Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#6660
Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 13:57Men batteriprisene er antatt redusert med opptil 50% i år.

Ja, noen mener og at Gigacasting og produksjonsmåter vil redusere produksjonskosten i dollar mer enn batterikostreduksjonen en gang om ikke lenge (innen 2027). Men fortsatt mener jeg Tesla vil tape på å redusere prisen i år.

Var jo en del tilfeldigheter også på at salget ble litt lavt i Q1 2024 vs Q4 2023:
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: dundun på torsdag 04. april 2024, klokken 13:23Å klage over at Kinesiske produsenter selger med tap er hyklerisk. Europa og USA pumper penger inn i batteriproduksjon, og Tesla levde på subsidier i en årrekke.
Hvis det var meg du siktet til angående Kinesisk sponsing av sine produsenter, så er det helt feiloppfattet. Det var kun en understrekning av noe som påvirker markedet og dermed TSLA.

Det er mange ting å klage på i dagens verdenssituasjon, om Tesla har konkuranse er definitivt ikke en av dem😏

Mobileum

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:07Var jo en del tilfeldigheter også på at salget ble litt lavt i Q1 2024 vs Q4 2023:

https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;attach=90993;image

De produserte nesten 50.000 biler mere enn de solgte. Det er kun etterspørselen som har sviktet, og ikke produksjonsutfordringene..
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

dundun

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. april 2024, klokken 15:36
Sitat fra: dundun på torsdag 04. april 2024, klokken 13:23Å klage over at Kinesiske produsenter selger med tap er hyklerisk. Europa og USA pumper penger inn i batteriproduksjon, og Tesla levde på subsidier i en årrekke.
Hvis det var meg du siktet til angående Kinesisk sponsing av sine produsenter, så er det helt feiloppfattet. Det var kun en understrekning av noe som påvirker markedet og dermed TSLA.

Det er mange ting å klage på i dagens verdenssituasjon, om Tesla har konkuranse er definitivt ikke en av dem😏

Siktet ikke på noen i denne tråden :)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Mobileum

#6664
Da har det skjedd:

Tesla (TSLA) går over til store rabatter etter hvert som beholdningen hoper seg opp

https://electrek.co/2024/04/04/tesla-tsla-turns-deep-discounts-inventory-piles-up/

Eksempel: TMY bakhjulsdrift: - 7.250.- USD. Hva skjer i Norge?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:49Da har det skjedd:

Tesla (TSLA) går over til store rabatter etter hvert som beholdningen hoper seg opp

https://electrek.co/2024/04/04/tesla-tsla-turns-deep-discounts-inventory-piles-up/

Eksempel: TMY bakhjulsdrift: - 7.250.- USD. Hva skjer i Norge?
Hmm rart å si det men jeg regnet nesten med det så fort jeg så TSLA Q tallene med alle lagerbilene. Nå spørs det om det vil bli reduserte priser også i Norge - men jeg tror prisene skal ned på stort sett alle modellene. Men jeg gjetter bare. 

daktari

Jeg er ganske overrasket over at aksjen ikke fortsetter fallet. De er ned 100.000 leverte biler fra Q4 23, (480 vs 380). På tross av nye Model 3 og CT. De sitter med varelager på 40.000 biler. Dette var dårligste kvartal siden Q3 2022 faktisk.
Hva beskytter denne aksjen? Det er noe med markedene som skurrer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#6667
Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:07Var jo en del tilfeldigheter også på at salget ble litt lavt i Q1 2024 vs Q4 2023:

https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;attach=90993;image

De produserte nesten 50.000 biler mere enn de solgte. Det er kun etterspørselen som har sviktet, og ikke produksjonsutfordringene..

Slik jeg har forstått det er det i tillegg at produksjonsproblemene forårsaker forstyrrelser i utleveringsrytmen, slik at ketchup-effekten så skjer ved hvert kvartalsslutt, med masseutleveringer rett før en tikker inn til nytt kvartal, ikke har skjedd i like stor grad. Dermed vil en få "ferdiglager" av biler, som egentlig er biler på en båt/vei på vei mot sluttkunden. Men klart, alle elbilprodusenter (utenom BYD) har vel merket dårlige tider pga høye renter og andre ting, som politikk i Europa / dyrtid osv.

Hadde vært kult om Betsson hadde tilbydd odds på om Model Y-prisene skal justeres opp eller ned i Norge. Da hadde jeg veddet en kvarting på at Norges-prisene hadde holdt seg de neste 30 dagene, på tross av reduksjon i andre markeder.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Jeg tror faktisk ikke Musk har så mye å si, du skal være litt spesielt i terrassert for å få med deg det. Tipper det er generelt marked/makro. Bare se på Norge, selges 20% færre biler 1. kvartal vs i fjor, tesla er eneste som gjør det bra, BOS fører ti merker og selger halvparten av i fjor.
Tipper Europa og usa selger billig ICE eller ingenting om dagen, pluss at mange late adopters går for mer tradisjonelle merker som nå alle kan levere elbil som er helt ok.

dundun

Jeg tror elbilmarkedet begynner å bli som "det vanlige" bilmarkedet, med mye større spenn i hva folk ser etter.

Tesla er gode på software og rekkevidde, men software er neppe en differensiator for late adopters, og jeg tror mange overvurderer betydningen av rekkevidde ved kjøp.

Da står man egentlig igjen med at Tesla må levere på de store visjonene om revolusjon, eller forvente en normaliseringen av aksjeverdiene over tid, og den normaliseringen vil gjøre vondt!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Contango

#dundun. Enig. I tillegg er aksjen helt avhengig av troen på Elon's magi. Den magien er i kraftig forfall. Ikke vet jeg om han er narkoman nå, men han er i alle fall sint, skuffet og opptatt av helt andre ting i media enn Tesla. Der må han forsvare all galskapen i X og er ikke lenger tilbedt og langt fra grenseløst beundret. Den overgangen har vært dramatisk, og det synes. Bare se på responsen ift Reuters i dag. Kunne like gjerne vært Donald Trump, og kanskje det til og med er den rollen han fantaserer om nå. Jeg synes aksjen er alt for farlig å shorte, men man skal være ganske religiøs for å eie den.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

#6671
SitatI tillegg er aksjen helt avhengig av troen på Elon's magi. Den magien er i kraftig forfall.
Contango :+1:  håper det er innafor å melde at jeg synes du tar veeeeldig i her altså...

Den gode Elon er en bjellesau - ferdig snakka - men ikke noe mer en det. Det er like lite magisk i det som det er at halvparten av oss som trader ose er syyyyykt opptatt av hva andre bjellesauer som spettet & arne F - Ketil S og alle de andre der på ose.

Elon er litt som en viss Cathie, men langt i fra noen magiker og jeg elsker de begge to...ja da litt fanboy der altså

Men dette er bare min mening

...woods

ToWalkOrDrive

ToWalk. Du hadde jammen helt rett i at Model Y prisene ikke skulle ned i Norge.


- Å, tusen takk

- Å, du er så smart. Du må være blåruss, økonom og MSc.

- Joda, er jo det

Tesla har i dag økt prisen i Norge på Model Y (den billigste modellen):
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatTesla har i dag økt prisen i Norge på Model Y (den billigste modellen):
Den så jeg ikke komme. Men da tyder det på at det går bra for Tesla i Norge. Fint det :+1:

Electric cars in Norway

#6674
Prøver å tenke litt smart blåruss økonom / MSc, fritt etter Towalk... :+1:  sine gode kommentarer om dette under ;D her på den siste prisjusteringen. Er det ikke rart bare prisen på den billigste gikk opp med 15` hvis hensikten er å tjene mer penger som følge av siste TSLA Q-pres? Hvorfor ikke justert opp alle TMY versjonene likt? Eller hvertfall litt på alle og seff mest på standard?

Hva er logikken her? Ville det ikke psyk vist alle som vurderer TSLA at det er alle TMY som går godt? Og dermed en god grunn til å kjøpe TSLA nå nede på 160 isch? https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAHEJZvrrJunDTr-gM0HuP6I9ysoUxssoOHbFX4x3nrTGfUsfQOrB8v2uYTifXQGnpE9IMDKh9_FEOG-CprE8GX244l6i8vpt1jh9-6BzQlUwLqVoo5-gcWImj1XYSrVyeNBuQD1DzJCySvN-u6YbNygFTt7TRa2AX8OCnuZbB2iS

Men hva vet jeg?

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-med-nytt-prisgrep/s/5-95-1746030

Kopi fra lenken under:

Før helgen satte Tesla opp prisen på Tesla Model Y Standard, skriver Elbil24. Dermed gikk de litt motstrøm av hva de har gjort den siste tiden.

I det norske markedet har elbil-giganten i mer enn ett år vært en prispresser, etter at de i januar 2023 satte prisen kraftig ned. Da skøyt salget av deres mest solgte og viktigste utgave, Model Y, for alvor fart. Samme grep gjorde de også i januar i år, noe Nettavisen omtalte ettervirkningene av.

Det er med andre ord ikke de kinesiske produsentene som nødvendigvis legger lista lavt, når det kommer til pris.
Dette vises også til dels på salget, for mens de kinesiske produsentene har slitt stort med bilsalget, så kan Tesla skilte med at de har nær en fjerdedel av alle nye solgte bilmodeller – uansett drivstoff eller bilklasse.

Men nå gjør også Tesla altså det motsatte trekket ved å sette opp prisen på Model Y.

Tesla Model Y Standard har i lengre tid vært priset til 409.000 kroner, men det er den ikke lenger.

Tesla Model Y Standard har i lengre tid vært priset til 409.000 kroner, men det er den ikke lenger.

Den er nå satt opp til 424.990 kroner, før du har lagt til vinterhjul og andre valg du måtte ønske – noe som for Tesla sin del ikke er mye, ettersom det aller meste er standard.

Prisoppgangen er med det på 15.990 kroner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA