer energi per km enn det Model X bruker.

Ser du har hatt S90D, hvordan er rekkevidden på i-pace kontra den gitt ca like forhold? De skulle vel hatt omtrent det samme hvis man såg utelukkende på batterikapasitet.

Lagt ved bilde som illustrasjon. 26% høyere forbruk på e-tron i den testen (120km/t).
Hvis man legger den differansen og 98kwt mot 84kwt til grunn, så har X100D 12,7 mil lengre rekkevidde. Eller 47% mer enn e-tron.

Andre forhold, slik som kaldere vær, eller lavere hastighet vil sikkert redusere differansen.

Skal sies at e-tron var en pre-produksjonsmodell. Men i-pace hadde tilsvarende forbruk, så jeg ville ikke satt penger på at kundebilene blir vesentlig mer effektive.

Bare for å avslutte min off-topic: elbilforeningens test viser at X100 bruker samme som e-tron og I-pace på landeveiskjøring vinter og mindre på motorvei. Pga. "torque sleep" vil den spare mer antagelig i sommerføre. Høyere temp. og hastighet favoriserer X.

Med I-pace bruker jeg ca kanskje 5-20% mer enn med S90D - men det varierer  med variablene over. Kommer opp på hytta fra 100 med ca 20-25% SOC, med Tesla var det noen få prosent over på vinteren - og mer om sommeren. Skiboks på. I-pace er en ganske annen bil enn S, jeg så ned på månen til en S-sjåfør gjennom soltaket da vi stod i lyskryss her om dagen...

Relevant fra Topic tror jeg ikke I-pace eller E-tron vil påvirke salget av de store Teslaene veldig mye, kanskje stjele noen få kunder, de tar fra ICE-kunder primært siden de alle er ganske forskjellige. Men S og X trenger snart noe modernisering på utstyrsfronten og lyddemping for å stå imot konkurransen fra "premium" fremover. Hvis ikke de da blir kuttet helt når Y kommer, noe som er litt vanskelig å forstå hvis de tjener bra på dem.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10949
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #314 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 16:46 »
« Siste redigering: lørdag 02. mars 2019, klokken 16:56 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013