Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: lightscribe på lørdag 26. april 2025, klokken 12:20Denne ganger er det trigget av Twitter meldinger fra en fyr...

Her snakker du vel (også) om aksjekursen til TSLA?

SFJ


Electric cars in Norway

#7727
Sitat fra: SFJ på onsdag 30. april 2025, klokken 18:05Det positive er....


He he nå er du slem assa  ;D

TSLA 280 men fortsatt ned 30% til nå i år.  Joe Gebbia (AirBNB) og innsider kjøpte i dag for 1 million dollars og det er lenge siden forrige gang det var et TSLA innsidekjøp. Det er jo bra.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-tsla-gets-rare-insider-184150612.html

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på mandag 12. mai 2025, klokken 07:53https://electrek.co/2025/05/11/tesla-employees-ask-elon-musk-resign-confirm-massive-demand-problem-get-fired/

Noen ansatte som tør å si i fra. Synd for firmaet at det har blitt slik.

En ting er å si slikt i et lukket forum innad i bedriften / til styret osv, men å skrive at du vil sparke CEO i et "published an open letter". Nå står det ikke akkurat hvor det ble publisert, men virker som det var tilgjengelig for media. Dersom du hadde gjort det samme i Norge så ville det ikke gått lang tid før du ble satt til "andre oppgaver", og fikk en svært nedadgående kurve karrieremessig, siden ledelsen kan tro du ikke er motivert til å jobbe sammen med ledelsen og trekke i samme retning. Et eksempel var den Equinor-ansatte som satt sammen med Tunberg og protesterte på et olje-anlegg....tok ikke lange tiden før han ikke jobbet der, selv om ledelsen offentlig ikke kritiserte han.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Så lenge kritikken fremføres i det offentlige av media o. l. er tydeligvis nesten alt ok, og tillatt. Faktisk daglig underholdning som selger som bare det. Lest Kapital, etc.? Men nåde den ansatte som....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. mai 2025, klokken 09:33Så lenge kritikken fremføres i det offentlige av media o. l. er tydeligvis nesten alt ok, og tillatt. Faktisk daglig underholdning som selger som bare det. Lest Kapital, etc.? Men nåde den ansatte som....

Pressen har sin egen regelbok å følge:
https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/
Det er egentlig bra for arbeidere og firmaer å ha pressen til å være vakthunder mot firmaer.
Men det å gå ut og kritisere sin egen sjef har jeg ikke sett i Kapital, men jeg leser svært sjeldent kapital. Da blir det bare ett av to utfall, skulle en tro: han eller meg....
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Det går itj likar no:

Kilde: InsideEV

Teslas etterspørselsproblemer ser ut til å ha blitt verre, og deres mest suksessrike produkt er det siste offeret. Noen monteringsarbeidere som var ansvarlige for å bygge crossoveren Model Y – merkets mestselgende modell – ble bedt om å holde seg hjemme i uken med Memorial Day, ifølge flere ansatte sitert av Business Insider .

Flyttingen påvirker Teslas fabrikk i Austin, Texas. I tillegg ble arbeidere ved Cybertruck -linjen bedt om å ta en pause den siste uken i mai. Ifølge rapporten ble arbeiderne, som får timelønn, bedt om enten å ta betalt fri eller møte opp på jobb for rengjøring og opplæring. Arbeiderne vil imidlertid ikke dra til sine vanlige produksjonslinjer.

Tesla Giga Texas (Tesla Gigafactory 5): Karosserilinje for Model Y (sveising)
En Model Y blir satt sammen på Teslas Gigafactory i Texas.
De berørte ansatte sa at pausen er uvanlig lang, og at Tesla også har redusert overtidstimer. Noen ikke navngitte kilder hevder at de ble fortalt av ledelsen at de kunne møte disiplinære tiltak hvis de tok overtidstimer. Siden februar har den amerikanske bilprodusenten angivelig hatt inkonsekvente arbeidsplaner, og noen arbeidere hevder at de ble sendt hjem tidlig flere ganger.

Sent i fjor ble Cybertruck-linjearbeidere ved Teslas fabrikk i Austin angivelig bedt om å holde seg hjemme i noen dager. Avgjørelsen kom som en overraskelse fordi den kantete pickupen hadde klart å selge flere enn alle de andre batteridrevne pickupene i USA. Det viste seg imidlertid at etterspørselen etter den kontroversielle pickupen hadde avtatt betydelig.

Da Tesla fortsatt var en stor suksess, ble Tesla Cybertruck hyllet av Elon Musk som i stand til å samle en kvart million bestillinger per år. Det har ennå ikke skjedd, og Tesla vet det. De dempet forventningene sine og sa at de ville være i stand til å bygge opptil 120 000 enheter per år , men selv dette tallet virker langt utenfor rekkevidde.

I fjor solgte Tesla 38 965 Cybertrucks , ifølge data fra Cox Automotive. I år anslås det at den amerikanske elbilprodusenten solgte 6406 Cybertrucks i første kvartal – en økning fra samme periode i fjor, men en enorm nedgang fra fjorårets tredje og fjerde kvartal, hvor Tesla solgte mer enn dobbelt så mange enheter hvert kvartal.

Counterpointer

I følge Electrec som pleier ha gode kilder på tall, har Tesla stående 800 millioner dollar i usolgte Cybertruck, så at det ikke blir noe overtid i produksjonen er ikke så rart.

What-a-watt

Det lageret varer nok en stund. I hele Q1 ble det solgt 6406 CT. Altså mindre enn det de har på lager nå.

Counterpointer

Hjalp vel ikke at de kuttet ut «range extender», det ble vel et signal om at de ikke har tro på modellen slik den fremstår nå.

Radial

Hovedproblemet med CT er vel alt for dårlig kvalitet, i kombinasjon av sykt høy pris og ett design som rett og slett ikke treffer spikeren i ett ganske konservativt marked (pickup).

Self F150 Lightning sliter enormt (for dyrt), og da faller CT igjennom.

Y fra Texas har også hatt store issues med kvaliteten (front-castingen sprekker), og feilraten er tydeligvis så høy at man går tilbake til stål forran igjen på Juniper.
Da vil jo en "full-casting" linje, som Texas er bygget på helt fra starten, gå heeeelt i stå til produksjonslinjene er endret.

https://www.notateslaapp.com/news/2596/tesla-eliminates-front-casting-on-new-model-y-improves-rear-casting
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 20. mai 2025, klokken 13:17Hovedproblemet med CT er vel alt for dårlig kvalitet, i kombinasjon av sykt høy pris og ett design som rett og slett ikke treffer spikeren i ett ganske konservativt marked (pickup).

Self F150 Lightning sliter enormt (for dyrt), og da faller CT igjennom.
Frem til presidentskiftet solgte allikevel CT like mye som alle de andre batteri pickupene til sammen. Dette til en snittpris ($100k) over det dobbelte av billigste F150.

Så designet hadde nok folk kunnet leve med. Værre med pris, kvalitet og oppførselen til han på toppen. Hadde CT vært bunnsolid og kostet $50k hadde den nok solgt som bare det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Kanskje amerikanere har begynt å ta litt til vettet. Store pickup går av moten. Salget av F-150 viser samme trend som CT.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. mai 2025, klokken 05:18
Sitat fra: Radial på tirsdag 20. mai 2025, klokken 13:17Hovedproblemet med CT er vel alt for dårlig kvalitet, i kombinasjon av sykt høy pris og ett design som rett og slett ikke treffer spikeren i ett ganske konservativt marked (pickup).

Self F150 Lightning sliter enormt (for dyrt), og da faller CT igjennom.
Frem til presidentskiftet solgte allikevel CT like mye som alle de andre batteri pickupene til sammen. Dette til en snittpris ($100k) over det dobbelte av billigste F150.

Så designet hadde nok folk kunnet leve med. Værre med pris, kvalitet og oppførselen til han på toppen. Hadde CT vært bunnsolid og kostet $50k hadde den nok solgt som bare det.

Ser at en Tesla-eier ble tilbudt ca $65.400 av Tesla for en Cybertruck han betalte $100.000 for for et år siden. Kanskje Tesla planlegger en prisnedsettelse, eller at de helst ikke ønsker 10.001 biler i reserve. 10.000 biler på lager tilsvarer ca 3 måneders salg sies det.

Cybertruck blir nok en bil kun for de veldig spesielt interesserte - en kult-bil. Kjøper du den vet du at dette ikke er en fantastisk bil, og kjøper den på tross av fornuft. Tesla bør nok bare komme med en Model T (truck) hvor de bygger på samme lest som Model Y, bare bedre, nyere og større....og som pickup selvsagt, gjerne med rullegardin osv.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA