Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

What-a-watt

#7365
Enig i at "good news travels fast", men hva er det da som gjør at de da plutselig faller kraftig? Som i dag. Fake news?

Counterpointer

Tesla har alltid både overprestert på positive generelle trender og tilsvarende på nedgang.

Tech aksjer faller nå

Thalgar

https://electrek.co/2024/12/19/tesla-tsla-sales-in-europe-are-down-14-year-to-date-and-its-time-to-worry/

Elendig utvikling i Europa:

"Tesla delivered 26,200 vehicles in Europe (EU, EFTA, and the UK) in November – 10,000 fewer vehicles than last year."

Så er det jo spørsmålet om sånt betyr noko som helst lenger på børsen.
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på torsdag 19. desember 2024, klokken 19:54"Tesla delivered 26,200 vehicles in Europe (EU, EFTA, and the UK) in November – 10,000 fewer vehicles than last year."

Det er vel et tydelig tegn på at Tesla må lansere Juniper snart, og at de mangler Model 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, de har merket konkurransen i Europa fra de andre produsentene.

På den annen side er Teslas salg av hele EUs bilsalg inkl fossilt veldig lite. Så Tesla kan jo ha et håp om stor økning for salget når Europa er klar for skifte. https://ecarstrade.com/blog/tax-benefits-and-incentives-for-electric-vehicles-in-eu?srsltid=AfmBOopMMC0Xtg1ts87XD32KnWJkL2K87BPRmAfUmKWDKzIgEkAZr0Cs

Paris-avtalen presser landene mer og mer over på elektrisk. Noen land forbedrer EVs støtte, som Italia, men andre reduserer støtten.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#7370
Tror TSLA vil svinge både opp og ned mye i tiden fremover. Dette har også litt sammenheng med hva Elon gjør ellers også ift hans media utspill som rådgiver til Donald.
Alt henger sammen med alt når det gjelder TSLA

daktari

SitatGoing from 38% growth to -1% while adding a vehicle to the lineup (Cybertruck), and having all its factories fully ramped, and offering the biggest discounts and incentives ever, is clearly a bad sign.
Electrek.
Salg ned 1% i 2024. Merk at de solgte mer enn de produserte, så de må ha hatt mange biler på lager, hvis tallene stemmer
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Blir interessant å se om den totale markedskaken vokser med 30% i 2025, som Insideevs spår. Vi jo og hjelpe Tesla.
https://insideevs.com/news/746041/2025-ev-growth-30-percent/
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

#7373
Det er ikke insideevs.com som spår. men derimot er tallene hentet fra S&P Global Mobility som borger for litt mere pålitelighet ;) . En av utfordringene til Tesla er fremdeles mangel på lavere prisete modeller som flere konkurrenter allerede har, eller kommer med i 2025. Jeg antar at det er i dette segmentet brorparten av veksten vil komme.

Radial

Ja Tesla burde for lengst hatt en "model 2" klar i "pipeline", med lav pris og mest mulig fra de andre modellene.

Men det er jo klart at en Model 2 vil kannibalisere mye av 3'er salget, og da står man vel med litt for mye overkapasitet på produksjonssiden i Kina, om ikke annet...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ellemelle

Den beskjedne tilbakegangen skyldes nok at mange avventer kjøp av Y til Juniper kommer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. januar 2025, klokken 08:59Den beskjedne tilbakegangen skyldes nok at mange avventer kjøp av Y til Juniper kommer.

Ja, du har nok rett i det.
Kan og være at mange har valgt andre biler fordi andre har kommet opp på siden, men at tilsvarende kunder velger Model Y når denne blir bedre på fjøring og støy, blant annet. Blir og spennende å se om det gjøres noe med batteristørrelse.
Ser at Model 3 fikk en 248,7% økning i 2024. Så da blir det solgt 58665 Tesla Model Y i året i Norge når Juniper kommer  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 10:39
Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. januar 2025, klokken 08:59Den beskjedne tilbakegangen skyldes nok at mange avventer kjøp av Y til Juniper kommer.

Ja, du har nok rett i det.
Kan og være at mange har valgt andre biler fordi andre har kommet opp på siden, men at tilsvarende kunder velger Model Y når denne blir bedre på fjøring og støy, blant annet.
Enig. Slik jeg ser det så er det bare en vinner her og det er Tesla som har solgt i bøtter&spann.

Men tror også dyrtiden, høy rente og dyrt og dyrt å leve generelt sett gjør at alle biler uansett merke har gått ned i nybilsalg totalt sett, ikke bare Tesla. Og noen venter på Juniper/opal eller hva den nå heter nå om dagen ;D



daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. januar 2025, klokken 07:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 10:39
Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. januar 2025, klokken 08:59Den beskjedne tilbakegangen skyldes nok at mange avventer kjøp av Y til Juniper kommer.

Ja, du har nok rett i det.
Kan og være at mange har valgt andre biler fordi andre har kommet opp på siden, men at tilsvarende kunder velger Model Y når denne blir bedre på fjøring og støy, blant annet.
Enig. Slik jeg ser det så er det bare en vinner her og det er Tesla som har solgt i bøtter&spann.

Men tror også dyrtiden, høy rente og dyrt og dyrt å leve generelt sett gjør at alle biler uansett merke har gått ned i nybilsalg totalt sett, ikke bare Tesla. Og noen venter på Juniper/opal eller hva den nå heter nå om dagen ;D



En presisering: Bilsalget økte i 2024 i Norge.
"Antallet nye registrerte personbiler endte nemlig på 128.691, opp fra 126.953 biler i 2023, som var det dårligste året siden finanskrisen."

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12869
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Det er jo kjedelig for TSLA at de ikke når egne prognoser på salg, men det er jo mer utfordrende at Cybertruck med over en million reservasjoner flater helt ut etter ca 50 tusen eks.

Er spent nå på hva Model Q (2 eller hva det nå endelig blir) kommer til å bli, men det som betyr mest er når den kommer for salg. Tesla er jo nå regjerende mester i store løfter som enten ikke eller bare innfris på micronivå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA