Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

serenejet

Tesla pleide å være skikkelig langt foran på elbiler, og skikkelig i front på elbil-business. Nå virker det litt som de mister grepet på begge deler. N
2025 ID.Buzz GTX

ToWalkOrDrive

Shiiiieet!
Hva skjer med Tesla-aksjen om FSD blir forbudt.... Nye sjefen i NHTSA har ikke pleid å gi med dørene overfor Tesla, virker det som:

https://electrek.co/2025/07/10/trump-nominates-a-tesla-critic-to-lead-nhtsa/
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

SitatHva skjer med Tesla-aksjen om FSD blir forbudt

Svaret står i en annen tråd:

"Solving Full Self-Driving" [FSD] is the difference between Tesla being worth a lot of money and being worth basically zero." - Elon Musk

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. juli 2025, klokken 14:12Shiiiieet!
Hva skjer med Tesla-aksjen om FSD blir forbudt.... Nye sjefen i NHTSA har ikke pleid å gi med dørene overfor Tesla, virker det som:

https://electrek.co/2025/07/10/trump-nominates-a-tesla-critic-to-lead-nhtsa/

Elon forsøkte å få lempet på kravene, slik at FSD kunne godkjennes med bugs. Nå vil det nok kunne kreves vesentlig bevis for sikkerhet.

Så akkurat som før: FSD er ikke løst før bilene kjører trygt av seg selv, 100% av tiden. Og det er det Tesla selv som må løse.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 11. juli 2025, klokken 14:39
SitatHva skjer med Tesla-aksjen om FSD blir forbudt

Svaret står i en annen tråd:

"Solving Full Self-Driving" [FSD] is the difference between Tesla being worth a lot of money and being worth basically zero." - Elon Musk
Der må jeg nok si at det (som vanlig) er en stor overdrivelse.
En bilprodusent som lager mellom 1 og 2 millioner biler i året og har ett gedigent ladenettverk samt en vellykket energilagringsbuisnis, kan ikke være verd lite.

At det ikke har den enorme verdien det er lagt opp til nå er noe annet.

Dessuten skal de jo selge en milliard Optimus 😁🤪🤣🙈

What-a-watt

SitatDer må jeg nok si at det (som vanlig) er en stor overdrivelse.

Klart det er.

Teslas vanskelige verdsettelsesmatematikk Kilde: Nasdaq

Teslas inntjening for det neste året, regnskapsåret 2026, er anslått til rundt 2,90 dollar per aksje, basert på konsensusestimater. La oss nå for enkelhets skyld anta at denne inntjeningen utelukkende kommer fra selskapets bilvirksomhet – ingen bidrag fra programvare eller fornybar energi. (Hvor stor er Teslas programvarevirksomhet?) Selv om vi bruker en generøs verdsettelsesmultippel på 30x på dette inntjeningstallet, betydelig høyere enn de lave tosifrede multiplene som tildeles tradisjonelle bilprodusenter som Toyota og Honda, og mye høyere enn de ensifrede P/E-forholdene som er typiske for amerikanske store selskaper som Ford eller GM, innebærer det fortsatt en aksjekurs på under 100 dollar. Det ville plassere Teslas markedsverdi på omtrent 300 milliarder dollar. Med andre ord, på en ren bilbasis ville Tesla være verdt langt mindre enn sin nåværende markedsverdi på nærmere 1 billion dollar. Så hvor kommer resten av denne verdien fra? Svaret ligger i investorenes tro på at Tesla fortsatt er godt foran innen autonom kjøring, robotikk og bredere AI-applikasjoner.

Counterpointer

At Tesla er en helt vanlig bilprodusent faller på sin egen urimelighet. Bare ladenettverket gjør dem unike.

Det at de nå er realistisk sett sterkt overvurdert betyr ikke at det er riktig å undervurdere dem heller🤷🏻

Jeg vet ikke hva som er «riktig», det er jo markedet som bestemmer så nå er 313,51$ det riktige svaret pr aksje.
Jeg tror med BBB (big beatiful bill) som tar bort tax refund og zev creditts, så blir det utfordrende for Tesla fremover.....

What-a-watt

De får nok en strålende august/september, kanskje også juli, i USA, men en brå nedgang i Q4.

What-a-watt

SitatAt Tesla er en helt vanlig bilprodusent faller på sin egen urimelighet. Bare ladenettverket gjør dem unike.

Dette er scenariet for artikkelen:

La oss nå for enkelhets skyld anta at denne inntjeningen utelukkende kommer fra selskapets bilvirksomhet – ingen bidrag fra programvare eller fornybar energi.

Ladenettverkets verdi er vel for lengst regnet inn. AI bare tildels. Salg av FSD-lisenser til andre produsenter er  foreløpig en våt drøm.

Klykken

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. juli 2025, klokken 23:14Jeg tror med BBB (big beatiful bill) som tar bort tax refund og zev creditts, så blir det utfordrende for Tesla fremover.....
hvor stor andel av salg er i usa da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på fredag 11. juli 2025, klokken 19:28FSD er ikke løst før bilene kjører trygt av seg selv, 100% av tiden.
Det er ingen vettuge som forventer (eller krever) 100%. Autonomi kommer til å bli tillatt uten at det er 100% sikkert. På samme måte som tog, fly, atomkraft og andre ting som er farlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Det er nok riktig. Men iallfall 100-200% sikrere enn mennesket:

Musk: March 2018
I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person.

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 15. juli 2025, klokken 01:03Det er nok riktig. Men iallfall 100-200% sikrere enn mennesket:

Musk: March 2018
I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person.

Foreløpig er det vel ca 0,001-0,01% så trygt som et menneske. Ca på nivå med en 5-6 åring kanskje? Kommer seg av og til overraskende langt avgårde før den uunngåelig hadde kræsjet hvis ikke noen grep inn.
'21 3LR

Counterpointer

Jeg vil si at i dag så er KANSKJE FSD noen prosent av en middels god sjåfør slik jeg oppfatter den rapportert.
Målsettingen må nok være over 100 prosent.

Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv. Har blitt påkjørt av andre en gang på motorsykkel og en gang av en bil som kjørte i hengerfestet mitt i Oslo når jeg stod stille i ett lyskryss.
Så det vil si en hendelse hvert 25 år og uten skyld.

Dette er ikke forsøk på snikskryt, men en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.

Jeg har nok overtrått fartsgrensa flere (utallige) ganger enn en selvkjørende bil, og også et stort antall forbikjøringer. Har tutet på folk som ikke overholder vikeplikt og diverse annet som selvkjørende biler ikke vil gjøre. Men ingenting har ført til ulykker! Det er selvfølgelig en andel flaks i dette, men også en risikovurdering som har vært god nok i forhold til vær, føre og egne ferdigheter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA