Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 13. juni 2024, klokken 10:16Det som er et større problem er at Tangen nå mest sannsynlig har diskvalifisert Oljefondet fra potensielle fremtidige tidlige investeringer i Musk-selskaper.
Hvis for eksempel Neuralink eller xAi skal hente inn kapital eller gå på børs, så vil ikke Oljefondet få en mulighet der. Det kan bli veldig kostbart.
Det tviler jeg veldig på. Tangen er en ekstremt kompetent fyr som har langt over snittet kontroll på storfinans. Han har også etter hva jeg forstår en høy etisk standard. Det inngir tillit.

Musk derimot er ekstremt god til å sikre seg selv, så tenker han at han tjener på at Oljefondet går inn i noen av hans selskaper så lar han ikke en så liten ting som at Oljefondet stemte nei til pakken stå i veien.
Når en ser hvordan han balanserer forholdet sitt til Kina i forhold til egne interesser så er det samme holdning (dvs meget pragmatisk).

Sosiale medier er en annen sak. Der er han temmelig uforutsigbar/labil/impulsiv noen ganger og andre ikke.

What-a-watt

Oljefondets etiske regler er ikke Tangens verk, og fondets 1% i Tesla har liten betydning i denne saken. Holdningen til Oljefondet derimot, gitt dets betydelige innflytelse og fokus på ansvarlige investeringer, er absolutt i takt med den økende etterspørselen etter rettferdig selskapspraksis. Og den vil bli lagt merke til!

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 13. juni 2024, klokken 10:16Hvis du følges av Musk så får du en svært høy synlighet på X på grunn av hans størrelse der, dette ligger i algoritmen og er uavhengig av at han eier selskapet.
Derfor fjerner Musk alltid de som er fiender/negative for hans selskaper fra følgerlisten, for ikke å gi disse ekstra eksponering.
Det tror jeg er noe de fleste ville ha gjort.


Ganske dumt om han så gjør - da blir han jo værende i sitt eget ekkokammer.
Ville selv aldri gjort noe slikt - det er en viktig forutsetning for å forstå virkeligheten at man
ser alle sider av en sak. Putin er jo ett eksempel på en leder som ikke liker å få servert en annen virkelighet enn den han selv beskriver. Sånn sett plasserer jo Musk seg i selskap med personer vi i vesten ikke akkurat ser opp til. Jeg er også i tvil om å gi Musk større styring over Tesla gi noe merverdi for Tesla på sikt. Det kan fort bli litt sånn hallelulja kursen opp - så rett i dass kort tid etterpå......

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 13. juni 2024, klokken 13:51Oljefondets etiske regler er ikke Tangens verk, og fondets 1% i Tesla har liten betydning i denne saken. Holdningen til Oljefondet derimot, gitt dets betydelige innflytelse og fokus på ansvarlige investeringer, er absolutt i takt med den økende etterspørselen etter rettferdig selskapspraksis. Og den vil bli lagt merke til!
Enig med deg her. Om jeg var uklar så mener jeg Tangen personlig har god etisk sans og Oljefondet har egen etisk komite som følger Stortingets retningslinjer, det er opplagt at Tangen må følge dem. Jeg har ingen illusjon om at 1,5 % gir noen totalkontroll, men det er ett signal. Musk liker ikke dette signalet nå.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor kursen på TSLA skal få oppsving av å vannes ut med 500 mrd $, men ser at noen mener det. Oljefondet mener tydeligvis at det ikke er positivt.

Ellemelle

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 13. juni 2024, klokken 13:01
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 13. juni 2024, klokken 10:16Det som er et større problem er at Tangen nå mest sannsynlig har diskvalifisert Oljefondet fra potensielle fremtidige tidlige investeringer i Musk-selskaper.
Hvis for eksempel Neuralink eller xAi skal hente inn kapital eller gå på børs, så vil ikke Oljefondet få en mulighet der. Det kan bli veldig kostbart.
Det tviler jeg veldig på. Tangen er en ekstremt kompetent fyr som har langt over snittet kontroll på storfinans. Han har også etter hva jeg forstår en høy etisk standard. Det inngir tillit.

Musk derimot er ekstremt god til å sikre seg selv, så tenker han at han tjener på at Oljefondet går inn i noen av hans selskaper så lar han ikke en så liten ting som at Oljefondet stemte nei til pakken stå i veien.
Når en ser hvordan han balanserer forholdet sitt til Kina i forhold til egne interesser så er det samme holdning (dvs meget pragmatisk).

Sosiale medier er en annen sak. Der er han temmelig uforutsigbar/labil/impulsiv noen ganger og andre ikke.
Dette sa Musk i forrige uke.
Selv om han sier longtime shareholders (som Oljefondet faktisk er), så tror jeg det ligger i kortene at han legger litt mer i ordene "lojalitet" all den tid dette ble ytret i forbindelse med kompensasjonssaken.

I've mentioned something like this before, but, if any of my companies goes public, we will prioritize other longtime shareholders of my other companies, including Tesla.

Loyalty deserves loyalty.

What-a-watt

Bekymrer nok Oljefondet lite om de ikke får delta  :) .

Ifølge hjemmesiden til Norges Bank Investment Management har Nvidia bidratt til å løfte Oljefondets verdier betydelig. Fondets aksjer i Nvidia er nå verdt 350 milliarder kroner. Ved årets begynnelse var de verdt 146 milliarder. Oljefondets aksjer i selskapet har dermed hatt en verdiøkning på over 200 milliarder kroner.

Storg

Oljefondet har heller ikke lov til å kjøpe aksjer i unoterte selskaper. Så de vil først «lide» hvis de skulle bli ekskludert ved en IPO. Men da har sikkert noen andre klart å irritere ham.

What-a-watt

Kineserne er lite bekymret for de nye EU-tariffene (Kilde teslarati.com):

BYD ser ikke ut til å bekymre seg over EUs nye tariffer på import av kinesiske elektriske kjøretøy (EV). Analytikere har beregnet at den kinesiske bilprodusentens fortjeneste fra elbiler solgt i Europa fortsatt langt overstiger lokale bilprodusenter i EU.

EU-kommisjonen kunngjorde nye tariffer på import av kinesiske elbiler basert på den pågående antisubsidieundersøkelsen. Kommisjonen satte toll på så høye som 38 % på utvalgte elbiler laget i Kina og importert til Europa. De nye kinesiske EV-importavgiftene vil bli implementert på gjeldende 10%-tariffer.

Tre kinesiske bilprodusenter mottok individuelle tollsatser fordi de samarbeidet med EU-kommisjonens undersøkelse. BYD mottok de minste tilleggstariffene på 17,4%. Totalt vil BYDs tariffer være på nesten 30 %.

I følge Rhodium Group vil tollsatsen på nesten 30 % på BYD ikke påvirke selskapets EU-fortjeneste . For å illustrere poenget, så konsernet på BYDs fortjeneste med BYD Seal U i Europa versus Kina. Den kinesiske bilprodusenten tjener 15 400 dollar for hver BYD Seal U som selges i Europa. Til sammenligning tjener BYD 1400 dollar på hver Seal U-enhet som selges i Kina. Den betydelige fortjenesten BYD gir på hvert Seal U-kjøretøy er det kinesiske elbilprodusenter kaller EU-premien.

"Vår analyse av flere andre modeller som selges i Kina og Tyskland indikerer at selv etter en avgift på 30 %, vil mange kinesiske elbiler fortsatt ha en sterk EU-fortjenestepremie," konkluderte Rhodium Group

Ellemelle

Sitat fra: Storg på torsdag 13. juni 2024, klokken 17:33Oljefondet har heller ikke lov til å kjøpe aksjer i unoterte selskaper. Så de vil først «lide» hvis de skulle bli ekskludert ved en IPO. Men da har sikkert noen andre klart å irritere ham.
Ja det er vel nettopp en IPO for xAi som er det mest sannsynlige scenarioet. I tiden fremover vil AI-selskaper med substans ha fantasiverdier, samtidig som de trenger kapital for å kjøpe GPUs. Å bli prioritert under tegningen der kan være gull verdt.

ToWalkOrDrive

Se der - aksjonærene stemte for at Musk skal få aksjene sine. Musk klarte å true dem til det med utilbørlig press. Kalde fyren....
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. juni 2024, klokken 00:07Se der - aksjonærene stemte for at Musk skal få aksjene sine. Musk klarte å true dem til det med utilbørlig press. Kalde fyren....

Trussel? Var vel mer halleluhja tenker jeg. Men på sikt vil nok dette være dårlig for Tesla.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. juni 2024, klokken 00:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. juni 2024, klokken 00:07Se der - aksjonærene stemte for at Musk skal få aksjene sine. Musk klarte å true dem til det med utilbørlig press. Kalde fyren....

Trussel? Var vel mer halleluhja tenker jeg. Men på sikt vil nok dette være dårlig for Tesla.
Var vel en blanding av trussel og halleluja vil jeg tro.

Aksjen gikk jo først opp til 190$ men avsluttet på 180$, ikke helt tydelig hva markedet faktisk mente om det synes jeg. Tipper den vil følge mer generelle trender om det ikke kommer en korreksjon nå kommende uke.

Neste punkt i kortere sikt blir vel opp mot 8/8-24, selv om de fleste ikke tror på den store bevegelsen da...

På X er det jo en trivelig tone som Musk velger å svare på (se bilde) 🧐 samt en konkret lovnad.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. juni 2024, klokken 05:14
Sitat fra: hELgenen på fredag 14. juni 2024, klokken 00:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. juni 2024, klokken 00:07Se der - aksjonærene stemte for at Musk skal få aksjene sine. Musk klarte å true dem til det med utilbørlig press. Kalde fyren....

Trussel? Var vel mer halleluhja tenker jeg. Men på sikt vil nok dette være dårlig for Tesla.
Var vel en blanding av trussel og halleluja vil jeg tro.

Aksjen gikk jo først opp til 190$ men avsluttet på 180$, ikke helt tydelig hva markedet faktisk mente om det synes jeg. Tipper den vil følge mer generelle trender om det ikke kommer en korreksjon nå kommende uke.

Neste punkt i kortere sikt blir vel opp mot 8/8-24, selv om de fleste ikke tror på den store bevegelsen da...

På X er det jo en trivelig tone som Musk velger å svare på (se bilde) 🧐 samt en konkret lovnad.
Godt å se at Tesla investorer er hyggelige folk som bare vil redde verden, og ikke er grådige psykopater! $2000 8/8
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

#6958
Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. juni 2024, klokken 05:14Var vel en blanding av trussel og halleluja vil jeg tro.

...

På X er det jo en trivelig tone som Musk velger å svare på (se bilde) 🧐 samt en konkret lovnad.

Sutrekoppen(e) fikk viljen sin. Og Elon får, med god hjelp av sine nyttige idioter, befestet sin fulle kontroll over selskapet, både med en ubestridt aksjeandel, og fortsatt et høyst Musk-inspiret styre. Da gjenstår å se hvordan sekten av nyrike Muskianere får det fremover.

Som det står på New York Times:
"Robyn Denholm, the chair of the Tesla board, argued that investors became wealthy because of Mr. Musk's leadership, and that the company was obligated to give him what he had been promised."

Litt halvveis Nord-Koreanske vibber her.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 12. juni 2024, klokken 07:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juni 2024, klokken 17:48Er vel ganske åpenbart at Tesla vil bli forbigått av BYD snart, ene og alene grunnet mangelen på modellutvalg. De har ingen nye biler og få modeller.
Ser den. Men Tesla er nå da. Ikke alt måles i antall modeller. Merkevarebygging er viktig det og. BYD er skalte «Kinabiler...» mange vil ikke ha det...Tesla slipper den problemstillingen ihvertfall ;D

Er jo bare Model Y som produseres i Giga Berlin, og BYD skal være operativ med sin fabrikk i Ungarn i 2027. Da får man utvalgte Europa-biler fra begge merker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA